Wat zouden jullie doen? Werken of leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

deeeemilove

Wat zouden jullie doen? Werken of leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 15:29

Hoi,
ik wil graag even jullie mening weten. Ik zal het proberen in het kort uit te leggen:

Ik ben 21 jaar en volg momenteel de opleiding maatschappelijke zorg. Dit is een niveau 4 opleiding. Ik heb nog 2 opleidingen hiervoor gedaan, 1 afgerond, 1 niet. Ik krijg aankomend schooljaar mijn diploma. Ik vroeg mij af wat jullie zouden doen. Ik ben namelijk het voltijd schoolleven wel zat. Ik werk momenteel op een plek, waar ik misschien wel kan blijven na mijn diploma. Ook heb ik volgende week een sollicitatiegesprek voor een andere functie, ook met mogelijkheid om te blijven. Zouden jullie gewoon eerst gaan werken en eventueel laten nog deeltijd hbo studie erbij gaan doen? Of gaan voor het vaste contract en blijven werken?

Ik wil graag wat ervaringen van jullie horen, wanneer besloten jullie om te gaan werken en niet meer naar school te gaan, en hoe beviel dat?
Laatst bijgewerkt door Nadia op 09-08-17 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Loeky01

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:54

Als je het beu bent om voltijd te studeren denk ik niet dat je nu een HBO zal afronden. En dat heeft niks te maken met niet kunnen, maar het gewoon niet op kunnen brengen. Zo kijk ik er tegen aan in ieder geval.

Ik wist na mijn MBO niet wat ik wilde doen op het HBO, wilde wel graag door maar wat geen idee. Toen ben ik dus voor een baan gegaan, waar ik nu nog steeds zit. Toch besloten omdat de baan mij niet zo goed bevalt, komend jaar naar het HBO te gaan. Ik weet nu namelijk wat ik wil doen en heb de motivatie dat ik dit niet meer wil doen. Ik durf het zelf niet aan om in deeltijd te studeren, maar als je werkgever er flexibel in is weet ik dat het goed haalbaar is. Een collega doet het namelijk naast haar werk.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:55

j ekunt ook nog deeltijd studeren. Als je dit werk leuk vindt, kun je kijken naar 1 dag in de week naar school en de andere dagen gewoon werken

deeeemilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 16:00

Ik weet wel wat ik zou willen als ik hbo ga doen. Verpleegkunde namelijk. Ik heb wel de hersens ervoor om hbo te doen en af te ronden, maar na 3 opleidingen ben ik het eigenlijk wel even zat en wil ik liever eerst werken. Maar de vraag is dus of dat wel slim is. Als ik aangenomen wordt tijdens het gesprek die ik volgende week heb, heb ik een functie binnen een doelgroep die ik erg graag wil. Ik denk dat deeltijd wel mogelijk is, omdat het een hele grote organisatie is met veel medewerkers. Ik denk dat het verstandig is om dan eerst te gaan werken ( en de organisatie te laten zien wat ik kan), en dan pas beginnen over een mogelijke deeltijd studie. Ook lijkt het mij ideaal om nu te werken zodat ik ook meer geld kan sparen om uit huis te gaan.

Waarom durfde jij deeltijd niet aan als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:08

Studie is wel een investering en 4 jaar op je hele leven is kort. Werken moet je nog zooo lang..

deeeemilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 16:09

LidyK97 schreef:
Studie is wel een investering en 4 jaar op je hele leven is kort. Werken moet je nog zooo lang..

