Wat doet de politie met gevonden gestolen fietsen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Wat doet de politie met gevonden gestolen fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 23:19

Ik kan het op internet niet vinden..

Een week of 2 geleden is mijn fiets slachtoffer geworden van ontvoering en helaas is hij nog niet terecht. Het was een goede fiets, in prima staat, stond netjes aan een kettingslot maar ook zijn trouwe ketting is doorgeknipt..

Helaas wist ik niet welk merk mijn fiets was. Het ding was oud maar altijd goed onderhouden. Ik wist alleen een kleur en aangifte doen op enkel de kleur van mijn fiets leek ons zo onnodig. Tenslotte gebruikte ik het ding alleen als we bijvoorbeeld een feestavond op de voetbal hadden..

Een paar dagen later is er een paar straten verderop een huis gevonden met 39 gestolen fietsen. De fiets is van mijn moeder geweest maar ook mijn ouders wisten het merk niet. Hij verhuisde naar mijn opa en oma en van daaruit weer naar mij.. mijn opa is zo slim geweest om het merk op te schrijven en het frame nummer. Hier kwam ik vanavond pas achter.

Weet iemand wat de politie doet met in beslag genomen gestolen fietsen? Nu ik weet welk merk mijn fiets was en wat het frame nummer was heb ik misschien wat meer kans dat hij weer bij zijn eigen huis terecht komt! Kan ik hiervoor nog aangifte doen of ben ik daar veel te laat mee? Ik had dus voorheen niets om handen en nu heb ik vrijwel alles wat ze zouden willen weten..

Ik wil sws morgen, als ik tijd heb langs het bureau gaan maar vroeg me af; misschien weet iemand dit?

Kimm4

Re: Wat doet de politie met gevonden gestolen fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:23

Bij ons zijn meerdere fietsen in een jaar gestolen (3, 2 gewone, 1 elektrische) die stonden trouwens achter 3 sloten!! Alle 3 op hetzelfde terrein (werk) Maar een van die fietsen is 2 jaar later terug gevonden door de politie en toen werden wij gebeld door de politie of wij via de verzekering al een andere hadden gekregen of niet. Anders hadden we na 2 jaar 1 van die fietsen terug

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 23:26

Dat had ik idd wel gelezen, dat ze contact met je opnemen wanneer ze een gestolen fiets terug vinden waarvan aangifte is gedaan. Echter heb ik dus nog geen aangifte gedaan want ik wist helemaal niets.. behalve dat mijn fiets gestolen was :+

Kan ik daar nu nog aangifte van doen nu ik meer weet? Merken, frame nummer.. en nu er ook op internet te vinden is dat er 39 gestolen fietsen gevonden waren een paar straten van mijn huis af...

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:35

Dat zou je wel kunnen doen. Ik weet niet hoe ze er toen achter gekomen zijn maar als ze de fiets inderdaad vinden en de fiets is bekend bij hen wordt je op de hoogte gebracht

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:38

Hier in België worden die spullen zonder eigenaar geloof ik na een tijd verbeurd verklaard en verkocht. Morgen best eens langs gaan bij een bureau.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:38

Fietsen waarvan geen match meer gevonden kan worden, worden geveild. Als je aangifte hebt gedaan en niet je fiets vind wordt je ook uitgenodigd voor een veiling.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:40

Je kan nog gewoon aangifte doen en wie weet komt je fiets ineens boven water.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:48

tm
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 17-07-22 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:46

Ik zou gewoon alsnog online aangifte doen. Ik zag daar laatst nog een item over op televisie. Dat men echt aanraadde om gewoon aangifte te doen, omdat ze soms wel fietsen terug vinden en dan van meer dan de helft de eigenaar niet kunnen traceren omdat die nooit aangifte hebben gedaan.

Gewoon alsnog doen. Dat kan gewoon online.
https://www.politie.nl/aangifte-of-meld ... fiets.html

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:39

Je moet eerst aangifte doen, fietsen worden vaak beperkt bewaard en daarna afgevoerd als ze geen eigenaar kunnen vinden.

Maar van fietsen kan je ook per internet aangifte doen, hoef je niet langs buro.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:42

Vroeger was het in Eindhoven zo dat wanneer je aangifte had gedaan van fiets diefstal je een uitnodiging kreeg om voor een klein bedrag een fiets te kopen uit het depot van de politie. Dit depot wordt gevuld door gestolen fietsen die in beslag worden genomen waar ze de eigenaar niet meer van kunnen vinden.

Geen idee of het nog steeds zo werkt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:44

Fiets die je terug wilt moet je natuurlijk wel frame nummer en merk en type en kleur van weten, wel zo handig he!? Ze gaan je niet bellen met we hebben hier nu 2000 bruine fietsen kom je eens kijken?
En dan neem jij iemand anders zijn bruine fiets mee.

Je moet stap 1 aangifte doen. (en daar heb je dus wel gegevens voor nodig)
En dat heb ik in het verleden 3 x gedaan (2x fiets gejat toen ik studeerde nooit terug gezien), wonderbaarlijk genoeg is mijn laatste gejatte fiets retour gekomen, deze is gestolen uit de berging van de flat waar ik woonde. Aangifte gedaan, jaar of 2? later vond ik aangetekende brief van de politie op de deurmat, fiets gevonden of ik kon komen kijken in de opslag.
En YES! hij was het en nog in redelijke goede staat (Wel wat kapot, maar laten maken, fiets met emotionele waarde, geerfd van mijn moeder).

