Zomaar afgesloten van provider, kan dit kloppen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Zomaar afgesloten van provider, kan dit kloppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 12:58

Hallo Bokkers,

Ik heb eens een vraagje want via google kom ik er niet wijs uit.
Blijkbaar is mij een rekening van mijn mobiele telefoon ontglipt en dus niet tijdig betaald. Dit heb ik zelf niet gemerkt.
Nu ben ik dus afgesloten voor de 2e keer in een week tijd. Vorige week ook al door een betaling die zij over het hoofd hadden gezien. Toen was alles geregeld. Echter niks gehoord over het nog openstaande bedrag.
Nu ben ik vandaag dus weer geblokkeerd en meent de provider dat zij niks verplicht zijn over het sturen van een betalingsherinnering (wat normaal via SMS gaat).
Mijn vraag is dus, klopt dit? Mogen zij mij zomaar blokkeren zonder een betalingsherinnering te sturen?
Als blijkt dat dit mag zal ik mij hier uiteraard bij neerleggen, maar ik kan het me gewoon bijna niet voorstellen..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:04

Dat zal vast gewoon in de voorwaarden van je provider staan.

Overigens dacht ik dat alles tegenwoordig wel met automatische incasso zou gaan.
Misschien een tip zodat je het niet meer kan vergeten.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 13:11

Needje schreef:
Dat zal vast gewoon in de voorwaarden van je provider staan.

Overigens dacht ik dat alles tegenwoordig wel met automatische incasso zou gaan.
Misschien een tip zodat je het niet meer kan vergeten.

Daar heb ik naar gekeken, en Vodafone behoort dan een incassoprocedure te starten. Dan ga ik er vanuit dat ik daar dan bericht van zou moeten krijgen ipv zonder melding geblokkeerd te worden. Maar ik heb er niet zoveel verstand van vandaar dat ik hulp zoek :)

Normaliter gaat het via automatische incasso. Was deze maand niet gelukt, en ja daar had ik zelf ook op moeten letten. Maar het is 1 keer eerder gebeurd en toen kreeg ik gewoon een SMS van de provider dat ik moest betalen en dat toen uiteraard netjes gedaan. Dit maal niks gehoord.

dromertje2

Re: Zomaar afgesloten van provider, kan dit kloppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:19

Misschien omdat je het al eerder hebt voor gehad dat ze nu drastischer te werk gaan.
Het is immers niet "zomaar" dat ze dit gedaan hebben. Zij hebben geleverd en jij hebt niet betaald.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:19

Hmmm heb even gekeken bij Vodafone. Maar echt duidelijk zijn ze niet. Ze zeggen dat ze na een aanmaning rente mogen vragen. Artikel 10.4
Maar elders staat dat ze mogen afsluiten als niet betaald wordt. Artikel 13.1
Tsja. Wat houden zij aan? Op basis van 13.1 staan ze in hun recht.
Maar waarom is die aanmaning uit 10.4 niet gestuurd?
Zal ze dat gewoon even voorleggen.
Overigens ga ik er van uit dat als je betaald hebt zo alles gewoon weer in werking gezet wordt? Daar vind ik niets over zo snel nl.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 13:26

Needje schreef:
Hmmm heb even gekeken bij Vodafone. Maar echt duidelijk zijn ze niet. Ze zeggen dat ze na een aanmaning rente mogen vragen. Artikel 10.4
Maar elders staat dat ze mogen afsluiten als niet betaald wordt. Artikel 13.1
Tsja. Wat houden zij aan? Op basis van 13.1 staan ze in hun recht.
Maar waarom is die aanmaning uit 10.4 niet gestuurd?
Zal ze dat gewoon even voorleggen.
Overigens ga ik er van uit dat als je betaald hebt zo alles gewoon weer in werking gezet wordt? Daar vind ik niets over zo snel nl.

Ja dat gaat vrij snel dan. Echter brengen ze wel extra kosten in rekening voor het deblokkeren.
Als ik dit tijdig had geweten, en ja ik weet dat het dan ook deels mijn fout is, dan had ik uiteraard netjes betaald!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:28

Vodafone is wat dat betreft echt :roll:

Ze doen het inderdaad wel vaker zo... Stomme 50 euro er weer bovenop...

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 13:30

Lente schreef:
Vodafone is wat dat betreft echt :roll:

Ze doen het inderdaad wel vaker zo... Stomme 50 euro er weer bovenop...

