Welke niet giftige, makkelijke kamerplant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bjarni

Welke niet giftige, makkelijke kamerplant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 08:12

Na al 2 keer een rondje tuincentrum te hebben gedaan zonder resultaat en ook via google niet echt op te schieten, ik zoek vast verkeerd, hoop ik dat hier mensen zijn met tips.

Ik ben op zoek naar 1 of 2 flinke kamerplanten, die makkelijk te onderhouden zijn, niet gelijk doodgaan als je ze een keer vergeet water te geven, maar vooral die niet giftig zijn voor katten en kinderen, baby is nog op komst dus de hele fase van kruipen en dingen proeven komt nog :D

De katten blijven op zich goed van planten af, behalve als het van die lekkere sprietige blaadjes zijn.
1tje komt in een wat donkere hoek van de kamer te staan, de ander wel wat meer licht, maar zit op het oosten dus het is alleen 's ochtends zonnig in huis.

Ik heb er dus echt geen verstand van, in de vensterbank staan 2 potten met een soort "kroos" wwar het me heel aardig afgaat om ze in leven te houden, maar dat is dus meer geluk dan wijsheid :+
Wie oh wie heeft er tips welke plant ik zoek?

Oehlala

Re: Welke niet giftige, makkelijke kamerplant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:18

De pilea, ofwel pannenkoekenplant. Groeit snel, weinig onderhoud en ziet er leuk uit.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:20

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 08:22

Die Pilea vind ik leuk! Maar dan wel op een kastje ofzo, hij is niet zo groot volgens mij op de foto's te zien.

Misschien had ik in plaats van flinke, grote moeten zeggen. 1 moet er in ieder geval op de grond/ een krukje komen te staan en mag dus best aan de maat zijn.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:24

p.s. zie dat de Aloë vera wel de 85cm kan halen, best aardig :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:30

Aloë Vera is giftig voor katten, hoewel de onze er af blijven.

Ik heb al jaren een Zamioculcas, vergeet hem altijd water te geven of op vakantie te gaan zonder oppas :P Doet het nog prima, is mooi groot en onderhoudsarm. En flink groen, geeft een goede sfeer :D

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:31

aha dan is die website dan niet helemaal up to date :p wist ik ook niet!
de Zamioculcas zou dan wel weer matig giftig zijn, staat er

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:34

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:34

Er zijn ook pileas van een dikke 80 cm hoog, maar niet iedereen heeft die. Ze groeien echt als kool! Ik ben met 2 begonnen van circa 10 cm hoog en beide zijn nu bijna 30 cm hoog en dat in een half jaar! :)

Verder misschien een arthurium?

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:35

ik zou dan gaan zoeken in een palmachtige soort :) (kentia, rhapis)

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 09:20

Bedankt voor de tips tot nu toe!
Ga de site met niet giftig voor baby's even goed bekijken, kan ik dan nog kijken of ze ook niet gifitg voor katten zijn, of komt dat aardig overeen?

Anthurium vind ik ook wel mooi, ik ging er eigenlijk vanuit dat de meeste planten met kleur giftig waren maar dat klopt dus niet, zo ver mijn plantenkennis :+

Palmen ga ik ook bekijken, maar die vind ik ook nog lastig, heb in het tuincentrum naast planten gestaan met google ernaast op mijn telefoon, maar elke keer was er weer wat dus toen maar weer opgegeven :D

Edit, de Rhapis en Kentia al even bekeken, zien er goed uit! Ik vrees dat de blaadjes leuk speelgoed zijn, maar als ze toch niet giftig zijn vind ik dat niet zo erg?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:26

Graslelie? Zijn heel makkelijk te verzorgen! :D

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:32

En een Yucca? Die hebben wij en hij moet vooral weinig water en zou prima op het oosten kunnen. Zijn er ook lekker groot. Je moet ze alleen niet te veel water geven, dan verdrinken ze. En doordat de bladeren relatief hoog zitten, kan een kindje hem ook niet zomaar slopen.

Edit: hij is wel heel giftig, maar de bladen zitten dus pas hoog.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:37

Ik heb ook een Yucca, echt een leuke plant! En anders Dracena.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:40

ik heb ook een Yucca <3 Dracena is ook leuk :j idd wel giftig maar wel hoger idd

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 09:44

Ook hoge planten die giftig zijn vallen af, we hebben een hoge televisiekast en daar komt hij naast te staan, werkbare hoogte voor de katten dus :+

Van dat zebragras heb ik vroeger inderdaad ook in leven kunnen houden, denk dat daar sowieso een kleintje van komt voor op het toilet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:57

een olifantenpoot! Kan super groot worden.
Erg makkelijk in onderhoud. Al vergeet je hem drie weken water te geven.
En niet giftig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:35

Pilea is inderdaad lief en heel dankbaar, super makkelijk te verzorgen. Verder heb ik een goudpalm die op zich ook wel braaf z'n ding doet. Hij is soms een beetje zeurderig als ik niet precies genoeg water geef, maar meer dan wat verdorren in de puntjes van de blaadjes doet hij niet. Enige is dat hij niet in de tocht of in de draaicirkel van een ventilator kan staan, ben ik achter gekomen :=

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:38

Hier wordt alles aangevreten door onze kat, behalve de zamioculcas. Bovendien is hij idd extreem makkelijk in onderhoud, doet het goed in schaduw en ziet er ook nog eens leuk uit.
Wij hebben ook een kleine, maar die kruipt nog niet (hij is nu 5 maanden). Ik hoop dat hij geen interesse heeft in deze plant, want het is de enige die het al 10 jaar overleefd bij ons :Y)

Yucca's, Dracaena's, etc, worden allemaal aangevreten hier. Die hebben puntige blaadjes en dat heeft aantrekkingskracht :+
Vetplanten en cactussen zijn de enige optie hier :')
Dat betekent dat we dus een zamioculcas hebben, een schaal met vetplantjes, sanseveria's en een bonsai boompje. Andere dingen overleven het niet :=

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 21:29

Eerste plant is in huis!
Was vanmiddag bij de Ikea en na alle planten die er stonden gegoogled te hebben kwam ik bij de enige uit die ze hadden die niet giftig is, de Goudpalm.
Een mooie grote, denk dat hij zo'n 1,20m is, staat goed en al uitgebreid geïnspecteerd door de katten, ben benieuwd.
Mijn vriend vroeg al waarom ik er maar eentje heb gekocht, dus misschien van de week nog even eentje halen :D
Laatst bijgewerkt door Bjarni op 16-08-17 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:34

Ik weet niet of ze giftig zijn maar de Pagira is in allerlei maten verkrijgbaar, niet zo duur en heel erg makkelijk qua onderhoud althans dat is wat de kweker vertelde :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:47

Bjarni schreef:
Eerste plant is in huis!
Was vanmiddag bij de Ikea en na alle planten die er stonden gegoogled te hebben kwam ik bij de enige uit die ze hadden die niet giftig is, de Goudpalm.
Een mooie grote, denk dat hij zo'n 1,20m is, staat goed en al uitgebreid geïnspecteerd door de katten, ben benieuwd.
Mijn vriend vroeg al waarom ik er maar eentje heb gekocht, dus misschien van de week nog even eentje halen :D

Jaaa ik heb ook de goudpalm van de Ikea! Super makkelijk in onderhoud zoals ik al zei. Wel zorgen dat hij wat zonnestralen vangt en dat hij niet in de tocht staat, en regelmatig water geven. Ik heb er twee pokon kegels in geduwd en sindsdien doet hij het een stuk mooier.