Hulp gevraagd betreft vragenlijst tuinontwerp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Hulp gevraagd betreft vragenlijst tuinontwerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 16:15

Goedemiddag,

Ik ben mijzelf aan het oriënteren om iets voor mijzelf te beginnen, allereerst in de avonduren en dan zien we wel verder hoe het gaat lopen. Ik zou graag een tuinontwerp bedrijfje willen starten. Het idee is dat ik klanten een hapklaar ontwerp met bijbehorend beplantingsplan aan lever. De klanten kunnen zowel particulieren zijn als zakelijke klanten (hoveniers die dit werk willen uitbesteden).

Ik heb een vragenlijst voor potentiële klanten gemaakt zodat ik kan inventariseren wat de wensen van de klanten zijn. Indien de klant wenst kan ik uiteraard ook langs gaan om ter plaatse te kijken en de lijst door te spreken.

Graag verneem ik van jullie wat jullie vinden van de vragenlijst: wat mis ik, waar moet ik dieper op in gaan, is iets te veel gevraagd of dubbelzinnig?

Ik hoor het graag.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... sp=sf_link

FatCat

Re: Hulp gevraagd betreft vragenlijst tuinontwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:30

Ik denk dat je het anders moet bekijken. Een vragenlijst voelt heel onpersoonlijk aan. Ik zou ze uitnodigen voor een vrijblijvend gesprek, en dat die lijst voor jezelf houden.

Een lookbook kan je dan gebruiken om te achterhalen welke stijl de klant wil.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 16:44

Klopt maar ik wil wel een dekkende vragenlijst achter de hand hebben en klanten alvast voordat ik kom eventueel info geven waar ze over na kunnen denken zodat ze alvast weten wat ik van ze wil weten

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:58

In dat geval zou ik hem toch wat korter houden. Gewoon houden op afmetingen/fotos, ligging en eigenschappen. Ook zou ik een open vraag stellen in de trend van 'wat wil u verbeteren aan uw tuin'

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:11

Ik vind het best knap als je a.d.h.v. zo'n vragenlijst een tuinontwerp kunt maken. Niet omdat ik aan je kunde twijfel, maar omdat ik me afvraag hoeveel je daadwerkelijk kunt zien vanaf de foto's en de informatie die de klant geeft. Ga ervan uit dat niet iedereen een plattegrond klaar heeft van zijn/haar tuin en je daarom soms schetsen binnen kan krijgen die niet met de realiteit overeenkomen, een klant een fout kan maken en wat vaste bomen o.i.d. vergeet te vermelden op de plaats waar jij een mooie vijver tekent om maar een voorbeeld te noemen, of dat de plek waar jij mooie bloemen wilt zetten eigenlijk niet haalbaar is omdat hier nooit zon staat dankzij de onvermelde boom van de buren of omdat er altijd wind waait maar je dit zelf niet ervaren hebt... :x Niet te vergeten waar het dan om gaat: voortuin, achtertuin, voor- en achtertuin, een tuin die rondom het huis loopt, enz.?

Ik heb tevens een klein beetje op je Nederlands gelet, d.w.z., de foutjes die mij in het oog sprongen.

Wat betreft de vragenlijst:
De openingszin loopt m.i. niet helemaal lekker en het einde ("wat uw wensen") klopt niet.
Citaat:
Met dit formulier probeer ik zoveel mogelijk wensen te inventariseren zodat ik een goede indruk krijg wat uw wensen.

Afmetingen: wat als de tuin verschillende hoeken heeft o.i.d.?
Foto's tuin: ik zou wat meer instructie bij dit onderdeel plaatsen om te voorkomen dat de foto's te onoverzichtelijk zijn. Bijv. aanraden om op een centraal punt te gaan staan en van iedere zijde een foto nemen, ik zeg maar wat. Of, mocht je deze mogelijkheid hebben, zet wat voorbeeldfoto's neer van goede (en eventueel slechte) foto's.
Must eigenschappen: wat houdt kindvriendelijk in? Wat houdt huisdiervriendelijk en natuurvriendelijk in? M.a.w. hoe zie jij dit als ontwerper voor je, of wordt dit dan naderhand besproken met de klant? Vermeld dat dan. Ook mis ik de optie voor een schuur of, mocht het bijvoorbeeld gaan om een tuin die rondom het huis loopt, een garage of carport of zoiets.
Schets: schets of plattegrond? Moet de schets op schaal zijn, moeten de afmetingen erbij staan?

Citaat:
Heeft u een voorkeur voor bepaalde beplanting welke u graag terug ziet in uw tuin?

'Terug ziet' wordt 'terugziet' want terugzien is een werkwoord. (Hetzelfde geldt voor de vraag die eronder staat.)

Citaat:
In welke mate vind u het belangrijk dat uw tuin groenblijvend is in de wintermaanden?

vindt

Onderhoud uitvoeren: wellicht is het een idee de opties iets aan te passen. Nu staat er bijvoorbeeld "Onderhoudsarm: ik vind tuinieren niet leuk", maar voor hetzelfde geldt kan de klant vanwege lichamelijke klachten niet veel tuinieren en is die redenatie natuurlijk n.v.t. :Y) Ik zou liever terugzien wat onderhoudsarm in dit geval dan inhoudt en hiernaar je antwoord aanpassen, dus bijvoorbeeld: "Onderhoudsarm: max. 2 uur in de week".

Citaat:
Welke tuinstijl of stijlen spreken u het meest aan?

tuinstijl of -stijlen

Sommige vragen lijken ook een beetje door elkaar te staan. Zo wordt er aan het begin gevraagd naar de gewenste eigenschappen, aan de onderkant komt daar opeens ook wensen over de verharding en de schutting bij. Wellicht is het netter en overzichtelijker als dit bij elkaar staat. Hetzelfde geldt voor de gewenste en niet gewenste planten en de vraag over eventuele allergieën. De klant heeft wellicht de planten waarvoor hij/zij allergisch is bij de niet gewenste planten opgeschreven, omdat hij/zij niet direct de allergievraag heeft gezien, dus dan wordt het onbedoeld een beetje dubbelop.
Voor de beeldvorming van de klant zou ik de tuinstijlen ook meer bovenaan plaatsen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, TS. Ik heb geen ervaring met tuinontwerpen noch het opstellen van vragenlijsten dus correct me if I'm wrong. ;)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:12

Is het ook niet de bedoeling dat jij naar de klant toe gaat om te schetsen in plaats van dat zij zelf een schets moeten aanleveren?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:17

Je vraagt niet welk budget de klant wil besteden.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 12:39

Bedankt voor de terugkoppeling, ik ben er blij mee. Zoals aangegeven ik ben me nog echt aan het oriënteren hoe ik alles zo goed mogelijk kan invullen. Uiteraard wil ik bij mensen langs gaan ter inventarisatie en later nogmaals om het concept ontwerp te bespreken. Tegenwoordig zijn mensen echter kritisch en vind ik het persoonlijk fijn van te voren te weten wat ik kan verwachten. Vandaar kan ik dan alvast de vragenlijst aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:55

Vind het al een erg duidelijke vragenlijst, het enige wat ik nog toe zou voegen zijn welke elementen de klant in ieder geval wenst te behouden/aan te schaffen. Denk aan een tuinset of konijnenhok/ren. Je kan bijvoorbeeld wel overal bloemetjes langs de kanten zetten maar een hok zet je toch (ik in ieder geval) liefst tegen een muur.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 13:20

bedankt voor de tip