Hou op schei uit! Ben blij als ik daar over een jaar weg kan. Maar als ik hier screenshots zou plaatsen van de chat die ik net had..
De "adviseur" heeft 'm zelf beëindigd en beschuldigde mij ervan dat ik gewoon niet wilde betalen, terwijl ik hem gewoon letterlijk de voorwaarden citeerde die net zijn benoemd.
Ben echt even witheet van woede!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:34

Ik ben niet volledig bekend met de procedures bij Vodafone. Wat ik wel heb begrepen van meerdere schulsaneerders is dat providers in het algemeen heel snel afsluiten, bij 2 maanden achterstand zou al worden afgesloten. Dat komt ook overeen met jouw verhaal. Bij gwl en huur e.d. zijn daar gedragscodes en wettelijke regelingen voor, bij providers (nog) niet.

Persoonlijk denk ik dat er weinig anders op zit dan je erbij neer te leggen en te betalen om zo snel mogelijk weer aangesloten te raken.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 13:37

Depende schreef:
Ik ben niet volledig bekend met de procedures bij Vodafone. Wat ik wel heb begrepen van meerdere schulsaneerders is dat providers in het algemeen heel snel afsluiten, bij 2 maanden achterstand zou al worden afgesloten. Dat komt ook overeen met jouw verhaal. Bij gwl en huur e.d. zijn daar gedragscodes en wettelijke regelingen voor, bij providers (nog) niet.

Persoonlijk denk ik dat er weinig anders op zit dan je erbij neer te leggen en te betalen om zo snel mogelijk weer aangesloten te raken.

1 maand achterstand dan toch, want er is 1 rekening niet betaald?
Ik betaal de rekening ook gewoon, daar niet van! Maar de deblokkeringskosten en de manier waarop is vooral waar het me om gaat.
Is namelijk niet dat ik niet wil betalen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:38

Oh serieus??

Ik ben verder overigens best tevreden met Vodafone. Maar die chat... Ik zou even een berichtje op facebook doen. Ben ik normaal gesproken niet zo van, maar in dit geval... O:)

En dan met name over de manier waarop je te woord bent gestaan.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 13:40

Lente schreef:
Oh serieus??

Ik ben verder overigens best tevreden met Vodafone. Maar die chat... Ik zou even een berichtje op facebook doen. Ben ik normaal gesproken niet zo van, maar in dit geval... O:)

En dan met name over de manier waarop je te woord bent gestaan.

Ja ga ik zo ook doen! Maar Facebook waren ze de vorige keer dat t gebeurde niet handig bezig. Daar zeiden ze dat de enige mogelijkheid om t op te lossen was om op te bellen. Maar dat gaat lastig als je bent afgesloten 8)7

Heb nu iemand op de chat die me wel serieus lijkt te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:42

Ohja lekker snugger :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:46

Wat gek. Ik heb ook wel eens vergeten te betalen bij Vodafone of dat er niet genoeg geld op de rekening stond, ik krijg dan eerst zeker 4 sms'jes over een maand tijd uitgestreken voordat er stappen worden ondernomen. Kan inderdaad te maken hebben met dat je al eens eerder afgesloten bent en ze dan niet meer waarschuwen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 13:49

Giolli schreef:
Wat gek. Ik heb ook wel eens vergeten te betalen bij Vodafone of dat er niet genoeg geld op de rekening stond, ik krijg dan eerst zeker 4 sms'jes over een maand tijd uitgestreken voordat er stappen worden ondernomen. Kan inderdaad te maken hebben met dat je al eens eerder afgesloten bent en ze dan niet meer waarschuwen.

Maar daarom is mijn vraag of het niet verplicht is eerst een betalingsherinnering te krijgen :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:50

Sorry, dan begreep ik het verkeerd. Ja, dat zijn ze wel. Elk bedrijf is dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:56

Goh, gewoon de volgende keer alles automatisch laten afschrijven en je administratie bijhouden.
Als je toch in je telefoon woont is dat een kleine moeite.
Sorry hoor maar dit zijn zulke basale zaken.
Als je goed Goegelt kom je heel veel fora tegen met tekst en uitleg over dit onderwerp. Vara,Tweakers,Radar. :+

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 13:57

Morganlefay schreef:
Goh, gewoon de volgende keer alles automatisch laten afschrijven en je administratie bijhouden.
Als je toch in je telefoon woont is dat een kleine moeite.
Sorry hoor maar dit zijn zulke basale zaken.
Als je goed Goegelt kom je heel veel fora tegen met tekst en uitleg over dit onderwerp. Vara,Tweakers,Radar. :+

"Als je toch in je telefoon woont"
Wie zegt dat ik dat doe?
En alsof dit een antwoord is op mijn vraag. Klik het topic dan lekker weg 8)7 :roll:

