Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:08

[VT] de eetbare tuin vervolg
Hier zul je meer gericht kennis vinden vermoed ik.
Aangetaste bladeren wegknippen kan helpen als het van buitenaf komt, niet als het een water of voedingsprobleem is. In elk geval helpt het wel om te zien of het door blijft gaan.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:18

Bedankt!

Andreeaa

Berichten: 811
Geregistreerd: 04-03-10
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:36

Wat een leuk topic! Wij willen ook zoveel mogelijk zelfvoorzienend gaan leven! We hebben de eerste stap al gezet en dat is een huis gekocht in het buitenland zodra ons huis af is gaan we er wonen en zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven.

Ik zal me ook even voorstellen. Ik ben Andrea(24) en pendel momenteel met mijn man en onze kinderen (bijna 3 en 3 maanden) tussen Nederland en Hongarije in. Al jaren dromen we van een zelfstandig leven en ik vind het ook leuk om zelf zalfjes en dat soort dingen te maken. Ik vind kruiden en hun werking ook interessant en ben me er over in aan het lezen.

Wij hebben momenteel een walnotenboom, kersenboom en bessenstruiken staan in de tuin. In het natuurgebied tegenover staan appelbomen en kruiden vinden we overal om ons heen. Omdat we er nog niet 100% wonen is het helaas nog niet mogelijk om groentes en fruit te gaan kweken. Door de warmte en droogte hier is het nodig om water te geven als je wil dat iets blijft leven. We hebben een waterput op het terrein staan en willen deze laten testen en daarmee de dieren en planten water geven.

Wat dieren betreft vind ik het een beetje een moeilijk punt. Ik zou graag wat kippen en een varken voor eigen vlees willen hebben, maar het slachten van een dier wat je kent lijkt me best moeilijk. Heb wel een kip gehad van de buurman en je merkt echt dat dat anders is als uit de winkel. Dit was overduidelijk geen plofkip en deze beestjes lopen heerlijk vrij rond.

Ik probeer zsm bij te lezen en alles bij te houden, maar met 2 kleine kinderen en het mooie weer hier ben ik niet altijd online :)

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:04

Het slachten van dieren die je kent en verzorgd hebt went heel snel hoor. De eerste is het moeilijkste, maar als je eenmaal door hebt hoe het gaat en je even je verstand gebruikt in plaats van emotie ('Die heeft een mooi leven gehad' in plaats van 'Oh wat zielig!') word het gewoon deel van het leven. :)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:53

Of gewoon lekker vegetarisch gaan eten :j
Wat kipjes voor de gezelligheid en de eieren en om het afval weg te werken.. en verder lekker veel peulvruchten planten als vleesvervangers :9

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:37

palousa_boy schreef:
Voor water kun je natuurlijk eventueel een put laten slaan (of zelf boren) en als je van het gasnet af wilt kun je bijvoorbeeld voor de winter een fornuis op hout kunnen overwegen (die verwarmt ook meteen een deel van je huis) en dan voor de zomer koken op flessengas.
Verwarming kun je dan voor hout (stukken of pellets) kiezen of zoals wij een warmtepomp.


Hoe zelfvoorzienend is dat dan? Dan moet je toch gewoon gasflessen kopen? Of begrijp ik het niet goed?

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:36

Vandaag met groente aan de weg genoeg verdient om twee potjes kikkererwten te kopen. Dus best wel blij.
Ware het niet dat de paar muntjes aan wisselgeld die ik in het potje liet zitten gewoon tussendoor gejat zijn. Dus de teller staat zo goed als weer op nul.
De zieligheid der mensen. Gadver. -O- %)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:59

Nikass schreef:
palousa_boy schreef:
Voor water kun je natuurlijk eventueel een put laten slaan (of zelf boren) en als je van het gasnet af wilt kun je bijvoorbeeld voor de winter een fornuis op hout kunnen overwegen (die verwarmt ook meteen een deel van je huis) en dan voor de zomer koken op flessengas.
Verwarming kun je dan voor hout (stukken of pellets) kiezen of zoals wij een warmtepomp.


Hoe zelfvoorzienend is dat dan? Dan moet je toch gewoon gasflessen kopen? Of begrijp ik het niet goed?


