Ik wilden al m'n hele leven diergeneeskunde studeren alleen dacht dat ik de studie niet aan kon. Dus ben nu HBO verpleegkundige
(in Zweden, waar ik al 13 jaar woon) Maar wil het nu toch proberen om dierenarts te worden.
Nu zit ik alleen met het dilemma of ik voor Utrecht of Gent ga. Ik wou eigenlijk voor Gent gaan maar ben bang dat het te moeilijk is. Dus denk nu meer aan Utrecht. Alleen kwam ik gisteren een artikel tegen over het praktische onderwijs in Utrecht en schrok er een beetje van...
Het verhaal is wel al 20 jaar oud dus er zal wel heel wat zijn verandert maar wou toch even hooren hoe het nu zit. Hier een link naar het artikel :
http://animalfreedom.org/paginas/column ... eezel.html
Twee van de meerdere voorbeelden :
Citaat:De tijd vloog en al snel kwam het kuikenpracticum. We waren van tevoren al ingelicht dat als je de kuikentjes niet mee naar huis nam, ze dan door de versnipperaar zouden gaan. Dit deden ze om je gevoel voor dieren te testen.
Voor het practicum gingen we nummers met pinnen door de vleugeltjes van de kuikentjes prikken. Er was wel over nagedacht dat er niet te veel kuikens waren, wat tot gevolg had dat de kuikens hun vleugeltjes bijna niet meer konden bewegen omdat er zoveel nummertjes inzaten.
/... /
In mijn tweede jaar werden de practica wat grover. Voor het vak topografische anatomie moesten we eerst een levende koe en pony bekijken en bevoelen waarna ze op een later tijdstip dood in het rek hingen om de binnenkant te bekijken. Ik heb deze practica’s wel altijd erg interessant gevonden maar vond het toch niet zo leuk voor die dieren die hiervoor geofferd werden (maar dit waren er 2 voor 175 studenten).
Mijn vraag is nu,
Gebeuren er echt zulke dingen tijdens het praktische onderwijs?
Andere ervaringen van beiden universiteiten zijn ook welkom
ookal heb ik die misschien al gelezen in oudere topics.