Dat klopt, maar ik kan het denk ik niet opbrengen om nu nog meteen 4 jaar er achteraan te plakken.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:10

Ik zou kijken of de opleiding bij je baan aansluit en wie weet kan je dan werken en leren tegelijk

deeeemilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 16:16

Gillbo schreef:
Ik zou kijken of de opleiding bij je baan aansluit en wie weet kan je dan werken en leren tegelijk

Dat is zeker mogelijk. Ik werk in de gehandicaptenzorg en ik wil verpleegkunde gaan doen. Hier twijfel ik eigenlijk op dit moment ook over. Ik heb altijd gezegd dat ik verpleegkunde wil gaan doen. Maar ik werk nu in de gehandicaptenzorg, en zeker als ik de baan krijg waar ik volgende week gesprek voor heb, vind ik dat ook heel leuk. Dat is met kinderen. Misschien dat het dan dus hbo social studies zal worden, als ik met kinderen kan blijven werken. Ik weet alleen niet of het gek is om meteen aan te komen met de vraag over het werken en leren tegelijk..

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:21

deeeemilove schreef:
Gillbo schreef:

Dat is zeker mogelijk. Ik werk in de gehandicaptenzorg en ik wil verpleegkunde gaan doen. Hier twijfel ik eigenlijk op dit moment ook over. Ik heb altijd gezegd dat ik verpleegkunde wil gaan doen. Maar ik werk nu in de gehandicaptenzorg, en zeker als ik de baan krijg waar ik volgende week gesprek voor heb, vind ik dat ook heel leuk. Dat is met kinderen. Misschien dat het dan dus hbo social studies zal worden, als ik met kinderen kan blijven werken. Ik weet alleen niet of het gek is om meteen aan te komen met de vraag over het werken en leren tegelijk..

Nee juist goed, jezelf blijven ontwikkelen is juist gewenst.
Je kan het in het gesprek al aangeven

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:28

Ik ga komend jaar met HBO Social Work starten.
Waarom ik deeltijd niet durfde is voor mij een groot deel financiën. Ik woon op mezelf en krijg dan geen stufie. Zal dat toch wel wat nodig hebben voor ondersteuning.

HBO V doet mijn collega duaal. Bevalt haar heel goed naast haar baan! Vriendin van mij doet de voltijd opleiding, die heeft het wel wat zwaar geeft ze aan. Allebei hebben ze als vooropleiding Doktersassistente.

deeeemilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 16:33

Jikkeee schreef:
Ik ga komend jaar met HBO Social Work starten.
Waarom ik deeltijd niet durfde is voor mij een groot deel financiën. Ik woon op mezelf en krijg dan geen stufie. Zal dat toch wel wat nodig hebben voor ondersteuning.

HBO V doet mijn collega duaal. Bevalt haar heel goed naast haar baan! Vriendin van mij doet de voltijd opleiding, die heeft het wel wat zwaar geeft ze aan. Allebei hebben ze als vooropleiding Doktersassistente.

Was het voor jou niet mogelijk om je studie deeltijd te doen en dan een werkgever te zoeken die het wilde financieren oid?

Ik zit te twijfelen tussen social work en hbo v op dit moment. Ik vind het heel lastig omdat ik niet weet wat ik de rest van mijn leven wil doen zeg maar. Of ik het leuk blijf vinden.
Waar wil jij uiteindelijk gaan werken na je hbo studie?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:52

Even voor de informatie over dat 'vaste contract'.... Iedereen wil dat zo graag, maar mijn boekhouder heeft aangegeven dat een werkgever die een werknemer een vast contract aanbied, veel makkelijker van zijn werknemer af kan dan bij een tijdelijk contract (dan moet je wachten tot eind van het contract). Zodra er 'niet genoeg werk meer is' is dat een geldige reden om iemand te ontslaan met in acht neming van een maand opzegtermijn.

Dus zo fantastisch zeker is een vast contract niet.
Maar goed, ik zou als ik jou was lekker gaan werken en later terug in opleiding gaan (Deeltijd).
Dan kun je nu wat vermogen opbouwen, wat sparen.
en zodra je je draai gevonden hebt in het werkleven kijken of je iets anders wilt gaan doen en of je nog zin hebt om te studeren,

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:24

RoyceMack schreef:
Even voor de informatie over dat 'vaste contract'.... Iedereen wil dat zo graag, maar mijn boekhouder heeft aangegeven dat een werkgever die een werknemer een vast contract aanbied, veel makkelijker van zijn werknemer af kan dan bij een tijdelijk contract (dan moet je wachten tot eind van het contract). Zodra er 'niet genoeg werk meer is' is dat een geldige reden om iemand te ontslaan met in acht neming van een maand opzegtermijn.

