Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:08

Mijn ouders doen het idd ook met een weckketel/sterilisator.

Overigens pluk ik kippen gewoon zonder ze onder te dompelen in het water (als ik ze pluk). Evenals eenden.
Het is dan wel van belang dat je zo snel mogelijk na doden plukt en de lastigste plekken eerst doet. Dan kan je goed gebruik maken van de lichaamswarmte.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:21

Moonfight schreef:
Iemand een idee waar ik een verwarmingselement voor een waterbak kan scoren? Het is voor de watertonnen met nippels van onze varkens. Ik zoek dus iets wat ik in de ton kan hangen om hem vorstvrij te houden.


Bij de meeste winkels met vijverspullen hebben ze dat wel.
Wij hebben het warmte element om onze waterleiding die boven de grond uit komt. Die hebben we bij een bouwmaterialen winkel gehaald waar ze ook boerderij spullen hebben.
Tracing noemden hun het.

Century

Berichten: 5964
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 01:00

Misschien gaan wij een huis kopen met een weilandje van zo'n 900-1000m2 erbij. Ik wil dat gebruiken voor in ieder geval kippen, mogelijk ook geiten. Is het verstandig om dit op te delen in twee stukken zodat ik aan 'strookbegrazing' kan doen, of is dat dan te klein voor ze?

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 09:42

Hoeveel geiten en kippen wil je gaan houden?
Geiten zijn erg slechte graseters. Onkruid, struiken, bomen/takken enz eten ze eerst en als er niets anders is, dan beginnen ze aan het gras.
Denk dat strook begrazing dus ook geen meerwaarde heeft, of je moet er echt heel veel gaan houden op een klein stukje?

Century

Berichten: 5964
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:45

Ik denk aan een handjevol kippen en een paar geiten. Mogelijk dat er nog wat andere vogels bij komen, maar ik wil het niet te vol maken. Dus ik kan beter het hele stuk aan ze geven?
Zelf dacht ik om het op te delen om steeds ook nieuwe dingen te kunnen planten of de struiken/gras tijd te geven om 'bij te komen'.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:01

Gewoon één stuk van maken dan. Kippen vermoorden je gras graag (al valt dat mee als je een groot genoeg stuk hebt voor het aantal kippen) geiten vermoorden alle andere dingen die niet beschermd zijn. Dan kan je beter gewoon snoeihout voeren om ze wat variatie te geven. :)

Ik heb nu trouwens noodgedwongen mijn geiten en vogels samen in één stal, maar als we verhuisd zijn wil ik dat graag weer apart. Geiten houden hun stal eigenlijk heel mooi schoon, dat kan je als potstal met nauwelijks onderhoud zijn gang laten gaan, maar de vogels maken er een zooi van door die natte poepjes en het krabben.

Century

Berichten: 5964
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 13:00

Dan wordt het één stuk! En de fruitbomen die ik daar wil planten goed beschermen dus!
Ik wil zelf een (schuil)stal voor ze ontwerpen en bouwen, en dan de kippen een stukje geven waar de geiten niet in kunnen. Ik hoop dat ze dat dan met name gebruiken, en dat het geitendeel vrij schoon blijft. Ik ga me er nog in verdiepen hoe ik dat het beste kan aanpakken (tips zijn natuurlijk welkom).

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 13:23

De fruitbomen moet je héél goed beschermen, want geiten zijn daar dol op!
Ze eten niet alleen het fruit, blad en jonge takken, maar ook de bast waardoor de hele boom dood gaat.
Bij ons zijn zo al heel wat (fruit)boompjes gesneuveld. -O-

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:10

Ik heb op dit moment een beetje noodgedwongen de kippen en geiten in 1 hok zitten van ongeveer 60m2.

De geiten knagen de bast van de bomen en de kippen krabben rondom de boom de wortels vrij op zoek naar lekkere beestjes. Nu maakt het me voor deze bomen niet zoveel uit (heb teveel dennen dus prima) maar voor je tere boompjes zou ik zeker iets van bescherming regelen!
Overigens zijn mijn geitjes veel grotere smeerkezen dan de kippen...

