WhatsApp etiquette

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_Travis

Berichten: 4928
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Hgv Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:12

Vind ik ook, beller is sneller.

Per zin, (of kort stukje tekst, enter, nog een tekst etc) appen doe ik ook vaak :+
Maar dat komt denk ik omdat ik al typend bedenk wat ik wil zeggen. Plus ik hou niet van enorme lappen tekst maar wel van veel praten :))
Maar natuurlijk niet als het een formeel iets is

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:15

SayaJones schreef:
Ik was ook zo eentje hoor, die echt direct terug moest appen. De laatste paar weken heb ik echt geprobeerd zo min mogelijk op m'n telefoon te kijken en te doen omdat ik er gewoon teveel mee bezig was :=
Nu sinds 3 a 4 weken interesseert m'n telefoon me vrij weinig meer. Ik heb geen zin om direct terug te appen, dat doe ik wel als ik wel zin en tijd heb en anders wacht het wel even. Als het dringend is, bellen ze maar _O-

Nu heb ik wel sommige mensen gehad die gewoon boos op me zijn geworden omdat ik een dag later pas terugappte terwijl ik eerder had uitgelegd dat ik niet meer zo gelinkt ben met m'n telefoon, tsja, ik moet eerlijk zeggen, ook die interesseren me vrij weinig :=
De mensen die mij wel interesseren die snappen me ook en laten me lekker terugappen wanneer ik zin heb :+


Mag ik bij je op cursus? :+
Ik neem me altijd voor om minder met mn telefoon bezig te zijn, en nu ik groepsapp loos ben gaat dat wel stukken beter, maar eigenlijk heb ik dat ding nog veel te vaak vast naar mn zin. Geen ruggengraat ofzo :')

SayaJones

Berichten: 11936
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:19

Ik had dat ook hoor, en ik zal vast wel weer eens terugvallen in m'n oude patroon _O-
Heb echt een soort van detox gedaan :') Op m'n werk heb ik hem in m'n la en heb dan een bepaald tijdstip dat ik hem er pas weer uit mag halen.
Thuis leg ik hem op z'n kop neer en zet m op stil zodat ik hem niet hoor en geen lampjes zie branden en dan ga ik gewoon netflix kijken.
Als ik op stal ben, dan hou ik m niet in m'n zak maar leg ik hem ergens op tafel ofzo.

Nu kan ik best een hele dag zonder, al vind ik het niet fijn om helemaal onbereikbaar te zijn. Hoewel ik er amper meer op zit, wil ik hem nog wel graag bij me houden voor als er iets is ofzo :))

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 17:15

Ik ben ook afgestapt van het elke minuut kijken, als het echt belangrijk is reageer ik wel, als het een duidelijke vraag is die dringend beantwoord moet worden maar als het ze niet snel genoeg gaat dan bellen ze maar (hoewel appen bij mij meestal sneller is omdat ik vaak met mijn werk niet kan opnemen)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57967
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 17:21

assie schreef:
Hoe heurt het eigenlijk op WhatsApp?

Begin je ieder gesprek met een hoi en sluit je af met je naam?
Ik begin uit gewoonte meestal wel met "hoi" maar het stoort me dan weer niet als iemand anders dat niet doet. :')

Hoeveel smilies zijn geaccepteerd?

Zoveel als je zelf wil, hangt ook van het gesprek af. Soms zegt een smiley meer dan 1000 woorden en soms heb je gewoon zinnen nodig. :))

Antwoord je direct of 6 weken later?

Wanneer ik tijd heb, dat kan direct zijn, maar ook een paar weken later als ik het vervolgens vergeet. Ik zeg ook altijd dat als ik na twee weken niet antwoord, ik het waarschijnlijk vergeten ben/denk dat ik al geantwoord heb en dat ze dan best nog eens moeten sturen :P

Meld je het als je een groep uitgaat of verdwijn je gewoon?

Als ik eruit ga is het een teken dat de groep me niet boeit en dan meld ik dat meestal ook niet. :') Ik heb eigenlijk ook een hekel aan groepsgesprekken :o

En hoe zit het met die blauwe vinkjes?

geen idé, volgens mij zijn blauwe vinkjes dat ze het geopend hebben ofzo. Of dat het aangekomen is... :=

Ik gebruik vaak smileys trouwens. :') Als iemand me daarvoor op m'n kop zou geven vrees ik dat ik een middelvinger-smiley zou zoeken om door te sturen... Gewoon... Omdat dat de meest toepasselijke reactie lijkt. O:)

Ik vraag trouwens juist om te sms'en/appen want mijn microfoontje om gewoon op te nemen is stuk dus ik kan enkel nog op luidspreker bellen en dat is niet altijd overal even handig. :') Grotere kans dus dat ik antwoord als je me sms't. :=

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 17:26

Een plaatje zegt soms meer dan duizend woorden, daar zijn die smilies ook voor. En wat eerder ook gezegd is: op de een reageer je irl ook anders dan op de ander, waarom zou dat op de app anders zijn?

