Verhuizen naar ander deel van het land? Hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Verhuizen naar ander deel van het land? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 11:42

Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik hebben allebei de wens om naar het platteland te verhuizen. Momenteel wonen wij in Den Haag en hier zijn wij beiden opgegroeid.

Nu vraag ik me af hoe je zoiets nou aanpakt.
Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en werkt voor 95% vanuit huis. Voor hem maakt het dus niet zoveel uit waar wij wonen. Voor mij is dat een heel ander verhaal helaas. Ik werk in loondienst in Den Haag, maar zou natuurlijk graag dichterbij ons toekomstige huis willen werken.
Zoek ik nu eerst een huis en dan werk in de buurt, of eerst werk en dan een huis in die buurt? Dit speelt al zo lang in mijn hoofd, dat ik het lastig vind om nog helder na te denken. >;)

Uiteraard hebben we hier in de omgeving al gezocht naar een stukje grond/woning dat aan onze wensen voldoet, maar dat is hier helaas niet te betalen met een "normaal" inkomen. We hebben inmiddels ondervonden dat we in het oosten van het land goed kunnen vinden wat we zoeken binnen ons budget, dus de voorkeur zou dan uit gaan naar het oosten. :)

Hopelijk kan iemand mij/ons hier een beetje mee helpen en wat meer helderheid verschaffen.. Hoe hiermee te beginnen.. Zijn er misschien mensen die deze overstap ook hebben gemaakt? Hoe is dat bij jullie gegaan en hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik ben reuze benieuwd!

Charaz

Re: Verhuizen naar ander deel van het land? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:45

Mijn ouders zijn toen mijn zusje en ik 8 en 11 waren vanuit Zwijndrecht verhuisd naar Oudenbosch, qua afstand niet ver van de randstad af, maar een stuk rustiger. In deze omgeving wonen veel mensen die voorheen in de randstad woonden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:50

Eerst tijdelijk ergens wat huren. Een baan zoeken en dan een definitieve plek zoeken.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 11:53

Dus dan toch eerst een baan zoeken? Want ik kan natuurlijk niet huren/leven zonder werk. :roll:
Ik denk dat als ik inderdaad een baan kan vinden in het oosten, we vast wel een leuke koopwoning kunnen vinden binnen een straal van ongeveer 40 km. En dan eerst huren inderdaad..

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:03

Ik denk dat je moet zorgen dat je eerst wat spek op de botten hebt in financieel opzicht.
Zodat je enige tijd kan leven zonder jouw inkomen. Je zegt namelijk dat je vriend vanuit huis werkt.
Dan kan je of eerst iets huren en daarna een baan zoeken. Of gelijk iets kopen en dan een baan zoeken.

Houd er rekening mee dat de banen in het oosten niet voor het oprapen liggen en de lonen soms ook lager zijn dan in het westen.

Het tijdelijk heen en weer rijden, een baan vast in het oosten en wonen in het westen is geen doen. Het kost te veel tijd en energie. En die heb je dan nodig voor het zoeken naar een huis en het pakken van spullen en verhuizen.

Nog iets belangrijks om rekening mee te houden. Hebben jullie nu een huur of koophuis? Huur kan je op korte termijn vertrekken. Koop, moet je eerst zien te verkopen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:06

Wij zijn vanuit Leiden naar Dalfsen (Zwolle) verhuisd. Dit omdat ik daar een baan gevonden heb en daarna pas zijn we naar een huis gaan zoeken. Omdat wij beide de regio helemaal niet kennen huren wij eerst een huis om vanuit dit huis rustig even een jaar te kunnen sparen en om uit te zoeken waar in dit gebied wij precies willen wonen.
Voor ons begon het dus met een baan, daarna pas het zoeken van een huis.

Geen idee wat voor werk je man doet overigens maar hou er op het platteland wel rekening mee dat internet soms tegenvalt. Wij hebben nu nog geen 10% van het internet aan snelheid dat wij in Leiden hadden en online gamen is voor mijn vriend niet meer mogelijk hier bijvoorbeeld.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:10

Dat van dat internet is helemaal waar, helaas :j
Verder zou ik ook kijken of de mentaliteit in het oosten je aanstaat, die namelijk echt anders dan in het westen. Kan goed bij je passen, maar bij sommige mensen ook echt niet.
Verder: wat voor werk zoek je? Zoals anderen ook al zeggen is werk soms wat lastiger te vinden, maar dat verschilt echt wel per sector :j

