Getuigen huwelijk twijfels. Ja of nee.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Getuigen huwelijk twijfels. Ja of nee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 21:10

Hey allemaal.

Ik zit een beetje in twijfel.
Een half uur geleden apte mijn moeder mij dat ze gaat trouwen en of ik wil getuigen.

Total shock voor mij zo via de app even in een mededeling.
Mijn moeders vriend is tja nogal anders. Hij kan nors zijn. Ontzettend zijn eigenmening delen en gewoon een zeer negatieve houding hebben.
Kort maar krachtig sinds hij bij mijn moeder is kom ik er liever niet meer en is de band ook verslechterd.

En nu vraagt ze dus of ik wil getuigen. Maar ik sta niet echt achter het huwelijk.
Tuurlijk als mijn moeder er blij van word enzo goed veel plezier maar ik moet nu binnen een half uur beslissen of ik wil getuigen want dat moeten ze invullen lijkt een spontane actie.

Heb net zelf geroepen of ze niet te veel wijn op hebben aangezien ze z'n 20 flessen mijn van vakantie terug mee hebben genomen.

Nu weet ik echt niet wat ik moet doen voor mijn moeders geluk dat papiertje tekenen of niet.

Als ik het niet doe kwets ik mijn moeder.
Doe ik het wel doe ik het met een dubbel gevoel.

Pff twijfels

luuntje

Re: Getuigen huwelijk twijfels. Ja of nee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:11

Dat is schrikken.
Ik snap dat je er even over na moet denken.
Een halfuur bedenktijd is vreselijk kort.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:12

Als je niet achter een huwelijk staat, niet getuigen :) krijg je spijt van.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:15

Idd. Als je er niet achterstaat, niet doen.
Aangeven dat je zielsveel van haar houdt, maar dat je alleen je handtekening wil zetten onder iets waar jij je ook goed bij voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:16

verootjoo schreef:
Als je niet achter een huwelijk staat, niet getuigen :) krijg je spijt van.

Dit dus. En als je moeder dat niet kan accepteren dan is dat jammer, maar je moet met een goed gevoel je handtekening kunnen zetten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:20

Binnen een half uur beslissen? := No pressure...
Ik zou het denk ik toch doen om mams niet teleur te stellen, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen nee zeggen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:27

Cayenne schreef:
Binnen een half uur beslissen? := No pressure...
Ik zou het denk ik toch doen om mams niet teleur te stellen, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen nee zeggen.

Klopt. Heb ik dus ook gedaan. Getekend om niet het zwarte schaap te zijn. Voelde niet goed.
Overigens niet bij familie oid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:29

Je kunt natuurlijk ook getuigen en daarna je vinger opsteken wanneer de ambtenaar vraagt of er nog iemand is die bezwaar heeft tegen het huwelijk O:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:29

Je moeder neemt niet eens de moeite om je dit in persoon te vertellen en vragen, maar appt je simpelweg of je het binnen een half uur wil laten weten?
Ik zou zeggen dat ze dat onder het genot van een kop koffie eerst persoonlijk mag komen bespreken, ik zou niks beslissen zo over de app.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:30

Hoezo zou TS er spijt van krijgen? Omdat haar moeder dan getrouwd is met een man die TS zelf niet bevalt?
Laatst bijgewerkt door xRivaldo op 14-08-17 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Ik zou aangeven dat ik het fijn vind dat ze aan je denkt maar je er nog even over wil nadenken. Als zij dan besluit dat het niet meer hoeft omdat ze het nú wil weten dan is dat haar keuze. Belachelijk om jou zo onder druk te zetten, daar zou ik dus niet in meegaan (tenzij je dus direct heel enthousiast zou zijn).
Laatst bijgewerkt door GDG op 14-08-17 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Cayenne schreef:
Je kunt natuurlijk ook getuigen en daarna je vinger opsteken wanneer de ambtenaar vraagt of er nog iemand is die bezwaar heeft tegen het huwelijk O:)

Dat vragen ze toch nooit? Dat kan in de tussentijd tussen ondertrouw en burgerlijk huwelijk, maar niet meer tijdens de ceremonie :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:32

Ben je niet bang dat weigeren de band helemaal verslechterd?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:33

xRivaldo schreef:
Hoezo zou TS er spijt van krijgen? Omdat haar moeder dan getrouwd is met een man die TS zelf niet bevalt?

Het voelt gewoon niet goed om je handtekening te zetten onder iets waar je niet achterstaat. Je geeft in feite je goedkeuring terwijl je die niet geeft.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:33

Goof schreef:
Je moeder neemt niet eens de moeite om je dit in persoon te vertellen en vragen, maar appt je simpelweg of je het binnen een half uur wil laten weten?
Ik zou zeggen dat ze dat onder het genot van een kop koffie eerst persoonlijk mag komen bespreken, ik zou niks beslissen zo over de app.