Rebussen bouwen blijft ook een leuke hobbie, maar dat doe ik maar naar een select gezelschap :))

Telefoon wegleggen: ik zit overdag met een draadje verbonden aan mijn werkmobiel, en toch komt het voor dat ik uren niet op apps en dergelijke kijk. Dat ding is er vooral om mee te bellen... Een dag zonder mobiel is goed door te komen, maar niet handig, want het is best fijn om de Wegenwacht te kunnen bellen als je automobiel er mee ophoudt. Voor de rest gewoon volledig stil houden en in je broekzak laten. Of uitzetten. Werkt ook heel goed...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57967
Geregistreerd: 24-02-04

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 17:30

:)) Weet je, er zijn zo van die mensen waar je de meest gare berichten naar zend die je naar niemand anders zou sturen maar die mag je eigenlijk niet mee tellen. Alleen zijn dat meestal ook de mensen waarmee ik what'sapp O:) :))
Kreeg gisteren avond om elf uur ineens een appje van iemand waar ik normaal zelden mee stuur. (maar als we sturen is het of een noodgeval of dikke onzin, er is geen "in between".) dus ik open dat appje omdat ik ivm het uur dacht dat het een noodgeval was (normaal laat ik 'm op dat uur liggen.) en het was een filmpje en ik schoot keihard in de lach waarop mijn man natuurlijk ook wilde weten wat grappig was. En toen hebben we met z'n tweeën dubbel gelegen en moest mijn man dat filmpje ook hebben. :')

Hier staat dat ding altijd op stil omdat ik gek word van melodie'tjes dus ik kan heel makkelijk negeren. :j En ze leren ook heel snel dat jengelen dat ik sneller moet antwoorden een averechts effect heeft. Er zijn uitzonderingen voor (bij afspraken bv. maar dan antwoord ik ook zodra ik het gelezen heb dus dan krijgen ze de kans niet om te jengelen. :P )

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:54

Goof schreef:
Mallootje schreef:
Zakelijk is het inderdaad een drama.. Ik krijg gerust om 1u 's nachts apps "of ik die rijbroek nog op voorraad heb". Meestal ook nog zonder aanspreking of groet en al zeker geen naam. Gek word ik er soms van..


Hoe ga je daar mee om? Reageer je er überhaupt op?


Vroeger reageerde ik op het moment dat ik het zag, nu probeer ik uit principe te wachten tot tijdens de werktijden. Heb ook al tientallen keren gevraagd om niet te appen naar mijn privé nummer of via mijn privé Facebook, omdat dat ook heel lastig bij te houden is, maar dat wordt ook straal genegeerd..

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:09

Lieshorses schreef:
Ik zeg zelf altijd Okee, ipv oke. Ik vind oke er zo kortaf en boos uit zien :')


Exact dit dus :j

SayaJones

Berichten: 11936
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:15

Oké is altijd nog een letter beter dan ok.
:')

xPabloBokt

Berichten: 9444
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:19

Mallootje schreef:
Zakelijk is het inderdaad een drama.. Ik krijg gerust om 1u 's nachts apps "of ik die rijbroek nog op voorraad heb". Meestal ook nog zonder aanspreking of groet en al zeker geen naam. Gek word ik er soms van..


Daarom heb ik 's nachts altijd mijn internet uit :) ik heb dan geen zakelijke lijn maar ik wil ook 's nachts niet gestoord worden. Heb dan niet storen aan staan en enkele nummers die daar doorheen kunnen sms'en en bellen. Als er dan echt stront aan de knikker is ben ik alsnog bereikbaar.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:28

Omdat heel, heel veel mensen tegenwoordig zo'n smartphone hebben, gaan ze er bijna vanuit dat jij er ook eentje hebt en te pas en te onpas zult reageren. Helaas. Ik heb een GSM en die laat ik ook heel graag gewoon thuis liggen of in de auto. Vind het ronduit ergerlijk om 24/7/365 bereikbaar te moeten zijn. Men wacht maar even. Maar ik krijg dan wel via Facebook of Marktplaats van die berichten als "Joehoe, ik heb je een berichtje gestuurd hoor". Geduld is tegenwoordig ver te zoeken.
Mijn man heeft wel een smartphone en die wordt er ook af en toe gek van dat hij zelfs midden in de nacht 'ge-appt' wordt (werk). Hij weet dat ik dat ding het raam uitgooi als ik er wakker van wordt, waardoor hij nu dus heel licht slaapt om te voorkomen dat het echt gaat gebeuren. Ik heb hem gezegd dat hij hem ook gewoon uit kan doen. Sinds hij dat doet, is het in zijn hoofd ook een stuk rustiger. Hij is nu aan het oefenen om hem overdag ook wel eens te laten liggen, puur voor de rust. :+