En zorg voor goed afsluitbare tonnen voor het voer want de geitjes hier hadden ontdekt hoe de ton met kippenvoer open moest en hadden dus een paar dagen (we dachten dat het per ongeluk gegaan was dat het deksel eraf lag) een all you can eat buffet :+

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 18:23

Elise_0o schreef:
Moonfight schreef:
Iemand een idee waar ik een verwarmingselement voor een waterbak kan scoren? Het is voor de watertonnen met nippels van onze varkens. Ik zoek dus iets wat ik in de ton kan hangen om hem vorstvrij te houden.


Bij de meeste winkels met vijverspullen hebben ze dat wel.
Wij hebben het warmte element om onze waterleiding die boven de grond uit komt. Die hebben we bij een bouwmaterialen winkel gehaald waar ze ook boerderij spullen hebben.
Tracing noemden hun het.

Thanks Elise, ik ga weer even googelen!

Om nog even terug te komen op jou koeienstalstropoepplasdrama. Heb je het al eens geprobeerd echt te potten? Dus een super dikke laag waardoor de plas onderin opgenomen word en dan overdag een keer de poepjes eruit? Dat is namelijk wel hoe ik het altijd gezien heb bij koeien. En die stallen werden echt bijna nooit leeggehaald (misschien 2x per winter). En zagen er toch netjes uit.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 18:26

Kippen kun je prima houden op een stuk van 900 a 1000 vierkante meter zonder dat ze het gras slopen. Wij hebben nu 35 kippen op 500 vierkante meter en dat gaat prima. Op een enkel stofbad na houden ze het netjes.

Geiten zijn niet mega erge grazers inderdaad dus zal ook prima gaan denk ik. Alleen nattigheid is natuurlijk funest. Dan lopen kippen en geiten het wel snel kapot. Ik probeer vaak waterbakken en dergelijke af en toe te verplaatsen om kale en aangestampte stukken te voorkomen.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:19

Moonfight schreef:
Om nog even terug te komen op jou koeienstalstropoepplasdrama. Heb je het al eens geprobeerd echt te potten? Dus een super dikke laag waardoor de plas onderin opgenomen word en dan overdag een keer de poepjes eruit? Dat is namelijk wel hoe ik het altijd gezien heb bij koeien. En die stallen werden echt bijna nooit leeggehaald (misschien 2x per winter). En zagen er toch netjes uit.


Ik heb er vandaag anderhalve baal stro ingegooid in de hoop dat ik dat kan doen, maar ik ben bang dat het er morgenochtend weer een drama is.
Lastige is ook dat het een inloopstal is en ze het stro naar buiten lopen, plus ze eten het op (ondanks onbeperkt hooi) en duwen het de hoek in/tegen de wand op.

Afbeelding

Dit is na een dag met een pak stro |o

Afbeelding

Dit is vandaag met 1,5 pak stro, ben benieuwd hoe ik het morgen ochtend aan tref!

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:17

Ik zou een hogere drempel doen en dan echt een dik pak stro. 1.5 pak is bijstrooien, niet een potstal starten. Reken op een half pak stro per vierkante meter in principe.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 20:39

Zou ik doen inderdaad, dikke biels ervoor en echt heel wat pakken stro erin. Ze stampen het ook aardig aan en dan lopen ze het ook niet te erg naar buiten meer.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:14

Koeien zijn gewoon gore beesten. Ze eten en drinken veel, dus poepen en plassen ook veel. En inderdaad ook doodleuk op de voerplek. :+
Ik zou er een flink dikke laag stro in doen (meerdere pakken) en dan elke dag een of een paar (hoe veel koeien staan er? ) pakken stro er in gooien.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 00:38

Mizora schreef:
Ik zou een hogere drempel doen en dan echt een dik pak stro. 1.5 pak is bijstrooien, niet een potstal starten. Reken op een half pak stro per vierkante meter in principe.


