Zoon van 10 heeft stalkerig vriendje, tips gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Zoon van 10 heeft stalkerig vriendje, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 10:09

Mijn zoon van tien is bevriend met een dorpsgenoot (x) die wat bijzonder is. Lief joch van 11, ze spelen ook leuk samen maar..

X is zowat geobsedeerd door mijn zoon. Staat elke ochtend bij ons huis om te spelen en komt gerust 5/6 keer terug als zoon aangeeft dat hij geen zin heeft.

Nu weten we, omdat hij wat bijzonder is (lager intelligent, sociaal nogal zwak) dat duidelijkheid essentieel is. Dus hebben we al afgesproken dat zolang de gordijnen dicht zijn hij niet mag langskomen. En dat hij niet voor het huis heen en weer mag rijden op zijn fiets (dat deed hij zo een kwartier lang, is echt iets waar we bloednerveus van werden!). En daar doet hij erg zijn best voor en dat is fijn! Al dan niet altijd succesvol, want hij blijft met regelmaat proberen of we misschien niet al van mening veranderd zijn -O-

Hij houdt het huis als een havik in de gaten en binnen 5 minuten nadat de gordijnen open gaan staat hij voor de deur, als we thuis komen van bijv boodschappen doen staat hij binnen 5 minuten voor de deur |(

Eigenlijk voelen we ons begluurd en niet meer vrij, we houden er constant rekening mee dat X weer voor de deur zal staan, we zijn er eigenlijk zat van! En wat ook belangrijk is, zoonlief vind het ook enorm vervelend. Die wil ook wel eens relaxed niksen in zijn uppie maar zodra X voor de deur staat voelt hij zich verplicht te spelen, want het kereltje is ook ook erg aardig.. En dat is zo! X is ook lief, gezellig en doet enorm zijn best.

We overwegen nu om het kereltje te verbieden om bij ons te komen, als onze zoon wil spelen zoekt hij het ventje wel op. Om ons gevoel van vrijheid terug te krijgen. Maar dat is wel heel heftig ook natuurlijk. Hij snapt het gewoon niet dat hij grensoverschrijdend bezig is..

Ik ben benieuwd of hier mensen nog goede ideeën hebben die we misschien nog kunnen proberen voor we hem een 'straatverbod' geven.

Alvast bedankt voor de tips!

YellowLeaf

Re: Zoon van 10 heeft stalkerig vriendje, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:11

Ik mis in dit verhaal het stuk waar je met zijn ouders hebt gepraat denk ik? Want daar moet je mee praten, niet met het jochie.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:12

Lastig, heb je al met de ouders van het jongetje contact gehad? Wat vinden die ervan dat hun kind zo rondhangt?

Edit: hetzelfde dus als YellowLeaf zegt. Ik denk echt dat je dit met zijn ouders moet oplossen.
Laatst bijgewerkt door Ceffyl op 04-08-17 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Neem aan dat je al eens met zijn ouders hebt gepraat hierover?

roxiie

Waar zijn de ouders van "stalkie" in dit vehaal?

danzzz

al eens geprobeerd in contact te komen met de ouders? Dat lijkt me de eerste stap

spuit 11, mijn excuses

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:13

Ik wilde het net voorstellen! Misschien een gesprek aan gaan met de ouders? Al dan niet met X erbij. Dat er duidelijke regels gesteld gaan worden, of afspraken gemaakt over het hoe en het wat.
Kind is 11 en volgens jouw bericht niet 100%. Hij doet zijn best, meer kan je niet vragen van zo'n (toch nog wel) kleintje.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:14

Wat een vervelende situatie. Maar waar zijn de ouders van dit jongetje? Weten zij dat hij continu rond jullie huis hangt?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:14

Ben je al bij zijn ouders geweest. Wellicht zijn vast speeldagen iets voor alle partijen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:15

Wat vervelend voor jullie zeg. Wat ik mij afvraag, heb je dit al eens besproken met de ouders van dat jongetje? Een 11 jarige (zeker als hij geestelijk wat beperkt is) kan nog niet altijd zelf nadenken en sociale regels handhaven. Ik zou een gesprekje met zn ouders aangaan. En dan steeds vanuit jezelf blijven spreken zodat ze zich niet aangevallen voelen (dat gevaar loop je tegenwoordig nogal snel).

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:16

Ik zou met de ouders gaan praten :) (ah ik zie nu dat dit door iedereen wordt geopperd :') )
En inderdaad, verbieden lijkt me nog al wat voor het jochie. Hij heeft zich tenslotte wel (meestal :') ) aan jullie afspraak gehouden. Misschien afspreken dat hij 3 keer per week en dan 1 keer per dag mag aanbellen? En dan duidelijk uitleggen waarom dit is zodat hij misschien begrijpt dat jullie hem niet stom vinden.

Wij hebben dit een tijd met volwassen mensen gehad. Die kwamen élke avond onaangekondigd bij ons over de vloer.
Toen hebben we ook een keer de lamellen dicht gedaan en achter de bank gezeten om niet onbeleefd over te komen. Maar dat was eigenlijk te gek voor woorden, toen hebben we er wat van gezegd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:18

Ik denk ook dat je geen afspraken moet maken met het jongetje, dat werkt dus niet.

Duidelijkheid is wel essentieel, maar hij is niet in staat om de 'regels' die jullie hem opgelegd hebben na te leven.
Dat moeten volwassen mensen dan voor hem doen, zijn ouders bijvoorbeeld. (maar dat zie je al in elk antwoord terug)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 04-08-17 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:18

YellowLeaf schreef:
Ik mis in dit verhaal het stuk waar je met zijn ouders hebt gepraat denk ik? Want daar moet je mee praten, niet met het jochie.