Maar goed, ik zou als ik jou was lekker gaan werken en later terug in opleiding gaan (Deeltijd).
en zodra je je draai gevonden hebt in het werkleven kijken of je iets anders wilt gaan doen en of je nog zin hebt om te studeren,

Jouw boekhouder heeft geen kaas gegeten van ontslagrecht.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:33

[quote="deeeemilove
Was het voor jou niet mogelijk om je studie deeltijd te doen en dan een werkgever te zoeken die het wilde financieren oid?

Ik zit te twijfelen tussen social work en hbo v op dit moment. Ik vind het heel lastig omdat ik niet weet wat ik de rest van mijn leven wil doen zeg maar. Of ik het leuk blijf vinden.
Waar wil jij uiteindelijk gaan werken na je hbo studie?[/quote]

Nee, ik heb geen ervaring in de sociale gezondheidszorg dus ik vrees dat ze mij niet willen aannemen. Ook zijn ze niet verplicht om je te betalen, dus voor mij was dat een grote angst en dus de reden om gewoon in voltijd te gaan.
De reden waarom ik mijn huidige beroep niet meer wil doen, is omdat dit het is. Dit zou ik nog 50 jaar moeten doen, dag in dag uit. Daar word ik diep ongelukkig van. Dat ben ik nu al.
Ik verwacht dat ik de jeugdzorg in wil gaan, begeleiding of als verzuimcoördinator aan de slag wil. Maar precies weten doe ik het nog niet, je kan zo veel kanten op! Ik wilde eerst vanuit MBO-V psycholoog worden :+. Dat is nu ook een beetje veranderd haha. Dus ik wacht het af en laat het op me af komen.

Maar vooral, als je kan werken: doen! Niet persé om een vast contract, maar ook om te weten wat je wilt. Daar hebben mijn vriend en ik nu allebei veel profijt van.

Citaat:
Potentiële beroepen
•Schoolmaatschappelijk werker
•Medisch maatschappelijk werker
•Begeleider in de geestelijke gezondheidszorg
•Pedagogisch medewerker in de jeugdhulpverlening of jeugdzorg
•Medewerker bij Veilig Thuis
•Hulpverlener voor ouderen
•Sociotherapeut in de verslavingszorg
•Opbouwwerker in een buurt
•Manager van een zorgboerderij
•Woonconsulent bij een woningcorporatie
•Begeleider van een educatief project voor spijbelaars
•Buurtgerichte opvoedingsondersteuner
•Beleidsmedewerker bij een gemeente
•(Ambulant) jongerenwerker
•Coach van risicojongeren
•Programmacoördinator in de recreatiesector
•Pedagogisch medewerker bij een voetbalvereniging
•Coördinator binnen een brede school
•Trajectbegeleider richting scholing/werk binnen het gevangeniswezen
•Projectleider van buurtgerichte of stedelijke projecten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:46

Tink89 schreef:
RoyceMack schreef:

Hij is francizer bij Kubus. die doen accountantie en bedrijfsadvies. Tot nu toe veel plezier en profijt van gehad dus ik vertrouw hem wel als hij zoiets in lekentaal tegen me zegt. zal vast ingewikkelder in elkaar zitten..

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:51

RoyceMack schreef:
Tink89 schreef:

Hij is francizer bij Kubus. die doen accountantie en bedrijfsadvies. Tot nu toe veel plezier en profijt van gehad dus ik vertrouw hem wel als hij zoiets in lekentaal tegen me zegt. zal vast ingewikkelder in elkaar zitten..

Het zit heel erg veel ingewikkelder in elkaar ja. En als hij zoiets in lekentaal zegt, zou hij op z'n minst die kanttekening moeten plaatsen. Pfft...

