vanaf welke leeftijd kind tv op de kamer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nadia_

Berichten: 2653
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 00:01

vevina schreef:
Ik verbaas me wel over iedereen die aangeeft geen tv op de slaapkamer te hebben. Niemand die op zondag ochtend met ontbijt op bed en een uurtje tv heerlijk wakker willen worden?

Nah, ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst tv gekeken heb, we hebben al zeker 3 jaar geen tv aansluiting meer, meer dan af en toe een serie kijken op amazon of netflix doe ik niet.
Over het uurtje wakker worden, ja, dat klinkt erg goed, helaas met t aantal kinderen dat wij hebben is dat al 10 jaar verleden tijd :')

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 00:03

MarlindeRooz schreef:
Wij mochten dat echt niet... laptop, telefoon etc alles werd ingeleverd wanneer je ging slapen. Stond ook een tijdsbeperking op mijn laptop zelfs. Maximaal 1uur per dag, bij slechte cijfers 30 min. :') Dit tot ik 16 was en een vriend mijn laptop liet hacken. :')

Mijn zusje (18) heeft wel een TV op haar kamer. Maar tot een bepaalde leeftijd trok mijn vader dan de TV kabel er uit 's avonds. Omdat mijn zusje misbruik maakte van alles. Zo was ging de wifi er ook elke avond uit om 23:00 geloof ik. Want dan moesten we slapen. Want telefoon afpakken werkte niet, dan gaf haar enorm foute vriendje haar gewoon een andere telefoon zodat ze alsnog contact hadden 's nachts. :')

En oh ja... waar mijn ouders wonen heb je bijna geen bereik. Dus appen op je 3g kon ook niet.
Maar dit werkte dan bij jullie misschien, hier had je echt een slecht aan mij gehad :Y) Dingen als "als jullie me niet verantwoordelijk genoeg vinden om daar zelf over te beslissen en mij niet als een volwassene behandelen dan kan ik ook (vul taken/meebetalen aan dingen/enz in) niet want ik ben nog een kind blijkbaar." (nee niet op m'n 12de maar vanaf 16-17) En helaas was hier wel bereik dus dat was snel opgelost :Y)

Wat ik ermee wil zeggen is: kijk in dit soort gevallen naar het kind. Is het verantwoordelijk, kan het. Zijn er twijfels? Duidelijke afspraken maken en het kind ook met informatie die jij kunt aandragen in de vorm van boeken/betrouwbare websites enz. in laten zien WAAROM het dan een slecht idee is en waarom die afspraken er moeten zijn :j.

Neemt niet weg dat ik 7 erg jong vind. Ik had een TV op mijn kamer vanaf mijn 18e omdat ik een playstation had gekocht. Meer kan ik er nog steeds niet mee, maar dat hoeft van mij ook niet (ik kijk wel uitzendinggemist/netflix enz op mijn laptop). Maar vanaf het moment dat kinderen wat verantwoordelijkheidsgevoel (beginnen) te krijgen vind ik het wel kunnen. Afhankelijk van het kind dus 15-16-17 jaar. De lol van tot 3 uur s nachts gamen is er ook snel af als je ouders je s ochtends wel gewoon om 7 uur uit bed dwingen voor school :Y)

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 00:06

bcd94 schreef:
Kimm4 schreef:
7 is echt jong! Maar ik zou ook zeggen, niet! Ik ben 18 en heb er nog steeds geen hoor. Als ik een tv wil en op mijn slaapkamer mág hebben dan wordt het zelf kopen. Maar ik zie het nut er niet zo van in. Wii'en, chromecast en een oude nintendo zitten op de tv beneden


Heb je er dan nooit last van dat bijv je ouders iets anders willen kijken dan dat jij wilt kijken?
Ik vind het ideaal als mijn vriend bijv voetbal kijkt ik boven kan gaan kijken als ik dat wil.


Eigenlijk niet nee, ik kan veel kijken en mijn ouders ook :) voetbal vind ik leuk maar ook gtst en films kijk ik graag etc etc

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 00:12

_Nadia_ schreef:
vevina schreef:
Ik verbaas me wel over iedereen die aangeeft geen tv op de slaapkamer te hebben. Niemand die op zondag ochtend met ontbijt op bed en een uurtje tv heerlijk wakker willen worden?

