partner met gat in zn hand

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:03

Wat wij doen is alle maandelijkse kosten er af halen en een standaard spaaropdracht.

Alles wat we dan nog extra overhouden dat kan je dan aan het einde van de maand op de spaarrekening zetten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:04

Ir111 schreef:
Maar is een auto voor de trailer een eerste levensbehoefte? Zo ja dan is in de meeste gevallen voor werk en we hebben het hier over prive sparen.

Tja, in zo'n situatie is het even kiezen op elkaar en doe je het met minder. Koop je een goedkoop autootje en later (als je gespaard hebt :D ) een betere, of tijdelijk OV (rete onhandig natuurlijk... dat snap ik). Verwarmingsketel kan op dmv leasekoop. Paard kun je verzekeren.

Ik snap dat niet iedereen dat zo wil maar dat zijn keuzes die je maakt.

TS haar vriend neemt het niet sparen naar een nieuw level, namelijk negatief sparen (schulden maken). Dat is niet de consequenties aanvaren van je gedrag en dus ook niet wat is zou doen.

Nee, maar dat zijn tankstation broodjes ook niet. :)
Paard verzekeren is in België helemaal niet zo "gewoon" als in Nederland. Ik zou iig niet weten waar ik het kan doen. Als wij zeggen dat de paarden verzekerd zijn houdt dat in dat we een aparte verzekering hebben voor als ze schade aan anderen of anderen hun materiaal toe brengen. :) Bovendien, na wat ik gelezen heb, kost dat meer dan het uit spaart. :+ Denk dat OV hier in belgië tegenwoordig ongeveer even duur uit komt als een eigen auto om nog maar te zwijgen over de andere nadelen die het met zich mee brengt. (wordt interessant om bij mijn dokters te geraken, dan is dat helemaal een fulltime job. :+)

Indestal; Trailer kan je lenen? Dan heb je hem dus nodig. Jouw plan om niet te sparen is dus om net als de vriend van TS op de kap van een ander te teren als het je zo uit komt?
Ja dan is sparen niet nodig natuurlijk als je dat oke vindt.

Hier dient de trailer trouwens ook als gewone aanhangwagen dus dat sparen we dan weer uit. (heeft onlangs nog een keuken in gestaan zeg maar. :D die stond beduidend beter stil dan Sam. )

Is TS terug betalen een 1e levensbehoefte? Nee, eigenlijk niet. Hij gaat niet dood als hij het niet doet. Maar beetje fatsoenlijk zou het wel zijn. Dus deze jongen moet gewoon (al is het maar tijdelijk.) zorgen dat ie genoeg kan sparen dat ie TS kan terug betalen.

Nieuwe CV ketel, dat is waar je op komt? bij "werken aan een huis"?
Elektriciteit was afgekeurd dus veranderen. Keuken was rot, dus daar moet een nieuwe in, de keuken op zich hebben we vrij goedkoop 2e hands gevonden maar de buizen waren ook allemaal aan vervanging toe (en nee, niet alsin "kan over tien jaar wel, maar alsin: Nu of we hebben een onzichtbaar zwembad als we de kraan open draaien.). Dan ben je dus aan het kappen en het slijpen. Beneden ligt witte zand als "onderlaag" onder de tegels, boven was dat ook zo en lag de vloer met te veel graden verschil dus opnieuw moeten chappen (weet niet hoe je dat in het AN zegt.) alvorens er iets anders op kon dan tapijt. Beneden is het gelukkig iets beter gesteld met de vloer dus daar komen we er misschien nog onderuit. Mijn man is zelfstandige en heeft een werkplaats nodig dus die moest er ook komen. En voor elk probleem dat je op lost kom je er 3 nieuwe tegen.

Arienette
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 09:21

Oef veel te veel info om overal op te reageren maar dank je wel!

Een paar dingetjes die me opvielen, iemand noemde dat hij in die vier jaar al veel meer geld op zn spaarrekening had moeten hebben. Tuurlijk maar dat is toch een beetje bij iedereen zo :D Hij heeft in die tijd ook zn rijbewijs gehaald en we zijn natuurlijk vaker op vakantie geweest. En daarnaast hebben we beide sinds het voorjaar een nieuwe baan en daarvoor beide even zonder geweest, dus mijn spaarrekening is ook niet heel groot.