Verder natuurlijk gewoon een goed idee, ik vind het hier heerlijk wonen, ben in het oosten geboren en getogen en wil hier echt niet weg :n

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:15

Waarom ga je niet eens kijken in de Betuwe? Mijn man heeft jaren heen en weer gereisd naar Den Haag vanaf de omgeving Tiel. Hier kun je ook nog leuke huizen met wat ruimte er om heen kopen en dan hoef je niet van baan te veranderen. Ook zit je behoorlijk centraal in Nederland, dus mocht je bijvoorbeeld een leuke baan in Utrecht vinden, dan is dat nog makkelijker te bereizen..... Succes met je zoektocht!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:20

Inschrijven bij een woning stichting ik ga zelf van zuid holland naar Friesland

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:28

Frummels gewoon blijven.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:29

cupido1996 schreef:
Ik denk dat je moet zorgen dat je eerst wat spek op de botten hebt in financieel opzicht.
Zodat je enige tijd kan leven zonder jouw inkomen.

Dit! Ik ben in april samen met mijn zoontje (alleenstaande moeder) vertrokken naar Den Haag, het was voor mij ook even knutselen want werk heb je niet zomaar meer. Ik heb mijn huis verkocht met winst, en heb mijn baan opgezegd, dit allemaal echt heel ruim genomen en even een maand dubbele lasten gehad want ik moest natuurlijk een woning. Inmiddels ook alweer een baan en helemaal happy hier :j

Mocht je niet zo'n backup hebben ga dan eerst voor een baan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:45

Het platteland, betekend dat je ook echt op een hutje op de hei wilt wonen? Of een boerderij? Of wil je enkel wat landelijker wonen? Wil je dat in een dorp? Of een stad met veel groen? Dat laatste geldt nl voor Almelo, het is dan wel een stad, maar met weinig hoogbouw, veel groen en je zit zo in het buitengebied. En toch een gezellige stad :) Dus het is maar net wat je wilt.
En oh ja, in Almelo kun je al een leuke twee onder 1 kap kopen voor €175.000 :P
https://www.funda.nl/koop/almelo/huis-4 ... rheide-14/

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:56

Bij het Eskerplein in Almelo gaan ze binnenkort bouwen, zag dat er nog woningen te koop zijn van verschillende types:
http://www.goossentepasbouw.nl/nl/proje ... osephbuurt
Om te overbruggen zou je dan particulier kunnen huren bijv via 123wonen.
Verder even kijken of er voldoende werk in de regio is, je zit met de auto in ong 15 minuten in Hengelo en 30 minuten in Enschede dus ook nog voldoende uitwijkmogelijkheid voor het zoeken naar werk.
Ook fijn is dat Almelo een goede treinverbinding heeft en je rechtstreeks naar Den Haag kunt met de trein, maar ook naar Amersfoort, Utrecht, Apeldoorn en Zwolle.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:59

Mijn broer en schoonzus hebben eerst het huis gekocht, zijn toen een tijdje gaan forenzen en hebben ondertussen iets dichtbij huis gezocht en gevonden. Ze zijn van N-Holland naar Friesland gegaan.

shilady schreef:

Dat is toch geen antwoord op haar vraag? Bovendien zullen ze teveel verdienen voor sociale huur.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:00

Welk werk zoek je, daar eerst eens naar kijken. In sommige gebieden zijn bepaalde beroepen gewild. Denk ook verder voor uit. Willen jullie tzt kinderen?? Kijk dan naar huizen waarbij middelbare scholen ook normaal te bereiken zijn. Met fiets of bus. Veel mensen dromen van een plekje op het platteland maar het heeft ook nadelen, vooral wanneer er kids zijn. Ik zou eerst een baan zoeken of in ieder geval solliciteren en kijk daarbij gewoon naar alles in de vier noordelijke provincies. Daar zijn inderdaad huizen genoeg te koop en er ligt op veel plaatsen, in Overijssel tenminste, glasvezel. Familie heeft glasvezel en die wonen ook heel vrij.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:01

lieveli schreef:
Mijn broer en schoonzus hebben eerst het huis gekocht, zijn toen een tijdje gaan forenzen en hebben ondertussen iets dichtbij huis gezocht en gevonden. Ze zijn van N-Holland naar Friesland gegaan.

shilady schreef:

Dat is toch geen antwoord op haar vraag? Bovendien zullen ze teveel verdienen voor sociale huur.

