Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18144
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:21

Nice Moestuin! Lijkt me heerlijk. Ik moet mijn eerste kas nog kopen, maar ik ben er nog niet uit wat ik nu wil aanschaffen.

Vandaag weer verder gegaan met de mannelijke cavia's tam maken, wat een straf! *grijns*

Ook even het hok schoongemaakt, want dat gaat hard nu in dit kleine verblijf.
Afbeelding

Prairy
Berichten: 9209
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:56

HopeMyDay schreef:
Moestuin schreef:
Hoe doen de kuikens het Marcella?

Ik heb net een koopje kunnen doen. 3 op 12. Ik pruts nu al enkele jaren met 2 serres van 2 op 3. Maar vond die eigenlijk altijd te smal. Ook gewoon te weinig plaats voor alle tomatenplanten etc. Ik kijk er naar uit om er de eerste planten in te zetten :)


[ [url=m/jrD7DR.png]Afbeelding[/url] ]


Gaaf ding met een mooie maat, gefeliciteerd! Ik wil er ooit ook nog zo één gaan kopen maarja ik heb al te veel werk op het moment :'). Ik heb ook vandaag uitgezocht welke bomen/struiken ik nog wil kopen voor het voedselbos. Dus dat is nu ook klaar. De eerste erwtjes (experiment) steken hun koppies al boven de grond! Ik heb er zin in! *\o/*

Voedselbos? Zei er iemand voedselbos? :D

Wat? Waar? Hoe groot? Wat ga je planten? :P

HopeMyDay

Berichten: 1287
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:28

haha Prairy, ik snap je. Ik heb alleen een voedselbos die nét even iets anders is dan die van de meesten. Ik heb namelijk een stuk bos waar ik voedsel in verbouw en waar 50 jarige eikenbomen afgewisseld worden met kersen etc. In dat bos (wat al weet ik het hoe lang écht loofbos is) vind je de moestuin, bijen, bramen, bessen, druiven, composthoop etc. Het is eigenlijk werken met de natuurlijke omstandigheden die er zijn vergeleken met omstandigheden creëren.. Het bos is 50 meter breed bij een goede 200 meter naar achter. Op een ander deel van het terrein is nog een ouderwetse eikenwal waar de kippen dan in wonen maar dat is weer deel van een ander bos :) Waar is trouwens midden op de Veluwe aan de veluwetrail.

En wat ik ga planten/wat er al staat:

Kers
Walnoot
Tamme Kastanje
Paardenkastanje
Pruim
Appel
Peer
Witte en blauwe druif
Witte en rode bes
Wilde bramen
Kiwi (die tegen het houthok in de volle zon op groeit)
Abrikoos

En de moestuin ligt dus ook volledig in het voedselbos in tegenstelling tot op een aparte plek.

JudithO

Berichten: 7108
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:41

Gave aankoop Moestuin! Ik snap je helemaal, wij hadden ook een 3x2 en dat is best puzzelen. Qua tomaten kon ik er wel makkelijk een jaarvoorraad in kwijt trouwens.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:59

Hmd: Wat een leuk concept! Eigenlijk zou het ook zo moeten. Werken met wat voor handen is ipv grond te willen aanpassen naar wat wij graag willen :)

Judith: Oh, ik echt niet. Ik zet rustig meer dan 20 tomatenplanten en over de 10 paprika’s :D

JudithO

Berichten: 7108
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:24

Ik had altijd maar 10 tomatenplanten en kon daar het hele jaar van eten hahaah. Nou ja, van de oogst dan. Ik had wel buiten de kas ook altijd nog wat cherry tomaten staan maar meestal waren die al verrot voor ik ze kon oogsten.

Marcella

Berichten: 36903
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:26

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Duimen dat dit een hennetje is. <3
Afbeelding
Afbeelding
Diepe rust. <3
Afbeelding
Zijn al flink brutaal en bijdehand. Vanmorgen nog even advies gevraagd aan de buurman. Op zijn advies verhuisd, maar ook de hennep vervangen voor kranten wegens risico eten.

palousa_boy

Berichten: 10433
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:24

Zag een mooie ruime kas voorbij komen, daar kun je wel wat in kwijt.

Voedselbos klinkt ook intéressant. Wij hebben er niet echt een geschikt bosje daarvoor, misschien dat we een stukje wei ervoor gaan inrichten maar dat duurt jaren voordat dat echt draait. We hebben wel hier en daar al fruitbomen langs de weides staan en in de tuin staan er een paar maar die zijn inmiddels al 2 keer verhuisd dus die hebben wat tijd nodig om weer goed wortels te schieten.

Kwam net weer een nest tegen van de kippen :+ weer 20 eieren.

