Fout toeslagen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mie123gie

Fout toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 14:57

Hallo,
Mijn moeder werd net gebeld door de belasting dienst met de mededeling dat ze de komende 6 weken geen toeslagen krijgt, dit doordat een oud bewoner nog ingeschreven staat op ons adres en nu gezien word als partner. Er loopt al een zaak bij de gemeente en de belastingdienst geeft toe dat ze de toeslagen niet hadden mogen stop zetten. Er gaat echter 6 weken verwerkingstijd overheen waardoor mijn moeder dus geen toeslagen krijgt. Hier door gaat ze waarschijnlijk geen geld hebben voor boodschappen en andere rekeningen, ze zit al krap bij kas en dit kan ze er niet bij hebben. Nu vraag ik mij af, mag de belastingdienst dit zo maar doen?

Yonker

Re: Fout toeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:59

Ja hoor, hard gezegd.... Moet jou moeder zich maar gewoon redden :=
Er is nou eenmaal verwerkingstijd in dit geval. Je kan altijd met de belastingdienst bellen en vragen of ze niet wat voor haar kunnen betekenen in vorm van een voorschot (wat toeslagen eigenlijk altijd al zijn) maar ben bang dat ze niet zoveel kunnen beginnen......

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:08

Yup, dit mogen ze gewoon doen :) ze hebben nu eenmaal tijd nodig om het te verwerken.
Daarom moet je bij verhuizing ook altijd even checken of er geen andere mensen op je adres ingeschreven staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:23

Ach ja, de belastingdienst heeft voor het wijzigen van een bankrekeningnummer al 4 weken nodig, dus deze 6 weken snap ik ook wel :+

Belachelijk, maar zo werkt het..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:24

ja helaas dit mogen ze doen en als achteraf blijkt dat je moeder er recht op heeft dan krijgt ze dit met terugwerkende kracht

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:38

ik weet niet hoe oud jij bent, maar kun jij niet een maandje bijdragen in de boodschappen bijvoorbeeld?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:18

Deze vraag past beter op [LZP] Leven zonder paarden, het topic wordt verplaatst.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:22

Jep, dat werkt zo. Tenzij je zelf moet betalen, dan moet het meestal wat sneller :')

Maar hoe kan je niet weten dat er nog iemand ingeschreven staat op je adres? Dat check je toch voor je ergens gaat wonen...

Als ze er daarna weer recht op heeft krijg je het met terugwerkende kracht terug, dus het is een maandje even puzzelen. Misschien kan je even bijspringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:25

En verder het aller belangrijkste: Toeslagen worden achteraf gecontroleerd of de hoogte van de uitbetaalde toeslagen juist is. Dus er wordt een VOORSCHOT uitbetaald.
Wijzigingen altijd op tijd doorgeven en zelf in de gaten houden of alles nog klopt. Verwerkingstijd is 6 weken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:26

Yonker schreef:

Pardon? Wat een vreselijke opmerking ...
Er zijn helaas mensen die door vele tegenslagen wat meer moeite hebben om goed rond te komen. Meer dan je zal denken en die hebben er echt niet allemaal zelf voor gezorgd.

Walgelijk zeg.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:30

xDenies schreef:
Yonker schreef:

Er zijn helaas mensen die door vele tegenslagen wat meer moeite hebben om goed rond te komen. Meer dan je zal denken en die hebben er echt niet allemaal zelf voor gezorgd.

Walgelijk zeg.

Ik denk dat deze bokker het bedoeld als in wat de belastingdienst vind.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:31

Je wil niet weten hoeveel problemen er ontstaan door het onterecht stopzetten van toeslagen. Het wordt wel herstelt, maar sommige mensen hebben geen buffer om die periode te overbruggen.

Als ze echt niet rond komt raad ik aan even contact op te nemen met de zorgverzekeraar of woningcorporatie. Vragen om uitstel, en dan nadat ze de toeslagen weer correct ontvangt direct betalen.

De toeslagen zijn een beetje door de strot van de belastingdienst gedrukt. Eigenlijk is de belastingdienst helemaal niet "geschikt" om de toeslagen te verwerken.

Toeslagen zijn een voorschot. Maar genoeg mensen die het voorschot niet kunnen missen. Dat maakt het zo lastig. Zeker als aan het einde van het jaar moet worden bijbetaald. Ik raad altijd aan je jaarinkomen wat hoger in te schatten en bij wijziging inkomen direct even de toeslagen checken en eventueel het verwachte jaarinkomen wijzigen op de site van de belastingdienst.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 18-08-17 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:32

xDenies schreef:
Yonker schreef:

Walgelijk zeg.

Ik denk dat iedereen dat wel snapt, en deze opmerking niet walgelijk bedoeld is, maar de belastingdienst heeft daar schijt aan helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:33

Snorlex schreef:
Je wil niet weten hoeveel problemen er ontstaan door het onterecht stopzetten van toeslagen. Het wordt wel herstelt, maar sommige mensen hebben geen buffer om die periode te overbruggen.