Nou inderdaad zeg. Dit zou ook mijn antwoord zijn

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:34

xRivaldo schreef:

Omdat ze er zelf niet achter staat. Mocht het mislopen en/of haar moeder ongelukkig maken dan krijg je echt zo'n "zie je wel" gevoel erbij

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:34

Herkenbare situatie.. Ik heb via mn moeder moeten horen dat m'n zus ging trouwen en werd een week voor het huwelijk gevraagd of ik wilde getuigen omdat ''niemand anders wilde''.. Heb het wel gedaan, maar met een enorm dubbel gevoel. Tussen mij en mijn zwager klikte het totaal niet, hij keek enorm op mij neer en mijn zus is ook negatief veranderd in de tijd dat ze een relatie hadden. Maar wilde, wat hierboven ook staat, niet het zwarte schaap zijn dus vandaar toch wel gedaan..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:35

Hoezo moeten ze dat nu invullen? Het is maandagavond.... geen enkel gemeentehuis is open ... rare actie...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:35

xRivaldo schreef:
Hoezo zou ze er spijt van krijgen? Omdat haar moeder dan getrouwd is met een man die TS zelf niet bevalt?

Nou ja, je tekent in principe om het huwelijk rechtsgeldig te maken en om aan te geven dat jij er achter staat en 'toestemming' geeft.
Dat kan je niet doen als je er niet achter staat :n

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:39

Hmm.. Ik snap beide "standpunten". Ik kan me voorstellen dat ikzelf in zo'n situatie misschien wel zou getuigen om mijn moeder te steunen, maar ik kan me ook voorstellen dat ik besluit om juist niet te getuigen omdat ik me er niet prettig bij voel. Lastig en rot, TS! :(:)

Wat je ook beslist, ik denk dat een goed gesprek met je moeder handig is, waarin je uitspreekt dat je haar niet wil kwetsen maar dat je je ongemakkelijk voelt bij het huwelijk. Als je dat vanuit ik-statements doet ("Ik voel me ongemakkelijk, omdat ik het idee heb [vriend] anders in het leven staat dan ik aangenaam vind") ipv beschuldigingen naar haar/haar vriend te doen komt dat minder aanvallend over en is ze misschien eerder geneigd te luisteren. Je kunt dan ook een alternatieve "activiteit" aanbieden als je besluit toch niet te getuigen maar wel wil laten zien dat je graag een band met je moeder houdt - "Ik voel me niet prettig bij getuigen, maar ik wil wel als gast komen / een dagje iets leuks met je doen / winkelen voor een outfit"..

Edit: overigens wel, zoals anderen benadrukken, face-to-face. Ik zou nu niets inhoudelijks over zoiets spannends communiceren via tekst en whatsapp, dat kan snel fel worden en er kan miscommunicatie ontstaan.
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 14-08-17 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:39

Ik zou zeggen dat je er over na wil denken maar langer dan een half uur, en als het haar beslissing is het jou nu pas te vertellen en je dan ook nog een reactie termijn op te leggen zou ik zeggen zoek het lekker uit :P
Heel bijzonder ook dat je eigen moeder je zoiets via whatsapp verteld.. Mijn vader is ook opnieuw getrouwd waar ik niet heel blij mee was maar vertelde het me wel op een rustig moment, wel aan de telefoon omdat we elkaar niet super vaak zien en hij wou dat ik het iig van hem zou horen.

Edit ; mijn vader heeft in mijn situatie me zelfs nog de kans gegeven om na te denken of ik er wel bij wou zijn, omdat ik er niet heel blij mee was onder andere..
Ze hielden het super klein en was meer trouwen omdat als een dan komt te overlijden heb je minder gedoe rondom de kinderen etc. M'n stiefmoeder heeft dus ook niet onze achternaam bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-08-17 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:42

Ik heb het wel gedaan bij mijn 'opa', iemand door wie ik ben opgevoed. Ging trouwen met een vrouw ik die ontzettend labiel en onvoorspelbaar vond. Maar mijn opa's geluk was voor mij het belangrijkste, dus ik heb het gedaan. GEEN spijt van gehad, want die vrouw heeft zich ontpopt tot een super tof mens. Wel met de nodige hulp, maar ze heeft ballen getoond door die hulp aan te nemen.

Ik heb toen nog gegooled of ik kon weigeren te getuigen maar ik vond dat zijn geluk belangrijker was dan mijn persoonlijke mening. Nu is dit wellicht een andere situatie, zonder hem was ik een heel ander persoon geweest dus ik ben hem heel veel verschuldigd...

Edit: Overigens heeft hij mij heel netjes gevraagd en ook gezegd dat ik er over na mag denken.
Laatst bijgewerkt door RoosG op 14-08-17 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:43

Kun je haar niet gewoon bellen en even polsen wat de situatie is; waarom zo plotseling en op welke termijn enz?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:44

Zelf vind ik het wel raar dat iemand je via de app vraagt om te getuigen.
Daar is het te belangrijk voor.
Helemaal als je als moeder dit wilt vragen aan je eigen kind.
Dat zou ik zelf al helemaal niet leuk vinden, als het op die manier moet.
En dan ook nog de eis dat je binnen het half uur moet antwoorden.

Zelfs al is het je eigen moeder, jij hebt wel recht dat je behoorlijk behandeld wordt, en dat vind ik nu niet het geval.
Ik vind dat je je niet moet laten dwingen en sowieso antwoorden dat je zulke belangrijke zaken niet per app wilt behandelen.
En al helemaal niet met zo'n vreemde tijdsdruk van een half uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:44

Ik vind dat ook niet iets wat via de app gevraagd wordt.
ik zou gewoon nog even niet anwoorden en als je moeder je opnieuw vraagd zeggen dat je met haar wil gaan lunchen en het dan bespreken.