Veriye

Berichten: 2401
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:51

Zo jalours op al die ruimte die jullie allemaal hebben :+

Marcella

Berichten: 36903
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:04

Ga de tv maar weg doen denk ik. Heb nu live tv van de bank om naar de kuikens te kijken vanaf de bank.

De nippel van de waterbak is ook handig als je wil douchen. :') Vind ze hard groeien ook. :oo

Prairy
Berichten: 9209
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:04

Hmd, dat klinkt ook als een hele mooie plek! Ik ga nu in het bestaande bos ook wat appels, peren, noten en bessen zetten. Zie wel wat dat gaat doen.

Mizora

Berichten: 18144
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:40

Ik wil dit jaar voedergewassen gaan zaaien. Het is er afgelopen herfst niet van gekomen om wintertarwe te zaaien, dus daar moet ik nog wel een alternatief voor regelen, maar verder staat op de planning:
- haver (als stro, haver en snijhaver)
- tarwe (als stro, tarwe en tarwegras)
- mais (als snijmais)
- voederpeen
- voederbiet
- mergkool
- zonnebloem (steel naar de knagers, pitten naar de vogels - nog wel op zoek naar een goede variant)
- pompoen (nog wel op zoek naar een goede variant)

En voor mijzelf dan nog aardappelen, tomaten en stengelui/prei als massagewassen.

Hebben jullie nog suggesties/ervaringen wat erg goed bevalt en wat niet?

Voor mijzelf is het voor cavia's, konijnen, kwartels en kippen. Maar ervaringen qua voedergewassen voor andere diersoorten zijn uiteraard ook welkom.

Marcella

Berichten: 36903
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:55

Sla, andijvie en wortel voor jezelf en/of dieren.

Prairy
Berichten: 9209
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:07

Ik weet dat er een pompoen is met kale zaden, dat lijkt me wel wat. Dan kun je de zaden ook makkelijk roosteren.

Courgette is ook erg makkelijk.

tamary

Berichten: 29265
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:16

Radijs gaat er hier ook goed in en groeit snel. Je kan dus regelmatig kleine aantallen zaaien en hebt dan 8+ maanden wat vers zonder massa opslag of veel ruimte nodig. Graan op kleine oppervlakken is lastig, ik koop dat als nodig, zoek een alternatief (erwten ook van siberische erwt bv, wat een struik is) en wandel eventueel achter de oogstmachine aan als die klaar is. Massa gewassen als aardappelen en voedermais kom je op die manier vrij makkelijk gratis aan en beide zijn ruimtevreters.

Uienfamilie hier is sjalotten, bieslook, knoflook en oerprei. Allemaal vaste planten/planten die zelf nieuwe knollen/tenen aanmaken en enkel wat voeding en oogsten nodig hebben ipv geworstel met zaaien en zaden kopen.

Konijnen en cavia's lukt het redelijk makkelijk voor om vanuit de moestuin te voeren met restjes (mits kleine aantallen dieren), maar wat bv graan nodig heeft betekent import of veel land en hard werk (of machines). Kijk op mp naar een lokale verkoper die zakken van 25kg granen verkoopt, en haal daar wat je nodig hebt. Andere optie is uitzoeken hoe je anders kan gaan voeren, want standaard dieet verbouwen is op kleine schaal niet te doen qua granen. Maak de afweging tussen kosten aan geld (machines en zaaigoed zijn kostbaar), tijd (lijf moet langer mee) en kies wat je zelf verbouwd, op welk punt je je dieet aanpast aan wat je verbouwen/fokken kan en wat je via werk/verkoop eigen producten koopt.

Marcella

Berichten: 36903
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:18

Dat moment dat je met je bord met brood de kuikens voorbij loop en er 6 stuks op je af komen rennen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:22

Mizora schreef:
Ik wil dit jaar voedergewassen gaan zaaien. Het is er afgelopen herfst niet van gekomen om wintertarwe te zaaien, dus daar moet ik nog wel een alternatief voor regelen, maar verder staat op de planning:
- haver (als stro, haver en snijhaver)
- tarwe (als stro, tarwe en tarwegras)
- mais (als snijmais)
- voederpeen
- voederbiet
- mergkool
- zonnebloem (steel naar de knagers, pitten naar de vogels - nog wel op zoek naar een goede variant)
- pompoen (nog wel op zoek naar een goede variant)

En voor mijzelf dan nog aardappelen, tomaten en stengelui/prei als massagewassen.

Hebben jullie nog suggesties/ervaringen wat erg goed bevalt en wat niet?

Voor mijzelf is het voor cavia's, konijnen, kwartels en kippen. Maar ervaringen qua voedergewassen voor andere diersoorten zijn uiteraard ook welkom.


