Dobel schreef:Rockwitch, daar zit inderdaad ook het punt. Je weet nooit hoe iets loopt en wil niet een berg spaargeld investeren in iets wat niet van mij is ik heb dan geen poot om op te staan als het mis gaat.
Trouwen willen we wel maar dat pas over 2 / 3 jaar.
Dan zou inderdaad een optie zijn het geld nu als ware 'te lenen' met goede beschrijving aan mijn vriend. Als we dan trouwen in gemeenschap van goederen wordt mijn spaargeld ingebracht en de lening als ware kwijtgescholden. Mocht het fout gaan heb ik zwart op wit dat het geld terug komt.
De situatie tussen ons is nogal ingewikkeld bij ons en zet ik liever niet openbaar ivm meelezers. We hebben daarom op dit moment geen samenlevingscontract.
zonder notaris zo'n lening..lijkt mij niet verstandig, notarieel vast leggen kost zo'n 275 euro daarvoor zou ik het zeker niet laten. Daarnaast bied het meer zekerheid omdat je niet eerst een gang naar de rechter hoeft te maken om je geld terug te kunnen vorderen. Je hebt immers meteen via de akte een executoriale titel om beslag te leggen bij niet betaling.
De je het allemaal onderhands..dus zonder notaris..dan zul je eerst naar de rechter moeten (en nog meer extra kosten maken ) alvorens je uberhaupt een poging kunt doen je geld terug te krijgen.
Vergis je niet he...trouwen is een ZAKELIJKE overeenkomst...niets meer niets minder..dan mensen dan een mooie jurk aantrekken en een feest geven staat daar compleet buiten van.
Blijkbaar is de situatie complex...ik zou eerst advies inwinnen alvorens te trouwen/ opstellen van HW ipv klakkeloos een krabbeltje te zetten. Immers bij een huwelijk/RP heb je ook meteen zorgplicht naar elkaar toe (dus partner allimentatie!!)