Als ze echt niet rond komt raad ik aan even contact op te nemen met de zorgverzekeraar of woningcorporatie. Vragen om uitstel, en dan nadat ze de toeslagen weer correct ontvangt direct betalen.

De toeslagen zijn een beetje door de strot van de belastingdienst gedrukt. Eigenlijk is de belastingdienst helemaal niet "geschikt" om de toeslagen te verwerken.

Toeslagen zijn een voorschot. Maar genoeg mensen die het voorschot niet kunnen missen. Dat maakt het zo lastig. Zeker als aan het einde van het jaar moet worden bijbetaald. Ik raad altijd aan je jaarinkomen wat hoger in te schatten en bij wijziging inkomen direct even de toeslagen checken en eventueel het verwachte jaarinkomen te wijzigen op de site van de belastingdienst.

Jaren geleden de fout gemaakt wijzigingen niet door te geven. Resultaat?? laat maar :o
Belastingdienst/MijnToeslagen

browneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:41

TS, je moeder zou contact kunnen opnemen met de Nationale Ombudsman, best kans dat zij wat voor haar kunnen betekenen.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 01:19

Bedankt voor alle reacties!
Ik ben 17 en kan dus helaas maar weinig kosten voor haar opvangen. Al doe ik wel mijn best om zo veel mogelijk mee te betalen!
Mijn moeder komt net uit een scheiding en heeft mede door hoge kosten hiervan niet zomaar even een buffer om klappen als deze op te vangen.
We wisten van te voren dat er hier nog iemand ingeschreven stond. We hebben voordat het huur contract getekend werd ook bij de gemeente en belastingsdienst gevraagd of dit een probleem zou zijn. Het antwoord hier op was dat dit niet het geval zou zijn, omdat er al een onderzoek naar deze persoon liep bij de gemeente. Dit was ook bekend bij de belastingdienst en daardoor kon mijn moeder aantonen dat ze hier echt als enige woont. Zoals ik al zei, mijn moeder kwam net uit een scheiding en was met spoed opzoek naar woonruimte. Ze was niet in de positie om om deze reden dit huisje te weigeren, anders had ze dat natuurlijk wel gedaan. Wel naar om te horen dat dit gewoon mag gebeuren, wij kunnen ons hopelijk nog net redden maar er zijn zat anderen die dat niet kunnen.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 01:49

Aangezien de gemeente hier al vanaf wisten heeft toegezegd dat het geen probleem zou vormen kunnen zij misschien in de vorm van een bijzondere bijstand of lening jullie boodschappengeld voorschieten met eventueel een laag maandelijks bedrag wat je moeder dan wel zou kunnen terug betalen?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:34

xDenies schreef:
Yonker schreef:

Walgelijk zeg.

Wauw ik denk dat jij wat genuanceerde moet lezen, het is niet mijn mening, het is zoals t is geregeld hier in Nederland ;)
Er staat niet voor niks een smiley achter. Niks walgelijks aan mijn opmerking.

Als je moeder t echt niet kan redden zit er denk in helaas niks anders op dan rood staan bij de bank ts...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:42

Wat vervelend, maar ik denk eerder dat de gemeente je moeder een handje kan helpen dan de belastingdienst...ga met de gmeente praten, zij hebben potjes om in dergelijke omstandigheden bij te springen..jij bent minderjarig en hierdoor staat je moeder sterker in haar verweer en zal ze heus hulp krijgen, zeker de voedselbank.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:43

browneyes schreef:
TS, je moeder zou contact kunnen opnemen met de Nationale Ombudsman, best kans dat zij wat voor haar kunnen betekenen.

Die kunnen nog niks betekenen. Je kan de NOM pad inschakelen nadat je de officiële klachtenprocedure van de betreffende overheidsinstantie hebt doorlopen en het niet eens bent met de uitkomst daarvan.

Een standaard klachtenprocedure kost (max) 12 weken, dus als je daarna nog de stap naar de NOM wil maken kost het nog meer tijd. Dus daar zal de moeder van TS nu niets aan hebben.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:50

Dit soort fouten komen ook voor en vaker dan men denkt, is in feite de gemeent die de fout heeft gemaakt om iemand er bij in te schrijven zonder verdere vragen. Er is dus iemand vertrokken met de noorderzon? Omdat bij huuropzegging nl ook uitschrijven hoort.

De belastingdienst zal dus wachten op gegevens van de gemeente als bewijslast....om de vermeende fraude te niet te doen...en de gemeente heeft hier een termijn van 6 weken voor gekregen...zal ook met bezwaarmaking te maken hebben, daar zit ook altijd een termijn aan vast.

De gemeente in dit geval is je aanspreekpunt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:05

Waarschijnlijk is er niet veel meer mogelijk. Je moeder kan contact opnemen met de voedselbank, die kunnen ook in acute situaties iets betekenen.

browneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:29

@Amaryllis: ik zeg dit niet zomaar, heb er zelf ervaring mee. Dankzij de NOM binnen 2 weken e.e.a. opgelost (en nee, de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bij de Bd was toen nog niet verlopen).