Nah, ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst tv gekeken heb, we hebben al zeker 3 jaar geen tv aansluiting meer, meer dan af en toe een serie kijken op amazon of netflix doe ik niet.
Over het uurtje wakker worden, ja, dat klinkt erg goed, helaas met t aantal kinderen dat wij hebben is dat al 10 jaar verleden tijd :')



Wat is het verschil tussen geen tv aansluiting hebben maar wel netflix je staart bij beide naar een beeldscherm, het gaat er dan toch niet om waar je naar kijkt?
Wij hebben momenteel ook geen tv aansluiting maar kijken wel dagelijks een uurtje naar de tv naar netflix of uitzending gemist oid

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 00:19

Mijn dochter van 9 zeurt al een jaar over een tv op haar kamer.
Misschien mag ze een als ze naar de middelbare school gaat, zien we dan nog wel even.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 01:03

Hier hebben beiden kinderen (4 en 8) een televisie. Bij de jongste staat daar een DVD speler op aangesloten, waarmee hij ook normale cd'tjes kan luisteren (gek op dansen en muziek). Bij de oudste staat er een playstation 4 op aangesloten die mijn man extern beheert/controleert vanaf zijn eigen ps4. Na periode x schakelt het wachtwoord in op het account en kan er niet meer gegamed worden. Eventuele vriendschapsverzoeken kunnen alleen met toestemming van ons worden geaccepteerd etc. Zoiets zal met de xbox ook best mogelijk zijn.

Zoons spelen gemiddeld een kwartiertje tot een halfuurtje per dag, zou in theorie ook gemakkelijk beneden kunnen (daar staat nog een Ps4 en twee tv's) Echt tv kijken doen ze verder eigenlijk niet, en als ze dat doen dan is het altijd bij ons in de woonkamer. Ze gaan er heel verantwoord mee om en zouden het ook niet erg vinden als we hem morgen weer weghalen ofzo.

iirrssjjee

Berichten: 5940
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: vanaf welke leeftijd kind tv op de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 01:21

Ik vind 7 ook heel erg jong!
Ik had er 1 toen ik 10 was, maar heb m eigenlijk nooit gebruikt... wij hadden de nintendo enz beneden aangesloten, dus zaten altijd daar. We hadden dan wel 2 tv's, waardoor mn moeder tv kon kijken terwijl wij gameden.
Nu heb ik ook geen tv op de slaapkamer, en mis hem totaal niet!!! Had hem als kind ook niet gemist waarschijnlijk, maar aangezien we met zijn 6en woonden, was het soms wel pretrig om je eigen ding te kunnen kijken.
Zou het echt alleen maar voor de xbox zijn, zou ik het niet doen en deze lekker beneden op jullie tv aansluiten!

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: vanaf welke leeftijd kind tv op de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 01:28

Ik kreeg er 1 toen ik 12 was vind 7 idd erg jong. Mijn zoon is nu 13 en zou mogen maar heeft de behoefte niet echt. Misschien straks ik heb namelijk geen behoefte aan een groep jongens in mijn huiskamer die aan het gamen zijn terwijl ik probeer te leren. Tv kijken doet hij nauwelijks zou echt voor de gamecomputer zijn

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: vanaf welke leeftijd kind tv op de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 03:01

Gewoon niet. Op deze leeftijd niet en een andere ook niet. Enige tijd dat ik een tv op mn kamer had was toen ik als student op kamers woonde maar ook toen keek ik alleen vanaf de bank tv. Tegenwoordig kies ik/we er bewust voor er geen op de slaapkamer te hebben.

Apparaten an sich op je kamer hebben schijnt al niet bevordelijk voor je slaap te zijn. Dan heb ik het nig niet eens over het aan hebben er van gesproken

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Re: vanaf welke leeftijd kind tv op de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 03:28

Ik heb nooit een tv op mijn kamer gehad en zou mijn kind later ook echt geen tv op zijn/haar kamer geven. Dan heb je gewoon geen goed zicht op welke games ze spelen of wat voor films ze kijken + Ze zonderen zich helemaal af.

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 06:45

Ik had vroegah wel een tv op mijn slaapkamer. En een computer trouwens. Mijn eerste tv heb ik zelf gekocht. Computer kreeg ik (of mijn zussen) als een van mijn ouders een nieuwe kochten, dan schoof de oude door.

Nu bracht ik ook wel extreem veel tijd door op mijn kamer en of mijn ouders altijd wisten wat ik uitspookte? Waarschijnlijk niet <3

Ben ik er slechter van geworden? Nee zeker niet. Ik was gewoon niet zon buiten speel kind, en snap ook niet waarom dat moet. Ik ben een verantwoordelijke volwassen vrouw en mijn ouders hebben daar een hele grote rol in gespeeld. Die tv en computer hebben 0 tot minder dan 0 effect gehad op mijn karakter. If anything, heb ik er veel van over de wereld geleerd.

Ik keek veel tv, en mijn Engels is daardoor meer dan uitstekend. Ik zat ook veel achter de computer en toevallig is die computer inmiddels ook mijn werk (software programmeur). En een uitstekende vele belovende carrière is dat.

Hoe oud ik was? Geen idee. We zijn verhuisd toen ik 11 was en toen stonden beide zeker te weten op mijn kamer. Maar van mijn kamer in het huis ervoor heb ik er geen herinneringen van dat ik 1 van beide had. Dus ik vermoed rond de 11/12 jaar.