Tomaten mogen knagers ook gewoon :) Maar ik gok dat je iets zoekt dat hoog in voederwaarde zit :) Courgette is ook zeer makkelijk te telen. Er zijn ook diverse zoete aardappelen die knagers ook mogen.

tamary

Berichten: 29265
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:29

Aantal granen etc. kiemen vrij makkelijk (gerst, mais en erwten in elk geval) je kan overwegen om 1 of meerdere hiervan als kiem te voeren ipv te zaaien om als volle planten te voeren. Tot zo'n 10 dagen lukt dat zonder dat er voeding bij moet en dus aarde oid moet worden toegevoegd. Je kan dan de gehele plant geven en hebt er geen afval van, bakje gebruik je gewoon voor de volgende lading. diy fodder intypen op yt geeft je een heleboel hier over.

Mizora

Berichten: 18144
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:45

Courgettes en pompoenen vallen voor mij een beetje in dezelfde categorie. Courgettes wil ik inderdaad 's zomers voeren, maar hier zijn de cavia's daar niet dol op. Maar ik zet hem er wel bij, want het is een mooi gewas zolang de pompoenen nog niet rijp zijn.

Ik wil inderdaad sla en andijvie in de zomer voeren en ik trek dit jaar al witlof, wat ze nu vrijwel iedere dag krijgen.

Radijzen kan ik zeker meenemen als zomergewas. Tarwe wil ik sowieso voor mijzelf doen, commercieel zitten ze gemiddeld op 10-12ton/ha ongeveer, dus 1kg/m2, maar de huidige rassen hebben veelal de potentie tot 15ton/ha en stiekem waarschijnlijk er nog iets overheen, mits ze ruim voldoende stikstof en water krijgen (maar ook weer niet te veel). Ik heb voor mijzelf zo'n 35kg nodig weet ik ondertussen, dus ik wil 30m2 gaan inzaaien. Ook de mais en haver wordt ongeveer zo'n stuk.

Ik zoek voornamelijk ook bewaargewassen/wintergewassen. 's zomers lukt het wel om voldoende voedsel te produceren, inderdaad deels al de resten van mijn eigen voedsel. Maar 's winters is dat toch erg beperkt.

DIY fodder ken ik inderdaad, maar ken ik ook onwijs veel schimmelverhalen over. Hoewel ik dat wel deels wil uitproberen, is dat niet iets waar ik grote hoeveelheden van wil voeren. Overigens is wat aarde gebruiken als basis voor mij ook geen probleem. Dat verdwijnt vanzelf in de ren. Maar zeker een goede om wel bewust nog eens over na te denken.

Die vaste planten voor de uienfamilie klinkt goed, ik moet nog wel bedenken waar ik ze dan wil, mijn tuin is nu nog niet zo stabiel. Dus dan zijn eenjarige gewassen wel makkelijk.

Prairy
Berichten: 9209
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:49

Mijn konijnen eten graag boerenkool blad, palmkool en het blad van spruiten. Snijbiet is ook erg in trek.

tamary

Berichten: 29265
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:56

Als ik op mp kijk, kan ik haver, gerst, tarwe en rogge kopen voor 6,50-7 euro/25 kg en daar kan ik niet tegenop qua zelf verbouwen. Groentes kosten technisch ook niet zo zeer, maar die kosten mij amper inspanning, de zaden zijn ook goedkoop en van de ponymest/compost moet ik toch af. Liever meer groentes dus en de dieren voeren met wat ik niet lust of overschotten dan specifiek voor ze te gaan zaaien op grote schaal. Wel smeerwortel (cultivar) staan en de scheur ik regelmatig voor extra planten (mooi eiwitrijk groen), maar ik zie meer in soort samendelen qua wat ik verbouw dan specifiek enkel voor de dieren te verbouwen.

Marcella

Berichten: 36903
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:44

Mijn kippen vinden spruiten heerlijk. Maar zijn redelijke vuilnisbakken die rondlopen.

Marcella

Berichten: 36903
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:44

Net broedmachine leeg gemaakt en schoongemaakt, maar in de laatste 2 zaten wel mini kuikens. Denk alleen niet levensvatbaar waren ook nog klein. Wel goed om te weten dat deze haan goed bevruchting heeft, want alle 9 waren bevrucht.

Mizora

Berichten: 18144
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:50

Super! Mooi resultaat dan. Kuikens zijn zo leuk in huis. Heb er ook echt weer zin in (eerder altijd gekochte kuikens gehad).

Ik ga weer verder puzzelen met mijn planning voor dit jaar, bedankt voor alle inbreng!

Marcella

Berichten: 36903
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:44

Deze gaan zeer waarschijnlijk de verkoop in. Kan sussex Rood porselein kuikens overnemen van iemand die ermee gaat stoppen.