Projectmanagers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Projectmanagers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 12:46

Hallo bokkers,

Zijn er hier op bokt ook mensen die aan het werk zijn als projectmanager? Zo ja, kunnen jullie aangeven wat je zo leuk vind aan je werk, welke opleiding je hebt gedaan, eventuele nadelen?

Ik werk vast op een heel leuk bedrijf, heb een leuke functie, maar zou na verloop van tijd wel verder willen kijken (binnen dit bedrijf, maar een andere functie). Gelukkig staat mijn baas hier voor open.

We hebben verschillende gesprekken gehad, en ik heb een assement gemaakt. Hier uit kwam naar voren dat ik een profiel heb wat goed bij een projectmanager zou passen. Ook een functie die bij dit bedrijf altijd van pas kan komen.

We hebben nu besloten dat ik voor mijzelf ga nagaan of dit eventueel bij mij past, en dan gaan we kijken welke training/opleiding ik nodig zou hebben voor deze functie.

De grootste aanspreek punten voor mij zijn het zelfstandig werken en de afwisseling.

Benieuwd naar jullie verhalen :)

FatCat

Re: Projectmanagers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:41

Je weet nooit of iets je gaat passen tot je het probeert. Dus als je werkgever voor een opleiding wil betalen dan gewoon doen. PRINCE2 en Six sigma is mij het meeste bekend.

Ik ben van mening dat je geen opleiding nodig heb. Je heb het in je of niet. Daar kan een opleiding weinig aan veranderen.

Je heb namelijk een paar unieke eigenschappen nodig:
1. organisatorisch - maar dit leer je vooral door te doen. Je eerste project is een boeltje maar hier leer je van.
2. Je moet snel dingen snappen. Bv IT consultants hebben geen zin om hun werk met handen en voeten uit te leggen elke keer dat ze je aan de lijn hebben
3. Men werkt graag voor jou: projecten nemen veel tijd in beslag, en dat komt vaak terecht op de schouders van huidige werknemers naast hun huidige job. Mensen werker harder en beter als je die gun factor hebt.
4. Je moet verdomd sterk in je schoenen staan en grenzen kunnen stellen. Dat betekend dat je niet geïntimideerd mag zijn als je rond de tafel zit met directors en CEOs.

De PMs waarmee ik heb samengewerkt zijn allemaal senior consultants die zo zijn verder gegroeid. Die hebben geen opleidingen gedaan.

Ik weet niet hoe groot je bedrijf is en hoe complex de projecten zullen zijn. Ik heb samengewerkt aan grote international IT projecten, en ik kan je zeggen - het is niet voor de faint hearted. Veel reizen, er gaat altijd wat mis, relaties worden wat bitter naar het einde toe, iedereen staat onder stress...

Projectjes die maar een aantal maanden duren zijn meestal een stuk draaglijker en fijner om aan te werken.

Ter verduidelijking - ik ben zelf geen PM, maar heb wel kleine projecten zelf ge-managed. Ik werk voornamelijk mee aan projecten als Subject matter expert en Consultant.

Hopelijk heb je hier wat aan. Veel Success!

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:54

Ik ben al jaren projectmanager in de ICT. In welke branche zou jij PM willen worden?
Momenteel zie je een grote beweging naar Agile werken en is de rol van projectmanager ook (behoorlijk) aan het veranderen, heb je hier ook al naar gekeken?

Projectmanager kan heel veelzijdig zijn. Organisatorisch talent en communicatie is erg belangrijk. Maar ook hoe ga je met mensen om, kan je goed motiveren. Wat ik persoonlijk de mindere kant vind zijn de memo's en stukken die je moet schrijven. Overal een memo, exceptie, plan van aanpak, business case etc voor maken. Hoewel dit ook wel wat afhangt van de organisatie.

Voor wat betreft opleidingen is Prince II een goede, maar ook de IMPA certificeringen.
Wil je meer business projecten gaan doen, of juist echt technische projecten?
Denk aan de taal, vaak wordt er ook in het engels gecommuniceerd.

Alleen met een opleiding kom je er vaak niet. Kijk of je een stage of iets dergelijks kan lopen, of een project naast een bestaande PM mag doen, om eens ervaring op te doen en te kijken of je het wat lijkt.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 14:40

Beide bedankt voor jullie reactive!

Ik werk voor een laboratorium in de levensmiddelen industrie, een groot internationaal bedrijf, met op mijn vestiging 200 medewerkers.

LEAN is bij ons erg in opmars, en heb zelf de basistraining van Six Sigma al gehad. Ook een aantal projectgroepjes geleid met kleinere LEAN implantaties naast mijn huidige functie. Dit vond ik erg leuk, en ook met success afgerond.

Mijn huidige functie is 90% in het Engels, dus dat moet gelukkig geen problem worden. Ook samen werken met ICT gebeurd op dagelijkse basis aangezien ik voor onze afdeling de Key user ben van de systemen (eerste aanspreek punt bij ICT problemen, als ik het zelf niet kan oplossen zet ik het door aan ICT)

@ Fatcat, uit mijn assement bleek dat de punten die jij noemt bij mij goed tot zeer goed zijn, alleen het puntje 'gun' factor kan beter vind ik zelf. Maar dat is iets waar ik doorlopend aan werk, en wat volgens mijn leidinggevend duidelijk zichtbaar verbeterd.

Een project meelopen is wel een goed idee! Zal daarnaast vragen of er nog kleine projectjes zijn waar ik wat mee kan omstoeien.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:21

Leuk een totaal andere branche dan waarin ik werkzaam ben.
Voor wat betreft opleidingen is stakeholdermanagement ook interessant. Stakeholders zijn erg belangrijk binnen projecten en vaak staat of valt het succes met stakeholdermanagement (het opgeleverde product kan nog zo goed zijn, als dat niet is wat ze vroegen of als het niet wordt geaccepteerd, dan heb je nog geen succesvol project).

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 15:32

Ga ik mijn in verdiepen Bo_San! Bedankt voor de tip :)