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:01

Je kan Vodafone gewoon bellen hoor als je afgesloten bent

Ik moet zeggen dat ik dat soort dingen ook nooit via de chat regel. Ik ben laatst ook even afgesloten geweest ik heb ze meteen gebelt. Er bleek een rekening open te staan maar ze hadden een verkeerd nummer van mij waardoor ik geen sms gehad had. excuses gehad en ze hebben me meteen weer aangesloten en ik heb na het telefoontje meteen die rekening betaald ik hoefde geen extra kosten te betalen. Dus mis gewoon even bellen naar 1200

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 14:03

Relien schreef:
Je kan Vodafone gewoon bellen hoor als je afgesloten bent dus dat is geen excuus ;).

Ik moet zeggen dat ik dat soort dingen ook nooit via de chat regel. Heb ben laatst ook even afgesloten geweest ik heb ze meteen gebelt. Er bleek een rekening open te staan maar ze hadden een verkeerd nummer van mij waardoor ik geen sms gehad had. Grote excuses gehad ze hebben me meteen weer aangesloten en ik heb na het telefoontje meteen die rekening betaald ik hoefde geen extra kosten te betalen. Dus mis gewoon even bellen naar 1200

Het nummer dat ik toen kreeg kon ik niet bellen, was niet 1200. Heb toen wel meteen contact gezocht via de chat om het op te lossen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:04

Excuus ik heb je post verkeerd geïnterpreteerd met 'dit is 1x eerder gebeurd'. :)

Er wordt op de website van Vodafone ook gezegd dat ze eerst herinneren via sms, blokkeren en daarna pas schriftelijk een laatste kans (waarschijnlijk ingebrekestelling). De sms (herinnering) is de eerste stap in het incassotraject. Deze zijn op basis van jurisprudentie aanvaardbaar als herinnering als de verzender kan aantonen dat jij het bericht hebt ontvangen. Als jij de sms niet gehad hebt dan kan je proberen om hen aan te laten tonen dat de sms verzonden is en, als dit bewijs dan ontbreekt, dat de afsluiting hun schuld is en daarmee die extra kosten kwijt te laten schelden.

Mijn ervaring met een andere provider is dat je bij zulk soort dingen aan het kortste eind trekt (in mijn geval was het een fout van de provider door een vinkje niet aan te vinken bij wijziging rekeningnummer). *edit ik vond het de mogelijke negatieve bkr registratie niet waard.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 14:17

Depende schreef:
Excuus ik heb je post verkeerd geïnterpreteerd met 'dit is 1x eerder gebeurd'. :)

Er wordt op de website van Vodafone ook gezegd dat ze eerst herinneren via sms, blokkeren en daarna pas schriftelijk een laatste kans (waarschijnlijk ingebrekestelling). De sms (herinnering) is de eerste stap in het incassotraject. Deze zijn op basis van jurisprudentie aanvaardbaar als herinnering als de verzender kan aantonen dat jij het bericht hebt ontvangen. Als jij de sms niet gehad hebt dan kan je proberen om hen aan te laten tonen dat de sms verzonden is en, als dit bewijs dan ontbreekt, dat de afsluiting hun schuld is en daarmee die extra kosten kwijt te laten schelden.

Mijn ervaring met een andere provider is dat je bij zulk soort dingen aan het kortste eind trekt (in mijn geval was het een fout van de provider door een vinkje niet aan te vinken bij wijziging rekeningnummer). *edit ik vond het de mogelijke negatieve bkr registratie niet waard.

Oke dank je wel voor je antwoord! Hier heb ik wat aan :)
Ga nu eerst even rustig worden en dan telefonisch contact opnemen. Heb de rekening uiteraard betaald en blokkade is al opgeheven dus dat is wel super snel gedaan! +:)+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:37

Zou de herinnering niet automatisch verstuurd kunnen zijn ten tijde dat de telefoon in de week ervoor geblokkeerd was. En je daarom die herinnering nooit gehad hebt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:53

Shiloh schreef:
Zou de herinnering niet automatisch verstuurd kunnen zijn ten tijde dat de telefoon in de week ervoor geblokkeerd was. En je daarom die herinnering nooit gehad hebt.

Hier zat ik ook aan te denken.
Maar het blijft vreemd dat er bij telefonisch contact niet op gewezen wordt van denkt u er aan dat een factuur te lang open staat? Beetje service is tegenwoordig ver te zoeken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:54

Ja, Dat klopt. Het is mij ook gebeurt door een fout in mijn eigen administratie.

Reken overigens maar op een euro of €30,- aansluitkosten.