Misschien niet volledig zelfvoorzienend maar wel onafhankelijk van het gasnet ;)

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:03

Deoiridh schreef:
Vandaag met groente aan de weg genoeg verdient om twee potjes kikkererwten te kopen. Dus best wel blij.
Ware het niet dat de paar muntjes aan wisselgeld die ik in het potje liet zitten gewoon tussendoor gejat zijn. Dus de teller staat zo goed als weer op nul.
De zieligheid der mensen. Gadver. -O- %)

He, triest zeg. Ik heb zoveel vragen over de mentaliteit van de mensen en de maatschappij van vandaag...
Zonde :n

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:13

Wat dat betreft kun je idd beter gewoon spullen ruilen tegen andere spullen of tegen een beetje hulp.
Ben blij dat dat, binnen het redelijke uiteraard, hier soms ook nog gewoon kan.

Volledig groen zullen wij trouwens nooit kunnen worden, al is het maar omdat ik de trekker ook ergens op moet laten rijden anders hebben de paarden geen hooi.
Het lijkt mij mooi om veel met ons trekpaard te kunnen doen maar bedrijfstechnisch is dat tegenwoordig niet meer te doen, als je al de juiste machines kunt vinden. Men wil er (ja ze willen wel maar uiteindelijk doen ze het niet) ook niet extra voor betalen dus daar is ook niets meer uit te halen.

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:14

Balen zeg! De slechten verpesten het toch altijd voor de goeden...

Onze ex-buurman heeft een biologisch-dynamische paprika kwekerij en is zo lief om daar ook een soort winkeltje in uit te stallen. Dan kan je door een deur een kleine ruimte in waar leuk wat veilingkratten zijn opgesteld met paprika's, tomaten en aubergines en oer-komkommers.

Netjes een prijslijst tegen de muur en een bakje om het geld neer te leggen.

Ik vroeg een poosje geleden aan hem of dat wel goed ging, en hij zei ook het gebeurt regelmatig dat ze niet alleen groentes maar ook het geld meenemen. Gelukkig was hij er niet al te wrang over en zei deels ook om zichzelf te sussen ;) : iemand die dat doet die heeft het vast heel hard nodig.

Bij anderen zie je vaak iets van een kar of soort kraampje staan met een dichte bus er aan vast geschroefd waar mensen het geld in kunnen doen maar het er niet uitgehaald kan worden. En zelfs dat gaat soms nog wel fout begrijp ik....dan slopen ze de hele bus er af...

Balen want er zullen zat mensen zijn die hun spullen daardoor niet meer aan de weg zetten -O-

Oehlala
Berichten: 4309
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:23

dat van dat geld ken ik ook wel ja, wij hadden dat ook zo ingericht, maar dan met eieren. gebeurde regelmatig helaas zijn er nu maar mee gestopt. ik werd er te gefrustreerd van.

wij hebben ook zoveel mogelijk zelf in beheer en produceren. helemaal zelfvoorzienend kun je met de huidige wetgeving al bijna niet meer zijn. Wij wilde bijvoorbeeld een grote houtkachel in het huis plaatsen, die dan het complete huis verwarmt. Maar de huidige wetgeving accepteert die kachel niet als enige warmtebron voor het huis, dus er moest toch een gasaansluiting in. Nu zullen we die in de praktijk waarschijnlijk bijna niet gebruiken, maar je maakt er natuurlijk wel kosten voor. en zo waren er nog een aantal dingen die wij niet mochten.

verder hebben wij zelf varkens, kippen, runderen, konijnen, een grote groentetuin. Naar de supermarkt ga ik alleen om koffie/thee/ en dat soort dingen te halen.

wecken doen wij altijd met glazen potjes die de familie verzameld en de dekseltjes. Alles goed ontsmetten met soda en dan inmaken. Zo is inmaken relatief goedkoop. Ik kan je ook het Haags Kookboek aanbevelen, daar staat van heel veel verschillende groenten/fruit etc in hoe je dat moet inmaken.

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:26

Hè.... hoe zou dat werken in de praktijk dan, dat ze dat niet accepteren als enige warmte voorziening.... :?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:40

Hier hebben we die vrijheid wel gelukkig, sterker nog, we hebben nieteens een gasaansluiting :+ (door de rotsige grond waardoor ook alle kabels voor stroom en telefoon bovengronds lopen)
Wat je hier dus vooral ziet is hout gestookt verwarmen of elektrisch. De laatste jaren zijn ze wel steeds meer de alternatieven aan het promoten dmv belasting dat je terug kunt krijgen. Ook het isoleren van je huis om zo het warmtegeleiding te verminderen is belastingtechnisch interessant (maar dan moet je het wel door een erkend bedrijf laten doen).

