Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 23:33

@ palousa_boy oooh dat is valsspelen _O-

@ Century, ik heb toch even je link moeten openen om te weten wat het was :+ Maar ik sla toch over, beide geen fan van die dingen hier. :')

Ik heb nog steeds niets gedaan, aleja ben bezig met te vloeren in huis dat wel. Heeft toch even voorrang, wil graag weer in mn zetel kunnen zitten 's avonds. :=
Zal toch blij zijn als alles hier staat en ik niet meer alleen thuis ben.

Maar mijn aardappelen staan bij mn ouders wel al mooi klaar. Toch al iets haha.
En maandag kunnen de koekoek eitjes in hier.

JudithO

Berichten: 7090
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 00:34

Ga je koekoeks broeden ja? Leuk!

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 01:20

De pluggen zijn vergeven aan HopeMyDay :)

@palousa_boy: wat gaat dat worden? :)

@Skyla: haha, ja, je moet ervan houden! Ik ben zelf gek op paddenstoelen. Ik heb nog niet eerder gehoord dat iemand koekoeks uitbroedde, vertel meer!

JudithO

Berichten: 7090
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 02:58

Century, ik heb ook Koekoeks gebroed ;)

Tof dat je shiitake pluggen hebt, heb je al paddo's of hoe lang duurt het meestal voor je kunt oogsten? En hoe vaak? Heb je ze buiten opgeslagen liggen of ergens binnen?
Wij willen in de toekomst ook eens shiitake gaan proberen.

juval

Berichten: 13304
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:40

wat interessant, die shiitake! heel benieuwd hoe dat werkt. Veel succes!

Palousa, grof geschut haha.. mooi werk. Wat voor grond zitten jullie op? Als ik hier iets in de zware klei zou willen zou ik dat ook nodig hebben, geen doorkomen aan anders. Daarom heb ik mijn moestuinstuk in bakken.

veel succes Skyla, klinkt als nog heel veel werk.

palousa_boy

Berichten: 10429
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:24

We hebben hier best wel veel klei in de grond zitten maar dit was vooral om al het gras en onkruid wat sneller te verwijderen :+
Komende week de losse kluiten en pollen weghalen en dan kan er een goede laag compost overheen en daarna afdekken.
Als we dan gaan poten en zaaien maken we het weer stukje voor stukje open.
Al denk ik dat we er gewoon een dikke laag hooi en wol overheen leggen, dat is toch wat natuurlijker dan plastic +:)+

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:47

Gebruiken jullie verschillende soorten zaaitrays? Ik kan goedkoop aan een aantal trays met 73 gaten komen. Kan je daar alles in voorzaaien of moet je echt deeproot trays voor de erwten gebruiken en grotere trays voor de wat grotere groenten enz?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 12:55

Ik gebruik kleine trays voor alles met kleine zaden, maar dan moet je met planten die niet tegen vorst kunnen we overpotten na een poosje. Alles met grote zaden (peulvreuchten, pompoenen ect) doe ik in grotere trays.

Palousa Boy, dat is grof geschut! Slim om het af te dekken! Met hooi en wol doe je de wormen ook meer plezier denk ik dan plastic. En jullie hebben beide vast in overvloed!

juval

Berichten: 13304
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:56

maar heb je met hooi of wol niet toch dat er onkruid doorkomt? Dat sluit niet helemaal af lijkt me?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 13:17

Ik mulch de tuin met het stro uit onze stallen. Mooie dikke laag en dan komt er niks meer doorheen. Soms een keer een onkruidzaadje wat kiemt bovenop de mulch, maar dat trek je er zo uit. Hooi kan nog wel eens lastig zijn als er veel zaad in zit.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:43

JudithO schreef:
Century, ik heb ook Koekoeks gebroed ;)

Tof dat je shiitake pluggen hebt, heb je al paddo's of hoe lang duurt het meestal voor je kunt oogsten? En hoe vaak? Heb je ze buiten opgeslagen liggen of ergens binnen?
Wij willen in de toekomst ook eens shiitake gaan proberen.


Wat doe je dan met koekoeks?

Ik heb net de pluggen in de stammen, en dan moet ik een half jaar wachten. Dan zou het goed door de stammen heen gegroeid moeten zijn. Dan kan je de oogst gaan stimuleren.
Met eik zou je zes, zeven seizoenen toe moeten kunnen, dus het is even geduld maar dan jaren plezier (hoop ik). Hoeveel en hoe vaak ik precies kan oogsten ga ik zien! Ze liggen buiten, opgestapeld met bladeren eroverheen en plastic.

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:44

Ik ben ook heel benieuwd naar de pluggen, ik hoop echt dat ze als reducent ook een rol kunnen gaan spelen in het ecologisch proces van mijn voedselbos.

Qua trays, ik gebruik ze niet want ik ben te lomp om de "cellen" van de trays heel te houden met uitpoten. Ik heb nu een soil blocker en dat gaat ook heel goed! Scheelt plastic én werk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:51

Century schreef:
JudithO schreef:
Century, ik heb ook Koekoeks gebroed ;)

Tof dat je shiitake pluggen hebt, heb je al paddo's of hoe lang duurt het meestal voor je kunt oogsten? En hoe vaak? Heb je ze buiten opgeslagen liggen of ergens binnen?
Wij willen in de toekomst ook eens shiitake gaan proberen.