Ladygiroc

Berichten: 5084
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:35

Ayasha schreef:
assie schreef:
Hoe heurt het eigenlijk op WhatsApp?

Begin je ieder gesprek met een hoi en sluit je af met je naam?
Ik begin uit gewoonte meestal wel met "hoi" maar het stoort me dan weer niet als iemand anders dat niet doet. :')

Hoeveel smilies zijn geaccepteerd?

Zoveel als je zelf wil, hangt ook van het gesprek af. Soms zegt een smiley meer dan 1000 woorden en soms heb je gewoon zinnen nodig. :))

Antwoord je direct of 6 weken later?

Wanneer ik tijd heb, dat kan direct zijn, maar ook een paar weken later als ik het vervolgens vergeet. Ik zeg ook altijd dat als ik na twee weken niet antwoord, ik het waarschijnlijk vergeten ben/denk dat ik al geantwoord heb en dat ze dan best nog eens moeten sturen :P

Meld je het als je een groep uitgaat of verdwijn je gewoon?

Als ik eruit ga is het een teken dat de groep me niet boeit en dan meld ik dat meestal ook niet. :') Ik heb eigenlijk ook een hekel aan groepsgesprekken :o

En hoe zit het met die blauwe vinkjes?

geen idé, volgens mij zijn blauwe vinkjes dat ze het geopend hebben ofzo. Of dat het aangekomen is... :=

Ik gebruik vaak smileys trouwens. :') Als iemand me daarvoor op m'n kop zou geven vrees ik dat ik een middelvinger-smiley zou zoeken om door te sturen... Gewoon... Omdat dat de meest toepasselijke reactie lijkt. O:)

Ik vraag trouwens juist om te sms'en/appen want mijn microfoontje om gewoon op te nemen is stuk dus ik kan enkel nog op luidspreker bellen en dat is niet altijd overal even handig. :') Grotere kans dus dat ik antwoord als je me sms't. :=


Die bestaat gewoon hoor.. :')

Ik stuur wel vaak netjes hoi of hey, maar ik ben gelukkig heeel ver afgekickt van social media *\o/*

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:53

SayaJones schreef:
Oké is altijd nog een letter beter dan ok.
:')

Nou inderdaad. Ik kreeg van mijn kinderen te horen dat je ok alleen gebruikt als je een soort van boos bent.
Weer wat geleerd.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:53

K. is nog erger. Hoe meer letters hoe beter

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:01

Veel smiley s halve zinnen en dan enter veel foutje s door autocorrectie.

Bij klant en wel ABN en geen smiley s.

Ik antwoord wanneer ik zin heb al is het dag later.

Anoniem

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:07

OK vind ik ook heel irritant. Gebruik t zelf alleen als ik boos ben.

Iejoor

Berichten: 2596
Geregistreerd: 19-12-13
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:09

assie schreef:
Hoe heurt het eigenlijk op WhatsApp?

Begin je ieder gesprek met een hoi en sluit je af met je naam?

Hoeveel smilies zijn geaccepteerd?

Antwoord je direct of 6 weken later?

Meld je het als je een groep uitgaat of verdwijn je gewoon?

En hoe zit het met die blauwe vinkjes?

Ik voelde me laatst hopeloos ouderwets toen er iemand uit een WhatsApp groep stapte zonder iets te zeggen en ik dacht dat diegene boos was. Bleek gewoon "normaal" te zijn onder de jeugd.
En ik kreeg ook al op mijn kop dat niet iedere zin met een smilie hoeft te eindigen. -O-

Dusse.... hoe heurt het?

Dit ben ik echt heel vaak :')
Ik heb mijn laatstgezien uistaan, dus daarom klik altijd berichtjes om ze alvast te kunnen lezen zonder dat ze direct weten dat ik het heb gelezen en dus meer tijd heb om te bedenken wat ik ga antwoorden (volg je het nog een beetje? :') ) maar daarom vergeet ik super vaak te reageren op mensen waar ik niet veel mee praat... Zo heb ik eens 3 maand later gereageerd op de vraag of ik restjes pizza wou :Y)

Verder begin ik bijna elke berichtje wel met hoi oid, behalve met echte vrienden bijvoorbeeld.
Hoeveel smileys vind ik lastig, maar ik heb niet echt een richtlijn voor.. Ik hoef niet in ieder berichtje perse een smiley maar vind het niet erg als iemand het gebruikt..