Bij de woning stichting waar ik ingeschreven sta staan er ook koop huizen op
dichtbij het platteland zoals ze in de OP wensen :)

Vind het wel een antwoord :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:04

Maar ze vraagt of ze eerst een woning of eerst werk moet zoeken. Niet waar of hoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:05

lieveli schreef:
Maar ze vraagt of ze eerst een woning of eerst werk moet zoeken. Niet waar of hoe.

Dat ligt er net aan hoeveel vriend verdient. Kan zij even zonder werk of heeft ze inkomen nodig? Daarnaast is het ok van belang of je wilt kopen of huren. Maar waar je wilt wonen lijkt me ook een goede afweging, wellicht hebben mensen hier nog ideeen of tips voor werk.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:05

Ik zeg enkelt waar ik zelf heen ga en wat ik voor eerste stap heb gezet?
Wat is daar nou mis mee? Ieder doet het op zn eigen manier

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:09

Wij zijn vorig jaar van Amsterdam naar Drenthe verhuisd.
We werken beide nog in Amsterdam.
Voor ons was het in drenthe veel betet betaalbaar dan in Amsterdam. We wilden een vrijstaande woning met grond.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 13:12

cupido1996 schreef:
Zodat je enige tijd kan leven zonder jouw inkomen. Je zegt namelijk dat je vriend vanuit huis werkt.
Dan kan je of eerst iets huren en daarna een baan zoeken. Of gelijk iets kopen en dan een baan zoeken.

Houd er rekening mee dat de banen in het oosten niet voor het oprapen liggen en de lonen soms ook lager zijn dan in het westen.

Het tijdelijk heen en weer rijden, een baan vast in het oosten en wonen in het westen is geen doen. Het kost te veel tijd en energie. En die heb je dan nodig voor het zoeken naar een huis en het pakken van spullen en verhuizen.

Nog iets belangrijks om rekening mee te houden. Hebben jullie nu een huur of koophuis? Huur kan je op korte termijn vertrekken. Koop, moet je eerst zien te verkopen.

Dankje voor je bericht! Ik ben me er inderdaad van bewust dat de banenmarkt daar wat anders is dan hier.
We hebben momenteel een koophuis, maar de starterswoningen zijn hier niet aan te slepen, dus daar maak ik me absoluut geen zorgen over. :)

Nickeltje schreef:
Wij zijn vanuit Leiden naar Dalfsen (Zwolle) verhuisd. Dit omdat ik daar een baan gevonden heb en daarna pas zijn we naar een huis gaan zoeken. Omdat wij beide de regio helemaal niet kennen huren wij eerst een huis om vanuit dit huis rustig even een jaar te kunnen sparen en om uit te zoeken waar in dit gebied wij precies willen wonen.
Voor ons begon het dus met een baan, daarna pas het zoeken van een huis.

Geen idee wat voor werk je man doet overigens maar hou er op het platteland wel rekening mee dat internet soms tegenvalt. Wij hebben nu nog geen 10% van het internet aan snelheid dat wij in Leiden hadden en online gamen is voor mijn vriend niet meer mogelijk hier bijvoorbeeld.

Dat online gamen wordt nog wel een ding dan, aangezien we dat beide graag doen haha. :D
Wat werk betreft: hij heeft alleen internet nodig voor zijn e-mails. Als hij bij zijn mails kan, kan hij zijn werk doen.

Leuk dat jullie naar Dalfsen zijn verhuisd. Ik neig ook eerder naar eerst baan dan huis overigens.

Wendy schreef:
Dat van dat internet is helemaal waar, helaas :j
Verder zou ik ook kijken of de mentaliteit in het oosten je aanstaat, die namelijk echt anders dan in het westen. Kan goed bij je passen, maar bij sommige mensen ook echt niet.
Verder: wat voor werk zoek je? Zoals anderen ook al zeggen is werk soms wat lastiger te vinden, maar dat verschilt echt wel per sector :j

Verder natuurlijk gewoon een goed idee, ik vind het hier heerlijk wonen, ben in het oosten geboren en getogen en wil hier echt niet weg :n

Balen van internet!
We gaan met enige regelmaat richting het oosten, voor een weekendje weg en ook omdat ik er familie heb wonen. Dus we zijn wel redelijk bekend met de mentaliteit/sfeer etc. :)

Ik heb rechten gestudeerd dus ben van huis uit jurist, maar sta ook open voor iets totaal anders.

emil01 schreef:
Waarom ga je niet eens kijken in de Betuwe? Mijn man heeft jaren heen en weer gereisd naar Den Haag vanaf de omgeving Tiel. Hier kun je ook nog leuke huizen met wat ruimte er om heen kopen en dan hoef je niet van baan te veranderen. Ook zit je behoorlijk centraal in Nederland, dus mocht je bijvoorbeeld een leuke baan in Utrecht vinden, dan is dat nog makkelijker te bereizen..... Succes met je zoektocht!

Dat is een goede tip, dankjewel! :) Op zich vind ik het helemaal geen probleem van baan te wisselen hoor. Maar blijven is ook wel zo makkelijk natuurlijk.
Dankjewel!

shilady schreef:

Wat gaaf dat je naar Friesland gaat! Mijn vriend is Fries en heeft daar nog familie wonen. Het houdt ons alleen wat tegen omdat onze moeders in Den Haag wonen en we willen daar wel binnen een uur of anderhalf kunnen zijn.

cassandra84 schreef:
Frummels gewoon blijven.

:(:) Het is een lange termijn plan hoor, dus voorlopig mag je nog even van mijn irritante aanwezigheid genieten :D :* En wie weet vinden we toch iets in de regio en blijven we gewoon staan met Pep!

_Friemel schreef:
cupido1996 schreef:
Zodat je enige tijd kan leven zonder jouw inkomen.

Dit! Ik ben in april samen met mijn zoontje (alleenstaande moeder) vertrokken naar Den Haag, het was voor mij ook even knutselen want werk heb je niet zomaar meer. Ik heb mijn huis verkocht met winst, en heb mijn baan opgezegd, dit allemaal echt heel ruim genomen en even een maand dubbele lasten gehad want ik moest natuurlijk een woning. Inmiddels ook alweer een baan en helemaal happy hier :j

Mocht je niet zo'n backup hebben ga dan eerst voor een baan..

Klopt! Daarom is het ook wel een plan voor op een wat langere termijn. Als in: het hoeft niet voor kerst ofzoiets. We gaan volgende zomer ook nog trouwen, dus echt geen haast. Al kan mijn vriend ons ook wel (tijdelijk) onderhouden van zijn inkomen. Maar dat heeft niet de voorkeur natuurlijk.
Leuk trouwens, dat jij naar Den Haag bent gekomen! :)

Joolien schreef:
Het platteland, betekend dat je ook echt op een hutje op de hei wilt wonen? Of een boerderij? Of wil je enkel wat landelijker wonen? Wil je dat in een dorp? Of een stad met veel groen? Dat laatste geldt nl voor Almelo, het is dan wel een stad, maar met weinig hoogbouw, veel groen en je zit zo in het buitengebied. En toch een gezellige stad :) Dus het is maar net wat je wilt.
En oh ja, in Almelo kun je al een leuke twee onder 1 kap kopen voor €175.000 :P
https://www.funda.nl/koop/almelo/huis-4 ... rheide-14/

We zouden heel graag een soort woonboerderij willen. Absoluut geen stad, ook niet als er veel groen is, haha. Wat bizar dat je dat daar voor die prijs hebt.. Daar hebben wij nu een starterswoning (appartement van 75m2 met tuin van 35m2) voor met 2 kleine slaapkamertjes. :') Maar bedankt voor het meedenken!

lor1_1984 schreef:
Bij het Eskerplein in Almelo gaan ze binnenkort bouwen, zag dat er nog woningen te koop zijn van verschillende types:
http://www.goossentepasbouw.nl/nl/proje ... osephbuurt
Om te overbruggen zou je dan particulier kunnen huren bijv via 123wonen.
Verder even kijken of er voldoende werk in de regio is, je zit met de auto in ong 15 minuten in Hengelo en 30 minuten in Enschede dus ook nog voldoende uitwijkmogelijkheid voor het zoeken naar werk.
Ook fijn is dat Almelo een goede treinverbinding heeft en je rechtstreeks naar Den Haag kunt met de trein, maar ook naar Amersfoort, Utrecht, Apeldoorn en Zwolle.

Dankjewel voor het meedenken! Zal er eens naar gaan kijken vanavond thuis. :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:14

Aangezien er meer banen in het westen dan in het oosten te vinden zijn, ga eerst op jacht naar een baan.

Heb je eenmaal de baan, dan zou ik gaan kijken of je in de tussentijd al iets kunt kopen (naar je zin) of iets huren.

Ik doe het momenteel andersom. Ik ben vorig jaar in het westen gaan werken en slaap daar doordeweeks. Inmiddels heb ik besloten om daar naartoe te verhuizen en ben dus aan het kijken naar woningen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 13:16

MarcoBorsato schreef:

shilady schreef:

We verdienen inderdaad wel echt teveel voor sociale huur helaas.

bigone schreef:
Welk werk zoek je, daar eerst eens naar kijken. In sommige gebieden zijn bepaalde beroepen gewild. Denk ook verder voor uit. Willen jullie tzt kinderen?? Kijk dan naar huizen waarbij middelbare scholen ook normaal te bereiken zijn. Met fiets of bus. Veel mensen dromen van een plekje op het platteland maar het heeft ook nadelen, vooral wanneer er kids zijn. Ik zou eerst een baan zoeken of in ieder geval solliciteren en kijk daarbij gewoon naar alles in de vier noordelijke provincies. Daar zijn inderdaad huizen genoeg te koop en er ligt op veel plaatsen, in Overijssel tenminste, glasvezel. Familie heeft glasvezel en die wonen ook heel vrij.

Wat voor werk en wel of geen kinderen hebben we i wel over nagedacht inderdaad. Ben er nu wel een beetje uit dat ik beter eerst een baan moet gaan zoeken. Dat werkt net even wat praktischer denk ik. :)

Joolien schreef:
MarcoBorsato schreef:

Dat ligt er net aan hoeveel vriend verdient. Kan zij even zonder werk of heeft ze inkomen nodig? Daarnaast is het ok van belang of je wilt kopen of huren. Maar waar je wilt wonen lijkt me ook een goede afweging, wellicht hebben mensen hier nog ideeen of tips voor werk.

We kunnen wel even zonder mijn inkomen hoor, maar liever niet zeg maar. Ik ben nogal neurotisch wat dat betreft en wil gewoon mijn zaakjes zelf kunnen regelen. :D
Ideeën of tips voor werk zijn altijd welkom :)

Rivendell schreef:
Wij zijn vorig jaar van Amsterdam naar Drenthe verhuisd.
We werken beide nog in Amsterdam.
Voor ons was het in drenthe veel betet betaalbaar dan in Amsterdam. We wilden een vrijstaande woning met grond.

Wat heerlijk. Is dat wel te doen met reizen?

fjordnina schreef:
Aangezien er meer banen in het westen dan in het oosten te vinden zijn, ga eerst op jacht naar een baan.

Heb je eenmaal de baan, dan zou ik gaan kijken of je in de tussentijd al iets kunt kopen (naar je zin) of iets huren.

Ik doe het momenteel andersom. Ik ben vorig jaar in het westen gaan werken en slaap daar doordeweeks. Inmiddels heb ik besloten om daar naartoe te verhuizen en ben dus aan het kijken naar woningen.

Ik ben er inderdaad achter dat eerst een baan zoeken handiger is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:25

Laat even weten wat voor werk je zoekt, misschien weet ik iets.

En what about zelf bouwen?
https://almelonoordoost.nl/
http://www.selekthuis.nl

Ik noem maar iets hoor, maar als je een beetje budget hebt :)

Edit, bedenk dat als je buitenaf gaat wonen, dat niet alle dorpen leuk zijn. Sommige dorpen (als ik het over Twente heb) zijn heel gesloten, en of gelovig. Daar kom je niet zomaar tussen. Zelf willen wij in de toekomst hier ook buitenaf wonen, maar wel tegen Almelo aan. De stad is zoveel leuker dan de dorpjes hier in het buitengebied. De mensen zijn gewoon leuker en eerlijker.
Nou verwacht ik niet dat je in Almelo gaat wonen of dat het overal zo is, maar als je uit de stad komt, kan het nog wel een hele grote stap zijn om in een gelovig dorp te komen waar iedereen alles van elkaar weet en achter de ellebogen is :P
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-17 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 13:29

Joolien schreef:
Laat even weten wat voor werk je zoekt, misschien weet ik iets.

En what about zelf bouwen?
https://almelonoordoost.nl/
http://www.selekthuis.nl

Ik noem maar iets hoor, maar als je een beetje budget hebt :)

Ik ben jurist, maar hoef niet perse weer werk als jurist of paralegal. Een hele andere tak sta ik voor open! :)
Zelf bouwen zou ook nog een optie zijn ja, ik ga eens kijken naar de linkjes die je hebt gestuurd, dankjewel!