Wat doe je dan met koekoeks?

Ik heb net de pluggen in de stammen, en dan moet ik een half jaar wachten. Dan zou het goed door de stammen heen gegroeid moeten zijn. Dan kan je de oogst gaan stimuleren.
Met eik zou je zes, zeven seizoenen toe moeten kunnen, dus het is even geduld maar dan jaren plezier (hoop ik). Hoeveel en hoe vaak ik precies kan oogsten ga ik zien! Ze liggen buiten, opgestapeld met bladeren eroverheen en plastic.


Ze bedoelen de Mechelse Koekoek. Kippen dus, niet de vogels :D

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:06

Oooh, ik snapte er al niets van _O-

JudithO

Berichten: 7090
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:18

Hahah oh vandaar de verwarring :')

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:18

Haha, het werd wel een erg grappige conversatie zo :D

Ik ben benieuwd naar de champignons! Onlangs verkocht er iemand op facebook geënte stammen omdat hij stopte met zijn professioneel bedrijf. Hij gaaf aan dat hij 1 kilo per jaar per stronk had :j

Hier gisteren aalbessen gesnoeid en gestekt :D

Afbeelding

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:07

Oeps :o Mijn kleinfruit is grotendeels gesneuveld dit jaar door diverse zaken. We gaan nu tayberry, moerbei, heel veel framboos en bramen opnieuw aanplanten. Ook een gesneuvelde kersenboom gaan we vervangen.
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:31

:9 :9 :9 <3

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:46

Moestuin, ik weet naar waar jij gegaan bent :)) Dat is toch een winkel die ik ferm ga missen. Was nog vlakbij ook, al was dat niet altijd zo handig. :+
Heb van daar ook framboos en blauwe bessen gekocht. Alleen zijn de frambozen ondertussen al dood door ons puppekind. :roll:

Jaa koekoek kippen haha, maar zal nog een dag moeten wachten. Man zal maar een dag later thuiskomen. Zal dus ook mn verjaardag in mn eentje mogen vieren. :(

Ik had laatst op tiktok iemand tegengekomen die gras 'hooit' om aan zn moestuin te 'voeden'. Was een goede voedingsstof en weert onkruid.
Wel de vorige eigenaars hebben hier nog een paar vieze ronde balen hooi achter gelaten waarmee ik het eens zal proberen. Is natuurlijk al redelijk oud maar als het al het onkruid weg houd ben ik blij.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:06

Woonde jij bij die van Ham? Want dan woonde jij super dichtbij zonder dat ik het wist! :D

Ik vind stro beter om onkruid te weren :) Hooi durft nogal eens opschieten.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:59

Oooh bessen, die wil ik ook nog uitbreiden maar staan helemaal onderaan de prio-lijst, dus dat duurt nog een paar jaar helaas. Ik moet het nog even doe met mijn 5 blauwe-bessen- en 1 rode bessenstruik :)

Ik had een tijdje terug iets gezegd over mijn Maransen in de rui die er vreselijk uitzagen en hele bleke en slappe kam hadden? Ze zijn door de rui en ze zien er beter uit dan ooit. Heel strak verenpak weer, ze lijken ook een stukje steviger (ze waren echt heel slank). Dus hoefde me inderdaad geen zorgen te maken :)

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:25

Ik heb de oude perenbomen die dood gegaan waren vervangen door kersenbomen, 1 van 4 jaar, 7 jaar en 2 van 15 jaar. Wegens bedrijfsbeëindiging echt leuke prijzen. 25 € en 3x 35€. Zijn nogal groot :=

Hij had ook nog pruimen bomen staan die eruit gingen, daarvan wil ik er nog 3 gaan halen.

Verder druk bezig geweest met stekken, witte vlier, verschillende olijfwilg, rode en witte aalbes, sering en vlinderstruik. Benieuwd wat er aan gaat slaan.

Palousa, dat is wel mooi grof geschut haha

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:28

Dat zijn erg leuke prijsjes inderdaad! Witte vlier klinkt heel erg interessant!

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:33

Prairy schreef:
Ik heb de oude perenbomen die dood gegaan waren vervangen door kersenbomen, 1 van 4 jaar, 7 jaar en 2 van 15 jaar. Wegens bedrijfsbeëindiging echt leuke prijzen. 25 € en 3x 35€. Zijn nogal groot :=

Hij had ook nog pruimen bomen staan die eruit gingen, daarvan wil ik er nog 3 gaan halen.

Verder druk bezig geweest met stekken, witte vlier, verschillende olijfwilg, rode en witte aalbes, sering en vlinderstruik. Benieuwd wat er aan gaat slaan.

Palousa, dat is wel mooi grof geschut haha


Waar is dit precies? Ik heb misschien toch ook nog wel interesse (als er nog over is).

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:48