Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:47

Misschien dat ik dan een keer vanuit mijn werk kan komen, dan is het 40 minuten (naar Alblasserdam). Nog steeds wel een eindje, maar het kan wel een leuk experiment voor ons beiden zijn :)

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:59

Ik zou er blij van worden en hoop op 6 kuikens voor jou. :D

Alleen dinsdag en woensdag kan ik niet. Werk dan van 09.00 t/m 18.00 uur en geen verlichting op de moestuin.

Helaas nog geen ander huis gevonden en gok dat het nog wel een paar jaar gaat duren. Wil graag met kelder voor mijn voorraad.

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:11

Qua dubbeldoel/vleeskip bevallen de noord-Hollands blauwen me hier goed, ook in kruising met bijv. Poulde de Bresse. Groeien vrij snel, de hennen leggen goed, en zijn ontzettend vriendelijke dieren die makkelijk te hanteren zijn. Ook een groep hanen samen tussen de hennen gaat lang goed.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:12

Wat grappig, weer even geleden dat ik op bokt gekomen ben maar zit al 2 dagen te denken om hier te vragen welke vleeskippenrassen jullie aanraden en zie gewoon dat die vraag net gesteld is.
Ofwel ligt het aan mij maar vond het kippenvlees in de winkel er maandag niet zo lekker uitzien en ook zo weinig aanbod dat ik nu ook al wil zien om er enkele aan te kopen, dieren of eitjes.

Onze buren in België hadden vorig jaar van iemand orpingtonkuikens gekregen en de hanen geslacht en waren er wel blij mee. Al dat ik ze te mooi vind om te gaan slachten. :')

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:13

Dan moet je naaktnekken nemen. Die zijn zo lelijk dat je ze met plezier de vriezer ingooit :')

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:03

De sussex zijn ook te mooi om te slachten, maar toch slacht ik ze.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:55

Ik heb ooit 1 prachtige haan gefokt. Niemand wilde hem hebben, dus helaas moest hij ook de vriezer in. Dat was echt wel even slikken, dier was echt 100% volgens de rasstandaard (en beter).
Zelf houden kon helaas niet, want hij was van eigen haan en hennen.
Maar goed, ook die dingen horen erbij.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:21

lizy29 schreef:
Dan moet je naaktnekken nemen. Die zijn zo lelijk dat je ze met plezier de vriezer ingooit :')


_O- _O- dat is wel nog een goed plan :Y)

Net gebeld naar een kennis in België die tegen volgende week Mechelse koekoek eitjes gaat sparen voor ons. Dat is ook nog iets slachtbaars kwa uiterlijk. :+ :=

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:24

Woon je dicht tegen de grens Skyla?

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:01

Skyla schreef:
lizy29 schreef:
Dan moet je naaktnekken nemen. Die zijn zo lelijk dat je ze met plezier de vriezer ingooit :')


_O- _O- dat is wel nog een goed plan :Y)

Net gebeld naar een kennis in België die tegen volgende week Mechelse koekoek eitjes gaat sparen voor ons. Dat is ook nog iets slachtbaars kwa uiterlijk. :+ :=


Nah. Die tophaan waar ik het net over had was een Mechelaar :+

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:51

Moestuin, nee, ten midden van Frankrijk ongeveer. Maar we moeten deze maand wel nog enkele keren in België zijn om de laatste zaken te verhuizen. En dat is dan regio Brugge.

JudithO := oei, nuja heb het niet zo voor het koekoekpatroon, hopelijk helpt dat haha.

Maar voor de mooi wil ik wel heel graag ook orpington buffs, naar het schijnt zijn dat wel geen zo'n leggers? Nuja eitjes om op te eten heb ik genoeg van mn krielmixjes. Zolang ik er genoeg kan uitbroeden voor de vriezer.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 14:14

Orpingtons geen leggers? Waar heb je dat gehoord? Hier leggen ze braaf bijna elke dag een ei

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:47

Skyla schreef:
lizy29 schreef:
Dan moet je naaktnekken nemen. Die zijn zo lelijk dat je ze met plezier de vriezer ingooit :')


_O- _O- dat is wel nog een goed plan :Y)

Net gebeld naar een kennis in België die tegen volgende week Mechelse koekoek eitjes gaat sparen voor ons. Dat is ook nog iets slachtbaars kwa uiterlijk. :+ :=


Pffff kijk nu pas naar je boktnaam. Als je wilt kan je hier ook gerust eieren ophalen hoor. Heb nog geen vruchtbaarheid getest dit jaar maar gezien de hoeveelheid hanen die we momenteel hebben (tijdsgebrek dus nog niet geslacht) moet dat gen probleem zijn.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:32

lizy29 schreef:
Pffff kijk nu pas naar je boktnaam. Als je wilt kan je hier ook gerust eieren ophalen hoor. Heb nog geen vruchtbaarheid getest dit jaar maar gezien de hoeveelheid hanen die we momenteel hebben (tijdsgebrek dus nog niet geslacht) moet dat gen probleem zijn.