Het is een stal van 16m2, dat zou 8 pakken stro betekenen, lijkt me wat veel? :+

Ik wil er eigenlijk geen potstal van maken, omdat 5 december het eerste kalf al richting slacht gaat en we er een kalfje van 3 weken oud voor in de plek krijgen.

Het idee was om al het vuile er uit te halen en schoon stro er bij te doen, maar dat resulteert elke keer in heel de stal leeg.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 08:14

Elise_0o schreef:
Mizora schreef:
Ik zou een hogere drempel doen en dan echt een dik pak stro. 1.5 pak is bijstrooien, niet een potstal starten. Reken op een half pak stro per vierkante meter in principe.


Het is een stal van 16m2, dat zou 8 pakken stro betekenen, lijkt me wat veel? :+

Ik wil er eigenlijk geen potstal van maken, omdat 5 december het eerste kalf al richting slacht gaat en we er een kalfje van 3 weken oud voor in de plek krijgen.

Het idee was om al het vuile er uit te halen en schoon stro er bij te doen, maar dat resulteert elke keer in heel de stal leeg.


8 pakken klopt inderdaad, maar als je binnenkort een grotert weg doet en een kleintje terug neemt zou ik het starten tot dan uitstellen. Het verbruik wordt dan waarschijnlijk sowieso minder en je wilt de ziekteoverdracht dan beperken.

Maar met een flinke laag starten is echt cruciaal als je minder strooisel wil gebruiken.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 10:02

8 pakken voor het beginnen van een potstal kan best inderdaad :)

Maar zou dan inderdaad wachten tot ukkie er is.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:06

Mijn ervaring met de zeboes (die runderen met een bult op de schouders) is dat de mest gewoon droog wordt als je ze gewoon voert zonder veel krachtvoer. Dan poepen ze in verhouding met paarden veel minder omdat ze veel beter verteren in al hun magen. Ik mest ze dus net zo uit als de paarden. 1 keer per dag de drollen er uit. Met strooisel doe ik vlas om op te potten en dan geregeld stro erbij waar ze ook veel van eten trouwens. Dat de hele winter door en pas in het voorjaar helemal uitmesten... ja dat is dan een paar dagen zwaar werk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:10

lizy29 schreef:
Mijn ouders doen het idd ook met een weckketel/sterilisator.

Overigens pluk ik kippen gewoon zonder ze onder te dompelen in het water (als ik ze pluk). Evenals eenden.
Het is dan wel van belang dat je zo snel mogelijk na doden plukt en de lastigste plekken eerst doet. Dan kan je goed gebruik maken van de lichaamswarmte.


Dus hoofd eraf en direct beginnen plukken. Lukt dat goed? Dus eigenlijk niet eerst laten uitbloeden? Hier vil ik ze het liefste maar mijn vriend vindt het velletje zo lekker...

Nog een vraagje: Wij hebben 3 legkippen. Kun je hier dan gewoon een haan bijzetten, ze laten broeden en de kuikens slachten als ze groot genoeg zijn? Wat voor haan neem je dan het beste? Of kun je beter ergens bevruchte eieren halen?

Wie slacht er hier trouwens zijn eigen schapen?

Ben nu enorm zoekende hoe alles te organiseren. Wij hebben 8300 vierkante meter. Daar lopen ook nog 3 paarden op. Wij twijfelen nu om in te stappen bij een csa boerderij.

Ook ben ik aan het kijken naar andere dieren om te kweken voor vlees. Denk daarbij aan walabi, alpaca etc. Ik vraag mij af of die opbrengst groot genoeg wordt. Ook naar aquaponics ben aan het kijken, maar twijfel of dat de kosten en moeite waard is.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:03

Alpaca lijkt me te prijzig om als vleesvee te fokken. Wallabi weet ik zo niet eigenlijk, geen idee wat die waard zijn en hoe snel te groeien.

