Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:48

Ik verwacht eind februari ook weer kuikens. Ik betaal €1 per stuk. :)

Ik moet ook dringend een planning maken. Serre staat aller sinds al vol geplant :D Diverse soorten komkommer, meloenen, pepers, paprika, tomaten. Serre is nu al te klein :') Ga ook 5 of 6 pompoensoorten zetten. En watermeloen ga ik ook voor de eerste keer proberen!

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:52

Hier de serre ook te klein, weet precies hoe je je voelt :D
Ik heb paprika, peper en aubergine voorgezaaid.

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:00

Zijn jullie nu al aan het voorzaaien? Is dat niet heel vroeg?

Niet dat ik er nu al tijd voor heb ofzo :')

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:02

Mijn ervaring was vorig jaar dat de paprika nogal traag was, dus ik wilde eerder zijn dit jaar zodat er tijd genoeg is om een fatsoenlijke plant te worden :)
Rest doe ik wel pas later.

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:09

Prairy schreef:
Zijn jullie nu al aan het voorzaaien? Is dat niet heel vroeg?

Niet dat ik er nu al tijd voor heb ofzo :')


Haha ik wou net dezelfde vraag stellen :')

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:32

Century schreef:
Mijn ervaring was vorig jaar dat de paprika nogal traag was, dus ik wilde eerder zijn dit jaar zodat er tijd genoeg is om een fatsoenlijke plant te worden :)
Rest doe ik wel pas later.


Oh ja dat is ook zo, hier was ook de paprika veel te laat vorig jaar dus ik denk dat ik morgen ook voor ga zaaien. Goede wake-up call, bedankt!
Ik heb wel wat doperwtjes voorgezaaid in een bak, beide om te kijken óf ze opkomen nu in januari en aan de andere kant om te kijken of de zaden nog kiemkrachtig zijn.

Mijn dehydrator is gearriveerd en er zit al het e.e.a. in. Eens zien hoe het bevalt. De kippendames zijn ook weer fulltime aan het leggen dus het voorjaar komt er echt weer aan *\o/* .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:45

Paprika en pepers zijn erg traag en nu zaaien is zeker geen overbodige luxe. Ik zit ze al dagenlang omhoog te kijken.

Dit weekend nog 2 rijen wortels inzaaien en spinazie de eerste rij. Volgens mij zitten we dan op schema.

Ik had hier naaktzadige haver staan afgelopen jaar. En toen tot de conclusie gekomen dat de haver oogsten niet te doen is _O- Ik mik het denk maar een keer weg..

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:37

Ik zaai hectaren graan :+ dus zou wel fijn zijn als het een beetje aanslaat. Voor de winter 10ha gezaaid maar denk dat maar de helft de moeite is en er moet sowieso nog ongeveer 10ha gedaan worden..

Maar goed, dat gaat iets verder dan de groentetuin :Y) de zaaimachine is al 6m breed

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:30

Voor de dieren ga ik de koppen eraf knippen zodat het stro niet meer zo ratgevoelig is en ik niet te veel ratveilige opslag nodig heb, maar wordt het verder gewoon bezigheidstherapie van de beesten. Alleen mijn eigen tarwe zal ik wel doen, voor een goede serie waarschijnlijk.

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:50

Hier vonden de kippen mijn eigen tarwe heerlijk. Gaf ze gewoon in de halmen moesten ze zelf eruit pikken. En ze zijn dan lekker bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:55

Hmd: Ben ook benieuwd hoe die jou bevalt!

Idinn: Zaai je die dan in een kas of echt al buiten?

Palousa: :') Spijtig dat de helft niet echt wat lijkt te worden!

Mizora: Veel succes ermee!

Ik zit onwijs in stress. Dochter gaat vanaf maandag naar school. Ik krijg opeens 2 volle namiddag vrije tijd erbij. Lijkt mij zo leuk om weer wat tijd voor mij zelf te hebben en ook de tuin wat meer te kunnen verwennen <3

Verder is wel weer duidelijk gebleken dat mensen echt denken dat je jou vlees aan 1 euro de kilo ofzo opkweekt. Voor mijn opleiding slager koop ik maandelijks een half karkas varken aan. Dit versnij ik dan en dat wordt voor een spotprijs verkocht. €4,50 de kilo. Ondertussen is het karkas voor februari en maart al volledig verkocht. Ik heb examen in april dus daarna komen er geen meer. Hoeveel mensen wel niet nog willen inschrijven, want ja, voor dat geld! Vind je nergens!

