Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:16

Dikke knuffel TS :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:30

Ik kan me echt niet voorstellen hoe jij in het leven staat TS, ik wordt gewoon misselijk van walging alleen al door het lezen, deze spoiler had ik beter aan mij voorbij kunnen laten gaan..

Ongelovelijk hoe sterk jij overkomt. Ik hoop maar dat jullie hier allemaal sterk uit gaan komen, behalve je vader (ouders). Die mag breken tot in het graf. Bah wat een walgelijk persoon, en dan te bedenken dat ze nog veel erger bestaan.. %)

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst, en betrek ook je zusjes/ broertjes hierbij. Samen sta je sterker!

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 16:16

Shanna. Ik sta redelijk nuchter in het leven. Down to earth en met beide voeten op de grond.

Ik haal mijn plezier en geluk uit de kleine dingetjes. Zoals een mooie zonsopkomst of ondergang. Mooie bloemen. De lente. Een regdnbui op een zwarme zomerdag. Een vlindertje zien fladderen. Noem het maar op. Vooral veel dingen uit de natuur maken mij gelukkig. Ik ben dus eigenlijk ook geen binnenmens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:22

Ik zou je als het om aangifte gaat ook niet laten leiden door wat anderen hiervan vinden, zolang je zeker weet dat je vader vanaf nu nooit meer slachtoffers zal maken. Als je 100% zeker weet dat je vader zich nooit meer aan andere kinderen zal vergrijpen (familie, buurkindjes of wie dan ook) dan is er echt wel wat voor te zeggen om voor je eigen gemoedsrust te kiezen en je familie intact te laten. Aangifte doen is helaas een veel langduriger en slopender proces dan alleen even langs de politie gaan en een formuliertje invullen, het kan jaren van je leven gijzelen, dus dat krijg je als slachtoffer dan ook nog eens over je heen.
Wel moet je er rekening mee houden dat eigen kinderen krijgen de zaak weer een heel eigen dynamiek kan geven. Het zou zomaar kunnen dat zodra je eigen kinderen hebt je absoluut niet wilt dat die ooit nog contact met hun opa hebben. Dan komt het geheim net zo goed naar buiten, omdat je andere familieleden dan aan de hand van jouw reactie waarschijnlijk ook wel kunnen inschatten wat er gebeurd is. Dus wacht je met het geheim openbaren tot dan zodat je tot die tijd rust hebt, of verzet je die pionnen nu al zodat je daar als je kinderen hebt daar niet meer over na hoeft te denken en alles voor iedereen al duidelijk is?

Dat is gelukkig een zorg voor later; als het nu beter is voor jou om het geheim te houden, dan zou ik dat gewoon doen.
De enige vraag die dan wel open blijft, is: als je voor geheimhouding kiest, kun je dan 100% garanderen dat je jouw vader door die geheimhouding niet in staat stelt om nieuwe generaties kinderen (familie of buurmeisjes of anderen) te misbruiken?
Als je niet precies weet wat je vader met zijn tijd doet en hij nog steeds in contact komt met kinderen, dan is geheimhouding helaas geen optie meer. Dat betekent trouwens niet dat je dan meteen als slachtoffer aangifte moet doen, maar dan moeten de mensen die nu nog wel 24/7 bij hem leven weten dat ze uiterst alert moeten zijn op grensoverschrijdend contact bij eigen of andermans kinderen.

Janneke2

Berichten: 22908
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:43

Dapper, om dit - zweethanden en al - op te schrijven...!
+:)+
Jammer dat de volgende emdr nog efkes op zich laat wachten - maar opschrijven, delen en uitspreken dat hij de grote paasei banketstaaf #^*¥€/@ is -:(- _-:(

En jij en je zusjes niets fout deden: alleen maar heel erg goed!!!
+:)+

bonni

Berichten: 106
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:04

Wauw wat een verhaal. Ik wens je zoveel sterkte in dit hele traject!
Ik vind het knap dat je alles opschrijft ook al maakt het je boos of verdrietig. Ik hoop oprecht dat je je daarna enigszins een beetje 'opgelucht' voelt doordat je het van je af schrijft.

