Ik ben onlangs op bezichtiging geweest voor een andere woning en was onmiddellijk zeer enthousiast! Ik heb gereageerd op een huurwoning op basis van een bepaald, door mijzelf berekend, bruto jaarloon. Gezien de verschillende componenten en enkele wijzigingen gedurende het lopende jaar en enkele correcties op loonstroken, was dat even puzzelen. Ik heb het aangegeven brutoloon op mijn reeds ontvangen salarisstroken aangehouden, maar het blijkt dat ik mij toch verrekend heb.
In mei heb ik een nieuw jaarcontract ondertekend. Op basis van het nieuwe brutoloon wat hierbij is afgesproken, voldoe ik aan de geldende inkomenseis. Het gehele salaris over 2017 is echter bindend en van deze criteria kan niet worden afgeweken, hierover ben ik al uitgebreid in gesprek gegaan. Nu heb ik over de maanden voor de verhoging dus minder verdiend, waardoor ik over het gehele jaar 2017 nét niet (we spreken over een verschil onder de 350 Euro bruto op jaarbasis) aan de inkomensnorm voldoe.
Hier baal ik ontzettend van, want de woning is echt perfect en over de periode waarin ik daadwerkelijk ga huren, verdien ik gewoon aantoonbaar het gevraagde inkomen, dit is immers terug te vinden op mijn 'nieuwe' jaarcontract.
Kortom: ze maken alleen een proefberekening over 2017 als geheel en door mijn lagere inkomen in de eerste maanden van het jaar, kom ik (net) niet aan de gestelde inkomensnorm.
Gezien ik deze woning zo enorm graag wil huren (het zou een hele vooruitgang zijn ten opzichte van mijn huidige woning), heb ik mijn werkgever in onze vakantie benaderd. Deze gaf aan een werkgeversverklaring op te kunnen stellen en hierin de eindejaarsuitkering op te willen nemen, waardoor ik alsnog aan het gevraagde bedrag over 2017 kom en wellicht wel goedgekeurd wordt als huurder.
Mijn vraag is of dit geldig is? En hoe ik dit op de juiste manier breng, zodat mijn proefberekening over 2017 wel wordt geaccepteerd? Of dat er wellicht andere tips zijn om dit minimale verschil te overbruggen? Dit vind ik namelijk echt heel zuur.
Ik snap absoluut dat inkomensnormen er niet voor niets zijn, maar over de periode dat er daadwerkelijk gehuurd gaat worden, verdien ik dus voldoende en ik zou het echt heel jammer vinden om verder te moeten zoeken vanwege een minimaal verschil op jaarbasis, dat er nu niet eens meer toe doet!
Alvast hartelijk dank!

Ik werk wel eens langer door hoor, maar in principe is dit altijd onbetaald en gaat dat een beetje op basis van geven en nemen.
!