Ik vind 7 ook wel jong, maar ik snap dat spastische gedoe over tv of computeren nooit zo.

Desnoods leg je de afstandsbediening of de X-box controler beneden neer en moet die bij slapen gaan ook beneden liggen en moet hij hem vragen om te mogen spelen. Zo houd je er een beetje controle op hoeveel hij speelt en slapen ook gewoon slapen is.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 07:34

Wij kregen een tv op de kamer voor onze communie, een jaar of 7/8 was ik toen.

Moet zeggen dat uit mijn klas toen ter tijd vrijwel iedereen dat had... toch zo'n 20 jaar geleden. Echter was er geen internet verder.

Ik zou er dan ook geen moeite mee hebben, alleen wel met internet verbindingen. Alsof je wel continue in de gaten gaat houden wat ze doen als ze op een tv in een speelkamer oid spellen spelen... misschien de eerste keren, maar dat kan je ook op de slaapkamer. Verder gewoon goede afspraken maken, verbieden heeft toch geen zin ("wat niet mag/verboden is, is veeeeel leuker") en consequenties maken als er niet aan de afspraken gehouden wordt.

De eerste tijd is zo'n tv spannend, daarna al niet meer...

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 07:35

Ja ik begrijp dat stukje ook niet zo...
ik had een tv en een Nintendo... maar er waren duidelijke afspraken over wanneer wel en niet. Daarbij was het nogal "gewoon" dat ding op mijn slaapkamer, en vond ik het niet bijzonder genoeg om niet met vriendjes buiten te spelen, dat was met mooi weer veel belangrijker.
Avond was het ook heel duidelijk tot hoe laat. En ondanks ik nooit zo braaf was hield ik mij er wel altijd aan. Merendeel keek ik gewoon beneden bij mijn ouders tv, want dat was veel gezelliger.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: vanaf welke leeftijd kind tv op de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 07:47

Ik vind 12 jaar een goede leeftijd voor een tv. 7 vind ik nog te jong. Vanaf de pubertijd hebben ze vaak wat meer tijd voor zichzelf nodig.
Ik was ook een jaar of 12 toen ik een tv kreeg, een oude zwartwit tv met antenne en acht kanelen waarop ik ook nog de draadloze huistelefoon door kreeg en kon meeluisteren met de telefoongesprekken van mijn moeder :')

StalNollie

Berichten: 9149
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:22

Ik zou het geen probleem vinden. Ligt ook aan kind zelf. Me zoon is nog wat jonger maar zal ook op vroege leeftijd een tv boven krijgen.

Iedereeb heeft het over voor het slapen gaan maar hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat deze dan aan mag. Heb je zelf ij de hand.
Onze zoon met autisme en adhd zal er juist ter zijne tijd zijm rust kunnen vinden.
En PlayStation of Xbox is anders als internet op tablet ze kunnen niet zomaar spellen spelen die je niet in de hand hebt

Ik zou er dus geen probleem mee hebben. Je hebt het samen in de hand maak goede afspraken. Wanneer wel wanneer niet consequenties etc

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: vanaf welke leeftijd kind tv op de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:42

Ik zat op basisschool. Weet niet meer hoe jong ik was. Wij hadden de regel overdag uit ( met soms uitzondering ), na 18.00 ( wij aten dan dus was vaak later) aan Tot bedtijd mocht. Maar ik was zomers hele dagen buiten. In de winter zat ik vaak wel tv kijken. Bij ons was niet gezellig om beneden te zitten. Mochten niet kijken wat wij leuk vonden en mochten ook niet praten want dan konden ze het niet verstaan.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:36

bcd94 schreef:
Kimm4 schreef:
7 is echt jong! Maar ik zou ook zeggen, niet! Ik ben 18 en heb er nog steeds geen hoor. Als ik een tv wil en op mijn slaapkamer mág hebben dan wordt het zelf kopen. Maar ik zie het nut er niet zo van in. Wii'en, chromecast en een oude nintendo zitten op de tv beneden


Heb je er dan nooit last van dat bijv je ouders iets anders willen kijken dan dat jij wilt kijken?
Ik vind het ideaal als mijn vriend bijv voetbal kijkt ik boven kan gaan kijken als ik dat wil.


Nee wij kijken altijd naar hetzelfde :j ook als de een dat niet zo leuk vindt. Geven en nemen. Lijkt me ook nogal ongezellig om apart te gaan zitten tv-kijken :')

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:47

Leffroi schreef:
Euh.. niet? Heb als kind zijnde nooit een tv gehad op mn kamer. Nooit gemist. Gamen deden we beneden op de computer en die ene keer dat we een spelcomputer hadden was dat beneden op de tv (waarbij ouders net zo hard mee speelden)

Kamer moet een rustplek zijn voor een kind. Pas als ze voor het voortgezet onderwijs huiswerk en leerwerk mee krijgen zouden ze een computer/ laptop kunnen krijgen. En als ze zelf geld gaan verdienen mogen ze van mij part hun eigen tv kopen.