Daarnaast maakte iemand nog een opmerking over de auto, omdat ik meegekozen had of het niet een gezamenlijke auto was die we ook 50/50 hadden kunnen betalen. Dat heb ik voorgesteld toen en dat als die van mij over een paar jaren vervangen moet worden we die ook 50/50 doen, maar het is zijn eerste auto dus hij wilde hem gewoon graag zelf kopen.

Verder hoe het gegaan is, wel positief. Hij had er zelf ook al de hele dag mee gezeten en ik vroeg wat zijn ideeen waren om het op te lossen. Hij had al wat dingen aangepast bijvoorbeeld de wegenbelasting per maand ipv kwartaal. Hij wilde inderdaad de pinpas thuis laten en een budget van te voren vaststellen en dat bedrag cash in de knip. Als dat een paar maanden goed gaat dan misschien de pinpas weer gebruiken maar wekelijks even zitten om de pinbetalingen te noteren en te kijken hoe dat past in het budget.

Ik heb hem de tip gegeven om al die kleine dingetjes van afgelopen maanden te noteren in de categorien vaste kosten, lunch en overig. En hij heeft zelf bedacht welke uitgaven daarvan zinvol en minder zinvol zijn, dat heeft geholpen met inzicht, was hij heel blij mee.

Nou heeft apple in hun nep excel twee hele mooie layoutjes voorgemaakt om te budgetteren, heel handig. Daarin heeft hij zn inkomsten, vaste uitgaven genoteerd en voor deze maand zn schuld van het rood staan. (Wat hij ook heeft uitgezet) Wat er overblijft is het leefbudget van deze maand. 70 euro. Daarnaast is er nog een andere layout waarin je gedurende de maand uitgaven kan noteren, pinbetalingen zitten daar dus niet bij, maar tanken is natuurlijk iets lastiger tot de euro te budgetteren. Daarin kun je dus budget en werkelijkheid naast elkaar zetten. Voor volgende twee maanden heeft hij besloten om 700 naar mij over te maken en heeft hij 120 voor eigen dingetjes. Dus nu is het 1x per week die dingetjes invullen in die layout en kijken hoe dat gaat.

Dammie

Berichten: 3325
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:34

Dat klinkt goed, TS. Fijn dat hij er serieus over bezig is.
Hij zou eventueel een aparte rekening kunnen openen en daar zijn maandbedrag op kunnen storten en alleen dat pasje dan meenemen.
Ik heb van n26.com een rekening daarvoor. Die kost verder geen geld als je maandelijks pint.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:35

Fijn dat hij er nu zo serieus mee bezig is.
Succes :)

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:36

Opzich kan je tanken makkelijk budgetteren. Je weet wat je Kwijt ben qua werk kilometers. En wat je daarbuiten nog rijd gemiddeld.
Tel daar €10,- bij op en je hebt je budget. Alles wat je overhoud qua km tel je bij de volgende maand waardoor je die €10,- van de vorige maand misschien al kan sparen ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:04

Tanken is idd makkelijker te budgeteren dan je denkt op een gegeven moment máár deze jongen heeft pas zijn rijbewijs. Hij kent zijn "gemiddelde kilometers" nog niet. :)
Ik weet dat ik om en bij de 100 euro per maand tank (soms is dat 70 euro, als ik wat verder rijd of mijn man mijn auto wat vaker neemt is dat wat meer.)
Maar ik rijd inmiddels 6 jaar rond. :) Je hebt toch een paar maanden nodig om dat te gaan budgetteren denk ik. :)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:21

Ts wat een fijn bericht, goed bezig samen zo :j

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:13

Dat klinkt goed TS.
Ik ben zelf ook heel slecht met mijn financiën. Toen ik 1200 verdiende kon ik krap aan rondkomen. Maar nu ik 1850 verdien nog steeds.
Ik ga ook leven naar het geld dat ik heb.