Kwa groep ligt het erook aan.. Vaak zijn de groepen waar ik in zit voor school projecten en als ik die gehad heb stap ik er gewoon per direct uit.

Ok en K vind ik altijd heel erg bot overkomen, ik gebruik meestal zelf oké of okay. Punten aan het einde van een zin vind ik ook vaak boos overkomen, ben het niet echt meer gewend ofzo :')

Lau

Berichten: 16676
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:12

Hoe heurt het eigenlijk op WhatsApp?

Begin je ieder gesprek met een hoi en sluit je af met je naam?
Nee, een openstaand gesprek meld ik direct wat ik te zeggen heb. Zo ook in groeps apps gewoon melden. Afsluiten met naam doe ik nooit ze zien wie het berichtje stuurt dus waarom zou je.

Hoeveel smilies zijn geaccepteerd?
Sommige dingen hebben een smiley nodig andere niet dus ik gebruik ze op gevoel.

Antwoord je direct of 6 weken later?
Direct of binnen een paar uur ligt eraan hoe druk ik ben

Meld je het als je een groep uitgaat of verdwijn je gewoon?
Ligt aan de reden, is het omdat ik ze zat ben verdwijn ik. Is het omdat ik rust wil meld ik dat.

En hoe zit het met die blauwe vinkjes?
Als het bericht blauwe vinkjes heeft is het gelezen. Je kan dit ook uitzetten en dan zal je het nooit weten.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:14

Iejoor schreef:
assie schreef:
Hoe heurt het eigenlijk op WhatsApp?

Begin je ieder gesprek met een hoi en sluit je af met je naam?

Hoeveel smilies zijn geaccepteerd?

Antwoord je direct of 6 weken later?

Meld je het als je een groep uitgaat of verdwijn je gewoon?

En hoe zit het met die blauwe vinkjes?

Ik voelde me laatst hopeloos ouderwets toen er iemand uit een WhatsApp groep stapte zonder iets te zeggen en ik dacht dat diegene boos was. Bleek gewoon "normaal" te zijn onder de jeugd.
En ik kreeg ook al op mijn kop dat niet iedere zin met een smilie hoeft te eindigen. -O-

Dusse.... hoe heurt het?

Dit ben ik echt heel vaak :')
Ik heb mijn laatstgezien uistaan, dus daarom klik altijd berichtjes om ze alvast te kunnen lezen zonder dat ze direct weten dat ik het heb gelezen en dus meer tijd heb om te bedenken wat ik ga antwoorden

Dat werkt dus niet, als mensen hun eigen vinkjes aan hebben staan kunnen ze gewoon zien of jij iets gelezen hebt of niet. Ongeacht of je je laatst gezien aan of uit hebt staan.

Leuk bedacht, maar het helpt je niet :+

Lumi

Berichten: 4439
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:18

theadora99 schreef:
K. is nog erger. Hoe meer letters hoe beter


Maar okeeeeeeeeeeee is dan ook weer niet goed :+

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:18

Men verwacht sowieso dat de telefoon voorrang heeft.

Ik had zondag mijn moeder een berichtje gestuurd. Hier reageerde zij uiteindelijk op. Met een app. Maar ook door te bellen. Ik stond echter ook te kletsen met wat stalgenoten. Zij hoorden mijn telefoon over gaan en stonden gelijk in de wacht. Of ik hem niet moet opnemen. Euhhhh nee. Ik sta te kletsen. Maar het kon belangrijk zijn. Euhhhh ja, dan bellen ze nog maar een keer.

Mensen die verwachten dat ik in de houding spring omdat ze bellen, appen of sms en, hebben mooi pech.

Ik reageer op het moment dat het mij uitkomt

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:25

Nu krijg ik de reclame solcon onder dot topic! _O-

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:29

Hahaha me nooit gerealiseerd dat ok klinkt alsof je boos bent :') zo reageer ik heel vaak, wie weet hoeveel mensen dat al tegen me in het harnas gejaagd heeft :+

Ik heb juist bij okeee dat ik het gevoel heb alsof er een bepaalde toon achter zit. Zo van jaja....

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:29

Ik doe altijd een duim-emoticon ipv ok, okee, oké, etc etc etc :+