Tips om beter op te letten? (Universitaire opleiding)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Tips om beter op te letten? (Universitaire opleiding)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 15:58

Hey bokkers,

Ik zit middenin mijn voorbereidingen voor de tentamens van de komende weken, en kom alweer tot dezelfde conclusie: Ik heb zeker de helft van de stof niet meegekregen in de lessen, omdat ik gewoon mijn aandacht niet erbij kan houden.

Ik maak mijn notities op mijn laptop, een lichtgewicht snelle chromebook. Ik merk dat dit vele voordelen heeft. Ik kan bijvoorbeeld snel even een onbekende term opzoeken die de professor gebruikt maar niet uitlegt, en ik kan moeiteloos informatie toevoegen aan eerder gemaakte notities (als de professor op een vorig onderwerp terug komt bijvoorbeeld). Mijn medestudenten zitten dan vaak in alle hoekjes en gaatjes van hun schriften in bijna onleesbaar gekriebel alles bij elkaar te proppen.

Tijdens mijn vorige tentamenperiode had ik mezelf nog beloofd dit semester écht beter op te gaan letten... Nja niet dus. De woorden van de professoren zwemmen na een 20 minuten gewoon in elkaar over en ik ga alsof op automatische piloot naar facebook, instagram, bokt, e.d. Een tijdelijke ban van deze websites helpt ook niet, het wereldwijde web is zo groot dat ik altijd wel iets vind om mezelf mee te vermaken. En voor ik het weet begint iedereen al op hun tafels te kloppen (dankjewel aan de professoren) en is de les afgelopen.

Dus lieve bokkers, wie heeft dé tip(s)?!

Roquen

Re: Tips om beter op te letten, universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:02

Wel op papier notities maken? Ik neem stof echt niet op als ik op de computer moet werken, teksten worden hier dus altijd uitgeprint...

En dan kun je ook niet facebooken, bokken of instagrammen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:04

MorganeR schreef:
Ik heb zeker de helft van de stof niet meegekregen in de lessen, omdat ik gewoon mijn aandacht niet erbij kan houden.
(...)
Ik maak mijn notities op mijn laptop, een lichtgewicht snelle chromebook. Ik merk dat dit vele voordelen heeft. Ik kan bijvoorbeeld snel even een onbekende term opzoeken die de professor gebruikt maar niet uitlegt, en ik kan moeiteloos informatie toevoegen aan eerder gemaakte notities (als de professor op een vorig onderwerp terug komt bijvoorbeeld). Mijn medestudenten zitten dan vaak in alle hoekjes en gaatjes van hun schriften in bijna onleesbaar gekriebel alles bij elkaar te proppen.
(...)
De woorden van de professoren zwemmen na een 20 minuten gewoon in elkaar over en ik ga alsof op automatische piloot naar facebook, instagram, bokt, e.d.

Ik denk dat je jezelf de belangrijkste tip hierboven al geeft: gebruik gewoon weer pen en papier. Sommige mensen kunnen ook prima werken op een laptop, maar als je zoals jij hierboven beschrijft echt geen enkele zelfbeheersing hebt op het web dan moet je of jezelf wat zelfbeheersing aanleren, of het hele probleem vermijden door je laptop thuis te laten. Dan typ je thuis je aantekeningen over en heb je het 2x in je geheugen in plaats van 1x.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 16:06

Dat heb ik in het eerste jaar geprobeerd, maar toen liep ik tegen twee problemen aan:
1. Het hierboven genoemde kriebelen in hoekjes en gaatjes als de professor nog iets aan een vorig onderwerp toegevoegd heeft.
2. Ik schrijf te langzaam/de professor praat te snel. Ik krijg het met mijn laptop nét bijgebeend. Als ik zou moeten schrijven zit ik nog middenin de zin terwijl de professor al twee belangrijke zinnen verder is. Mijn medestudenten lezen daardoor ook vaak van mijn laptopscherm af wat de leraar zojuist gezegd heeft, omdat zij het ook niet bij kunnen houden. Maar toch, ondanks dat mijn medestudenten mij daardoor 'dwingen' op te letten, duurt dit vaak niet langer dan een half uur.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:07

Je internetverbinding uitzetten? :) dan schrijf je de onbekende woorden op en zoek je die na de lessen op internet :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:08

laptop gebruiken om even wat op te zoeken, maar notities op papier maken..

wat je schrijft blijft namelijk beter in het geheugen zitten, omdat je zowel mentaal als fysiek dan bezig bent met de stof (dat is ook de reden dat mensen om je heen met pen en papier zitten te 'rotzooien')..

als je dan thuiskomt, dan pas de notities op je labtop verwerken in een duidelijk overzichtelijk geheel.. dit is dan al de 2e keer dat je met de stof bezig bent.. Idem met voorbereiden van lessen.. tijdens het doorlezen alles op papier doen.. daarna aantekeningen en eventuele vragen op je labtop zetten..