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 17:49

xyzutu2 schreef:
Ik zou je als het om aangifte gaat ook niet laten leiden door wat anderen hiervan vinden, zolang je zeker weet dat je vader vanaf nu nooit meer slachtoffers zal maken. Als je 100% zeker weet dat je vader zich nooit meer aan andere kinderen zal vergrijpen (familie, buurkindjes of wie dan ook) dan is er echt wel wat voor te zeggen om voor je eigen gemoedsrust te kiezen en je familie intact te laten. Aangifte doen is helaas een veel langduriger en slopender proces dan alleen even langs de politie gaan en een formuliertje invullen, het kan jaren van je leven gijzelen, dus dat krijg je als slachtoffer dan ook nog eens over je heen.
Wel moet je er rekening mee houden dat eigen kinderen krijgen de zaak weer een heel eigen dynamiek kan geven. Het zou zomaar kunnen dat zodra je eigen kinderen hebt je absoluut niet wilt dat die ooit nog contact met hun opa hebben. Dan komt het geheim net zo goed naar buiten, omdat je andere familieleden dan aan de hand van jouw reactie waarschijnlijk ook wel kunnen inschatten wat er gebeurd is. Dus wacht je met het geheim openbaren tot dan zodat je tot die tijd rust hebt, of verzet je die pionnen nu al zodat je daar als je kinderen hebt daar niet meer over na hoeft te denken en alles voor iedereen al duidelijk is?

Dat is gelukkig een zorg voor later; als het nu beter is voor jou om het geheim te houden, dan zou ik dat gewoon doen.
De enige vraag die dan wel open blijft, is: als je voor geheimhouding kiest, kun je dan 100% garanderen dat je jouw vader door die geheimhouding niet in staat stelt om nieuwe generaties kinderen (familie of buurmeisjes of anderen) te misbruiken?
Als je niet precies weet wat je vader met zijn tijd doet en hij nog steeds in contact komt met kinderen, dan is geheimhouding helaas geen optie meer. Dat betekent trouwens niet dat je dan meteen als slachtoffer aangifte moet doen, maar dan moeten de mensen die nu nog wel 24/7 bij hem leven weten dat ze uiterst alert moeten zijn op grensoverschrijdend contact bij eigen of andermans kinderen.

Mijn vader werkt veel te veel tegenwoordig. Hij heeft op dit moment ook echt geen contact met kleine kinderen.

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:50

TS dikke knuffel voor jou. Je komt zo krachtig over. Echt niet alleen omdat je deze herinnering nu gedeeld hebt, maar ook omdat je duidelijk weet wat je wil en dit met beide handen vastgrijpt. Blijf vechten voor jezelf want je verdient rust, acceptatie en herstel!

PrizTwir
Berichten: 2398
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:52

Bij mij zijn de beelden vager en de scherpe randen zijn eraf. Dat is zo fijn. Moest je het beeld ook tekenen? Ik moest dat wel, verschrikkelijk vond ik dat.

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 23:15

Nee. Dat heb ik niet hoeven doen.

PrizTwir
Berichten: 2398
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:53

Penny_Shadow schreef:
Nee. Dat heb ik niet hoeven doen.


Gelukkig! Maar je hebt natuurlijk ook veel in 1x gedaan. Dat is ook al wel heftig genoeg

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 12:46

Ik zou nieteens weten hoe ik het zou moeten tekenen.

Ik heb gisteren avond een wa gesprek gehad met een van mijn zusjes. Pfoe heftig...

Zij vertelde mij dat ze ook aan de EMDR gaat. Ik heb haar verteld dat ik sinds kort voor het zelfde in therapie ben icm emdr.