Ik heb sinsdkort mijn rekening gegevens op mijn mobiel. En mijn spaar rekening ook.
Ik heb al mijn vaste lasten op de 1 ste van de maand staan
Dus ik heb mijn salaris amper binnen als de helft al weer bijna weg is.
Voor mij een mooie Eye opener omdat ik dan altijd schrik.
Tevens maak ik de 1ste ook wat over naar mijn spaar rekening.

Nu is mijn doel geworden om aan het einde van de maand zoveel mogelijk over te houden zodat ik dat ook over kan boeken naar spaar.

Elke dag kijk ik wel even op de app hoeveel ik nog heb en wat er uit gegaan is.

Wat betreft broodjes bij de pomp of op het werk heb ik mijzelf gedwongen dat ik alleen op de vrijdag een broodje mag kopen. De rest van de week niet.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:29

bruintje123 schreef:
Ja trailer is eerste levensbehoefte, als mijn paard naar de kliniek moet wil ik niet heel nederland of moeten zoeken maar nu gaan.

.


Bruintje als je paard zo ziek is dat er acuut een trailer nodig is, dan is transport niet meer mogelijk, besef dat wel.
Want eerst komt de da, consult ,visite en handelingen incl medicatie....dan is je paard opgelapt om naar een kliniek te kunnen, dus dan heb je tijd zat om een leen trailer te regelen.

is het heel acuut of oplappen niet meer mogelijk....dan is de trailer zelfs overbodig!

zelf al 2x meegemaakt in 27 jaar en dan nog is een dieren taxi goedkoper ( je hebt geen zware auto nodig,je hebt geen trailer ivm de kosten weet je wat dat kost op jaar basis).

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:31

maar dan vind je het dus geen probleem om op een ander te teren. :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:36

Ja dat besef ik wel.
Maar ik heb toch al een paar keer een paard weg gebracht waar het wel op tijd was met koliek.
Uiteraard van mensen die zelf ook niet sparen voor een trailer maar andere dingen belangrijker vinden.
Dat hulp bieden deed ik voor 1 persoon, voor andere doe ik dat dus niet meer.
En wij hadden dat vooraf al afgesproken, dus zij belde en hup we waren al onderweg naar haar.
Maar zij heeft geen paard meer nu.

Ik zou zo echt niemand met een trailer weten waar ik dat ook bij zou kunnen doen.
En ik wil het niet eens.

Die zware auto is al nodig. heb je paarden aan huis ontkom je daar niet aan.

Precies Ayasha, dan mogen andere sparen.
Ik doe het niet meer mijn trailer uitlenen.
Al een keer schade gehad en toen was er niemand thuis. nee wel een paard hebben en geen nagel om aan het gat te krabben, dus ook niet de schade te vergoeden.
En verzekering stelde ze niet in werking.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:49

Same here, de mensen die mijn trailer kunnen komen halen zijn op één hand te tellen en laat het nu zo zijn dat die mensen allemaal een trailer hebben. :+

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:53

Ayasha schreef:
maar dan vind je het dus geen probleem om op een ander te teren. :)


Dat heeft niks met teren op een ander te maken.. Als jij verder nooit ergens met je paard heen gaat hoef je toch niet alleen voor een noodgeval een trailer aan te schaffen? Dát is pas een verspilling van geld. En ja, sta je op een eigen erf en heeft er niemand in je omgeving een trailer is dat vast anders. Maar sta je op een stal is er voor nood wel wat te regelen hoor.
En voor gewoon een keer een dagje weg bestaan er verhuurbedrijven.

Er zijn ook mensen met een paard die (bewust) niet eens een auto hebben. Die moeten ook een oplossing verzinnen. En hulp vragen is niks mis mee.

Zo heb ik wel een trailer, maar geen trekauto (meer). Dus in nood moet ik nu ook wat regelen, tot ik weer een auto heb die wel een trailer kan trekken. Voor een wedstrijd huur ik een bus, met noodgevallen heb ik gelukkig vriendinnen die dat geen probleem vinden en bij nood in kunnen springen (niet met mijn trailer trouwens, die is te zwaar). Net als ik dat geen probleem vond toen ik wel 100% zelfvoorzienend was.