Dit is heel goed omschreven!
En ook naar mijn idee het beste, toezicht is echt belangrijk!

xMayo

Berichten: 2939
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: Brakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:54

Ook hier geen tv op de slaapkamer, als we tv willen kijken zitten we in de woonkamer, voor ons beide niet nodig om er een boven te hebben.

Evenals voor de kinderen. Ik mocht er geen op mijn kamer, ik moest ook maar gezellig beneden komen zitten.

En we missen het totaal niet :D
Laatst bijgewerkt door xMayo op 01-08-17 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:54

Wauw, ik geloof dat wij een uitzondering zijn. Ik had sinds mijn 8e een tv op mijn kamer, mijn zusje sinds haar 5e, en mijn broertje... Vanaf zijn 2e. Dat mormel maakte er een ritueel van om om 5.00 uur wakker te zijn. Met een tv'tje op zijn kamer bleef die nog net een uurtje langer rustig. Anders zat de hele familie om 5.30 (op zondagochtend :x) beneden te ontbijten. En dan als wij naar school moesten op maandag, 3x raden wie mijn moeder moest wakker maken, zodat ze ons naar school kon brengen... 8)7

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:58

Beetje met de tijd mee gaan... En wauw wat hebben jullie strenge ouders gehad, of zijn er hier veel strenge ouders :o

Ik kreeg een tv met mijn communie. Hoe oud ben je dan ongeveer?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:00

Ik heb nooit een tv op de kamer gehad. Maar wel een computer. En eigenlijk was dat niet zoveel verschil, want die gebruikte ik ook voor spelletjes te spelen. Ik weet niet meer hoe oud ik precies was, maar het was al van vrij jong, zal zeker niet ouder zijn geweest dan een jaar of 8 en ik denk zelfs een beetje jonger.
Dat was in de tijd van voor het internet, toen je nog MS dos had en in den beginne zelfs nog met diskettes. Dat ik vreemde dingen ging opzoeken was dus al niet aan de orde :D . We hadden op mijn kamer plaats (ik denk dat mijn ouders het ook hadden gedaan om niet beneden continue met het geluid te zitten :D ). Ik speelde gewoon hele kinderlijke spelletjes en ook veel leerspelletjes. Ik geloof dat ik het een aantal jaren op de kamer heb gehad, totdat we een nieuwe kregen, die kwam weer beneden. Ik geloof dat dat ook te maken had met het opkomst van het internet, toen was ik een jaar of 11 en toen hadden mijn ouders toch weer graag wat meer controle.

Dusja, ik vind het zo heel gek ook weer niet. Al beslis je zelf of je het prettig vindt of niet. Ze gaan heus niet dood van geen spelletjestv op hun kamer. Ze worden ook geen trieste verschoppelingen van de maatschappij als ze het wel hebben. En uiteindelijk bepaal je zelf hoe vaak ze spelen, die console is gemakkelijk uitgeplugd.

Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:01

Mijn zus had vroeger een pc en tv op haar kamer (mijn kamer was te klein) en daar gamede we op.
De tv had geen kabel voor tv kijken tot haar 13e denk ik. Dus we konden er alleen op gamen. Fijn voor mijn moeder in het weekend als we niet konden uitslapen. Verder zaten wij niet snachts nog te gamen en moet ik zeggen dat ik door het gamen al engels kon voor ik engelse les kreeg op school. Wij speelden trouwens ook genoeg buiten.
Nu heb ik al jaren geen tv en ik mis het totaal niet. Gamen doe ik ook nauwelijks. Ben liever buiten. Dus of het enige schade heeft toegebracht.. denk t niet.

xMayo

Berichten: 2939
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: Brakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:02

Ik vind het niet streng. Wij speelden veel liever buiten, nu zit alles aan de computer/tv/telefoon gekluisterd. Onze eerste is op komst en ik hoop dat die ook lekker naar buiten gaat, wie weet denken we er over een paar jaar over, maar voor nu is het nog geen denken aan dat er boven een tv gaat komen.

Een laptop wanneer het huiswerk etc. begint vind ik wel oké

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:05

Ik heb nooit een tv gekregen voor op mijn slaapkamer, maar met mijn baantje op mijn 14e zelf 1 gekocht. Nu heb ik helemaal geen tv meer op mijn slaapkamer, die is om te slapen, het scheelt dat ik op mezelf woon dus kan kijken wat ik wil en dan nog staat dat ding zelden aan :')