Ik geef dus aan dat ik vanaf april normaal geslaagd moet zijn als versnijder(nog niet als slager, dat is 2 jaar extra nog voor wetgeving, bereidingen zoals boterhamworst etc) dus dat ik ook niet blijf werken aan die prijs. Ik stelde hun dus voor dat het naar €7,50 de kilo gaat. Dan hou ik €120 over voor 12 uur werk, gehaktkruiden, materiaal voor sate’s, hamburgers etc. Nou dat kan toch niet, veel te duur. Maar dan willen ze wel een pakket van mijn eigen varkens! Dat moet goedkoper want dat kweek je zelf! Euh nee... Juist niet, die kosten €11.50 per kilo :+ Mensen zijn oprecht verontwaardigd omdat je ze niet bijna gratis blijft weggeven :')

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 12:05

Ik lees de hele week al mee maar vind maar niet de tijd om even te zitten en te reageren.

Marcella: Wat een mooie uitkomst! Geniet van je kuikens! Zonde dat die ene verdronken is, daar zijn ze inderdaad mega onhandig mee... Hier ben ik eitjes aan het opsparen. Ik hoop dat de broedmachine morgen aan kan. Leuk ook dat je ze in een glazen bak hebt zitten, dan zie je ze zo lief slapen onder de plaat.

Palousa, haha ja jullie hebben een iets grotere schaal. Is dat graan dan ook voor de schapen?

Hopemyday, wat ben je aan het drogen?

Over het zaaien, ik heb afgelopen weekend de tomaten en paprika's voorgezaaid en die staan nu binnen. Ik de kas heb ik de kolen voorgezaaid.

Moestuin, Super mooie tunnelkas zeg! Daar kan je wel wat in kwijt! En mensen zitten graag voor een dubbeltje eerste rang hoor. En met €11,50 ben je echt nog goedkoop hoor. Wat lekker dat je straks wat meer je handen vrij hebt!

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:17

Tot nu toe is de droger een succes! Ik heb banaan en appel uit de supermarkt gedroogd om hem uit te testen en op het moment liggen de citroentjes die nog aan de citroenboom zaten er in. Ik ben ook heel benieuwd hoe dat allemaal gaat. Morgen zet ik hem nog een keer aan voor een ronde pepers en daarna krijgt hij pauze tot we van de zomer weer overproductie hebben.

Net heb ik de paprika's en pepers voorgezaaid. Pepers gaan bij mij altijd wel redelijk goed, ook als ik ze in maart zaai maar de paprika was vorig jaar enorm te laat. De tomaten zaai ik wel pas begin maart, dat bevalt me tot nu toe altijd prima.

Zo even wat fruitboompjes bestellen en dan is het wachten tot de broedmachine aan gaat en we de erwtjes kunnen gaan zaaien *\o/*

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:11

Ohh mag ze in België al naar school? Hier moeten wij nog 2 jaar :+
Zit om eerlijk te zijn ook wek te smachten naar wat meer tijd voor mijzelf. Maar dat komt wel weer.

Ik moet nog wat spul binnen krijgen om voor te zaaien. Hoop dat ik die redelijk snel krijg.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:34

Ze starten hier op 2,5 :j Mag ook wel. Opvang is €400 per maand en nauwelijks toeslag :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:48

Moestuin, mensen denken soms echt dat alles lekker goedkoop kan. Dat is het nadeel van het eerst voordelig aanbieden omdat je in opleiding bent. En dan erna voor een normale prijs. Mensen snappen dat gewoon niet, je kan eigenlijk al beter direct de volle mep vragen. Terwijl het toch vrij logisch is :')

Wortels en spinazie staan inderdaad gewoon buiten, wel onder vliesdoek.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:22

Ik had er ook zo eentje..
Die vond dat ik mijn gehakt niet voor die prijs mocht aanbieden omdat het in de supermarkt veel goedkoper was.
Dus ik haar meerdere links doorgestuurd waar het nog veel duurder was en dat mijn vlees niet te vergelijken was met bio industrie supermarkt vlees en dat ze het dan gewoon daar moest gaan halen.
Ik verkocht mijn vlees dan wel aan mensen die het wel konden waarderen en daar geld voor over hadden.

Kreeg ik een hele boze reactie terug dat zij ook het recht had op mijn vlees en dat ik niet zo dom moest doen en het haar gewoon voor die lage prijs moest verkopen.

Heb me kapot gelachen :')

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:29

Weet van mijn vader die slager was dat het vakwerk compleet onder de waarde geschat word. Mensen hebben gewoon geen flauw idee dat vlees snijden vakwerk is.