Vroeger werd er ook veel postcode en huisnummer gegraveerd in fietsen, ook handig.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 07:38

Sjolvir schreef:
Fiets die je terug wilt moet je natuurlijk wel frame nummer en merk en type en kleur van weten, wel zo handig he!? Ze gaan je niet bellen met we hebben hier nu 2000 bruine fietsen kom je eens kijken?
En dan neem jij iemand anders zijn bruine fiets mee.

Je moet stap 1 aangifte doen. (en daar heb je dus wel gegevens voor nodig)
En dat heb ik in het verleden 3 x gedaan (2x fiets gejat toen ik studeerde nooit terug gezien), wonderbaarlijk genoeg is mijn laatste gejatte fiets retour gekomen, deze is gestolen uit de berging van de flat waar ik woonde. Aangifte gedaan, jaar of 2? later vond ik aangetekende brief van de politie op de deurmat, fiets gevonden of ik kon komen kijken in de opslag.
En YES! hij was het en nog in redelijke goede staat (Wel wat kapot, maar laten maken, fiets met emotionele waarde, geerfd van mijn moeder).

Vroeger werd er ook veel postcode en huisnummer gegraveerd in fietsen, ook handig.

Ik wist idd alleen de kleur van de fiets. Eigenlijk nooit op gelet welk merk hij was maar inmiddels heb ik al je genoemde kenmerken en kan ik aangifte gaan doen. Gister nacht ook een fiets gestolen van iemand uit mijn flat.. fiets stond op dezelfde plek als waar die van mij stond..

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 07:49

Eerder waren er ook verkoopdagen van gevonden gestolen fietsen bij de politie , wanneer je proces verbaal had mocht je op deze koopdagen een fiets opkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:01

In mijn fiets staat idd een oude postcode van een baas ver ver voor mij (bezit ik een foto van:= , je weet het nooit ) . Ook heeft ze achter een nummer onder het zadel , daar heb ik geen foto van maar oa het bouwjaar staat erop (97)

Ik was ook altijd wel nieuwsgierig wat de politie nou deed met al die fietsen , best verhelderend dit topic :)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:08

Ik heb toen ik tussen de 15-18 aangifte gedaan met mijn ouders van mijn gestolen fiets. Nooit wat van gehoord, maar na 4 jaar ongeveer stonden ze aan de deur dat mijn fiets terecht was in Bolsward en wij wonen middag van het land :+ Of ik hem wilde ophalen of vernietigen. En heb hem opgehaald paar dagen later :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 15:53

De aangifte is inmiddels gedaan! Helaas hebben ze mijn fiets niet staan op het fietsendepot. Waren hier in dezelfde week 39 fietsen gevonden in een huis, een paar straten verderop dus had gehoopt dat hij daartussen zat.

Wij kwamen overigens aan op het politie bureau om de aangifte te doen (zit bij ons in de straat) bleek dat we een afspraak moesten maken :+ de lieve agente was zo vriendelijk ons toch even te helpen omdat een aangifte van een gestolen fiets zo gemaakt is dus toch fijn dat we meteen geholpen zijn!

Als antwoord op mijn eigen vraag dus; de gestolen fietsen gaan naar een fietsen depot bij jou in de buurt. Als je aangifte doet moet je dus merk, type, en frame nummer opgeven en daarnaast wat voor slot. Daarna kan je bellen naar het depot om te vragen of je fiets erbij zit. Je moet daarvoor wel aangifte doen en uiteindelijk kunnen bewijzen dat het jou fiets is. Als je belt geef je het frame nummer aan en om wat voor fiets het gaat en zo kunnen ze dus nakijken of jou fiets in het systeem staat. Staat ie er niet in dan wordt er contact met je opgenomen mocht je fiets wel langs gebracht worden. :j

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:04

Mijn fiets is gisteren gestolen! Stond in de algemene fietsenstalling van mijn flat. Woon in wijk Morgenstond in Den Haag. Gelijk aangifte gedaan. Helaas weet ik het framenummer en het merk niet....
Als iedereen nou eens met z'n tengels van andermans eigendommen afblijft! ....

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:05

mvdende schreef:
Mijn fiets is gisteren gestolen! Stond in de algemene fietsenstalling van mijn flat. Woon in wijk Morgenstond in Den Haag. Gelijk aangifte gedaan. Helaas weet ik het framenummer en het merk niet....
Als iedereen nou eens met z'n tengels van andermans eigendommen afblijft! ....

Ik heb precies hetzelfde gehad. Tijdelijk even mijn stationsfiets uit de stad waar ik studeer gehaald. Nu dus gestolen. Ook nooit aan gedacht om het framenummer op te schrijven of iets.. ;(

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 17:25

Mijn opa is dus wel zo slim geweest dit van mijn fiets op te schrijven toen zij hem destijds hadden. Anders had ik niks om aangifte van te doen want wist ook het merk niet. Had ik gewoon nooit opgelet. Maar het is een goede les om dit de volgende keer wel even op te schrijven. :j