Maar goed, da's offtopic.

deeeemilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 18:23

@jikkeee:
Ja klopt. Jongeren en kinderen trekken mij ook heel erg. Ik wilde eerst 100% zeker verpleegkunde doen, maar social care trekt mij ook steeds meer omdat ik de begeleiding van kinderen en jongeren ook heel leuk vind!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:36

Ik heb er in mijn voorlaatste jaar universiteit ook wel eens over gedacht om te stoppen. Ik mocht echter niet stoppen en buiten het feit dat ik het wel even had gehad met studeren, was er geen reden om te stoppen (mijn cijfers waren ok, opleiding an sich was wel interessant).
Ik heb met andere woorden verder gedaan en mijn studie afgerond. Ondanks dat ik geen diploma heb waarmee je doorgaans snel werk vindt, had ik snel een job en op redelijk korte termijn zelfs een vaste job.
ik heb op zich geen spijt van het feit dat ik mijn studie alsnog afgerond heb. Zou er denk ik spijt van gehad hebben moest ik het niet gedaan hebben. Wel heb ik er ook eea uit geleerd.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:43

Ik zou nu in ieder geval niet stoppen met je huidige opleiding. Je bent er bijna en een papiertje is voor mensen vaak meer waard dan een niet afgeronde opleiding op je CV.

In de zorg wordt persoonlijke ontwikkeling vaak erg aangemoedigd, dus in je gesprek zou je best kunnen beginnen over een vervolgopleiding of cursus. Dan zijn ze vast voorbereid mocht je worden aangenomen.

deeeemilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 20:06

^ ik ben ook zeker niet van plan om met deze opleiding te stoppen. Het ging over mijn vervolg opleiding!

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:32

Studeren kan ook altijd nog. Als je even een prettige tussenpoze hebt, kan je het best opbrengen weer een studie op te pakken, of via het bedrijf waar je werkt door groeien.
Ik begrijp dat jij, TS niet zoveel zin meer hebt. Dan is het aanpakken van een baan na deze studie een goed alternatief.
Als je werk doet wat je prettig vind, zie je er niet tegenop om dit jaren vol te houden en als je een studie volgt die je leuk vind, ook niet.

TS Niet wij, maar jij moet de beslissing nemen. Waar de 1 spijt krijgt van stoppen met school, denkt de ander dat het soms beter is, te nemen, wat op een presenteerblaadje wordt aangeboden.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:31

Ik zou deeltijd doen. Of als het mogelijk is een thuisstudie naast je werk ( kan ook HBO).

Mijn MBO niveau 3 diploma heb ik in BBL-vorm gedaan. Dus 4 dagen werken, 1 dag naar school. Ik merk dat ik daar echt veel profijt van heb gehad omdat je het vak ook direct in de praktijk mee maakt, dus tijdens je studie bouw je ook al werkervaring op wat ze tegenwoordig overal vragen. Nu werk ik al een aantal jaar fulltime, en ben nu mijn MBO 4 via een thuisstudie aan het doen. Bevalt me prima :D

deeeemilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 10:36

Thuis studies lijken mij ook fijn maar ik dacht tijd dat thuis studies minder " goed" aangeschreven staan dan "echte" school opleidingen?

Booooo

Re: Wat zouden jullie doen? Werken of leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:38

Nee hoor :) Bij mijn MBO opleiding moet je ook gewoon verplichte 'stage' (mijn werkgever ziet dit gewoon als mijn werkuren) lopen, dus je maakt het beroep ook in de praktijk mee. Daarnaast krijg ik een officieel erkend MBO diploma. Dus of ik die nu via de LOI haal of via het ROC maakt niet uit.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:48

deeeemilove schreef:
Thuis studies lijken mij ook fijn maar ik dacht tijd dat thuis studies minder " goed" aangeschreven staan dan "echte" school opleidingen?

Wanneer je de thuisstudie naast je werk doet/hebt gedaan wordt dit vaak als een een 'dikke plus' gezien door werkgevers.