Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:21

Prairy schreef:
Tay. Lekkerder en blijft volgens mij wat kleiner. Oja en die van mij hebben geen of weinig stekels


Ohja ik zag al dat er ook een tay is die geen stekels heeft. Alleen net uitverkocht waar ik ze koop.

Marcella: waaat? Ik ben gewoon nu al verslaafd :+

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:02

:') O:)

Je was gewaarschuwd. :D

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:41

Van wie dan? }:) ik heb niks gezien O:)

Mijn buurvrouw is net begonnen ook dit jaar. Hoop dat ze het niet leuk vindt... Dan kan ik haar helft bijkrijgen :+

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:00

_O- _O-

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:10

Maar nog even voor de goede orde: ik heb een tayberry besteld O:)

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:19

En ook een Japanse wijnbes? En een gele framboos? En aardbeien? Enenenenen?

_O-

Ik heb zat grond, is ook gevaarlijk want dan krijg je dus bulk bestellingen :')

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:00



De jonkies zijn ondertussen 3 weken oud. In handen hebben is in dit hok niet van toepassing, dus volgende week vangen en dan zorgvuldig seksen, zodat de mannen tijdelijk in een makkelijk bereikbaar hok gaan (bij 1 of 2 samen met de beer, bij 3 of meer 1 bij de beer in het hok waar ze nu in zitten) en de vrouwen naar het andere hok. Dan staat het grote verblijf eventueel tijdelijk leeg, maar ik ben bang dat als ik de oude dame en de castraat bij de moeders+dochters zet, deze niet geaccepteerd worden.

Voor nu is het idee de mannen verkopen, mocht dat met 4 maanden nog niet gelukt zijn is opeten altijd nog een optie. De vrouwtjes houd ik allemaal aan, ook van het volgende nest. Door veel pech heb ik nog maar 2 fokzeugen over, de andere 2 gingen met ±4 weken dracht dood, bij autopsie niets te zien anders dan een paar dagen weinig gegeten. Ik wil dit jaar naar een fokgroep van 10-12 zeugen en een onverwante beer, of ik de huidige beer verkoop of erbij houd voor de 2 dames ben ik nog niet over uit. Ik heb al een castraat, dus die plaats is al bezet.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 14-01-21 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:06

Prairy schreef:
En ook een Japanse wijnbes? En een gele framboos? En aardbeien? Enenenenen?

_O-

Ik heb zat grond, is ook gevaarlijk want dan krijg je dus bulk bestellingen :')



Die had ik ja alle al :+ nu echt alleen 1*tayberry haha. Maar is wel erg veel bessen nu. Maar die komen wel op.. Denk de helft wordt al vers gesnoept en de rest of gekookt, of gebakken, of jam etc etc :+

Vriendlief zei al niks meer over de bestelling.
:P

Ik wil gewoon graag iedere cm goed gebruiken. Scheelt namelijk ook im onkruid bijhouden haha


Mizoa: Cavia's opeten? Heb ik nog nooit gehoord.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:31

Ja, waar ze oorspronkelijk vandaan komen zijn het ook echt vleesdieren. In Europa zijn ze door hun zeldzaamheid juist luxedieren geworden en van daaruit hobbydieren. Bij mij is het ontstaan omdat de mannen slecht verkoopbaar zijn en ik zelfvoorzienend in eigen vlees wilde worden. Waar je vrouwtjes vaak binnen een paar dagen verkocht hebt, ben ik met de mannen wel tot 6 maanden blijven zitten. Dus ben ik dat uit gaan zoeken en het bevalt me goed.

Daarnaast eet ik haantjes van kippen (barnevelder kriel) en japanse kwartels. Ook daar verkopen de hennen veel beter van. Ik ben op het moment wel op zoek naar broedeieren of hennen van geel wildkleur japanse kwartels, want ik wil volledig op deze kleurslag overstappen. Ik heb nu 4 verschillende kleuren hennen en een geel wildkleur haan, eigenlijk bij toeval. Maar die laatste vind ik het wel mooist en is te seksen op kleur, wat ideaal is.

Konijnen gaan hier van de zomer waarschijnlijk wel weer komen. Maar dan moeten ze wel volledig geënt zijn. Maar misschien duurt het nog een jaar langer, want ik wil ze grote verblijven geven en waarschijnlijk heb ik met de kippen, kwartels en cavia's toch al genoeg vlees. Noa, de hond, krijgt alleen maar commercieel voer. Zolang ze nog leeft ga ik haar ook niet meer overzetten. Een eventuele volgende hond gaat wel deels op eigen geproduceerd voer.

Ik wil mijn homestead kostendekkend tot winstgevend maken door de vrouwelijke dieren te verkopen en met kwartels en kippen verkopen gaat dat een stuk vlotter dan met cavia's. Kippen leggen toch wel hun ei, of je het nu wel of niet de broedmachine in schuift.

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:55

Ja snap ik. Graplig, dat ze in hun oorsprongsland juist vokr het vlees zijn. Er zit toch nauwlijks iets aan?
Hoe bereid je die dan? Soepje?

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:09

Veriye schreef:
Ja snap ik. Graplig, dat ze in hun oorsprongsland juist vokr het vlees zijn. Er zit toch nauwlijks iets aan?
Hoe bereid je die dan? Soepje?