Zij vertelde mij op haar beurt weer dat ze hem een keer geconfronteerd heeft toen ze een jaar 13 was. Zijn antwoord was dat haar fantasie met haar op de loop was gegaan...

Bizar. Ik snap daar niks van.

Janneke2

Berichten: 22908
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:03

Wat goed....! *\o/*

Goed, dat je met een van je zusjes in gesprek bent gegaan...!!
+:)+
Dat dat heftig is, geloof ik grif...

En goed, dat zij ook in therapie is/ gaat!
+:)+

En tja, de uitvluchten, excuses en wat al niet van daders: bizar is een goed woord.
(Kolder kan ook, lafbekkerij ook en nog zo het een en ander.)

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 13:42

Ze is al langer in therapie, maar ze gaat binnenkort beginnen aan EMDR.

De volgende vraag die dan in mij op komt is, wat zou hij doen als we met zijn 2e met ons verhaal zouden komen. Zou hij dan nog zo reageren.

Babootje

Berichten: 26451
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:00

Geen slecht plan. Met 2 sta je sterker en overruled hij je niet zo makkelijk.

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 15:25

Iig hebben zij en ik daar nu allenbij nog geen behoefte aan. We zitten midden in onze therapie.

Janneke2

Berichten: 22908
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:53

....maar idd: twee volwassen vrouwen, beide met therapie achter de rug - dat wordt heel anders dan 1 enkele puber.
Maar het is idd toekomstmuziek: eerst allebei de triggers de nek omdraaien...!

En heb je enig idee over je 2e zusje...?

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:07

Wat super knap dat je die stap gezet hebt!! Mooi dat jullie er qua confronteren t zelfde in staan, dat schept extra steun kan ik me zo voorstellen.

Joltsje

Berichten: 9050
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:03

wat fijn dat je contact hebt gehad met je zus en dat jullie steun bij elkaar kunnen zoeken. niemand begrijpt elkaar beter dan jullie. .

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 22:01

Idd toekomstmuziek. En extra steun. Nu nog even niet. Misschien als we allebij verder zijn in de therapie.

Wij begrijpen elkaar iig zeker. We durven alleen nog niet naar elkaar uit te spreken wat er per gebeurtenis is gebeurd. Die behoefte voelen we allenbij nog niet.

Ik heb daarnet wel echt even een breek moment gehad. Ik beb even zitten huilen om vanalles en nog wat en om helemaal niks. Gelukkig was mn vriend bij me om me te steunen. Hij is zo lief voor me dan.

PrizTwir
Berichten: 2398
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:42

Ik zou inderdaad na de therapie hem confronteren. Dan zijn jullie nog sterker! Wat fijn dat je zus en jij het er over gehad hebben.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 23:57

Lieve ts, helaas weet ik uit het perspectief van de hulpverlener dat je vader helaas niet gaat toegeven dat er foute dingen zijn gebeurd. Als je hem wil confronteren moet je dat doen, maar wel wetend dat hij je waarschijnlijk niet geeft wat jij wil. Voor jezelf dingen uitspreken naar je vader kan heel fijn zijn, maar houd er rekening mee dat je vader dingen zal zeggen en doen die voor jou heel moeilijk zijn. Bereid een gesprek met je vader uiterst goed voor met je psycholoog.

Verder hoop ik dat je ooit het verleden kan verwerken, maar vergeten zal je het nooit en de pijn die hij jou heeft aangedaan mag je voelen. Emdr is een middel om het dragelijk te maken, maar het is geen middel om het verdriet om wat jou is aangedaan weg te halen/vergeten. Deze ervaringen, hoe hard ook, horen bij jou.

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 04:44

Lovelys. Daar ben ik me ook enorm van bewust. Dat zijn ook een van de di gen die mij tegenhouden om het uberhaubt met hem te bespreken. Ik denk dat ik dat antwoordt nogsteeds zal krijgen namelijk.

Dat onze fantasie op hol geslagen is.