Kaitlyn

Berichten: 9738
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:57

Ik ben ook een keer om half 12 's avonds in de auto gesprongen om mijn trailer te halen om een vriendin te helpen met haar pony.

Heb een andere vriendin ook weleens geholpen met het verhuizen van haar pony's en als ik met een aantal vriendinnen naar het bos ga zijn sommigen ook van mij afhankelijk om daar te komen omdat ze zelf geen trailer of e rijbewijs hebben.
Ja er is kans dat er wat met je trailer gebeurt, en ik wil bij mijn vriendinnen dan toch uitgaan van het goede van de mens en het netjes opgelost wordt. Aan een wildvreemde leen ik geen trailer uit.

Ik vind dat niet bij iemand op de zak teren. Ik doe het ook graag voor ze en wijs een vergoeding voor gemaakte benzinekosten ook altijd af. Gaat dan hooguit eens om een paar Euro, maar als ik daardoor iemand geholpen heb of samen gezellig hebben kunnen rijden vind ik het prima. :j
Laatst bijgewerkt door Kaitlyn op 25-08-17 11:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:58

Ayasha schreef:
maar dan vind je het dus geen probleem om op een ander te teren. :)


:') Teren nog wel. Kan toch gewoon een vergoeding tegenover staan? Of iemand wil uitlenen of niet is zijn eigen afweging. Afhankelijk ben je dan inderdaad wel van iemand anders, maar in een noodgeval ben je dat soms nu eenmaal.

Als je je paard niet bij huis hebt staan kun je er dus ook niet op de fiets heen, want als zich dan een noodgeval voor doet moet je misschien even iemand anders bellen om je auto naar stal te rijden en/of trailer op te pikken als je die niet ook op stal hebt staan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:01

Ga in de late avond nacht maar eens die hulp krijgen, ik denk dat het vaak tegen valt. Verhuur bedrijven vallen dan sowieso af.
Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat 1 van mijn paarden daardoor te laat op de kliniek komt.

En die trailer eet geen brood meer hoor. Zoveel onderhoud heeft die niet nodig als hij droog in de schuur staat.

Kaitlyn, ik dacht toen ook dat ik die persoon wel kon vertrouwen met het uitlenen van de auto plus trailer.
Was de hele combinatie die we uitgeleend hadden.
Was bijna een nieuwe trailer toen en kregen hem terug met stukken uit de binnenkant gekapt door de hoeven van het paard.
Zij durfde te beweren dat het al was.
Omdat het toen ook een vrij acute situatie was hadden we niet vooraf een rondje inspectie gedaan.
Mijn paard toen was er zo een dat je je soms afvroeg of je hem niet vergeten was te laden :+ Zo stil stond die.
En na elk gebruik maakte ik hem zuiver, dus nee dit was zeker niet.
Maar je hebt niets meer in te brengen.

nee mensen gaan maar lekker zelf sparen. Moet ik ook.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:02

Dat kan ja, in praktijk heb ik het nog nooit weten te gebeuren. Eveneens de reden waarom er nog maar een paar mensen zijn die hem zouden mogen lenen.
Onlangs verwachtte nog iemand die ik zelf totaal niet kende (nieuwe buurman van mijn moeder en zij hebben ook nog amper contact gehad omdat ze er echt no maar pas wonen) dat ik 30km enkele rit zou rijden met de trailer zodat ik om exact 6 uur (ja dat was al geregeld) iets op te halen en dat terug te brengen naar hun thuis.
Dat vonden ze zo normaal dat ze stomverbaast waren dat ik nee zei.
En nee, daar stond niks tegenover.... Want "je hebt dat ding toch staan, dan kan je toch wel even rijden?"
Want mijn auto rijdt blijkbaar op lucht en ik kan geen belangrijkere plannen hebben dan de hunne.