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:43

Met die dikke muren zal je sowieso al wel wat isolatie hebben :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:47

Het probleem is vaak dat mensen het dak niet isoleren omdat ze de zolder niet gebruiken.
Zag laatst al iets voorbij komen dat dan je isolatie (los op de zoldervloer "gespoten") maar €1 kost (dat zal wel na terug vordering van de belasting zijn) en je dus alleen maar de uren hoeft te betalen.
Nadeel van zoiets is weer dat je dus je zolder niet meer kunt gebruiken, of je moet eerst de isolatie weer weghalen.

Bucha
Berichten: 164
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:52

Wat leuk dit! Ik lees graag mee voor nieuwe ideeën en tips!

Wij zijn ook onderweg naar zelfvoorzienend, in Zweden.

We houden bijen, honing eten we zelf natuurlijk maar ruilen bv ook graag. Of verkopen en dan bij de boer goed vlees kopen.

Een moestuin van 15x10 ongeveer die ons groenten en fruit geeft vanaf zomer tot eind winter. We bewaren groenten in de aardkelder.
Dan hebben we nog een boomgaard met kersenbomen, appelbomen, perenbomen en pruimenbomen.
Hiertussen staan onze bessenstruiken (blauwe bes, rode en witte bes, zwarte bes, braam, kruisbes, een oranje bes waar ik de Nederlandse naam niet van weet) framboos staat overal op de boerderij :)

Aardappelen eten we weinig maar dat oogsten we ook zelf.
Jam maken we o.a. zelf en brood bakken we weer van (het liefst) meel van de boeren.

Een boer uit de buurt huurt ons 2e weiland in ruil voor hooi en stro voor de winter voor onze paarden.

Dieren voor vlees willen we graag in de toekomst.
Al vaak op het punt gestaan om kippen te kopen maar we haken steeds af omdat we bang zijn meer wild te trekken. De wolven, veelvraat en vossen leven nu in harmonie rond de boerderij... dat willen we graag zo houden.
Bij de paarden zouden we schapen kunnen gaan houden. Begrazing en vlees. Ook wol! Maar ik vraag me af hoe je zelf slacht?


Dus ik lees graag mee! Hartstikke leuk topic!

Wij gaan bijna onze fruitbomen inpakken met stro (inwinteren)

Oehlala
Berichten: 4309
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:53

nou wij hebben nu dus een grote houtkachel die het hele huis verwarmt, die in de praktijk dus loopt. (in de winter),
maar om het op papier allemaal goedgekeurd te krijgen, hebben wij ook tig duizend euro moeten uitgeven aan een gasaansluiting en een hele verwarmingsinstallatie (radiatoren, etc) om het allemaal vergund te krijgen volgens EU- wetgeving.

Wij hebben trouwens ook muren van 60 cm, dus isoleren doet het als een malle.

dat is een heleboel EU-wetgeving, waar Nederland echt ver in achterloopt, maar wat er wel aan zit te komen, ook voor bestaande bouw. Nieuwbouwhuizen worden al wel naar de nieuwste wetgevingen ingericht en gebouwd. Ook qua isolatieregelgeving. Ze willen dat je minder fossiele brandstoffen verbruikt, maar eigenlijk blokkeren ze alle andere denkmogelijkheden, die dat in de praktijk werkelijk mogelijk maken.

Wij wilden eerst een volledig houten huis bouwen, maar dat kregen ze op papier niet zo berekend dat je dan aan de isolatiewaarde zou voldoen volgens de EU. In de praktijk betekenden dat, dat wij wel een houten huis hadden mogen bouwen, maar dan wel allerlei chemische isolatiematerialen tegen de muren moesten spijkeren om op papier aan de eisen te voldoen. In de praktijk zou dat betekenen dat je, jezelf dood isoleert, want hout ademt, houdt warmte vast in de winter, en koelt in de zomer, als je daar plastic/chemische materialen tegenaan gaat spijkeren, gaat dit effect verloren, waardoor je het gevoel hebt alsof je in thermische kleding rondloopt bij 40 graden. Daarnaast lopen de kosten ook zo hoog op, dat dit niet meer te betalen is. Jammer maar helaas.

Nu is het natuurlijk ook wel zo dat een houtkachel eigenlijk alleen werkt, als je zelf voldoende bos hebt. In Nederland zijn die pelletovens hip, maar het hout wat daarin verstookt wordt, wordt veelal illegaal gekapt in de oerbossen van Hongarije, Roemenie etc. Dat vind ik een verkeerde manier van besparen op fossiele brandstoffen. Dan kun je beter gas verstoken wat uit eigen land komt. Wij hebben het geluk een paar hectare bos te hebben, waar we voldoende uit kunnen halen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:34

pmarena schreef:
Ik vroeg een poosje geleden aan hem of dat wel goed ging, en hij zei ook het gebeurt regelmatig dat ze niet alleen groentes maar ook het geld meenemen. Gelukkig was hij er niet al te wrang over en zei deels ook om zichzelf te sussen ;) : iemand die dat doet die heeft het vast heel hard nodig.