hierdoor heb je dan voor je tentamens wellicht maar de helft van je tijd nodig..

en wat betreft opletten, gewoon zelfdiscipline.. of blok alle sociale media, haal ze van je bureaublad..
-----------

voor wat betreft snelheid van schrijven v.s. tikken..
steekwoorden gebruiken/steno gebruiken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 16:09

lonniejj schreef:
Je internetverbinding uitzetten? :) dan schrijf je de onbekende woorden op en zoek je die na de lessen op internet :)

Done that, werkte niet. Op een chromebook heb je geen offline soort word bestand, en als ik in mijn google drive op de offline modus dingen opschrijf wil het nog wel eens gebeuren dat bij het synchroniseren naar de online versie dingen verloren gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:10

Je moet ook niet alles letterlijk opschrijven. Je moet aantekeningen maken. Eerst luisteren, dan kort noteren en later evt uitwerken.

Lithya

Kunnen jullie de colleges ook vooral uitprinten? Dat scheelt vaak al een heel stuk pennen.

YellowGray

Maar het is toch ook niet heel handig om letterlijk alles op te schrijven wat de docent zegt? Ik luisterde altijd een tijdje en schreef dan de belangrijkste dingen op. Met laptop kon ik ook m'n aandacht er echt niet bij houden helaas. Mocht dat toch echt niet helpen, een voice recorder kost je zo'n 50 euro (na even 2 seconden googlen). Dan weet je helemaal zeker dat je niks mist.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:11

Anoniem schreef:
Je moet ook niet alles letterlijk opschrijven. Je moet aantekeningen maken. Eerst luisteren, dan kort noteren en later evt uitwerken.

Inderdaad, steekwoorden gebruiken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 16:11

Anoniem schreef:

Daarom ook 'belangrijke' zinnen. Ik ga heus niet iedere "uhm" en voorbeeld opschrijven, geen zorgen.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:12

Schrijven heeft meerdere voordelen:
1: je moet ter plaatse info selecteren in je hoofd, alleen al daardoor let je beter op, je kunt namelijk niet alles noteren (is ook niet de bedoeling van een college)
2: het is aantoonbaar bewezen dat je meerdere hersendelen activeert al schrijvende (niet met typen)
3: je kunt niet online gaan en dus afgeleid worden
4: je kunt stukken wit papier tussen je aantekeningen houden of alleen de rechterkant van je collegeblok beschrijven, links houd je dan voor extra's

;) En nu maar weer in de vakantiemodus

Nala

Re: Tips om beter op te letten? (Universitaire opleiding)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 16:16

InekeN, thanks voor de tips

Iemand nog tips wat ik zou kunnen proberen om gewoon mijn hoofd bij de les te houden? Ik heb namelijk ook al eens geprobeerd geen extra tabbladen oid te openen en dus echt alleen mijn notitieblad voor me te hebben. Ook dan kan ik mijn aandacht er gewoon niet bij houden of val ik zelfs bijna in slaap.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 16:18

Lithya schreef:
Kunnen jullie de colleges ook vooral uitprinten? Dat scheelt vaak al een heel stuk pennen.

Oeps! Jouw reactie had ik helemaal gemist, sorry!
Helaas niet, wel achteraf.

Aan iedereen die het heeft over niet alles letterlijk opschrijven:
Ik probeer juist zo veel mogelijk op te schrijven zodat ik bezig blijf en niet denk "oh goh, dit onderwerp heb ik nu in vijf-tien steekwoorden samengevat, nu heb ik even tijd over omdat de leraar toch een vraag heeft gekregen waar ik het antwoord al op weet..."

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:23

Is het echt heel hard nodig om zelf aantekeningen te maken? Ik heb vrij veel vakken gehad waarbij het niet echt nodig was omdat eigenlijk alle stof eigenlijk al goed op papier stond. Ik ben slecht in aantekeningen maken, gewoon in schrijven eigenlijk dus het koste me alleen maar veel energie tijdens college en ik raakte nogal eens de draad kwijt omdat de docent al aan het volgende begon terwijl ik nog aan het schrijven was. Maar toen ik het maar opgaf om aantekeningen te maken onthield ik het meeste wat in college gezegd was gewoon omdat ik maar op een ding tegelijk hoefde te focussen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:24

Ik merk dat het voor mij veel beter werkt om helemaal geen aantekeningen te maken dan op de computer. Dan kan ik de informatie namelijk veel beter volgen en direct logische verbanden leggen.

In de praktijk maak ik wel wat aantekeningen, maar dat is vaak in steekwoorden/korte zinnen, met de dia nummers/titels erbij zodat ik het onderwerp in de ppt terug kan vinden. Ik heb meestal zo'n 2 kantjes per 3 uur hoorcollege met heel veel tussenruimte en een groot handschrift.