Qua kip zou ik er een snelgroeiende forse haan op zetten. Legkippen zijn gefokt op goede eieren, daar zal je niet heel veel vlees van krijgen. :) Zelfs mijn grote kippen (Jersey giant/brahma) hebben lang niet het vlees van een plofkip, denk dat een legtype nog minder oplevert.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:21

Ik heb als lijstje wat ik qua dieren wil voor vlees nu kip, kalkoen, kwartel, konijn, cavia en duif. Eventueel ouessant-schaap en dwerggeit. Vrouwelijke dieren verkopen en mannelijke dieren opeten.

Legkippen worden niet broeds, dus dan moet je met broedmachine werken. Ik zou er een vleeskrielkip op zetten of eventueel een dubbeldoelkriel. Ik ben zelf erg fan van australorp, kriel en gewoon, maar dat is persoonlijk.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:22

Normaal lees ik alleen maar mee maar kruip nu even onder mijn meeleessteen vandaan...

@DeMolenhoek, ik was helemaal niet op de hoogte van wat een csa boerderij was maar wat een verschrikkelijk leuk en verantwoord initiatief.
Als je een aquaponic systeem eenmaal hebt lopen is het maar een uurtje werk per dag voor het onderhouden, je hoeft natuurlijk nooit meer onkruid te wieden of water te geven. De initiële investering is alleen heel hoog en voordat je het onder de knie hebt zul je wel wat batches vissen verliezen. Ik ben mij aan het inlezen om het in een verwarmde kas te plaatsen en dan het hele jaar door te produceren, dan ben je ook in de winter niet afhankelijk van groenten en fruit uit het verre buitenland. Echter moet je dan weer kijken naar verlichting en zonnepanelen die dit in de winter kunnen laten draaien.

eestheer

Berichten: 586
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:37

Ik vind dit zo gaaf hè! Ik volg dit topic al een langere tijd, en heb zelf heel veel interesse in dit onderwerp. Ik woon momenteel in een rijtjeshuis met een kleine tuin, maar ooit hoop ik wat meer grond te hebben zodat ik ook meer zelfvoorzienend kan leven.

Nu betekent een rijtjeshuis natuurlijk niet dat ik hier helemaal niks mee kan doen, en mijn voornemen is dan ook om in 2019 hier de eerste stappen in te gaan zetten.

Hebben jullie tips/tricks hoe ik dit kan gaan aanpakken? Boeken/websites/tijdschriften die ik kan raadplegen?

Ik blijf sowieso het topic volgen, maar ik denk dat ik vrij weinig kan inbrengen richting jullie dus zal vooral op de achtergrond meelezen met jullie!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:10

De Molenhoek: inderdaad gewoon de kop er af, even uit laten spartelen en dan gelijk gaan plukken. Mijn ervaring is dat het bloed er dan eigenlijk allemaal al uit is maar het plukt echt super simpel. En omdat het niet nat is plakt het ook veel minder aan alles.

Qua haan zou ik kijken voor een haan zou ik een dubbeldoel of vleeshaan er bij zetten. Willen jullie de huidige hennen aanhouden of is het doel om zoals wij het doen constant te vernieuwen? Indien het tweede dan zeker een dubbeldoel haan en dan steeds meer die kant op fokken. Let er wel op dat je iedere 2 generaties nieuw bloed moet hebben dus per saldo is dat om het jaar een nieuwe haan. Hanen worden bij ons geslacht tussen een half jaar en een jaar en aantal hennen mogen blijven tot hun tweede als leg/fok hen en de overige hennen worden rond een jaar geslacht.

Qua zelf slachten van ‘groot’ vee zal je na moeten gaan wat mag. In Frankrijk mag dat in ieder geval niet zelf en zul je die naar een slachthuis moeten brengen.

Konijnen zijn trouwens ook simpel te houden en is prima vlees.