1e wat ik dacht.. :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 10:20

Hmm goed punt, dat hebben we idd nog niet gedaan.

En wel om de volgende reden. Ouders hebben een flink drugsprobleem en voelen zich standaard minderwaardig en met de nek aangekeken door de wereld, huis zit ook zo doorgaans vol met druggie vrienden. Zoonlief mag daar dus ook niet binnen komen. En wij worden gezien als 'arrogante wijsneuzen die zich te goed voelen', heel ingewikkeld. En dat is de reden dat X bij de meeste gezinnen in het dorp niet welkom is (vermoedelijk ook de reden dat hij zo hangt aan mijn zoon), maar dat vind ik erg naar dus dat doen wij niet!

Maar jullie hebben wel gelijk! Wij moeten over deze drempel heen en proberen dit aan ze uit te leggen zonder de indruk te wekken dat wij 'te goed zijn voor hun kind'. Ik vind dat erg ingewikkeld!

Iemand tips om zo'n boodschap vriendelijk, helder en niet beschuldigend te brengen ?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:21

roxiie schreef:
Waar zijn de ouders van "stalkie" in dit vehaal?

Stalkie :+

Maar inderdaad, de ouders....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:22

Misschien vaste dagen af spreken om te spelen in plaats van elke dag? :)

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:23

Zo dan, en jeugdzorg inschakelen, lijkt mij een geval dat dan uit huis geplaatst moet worden?

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:23

Misschien een melding doen bij de wijkagent die dan het sociale netwerk in kan schakelen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:24

Ik zou een tijdslot aanbieden waarop hij 1 keer mag langs komen om te vragen of jouw zoontje wil spelen, en indien hij daar geen zin in heeft, dat hij pas de volgende dag weer mag komen om het opnieuw te vragen. Zo heeft het jochie wel de mogelijkheid om te vragen, wat hij blijkbaar wel heel prettig vindt, maar is dit slechts 1 keer per dag waarbij nee ook echt nee moet zijn.

En inderdaad praten met de ouders.

Edit: ik lees net je bericht over de ouders. dat maakt het wel erg lastig, maar ik vraag me af of jeugdzorg hier dan niet iets mee moet. LIjkt me voor zo'n jochie toch ook niet fijn en veilig?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:25

troi schreef:
Hmm goed punt, dat hebben we idd nog niet gedaan.

En wel om de volgende reden. Ouders hebben een flink drugsprobleem en voelen zich standaard minderwaardig en met de nek aangekeken door de wereld, huis zit ook zo doorgaans vol met druggie vrienden. Zoonlief mag daar dus ook niet binnen komen. En wij worden gezien als 'arrogante wijsneuzen die zich te goed voelen', heel ingewikkeld. En dat is de reden dat X bij de meeste gezinnen in het dorp niet welkom is (vermoedelijk ook de reden dat hij zo hangt aan mijn zoon), maar dat vind ik erg naar dus dat doen wij niet!

Maar jullie hebben wel gelijk! Wij moeten over deze drempel heen en proberen dit aan ze uit te leggen zonder de indruk te wekken dat wij 'te goed zijn voor hun kind'. Ik vind dat erg ingewikkeld!

Iemand tips om zo'n boodschap vriendelijk, helder en niet beschuldigend te brengen ?

och...arm kind! ik snap wel dat hij aan jullie zoon hangt en zoveel bij jullie op de stoep staat. wat moet hij anders? kind verveelt zich waarschijnlijk dood.

maar goed, dat is niet iets waardoor jullie maar alles moeten opofferen. geen tips voor de ouders. probeer wel bij je eigen gevoel te blijven en benoem gedrag. dus niet " jullie zoon stalkt ons" maar " doordat jullie zoon veel voor ons raam fietst voelen wij ons..." niet de jongen zelf negatief belichten, alleen zijn gedrag.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:26

Ik had al zo'n vermoeden. Wat erg zeg... Een kind hoort niet thuis in zo'n gezin ;(
In dat geval zou ik je goed inlezen hoe je 'slecht nieuws' brengt en betrek het inderdaad alleen op jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:28

Wat sneu die wending , jochie wil gewoon niet thuis zijn en je zoon is de enige houvast die nog wel spelen wil .

Jeugdzorg zal vast niet veel betekenen, maar hij hoort niet thuis daar

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:29

Heel eerlijk zou ik het zelf niet aandurven om naar zulke ouders te stappen, drugs maakt mensen erg onvoorspelbaar. Wijkagent of Jeugdzorg zou ik inschakelen. Dat is hier absoluut wel aan de orde.

xApple

ola42 schreef:
Zo dan, en jeugdzorg inschakelen, lijkt mij een geval dat dan uit huis geplaatst moet worden?

Kinderen worden echt niet zomaar meer uit huis geplaatst.. Gelukkig maar. Misschien zijn de ouders wel heel liefdevol en hebben ze gewoon hulp nodig om alles in goede banen te leiden. Dat soort problemen zijn ook ambulant op te lossen.

Lastig dat de ouders dit soort 'types' zijn maar misschien vallen ze wel enorm mee als je het gesprek heel open en rustig ingaat. Vooral heel erg vanuit jezelf blijven spreken en aangeven dat je hem erg lief en gezellig vindt maar dat het momenteel even teveel is voor jouw familie en je zoontje. En dan inderdaad regels voorstellen zoals 3x per week 1x aanbellen (las ik hierboven).

Vjestagirl

Misschien kun je met het jochie afspreken dat als er een bepaald bordje hangt/lampje brandt/tuintegeltje scheef ligt dat hij dan aan mag bellen, en anders niet?