Qua concentratie: Voor mij is het belangrijk dat ik goed geslapen heb en al een tijdje wakker ben. Daarnaast zit ik eigenlijk altijd vrij vooraan, (3e/4e rij met mensen) zodat ik niet afgeleid wordt door anderen. Verder een flesje water en enkel m'n mobiel waarop ik na 10 minuten meestal wel uitgekeken ben.

Ow en in het kwartiertje pauze na elke 45 minuten ga ik een wandelingetje maken en koffie halen etc.. Echt ff lopen.

En ik ben niet te streng voor mezelf, soms wil het niet, en dan ga ik op standje 'dromen/staren' meeluisteren, want dan krijg ik onbewust toch nog best veel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:25

Maar dan ga je dus achterlopen in het verhaal. Luisteren is belangrijker dan het schrijven. Dan gebruik je de tijd die je "over" hebt om aan te vullen.
Dat mensen denken dat je alles opschrijft komt omdat Je het over zinnen hebt. Ik denk dat maar heel weinig mensen aantekeningen in zinnen maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-08-17 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:25

Misschien stomme vraag hoor, maar is een geluidsopname maken een idee? zodat je de stof in stukjes terug kan luisteren?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 16:26

Liedje, ik zou het inderdaad ook makkelijk op alleen wat de leraar zegt kunnen doen, maar zoals hierboven aangegeven is het poging tot aantekeningen maken een soort poging tot mezelf dwingen om op te letten.
Als ik geen aantekeningen maak ben ik binnen 5 minuten weg.

Gast3289, de professoren waarbij ik de grootste problemen heb hebben een verbod op het maken van opnames.

Anoniem

Re: Tips om beter op te letten? (Universitaire opleiding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:28

Is concentratie oefeningen doen een idee anders?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:28

Volgens mij is het heel normaal dat na 20 tot 30 minuten je aandacht verslapt. Als je dan niet wordt afgeleid door je laptop dan zijn het wel de vogeltjes, de lichtjes in het plafond of dat maffe bloemetjesshirt vooraan. Het enige wat mij nog enigszins hielp was het bedenken van bijdehante vragen (die je beter niet allemaal stelt want dat zal je medestudenten snel vervelen :+ ), maar wat voor mij nog het beste werkte was thuisblijven en 'gewoon' (tot mijn verbazing deed bijna niemand dat) het boek lezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:31

MorganeR schreef:
Aan iedereen die het heeft over niet alles letterlijk opschrijven:
Ik probeer juist zo veel mogelijk op te schrijven zodat ik bezig blijf en niet denk "oh goh, dit onderwerp heb ik nu in vijf-tien steekwoorden samengevat, nu heb ik even tijd over omdat de leraar toch een vraag heeft gekregen waar ik het antwoord al op weet..."

De kans is dat je hierdoor onbewust moe wordt. Het is best inspannend om te luisteren en veel te typen of schrijven, en dan dwalen je gedachten uiteindelijk uit vermoeidheid af.

De truc van aantekeningen maken is juist dat je daarin ook jezelf een beetje spaart. En op het moment dat iemand een vraag stelt waar jij het antwoord al weet, heb je even een momentje pauze waar je niets hoeft te doen, om je daarna weer wat beter te kunnen concentreren.

Een heel andere richting is trouwens om concentratieoefeningen zoals mindfullness/meditatie te doen. En een van de belangrijke dingen die je daar leert is om zonder oordeel gewoon terug te keren naar wat je wilt doen. Dan dwalen je gedachten even af, prima, dan keer je daarna weer terug en pak je de rest op.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:31

Ik gebruikte altijd een Livescribe pen. Dat is een balpoint pen die ook geluid kan opnemen en tegelijkertijd ook al je aantekeningen opneemt. Als je je aantekeningen terugleest kun je met de pen op de tekst klikken en dan hoor je wat er op dat moment in het college verteld werd. Ideaal ding en die heeft echt mijn leven een heel stuk gemakkelijker gemaakt op de uni. Hij is niet heel goedkoop maar hij is zijn geld dubbel en dwars waard.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 16:33

Tica, Dat zou zeker een idee kunnen zijn, weet je toevallig waar ik goede oefeningen kan vinden?

Goeroe, I wish... De professoren bij wie ik de meeste moeite heb hebben geen boek waar ze naar werken, maar een eigen methode, en vaak ook een aanwezigheidsplicht. Ze roepen letterlijk je naam aan het begin van de voorlezing en noteren of je aanwezig bent of niet. Vaak mag je maar 2 of 3 van de 12 weken afwezig zijn, en anders mag je het tentamen niet schrijven.
Ik snap de aanwezigheidsplicht best bij de vakken waarbij je alleen een certificaat krijgt dat je het vak gevolgd hebt, maar bij de tentamenvakken vind ik het best extreem.

Tazzey, wow dat klinkt best handig! Maar heeft dat ding dan ook echt goede geluidskwaliteit? Het zijn grote hallen en vaak is er veel geroezemoes.