[VOLG] Nieuwe cavia/konijnenwei in de maak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzzy_3

[VOLG] Nieuwe cavia/konijnenwei in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 16:10

Dag allemaal

We hebben een klein lapje grond waar we onze geiten op hebben staan. Nu we ook twee bokken hebben, kunnen we deze niet continu bij de geiten laten lopen. Dus die staan helaas al het hele jaar op stal. Ondanks dat dat heel "normaal" is wil ik dit liever niet, en zijn we dus kleine weitjes met een stalletje aan het maken in de wei voor onze bokken.

Rondom de wei is het "pad" van de paarden. Beetje paddock paradise principe. De grote geiten laten zich heel goed achter een stroomdraadje houden, maar de lammetjes niet. Dus rondom de wei komt overal schapendraad, met nog steeds stroomdraden aan beide kanten.

En aangezien we dan toch bezig zijn, wil ik de kippen daar in kunnen los laten lopen. En de cavia's een grotere wei geven.

Op dit moment zitten de kippen (4 stuks) en de cavia's (5 mannetjes) samen in een ren.
Hier was het nog mooi groen, voor de kippen er in gingen. Helaas is dat niet lang zo gebleven.

Afbeelding

Met de komst van de cavia's zijn er wat schuilhuisjes, en berg met huisje in en verschillende pijpen, hooiruifje, ... bij gekomen.

Afbeelding

Maar ik wil dus terug gras.

Dit stuk hebben we voorzien nu. Het stuk wat al een beetje is afgegeten om makkelijker draad op de leggen. Er achter volgen de twee weitjes voor de bokken. We hebben het grof wat gemeten, en het gaat ongeveer 60m² zijn.

Afbeelding

Afbeelding

De palen en streven staan dus, zoals te zien is. Eerst komt nu overal schapendraad rond. Daarna waarschijnlijk betonnenplaatjes op hun kant en daarboven nog kippengaas.

Ik wil er opnieuw een berg in met tunnels, huisjes, voerplaats op de beton, hooiruifjes, wat knotwilgjes geplant, wat andere struiken (welke?),...

Dus nog een heel werkje. We hopen de cavia's er voor de winter in het hebben.

Vermoedelijk komt er in de lente ook nog een koppel konijntjes/konijnen bij. Maar dat zien we dan wel weer.

Ik ga proberen regelmatig updates te plaatsen. Maar we zijn ook nog druk bezig met de bokken hun wei etc. En deze week is het eerst hooien...

Tips, ideetjes, opmerkingen,...steeds welkom!

Mira283

Re: [VOLG] Nieuwe cavia/konijnenwei in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:22

Wat gaaf! Ik ga zeker volgen wil hier ook de tuin aanpakken voor de cavia's

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 23:10

Oef, met bijna een jaar vertraging komt er eindelijk schot in de zaak. De boel ondertussen 5 keer niet gemaaid of laten eten met de bedoeling er aan te starten, maar elke keer een dringender project tussen gekomen.

Ondertussen heb ik overal rondom kippengaas gespannen. Ook liggen er overal stenen, ofwel binnen ofwel buiten tegen het opheffen van de draad.

Op de grond ligt er overal groene beckaertdraad. Cavia's kunnen daar in principe wel door, hoewel dat nu wat moeilijker is nu ze zo dik zijn.
Tot nu toe ook nog nooit een cavia gehad die graaft. Zelfs niet in de bodembedekking of stro in het hok.
Dus die draad is meer voor als ik ooit konijnen wil houden.

Het fris groene stuk is al eerder gedaan. Daar is het gras al door de draad gegroeid. De stenen zorgen er voor dat de draad niet bol staat een het gras er mooi door groeit en dus ook omlaag houdt.
Afbeelding

Tijdelijke ren weer verplaatst. Zoek de bewoners...

Afbeelding

De bewoners in hun tijdelijke ren. Op een paar dagen tijd is al het gras weg...
Afbeelding

De oude ren volledig opgeruimd. Ondertussen zijn de knotwilgen ook al weg. Hier komt in het najaar en bessentuin.
Afbeelding

Kippen hun nachtren. Overdag lopen ze in de volledige wei los rond.
Afbeelding

Nu nog een borduurtje in de ingang en een poortje en ze kunnen los.
Palen om een net over de ren te kunnen spannen liggen ook al klaar.
En dan het aankleden nog. Berg, tunnels, water, verstopplekjes,...

Hopelijk duurt die laatste fase ook weer geen jaar...

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 18:19

Er ligt overal draad op de grond en aan de randen liggen overal stenen zodat ze niet onder de zijdraad door kunnen gaan.

Ben begonnen met de paadjes (met voor de sier dan om te gebruiken natuurlijk). Hier ligt maandag of dinsdag worteldoek in en houtsnippers. In de cirkel komt wit zand.

Ook een paddestoel hooiruif gemaakt. Palen moeten nog iets worden ingekort, de grond was te hard, kreeg ze niet dieper geklopt.

Het hok moet ooit ook nog een nieuw dak, want dit trekt op niks.

Verder moet er ook nog de berg met tunnels komen en meer verstopplekjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:45

Leuk zeg!
En maak je dan bovenaan ook gaas of heb je geen last van vossen of roofvogels?

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 18:48

Ja er nog nog een constructie om een net over te spannen geven de roofvogels.

Op 6 jaar tijd nog geen roofdieren gehad, vorige ren was de draad wel hoger en kleinere mazen. Maar dat houdt dat ongedierte normaal niet tegen.

De ren is wel tegen de bokkenweitjes. En wordt gezegd dat dat vossen e.d. weg houdt..

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:23

Oh wauw! Wat een geweldige creativiteit! <3 Die hooiruif is geweldig!!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:30

Suzzy_3 schreef:
Ja er nog nog een constructie om een net over te spannen geven de roofvogels.

Op 6 jaar tijd nog geen roofdieren gehad, vorige ren was de draad wel hoger en kleinere mazen. Maar dat houdt dat ongedierte normaal niet tegen.

De ren is wel tegen de bokkenweitjes. En wordt gezegd dat dat vossen e.d. weg houdt..

Gelukkig maar! Wij hebben er hier ontzettend veel last van.
En ja, dat heb ik ook gehoord dat de geur van (urine? van) andere dieren vossen weg houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:13

In overleg met TS besloten om het topic naar HTT te verplaatsen, omdat het daar beter thuis hoort.