Het trieste is dat blijkt dat juist het tegenovergestelde waar is.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:56

Kuggur schreef:
pmarena schreef:
Ik vroeg een poosje geleden aan hem of dat wel goed ging, en hij zei ook het gebeurt regelmatig dat ze niet alleen groentes maar ook het geld meenemen. Gelukkig was hij er niet al te wrang over en zei deels ook om zichzelf te sussen ;) : iemand die dat doet die heeft het vast heel hard nodig.

Het trieste is dat blijkt dat juist het tegenovergestelde waar is.


Volgens mij zijn het gewoon kleptomanen. Voor een paar muntjes kan je niet veel kopen. En als ze honger hadden hadden ze ook gewoon eten mee kunnen nemen. Had ik ook minder rot gevonden omdat dan niet het geld van eerlijk betalende mensen naar een freak gaat.
Wel jammer want je leest en hoort toch best vaak dat mensen die standjes leuk vinden.

Nouja vandaag gewoon nog eens proberen.

Zie het wel zitten om een soort grotere leefgemeenschap op te starten met tiny houses, camping, boomgaarden, tuinen en winkeltje etc waar iedereen wat meewerkt die er woont en waar iedereen iets toevoegt waar hij of zij goed in is. Houtbewerker. Imker etc.
Weet niet of het alleen een droom is of dat het echt zou lukken maar het lijkt me in iedergeval heel vet. :)

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:46

pmarena schreef:
Met die dikke muren zal je sowieso al wel wat isolatie hebben :)


Ja, dat zal wel. Hier ook hele dikke muren, allemaal dubbelsteens en goed geïsoleerd. Wij hebben wél een hele verdieping op ons huis, dus ook het dak etc. is goed geïsoleerd. Verder overal thermophane glas in aluminium profielen.
Verwarmen doen wij op een houtkachel. Maar uiteraard alleen in de winter. Vriezen doet het hier in de Alentejo niet, althans, aan de kust niet, het is een subtropisch klimaat.
Ik schat dat wij zo'n 3000 kilo gemengd hout erdoor jasssen in het stookseizoen, veelal eikenhout, we vermengen dat zelf met naaldhout van de grove dennen die hier groeien. Een heel goed vuurstartertje is b.v. 3, of 4 van die grote dennenappels! Ideaal!
Koken en douchen, dus de warmwatervoorziening is hier propaan gas. Van die hele grote flessen, dacht dat er 80 liter inzat. We gebruiken ongeveer 1,5 fles op jaarbasis en ' fles kost nu rond de 80 euro. Dus dat valt reuze mee qua kosten.

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:16

Oh joh dat aantal valt ook reuze mee dan!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:58

Wij stoken niet zo veel hout meer sinds de warmtepomp werkt en ik steeds minder open verbindingen met buiten heb :+
Aan het begin kwam de tocht van alle kanten (dak was alleen hout met pannen erop waar je tussendoor kon kijken, de houten vloer was niet geïsoleerd en ligt een kleine kelder onder en er kwam een hoop kou van de muren want het huis was al jaren niet meer verwarmd)
Inmiddels hebben we dus de warmtepomp voor een bassistemperatuur en stoken bij met hout.
De warmtepomp gaat ook vanzelf aan bij een buitentemperatuur onder de 11 graden (of net wat je instelt uiteraard) dus daar hoeven we zelf niet naar te kijken.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 07:59

palousa_boy schreef:
Nikass schreef:
Hoe zelfvoorzienend is dat dan? Dan moet je toch gewoon gasflessen kopen? Of begrijp ik het niet goed?


Misschien niet volledig zelfvoorzienend maar wel onafhankelijk van het gasnet ;)


Ok, maar wat is dan precies het doel? Zoveel mogelijk zelfvoorzienend, of zo min mogelijk te maken hebben met de overheid? (of beide? ;) ) En hoe principieel Wil je daar dan in zijn?

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:12

Deoiridh schreef:
Zie het wel zitten om een soort grotere leefgemeenschap op te starten met tiny houses, camping, boomgaarden, tuinen en winkeltje etc waar iedereen wat meewerkt die er woont en waar iedereen iets toevoegt waar hij of zij goed in is. Houtbewerker. Imker etc.
Weet niet of het alleen een droom is of dat het echt zou lukken maar het lijkt me in iedergeval heel vet. :)


Als je zoiets ooit gaat opzetten, meld ik me aan :D