Heb de mazzel gehad dat ik vroeger ook bij mijn vader in de slagerij gewerkt heb. Mijn vader heeft wel wel eens stuk kipfilet voor mij neer gelegd en mes in mijn handen geduwd. En ga maar blokjes snijden. Nou dat viel eerste instantie vies tegen. Maar met wat uitleg erbij is het helemaal goed gekomen. Mevrouw was helemaal blij met haar blokjes kipfilet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:00

Elise_0o schreef:
Ik had er ook zo eentje..
Die vond dat ik mijn gehakt niet voor die prijs mocht aanbieden omdat het in de supermarkt veel goedkoper was.
Dus ik haar meerdere links doorgestuurd waar het nog veel duurder was en dat mijn vlees niet te vergelijken was met bio industrie supermarkt vlees en dat ze het dan gewoon daar moest gaan halen.
Ik verkocht mijn vlees dan wel aan mensen die het wel konden waarderen en daar geld voor over hadden.

Kreeg ik een hele boze reactie terug dat zij ook het recht had op mijn vlees en dat ik niet zo dom moest doen en het haar gewoon voor die lage prijs moest verkopen.

Heb me kapot gelachen :')


Oh god kom het maar tegen :') Hier hebben wij soms mensen die een offerte vragen voor bv een kast (maatwerk tot op de millimeter) Krijg je dan als reactie: In de Ikea kost een kast maar zoveel.
Ja weet je, haal die daar dan :')

Indien: Ga ik ook proberen!

Marcella: Ik ga altijd met de blaren op mijn handen naar huis. Ook flink onderbetaald. €1400 netto voor fulltime

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:09

Ik heb al iedere keer sneetjes in mijn vingers van het snijden appels en/of peren voor het ontsappen. :')

Weet mij nog goed te herinneren dat mijn vader vaak vroeg weg ging en weer laat thuis was als kind zijnde. En rond kerst was het vaak niet echt gezellig wegens drukte in de slagerij. :=

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:32

Ja het is niet voor niets dat 'slagerijen' de laatste tijd het vlees binnenkrijgen, voorgesneden en waar dan nog op staat bv: Biefstuk. Of: stoofvlees. Het zware werk is dan al gebeurt in de slachterijen zelf. Maar het is echt keihard en zwaar werken. Ik ben 12 uur bezig met een half varken. Inclusief gehakt, hamburgers en brochette maken. Maar dan nog... De prijs is hier ook vastgelegd door de overheid deels. Is niet voor niets hier een knelpuntberoep.

Ik ben deze middag een nieuwe konijnenram gaan halen. Dier heeft om 2 minuten 3 keer gedekt. Zeer tevreden!

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:24

Met versnijden ben ik vooral onhandig omdat ik het niet vaak doe. Ik moet dan eerst even goed kijken hoe en wat en begin dan maar ergens met snijden.

Het lammeren is inmiddels weer begonnen hier

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:08

Ik snij altijd mijn eigen velletje wel mee en kom er na afloop pas achter.

Kunnen kuikens de baas dresseren. Als ik te lang in de keuken blijven word er moord en brand gepiept. Kom ik keuken uit alles stil en ze duiken allemaal onder plaatje weg. :')

Was even bang dat ik teveel last zou hebben in de nachten, maar je hoort ze amper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:09

palousa_boy schreef:
Met versnijden ben ik vooral onhandig omdat ik het niet vaak doe. Ik moet dan eerst even goed kijken hoe en wat en begin dan maar ergens met snijden.

Het lammeren is inmiddels weer begonnen hier


Wat leuk! Drukke periode weer :D

Marcella: Fijn dat je er ‘s nachts geen last van hebt :)

Wij hebben wat knopen door gehakt en besloten alles om te gooien hier. Alle hokken gaan er, letterlijk, uit. Hetgeen wat ik heb gekregen voor de paarden is aan kant gegaan. Deze zomer gaat de volledige schapenstal eruit, wordt er beton gegoten, wordt de ruimte 3 maal zo groot en volledig opnieuw ingericht door veno stalinrichting. Kippenhok en ren gaat weg. Wij gaan minderen in kippen. Wat er nog blijft gaat vrije uitloop krijgen. Ook alle konijnenhokken gaan eruit. Daar zijn wij nu al mee begonnen. Alles verhuisd naar buiten onder een afdak en gaat van 0.8 op 0.9 (0,72 vierkante meter) naar 1.2 op 1.2 (1.44 vierkante meter) Een verdubbeling dus! Ook krijgen alle hokken een vaste, vrije uitloop.

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:33

Veno heeft mooi spul maar wat aan de dure kant (zoals alles wat momenteel te duur is :+ ) dus daar wachten we nog even mee. Lammerhokken en tussenhekken zijn nu nog van hout maar sluit niet uit dat dat langzaam maar zeker vervangen gaat worden door metaal.