Als dat gesprek ooit komt dan zien we het dan wel.

Janneke2

Berichten: 22908
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 09:00

lovelys schreef:
Lieve ts, helaas weet ik uit het perspectief van de hulpverlener dat je vader helaas niet gaat toegeven dat er foute dingen zijn gebeurd.

Ik weet niet welk perspectief jij bedoelt. (Werk jij bijvoorbeeld met daders?)
Echt berouw bij daders is zeldzaam (minder dan 1%), maar dat wil niet zeggen dat iedere dader compleet blijft ontkennen.
Deze kennis is al zo oud als het onderzoek door de toemalige vereniging tegen sexueel geweld binnen het gezin, het boek 'recht van spreken' van Josee Reijnaarts.
TS: tegen de tijd dat dit in therapie ter sprake komt, zoek het boek maar op via de bibliotheek.

Daarin staan uitgebreide ervaringsverhalen over confrontatie, inclusief dat vrouwen vertellen 'wat ze van te voren wilden bereiken', hoe ze zich hadden voorbereid (inclusief 'ik spreek op band de akeligst denkbare reactie in' en ik gil er op therapie tegen in).- Bedenk: we hadden nog geen emdr toen, ook zo'n verwachting kun je emdr op doen!
Citaat:
Verder hoop ik dat je ooit het verleden kan verwerken, maar vergeten zal je het nooit en de pijn die hij jou heeft aangedaan mag je voelen. Emdr is een middel om het dragelijk te maken, maar het is geen middel om het verdriet om wat jou is aangedaan weg te halen/vergeten. Deze ervaringen, hoe hard ook, horen bij jou.

Mijn incestervaringen horen idd bij mij. Maar ik kan de elementaire waarheid beamen: ervaringen waar de emotionele lading van af is, raken een soort onder het stof.
Als dingen in een topic als dit ter sprake komen, kan ik allerlei zaken 'zo' (fluitje van een cent) oproepen, maar pijn doet het niet en het zakt dus na het dichtklikken van dit topic gewoon vanzelf weer weg.
Dat vind ik toch een ander perspectief dan 'via therapie is het dragelijk geworden'.

Penny_Shadow
Berichten: 196
Geregistreerd: 02-08-17

Re: Ik ga het gevecht aan. (Sexueel misbruik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 10:47

Ik heb niet specifiek een doel voor de therapie. Laat ik het zo zeggen ik wil het geen naam geven.

Wat ik wel wil is dat het meer dan "dragelijk" wordt. En na de eerste EMDR denk ik dat dat daarmee ook gaat lukken.

Zoals het verhaal wat ik laatst plaatste, tuurlijk ik herinner het mij en tuurlijk maakt het mij nog boos en verdrietig. Maar die gevoelens zijn zo anders geworden na de EMDR. Ik kan het niet precies uitleggen. Wat ik wel heel duidelijk voel is dat het voor mij wel de goede kant op is.

Dat merk ik bijv ondanks dat ik mijn verhaal hier deel dat die specifieke ervaring niet meer zo aangrijpt. Het zijn nu andere herinnering die mij opbreken.

Mijn vriend was er gisteren dus bij toen ik brak. Hij weet dat ik dus bij de emdr ben en waarvoor ik daar ben. Maar ik heb hem nooit verteld over de precieze ervaringen. Ik weet ook niet of hij dat aan zou kunnen. Toch voel ik wel om het met hem te delen.

Ik ga eens bespreken met hem wat hij voor mij wil betekenen en wat hij aan kan. Hij heeft het er ook moeilijk mee om mij zo in de knoop te zien. Vooral als ik begin te huilen. Hij weet echt niet wat hij voor me kan doen. Wat hij gisteren wel heel goed deed was aan mij vragen wat ik van hem wilde. Zijn aanwezigheid en een troostende knuffel was meer dan voldoende. Ik voelde me even zo enorm alleen.