En tot op heden is dat elke keer hetzelfde als iemand naar de trailer vraagt. (ja, de meeste vragen het wel in tegenstelling tot deze man maar eigenlijk gaan is dat meer voor de vorm want als je nee zegt kijken ze je aan alsof je ter plekke horens gekregen hebt.) :) Dan stop je er vanzelf mee.

áls ik hem uit leen rijden mijn man of ik zelf trouwens. :) Ik geef hem sowieso niet meer mee. En de mensen waarvoor ik nog rijd begrijpen dat compleet want die hebben dezelfde ervaringen. En nee, zij hoeven vaak niks te vergoeden. Of meer: ik verwacht dat niet, want dat zijn dan echt goede vrienden. Maar die doen het dan verdekt onder een etentje of simpeler, een ijsje. :+ Of een koffie *\o/*
Het is dus echt niet zo dat ik het uit krengerigheid of krenterigheid doe, maar ik heb er gewoon geen enkele goede ervaring mee bij relatieve "vreemden". En daar ben ik klaar mee. :)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:24

Genoeg paardenmensen hier die ik uit hun bed kan bellen, mij overigens kunnen ze ook ervoor bellen..en als ik de DA bel om te laten komen, kan ik ook meteen vragen, neem je trailer maar mee, kom hem maar halen...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:25

Ik geloof niet dat onze DA die service heeft.
Nooit naar gevraagd, maar ook nooit van gehoord.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:27

Dus goed en wel beschouwd, in een noodgeval laten de meeste paardenmensen je dus gewoon barsten!
Eigenlijk heb ik ook dit beeld van de paardenwereld hoor..

Gelukkig in mijn straat heb ik het voor het uitzoeken als ik een trailer nodig heb...mijn trailer heeft nl,wel onderhoud nodig die nieuwe bodem is er dit jaar nog niet van gekomen...

Heeft niks met profiteren te maken, maar iemand in nood helpen...wat een rare wereld leven we toch in..

Elke fatsoenlijke kliniek heeft 1 of meerdere trailers klaar staan om paarden die absoluut naar de kliniek moet...zal heus extra kosten, maar dat is boeien

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:32

Trailers staan er hier in de straat geen. Zwaardere auto's wel.

En ja ik laat voortaan mensen barsten, deden ze ook bij mij.
Lekker zelf sparen is mijn motto voortaan. Niet als je in nood bent ineens verwachten dat mensen klaar staan met hun eigen duur aangeschafte spullen.
Dan moet je het bij voorhand al bespreken, maar dat werd niet gedaan. Het was voor blok zetten.
Nu zou het gewoon zijn, veel succes met verder kijken.
Ik zat dus met kapotte zijwanden.

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:33

Moderatoropmerking:
Een beetje offtopic discussie mag wel, maar een gesprek over trailers en paardenvervoer past niet helemaal in dit topic. Willen jullie nu weer ontopic gaan? :)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:34

Gaat over sparen toch! :D

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:34

Nou ik ben er gemakkelijk in, heb mijn paard aan huis staan en heb nog nooit een trailer in bezit gehad!
voor die enkele keer dat je het nodig hebt, is huren veel gemakkelijker.
die keren dat het kliniek werk werd, werd er bij het aanmelden van de patiënt al gezegd dat ze niet kunnen toveren en dat het geen garanties geeft, en dat had onze eigen da ook gezegd!.
Als een dier zo enorm ziek is ben ik van mening dat je dan sterk moet afwegen of het de genezing brengt die je hoopt.En wat de meerwaarde dan is voor het dier!
Want zo een kliniek bezoek gaat vaak over veel geld, en ik heb echt nog maar eens het besef dat we een goede dierenarts hebben die echt 24/7 klaarstaat en enorm gedreven is in zijn werk en er eigenlijk nog maar zeer weinig is geweest wat hij niet kon oplossen. Paarden zijn gewoon duur al je het niet kunt betalen is geen schande maar moet je overwegen om je hobby anders in te vullen met bv een lease paard ,verzorgpaard, manage lessen etc ;)
Laatst bijgewerkt door kwita op 25-08-17 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt