RoyceMack schreef:Ik herken het ook. Durfde ook niet te bellen. Liet na veel zeuren vaak mijn moeder telefonische dingen regelen. Sloeg ook de intro over van mijn opleiding (ook omdat het totaal niet mijn ding is en schreeuwend duur), en vermeed menselijk contact. Echter vond ik het werken achter de kassa wel fijn. je maakt niet echt menselijk contact vind ik. beetje automatische piloot idee.
Echter was ik niet echt terughoudend maar meer haantje de voorste met mijn grote mond meestal.
Ook dat leer je snel af in de brugklas:P
Ik ben een sociale studie gaan doen omdat ik wist dat ik de zorg in wilde en mensen wilde helpen. De telefoon angst heeft wel tot het laatste jaar geduurd. Op stage ging vaak de telefoon en die liet ik gaan. Echter op mn laatste stage moest ik zelfstandig werken en daar hoort dus bij dat ik acties uit zet (zoals hulpmiddelen inzetten, rolstoelen bestellen met de juiste maten, collega's bellen voor overleg etc) en dan moet je wel. Niemand kan dat voor jou regelen. Dus in het begin ging ik helemaal opschrijven wat ik moest regelen. En helemaal alle 'ja maars...' uitgewerkt. alle scenarios stonden op papier.
En dan belde ik, zweet in mn handen, en dan vertelde ik wat ik wilde en dan zei de andere kant: oke mevrouw ik heb het genoteerd het komt uw kant op...' oh... oke.. daar ging mn hele voorbereiding van een uur:P
Nu heb ik mijn eigen praktijk, en nu ben ik echt over de belangst heen. Ik bel met grote zorgverzekeraars, grote instanties, klanten, andere paramedici, huisartsen. Maakt me nu echt niet meer uit. Misschien is een sprong in het diepe zo verkeerd nog niet.
Dit is een ontzettend goede tip. En niet alleen toepasbaar op het bellen maar op alles. Ik heb gemerkt dat mijn sociale angsten zijn zoals ze zijn wanneer ik dingen niet kan inschatten. Dan denk je Ohjee maar wat nou als ik een fout maak, en dan raak je in paniek.
Wat nou als je daadwerkelijk die fout uitschrijft en wat er dan gebeurt? Bedenk hoe je het op kan lossen, hoe erg is zoiets nou daadwerkelijk? Schrijf dit allemaal uit op papier en zo heb je eigenlijk altijd een redmiddel want je bent voorbereid. Deze manier is het maken van g schema's, je hebt er ook hele handige apps voor om dat te doen.
Buiten dat heb ik ook cognitieve gedragstherapie gehad en dat heeft heel goed geholpen. Maar je zou dit al eens kunnen proberen.
En bedenk of je iets de moeite waard vind, ik ben bijvoorbeeld niet naar de intro van mijn opleiding geweest want ik vind zulke dingen vreselijk, net zoals werken in de horeca. Ik vraag mezelf altijd af of ik het het waard vind voor de hoeveelheid angst die ik heb. Je moet niet gaan vermijden maar je hoeft ook echt niet álles te doen omdat je er 'gewoon doorheen moet'.