Geen probleem :)
Ik zou wel graag enkele eitjes van jullie willen overkopen :j Welk ras hebben jullie?

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:43

Kruisingen van kruisingen van kruisingen :') zwart, bruin, soms bruine nekken tegenwoordig ook een witte haan erbij dus ook dat kan er uitkomen. Maar prima vlees en goede leggers.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:05

Wat is een beetje een gemiddeld uitkomstpercentage volgens jullie? Er vanuit gaande dat broedeieren goede kwaliteit zijn en broedmachine ook. Ik heb echt geen idee hoeveel eieren ik ongeveer moet kopen...

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:08

Dat kan echt enorm verschillen. Beste uitkomstpercentage hadden wij met de Ross (20 van 24), maar die zijn daar ook op gefokt natuurlijk. Met Bresse hadden we 15 van de 19. Met Mechelse koekoek was altijd lastig omdat die hele harde eierschalen hebben waar de kuikens niet zo eenvoudig doorheen kunnen komen. Marans lag onder de hen, daar hadden we uit mijn hoofd 4 of 5 van de 10.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:11

Heeft natuurbroed gemiddeld lager dan broedmachine? Ergens wel logisch natuurlijk.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:13

Ik geloof het wel ja! Daar kun je de omstandigheden natuurlijk niet reguleren, in de machine wel.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:16

Mijn natuurbroed vorig jaar was niet zo'n succes, maar dat is dus niet representatief voor als ik de broedmachine gebruik dit jaar.
Dank :)

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:22

Lizy ah net zoals onze krielmixjes dus := Nuja zolang ze goed leggen en lekker zijn is dat perfect!

Century, hangt echt per ras enorm af merk ik. Onze krielmixjes leggen erg goed en met een uitkomst van 100% en dat met een AliExpress broedmachine. De broedmachine kan zelfs met gemak een halve dag uit liggen en ze komen nog uit.
Mijn usa zijdehoentjes daarentegen zijn een ramp, super gevoelig voor schommelingen. Met wat geluk komt 70% uit en dan heb ik bij 10% al moeten helpen wat op zich niet zou mogen.
Als ik de zijdehoen eitjes onder de krielmixjes leg heb ik een iets betere uitkomst, maar die broeden ook echt super.

Nu dit jaar krielcochins erbij, ben benieuwd.

Overigens broed ik droog tot dag 18/19. Hier ook betere ervaring mee, was anders ook zo'n gesukkel om de vochtigheid goed te houden.

Heb al zitten denken om de vele hanen die mn krielmixjes geven ook te gaan slachten. Ze zijn ondertussen al iets groter met ergens legkippen in het verleden in te fokken. Maar mijn ouwe cochin haan heeft er een kleurbom in gegooid. Ik krijg alle kleuren die je maar kunt bedenken, en dan is het best weer zonde. :+ _-:(
Laatst bijgewerkt door Skyla op 02-02-22 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:25

Natuurbroed hier uit eigen kippen & opgehaalde hanen op 1 ei na dat vergeten was door de kloek bij verschuiven nest altijd alles uitgekomen. En dat ene ei was keurig ontwikkeld tot die tijd, zat echt kuikentje in. Wel daarna kuikens verloren aan ratten (afgelopen jaar 4 van de 6), maar wat er onder ging en bleef kwam uit.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 16:35

Ik heb normaal zo'n 35 kuikens uit 50 eieren. Een aantal niet bevrucht en dan nog een aantal die niet uitkomen. Met natuurbroed komt altijd 100% van de eieren uit hier dus dat is dan wel weer bijzonder!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:44

Skyla, Ik wil een broedmachine kopen met 2 verschillende waterbakjes. Bakje 1 zou van dag 1 tot lockdown zijn en het 2e bakje vanaf de lockdown. Als ik tot de lockdown droog broed doe ik dan helemaal geen water in beide bakjes en vanaf de lockdown beide bakjes vol?

Ik had vorig jaar 11 van de 19 eieren die uit kwamen, alle 19 waren wel bevrucht.

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:58

Vorig jaar met broedmachine 90% uitkomst en natuur broed 50%.

Tot op heden nog geen kuikens verloren na de eerste 2 dagen.