Dit is de mini variant, daar zijn ze echt veel groter

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:24

Er zit aan cavia's 350-450g vlees als je ze vilt en geen organen eet. Daar is dan nog een klein gedeelte bot van, maar dat is weinig. 350g is voor cavia's van 700g, 450g is voor cavia's van 1.2-1.3kg. Als 1 persoon de achterpoten eet, kan heb je nog prima vlees over voor 2 personen, dus in totaal 3 personen 1 cavia. Zelf schuif ik ze in de oven tot nu toe. Maar soep of stoven kan ook.

De lokaal heb je ook Cuy, die zijn inderdaad groter. Die gaan wel tot 3kg, terwijl huiscavia's meestal rond de 1.0-1.3kg zitten. Maar de cavia's die we hier hebben worden daar ook gewoon gegeten. Kleiner dan hier zag je in het verleden ook veel, doordat ze in de keuken rondscharrelden en de grootsten opgegeten werden. Dan selecteer je dus op kleine cavia's. Met de grotere kennis over fokken nu, zie je dat dit veranderd is.

Een japanse kwartel geeft ook maar 100-125g vlees. Qua konijnen heb ik recent 2 non-dwerg kleurdwergen van 1.5kg geslacht, de andere 2 konijnen waren al dood door rhd2, dus bij deze heb ik er niet op gewacht. Die gaven me 700g per konijn, maar heb je meer bot van na het eten.

Voor mij is dat echt zat, ik ben alleenstaand, dus heb toch al meerdere maaltijden ervan.

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:20

Wow wat interessant! Ik denk ik zou het niet kunnen, heb zelfs cavia's als kind gehad :+

Maaaaaarrr als vriendlief (oeps man, wij zijn inmiddels getrouwd. Maar het zit er nog niet goed in) ja zegt ben ik straks eigenaresse van twee angora konijntjes <3

moonsparkle
Berichten: 21748
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:42

Aangezien hier best wat mensen zelf slachten, ik vroeg me af hoe dat dan gaat als het zomer is, slacht/uitbeen je dan in een gekoelde ruimte? Of hoeveel tijd is oké tussen vlees en koeling? Zijn daar bepaalde richtlijnen voor?

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:17

Nee gewoon buiten. 'Vroegah' hingen de hazen ook een tijdje gewoon buiten om 'adelijk' te worden, een paar uurtjes tussen dood en koeling kan prima. Ik zorg wel dat ik ze snel na het slachten in iets van een afgesloten bak heb i.v.m. muggen die eitjes willen leggen want die hebben het heel snel door als ergens een lijk is.

moonsparkle
Berichten: 21748
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:21

julius_juut schreef:
Nee gewoon buiten. 'Vroegah' hingen de hazen ook een tijdje gewoon buiten om 'adelijk' te worden, een paar uurtjes tussen dood en koeling kan prima. Ik zorg wel dat ik ze snel na het slachten in iets van een afgesloten bak heb i.v.m. muggen die eitjes willen leggen want die hebben het heel snel door als ergens een lijk is.


Dus je kunt ondanks warme temperaturen gewoon buiten slachten, evt nog even laten hangen (uitbloeden), ontbenen en dan zsm afgesloten in de koeling /vriezer?

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:52

Ik doe alles na het slachten in de koelkast zetten en na 24 uur verder versnijden mocht het nodig zijn. En dan vriezer in.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 12:48

Bij het pluimvee gaan ze na het slachten in een bak met ijswater om te koelen. Daarna uitsnijden en verpakken of direct heel verpakken.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:54

Koelbox met ijswater (via koelelementen), makkelijkste manier om alles schoon en op 1 plek te houden als je er meerdere doet. Daarna uitlekken, verpakken en de vriezer in. Aangezien ik niet echt een aparte plek heb voor slachten, wil ik die spullen niet nog een tijd in de weg hebben staan.
Ik slacht trouwens vrijwel alles in de herfst/winter tot nu toe, dan zijn de vervangers oud genoeg en hebben die ook meer ruimte nodig. Mochten de konijnen inderdaad voor jongen gaan zorgen dit voorjaar, dan kan dat anders worden.

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:25

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nieuw poging gedaan en 1/4 potten gebruikt en de nieuwe klemmen. Heb al gezien dat 1 pot mislukt is dus die ga ik vanavond maar opbakken. :9 Heb het nu ook anders gedaan met water en pas afvullen toen de potten erin stonden. Heb er ook gelijk beter gevoel bij dan de vorige keer met de liter potten.

Straks maar even rugzak vullen op de moestuin met aardappelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:06

Ik kwam een cursus slachten van kippen en uitbenen tegen. Misschien dat ik die na corona eens ga volgen. Vind wel fijn om niet maar wat aan te stuntelen met slachten..

Cavia schijnt niet heel bijzonder te smaken. M'n ouders hebben het op vakantie toen wel geprobeerd. Pa vond het maar onhandig soort kip met teveel botjes erin _O-

moonsparkle
Berichten: 21748
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:08

idinn schreef:
Ik kwam een cursus slachten van kippen en uitbenen tegen. Misschien dat ik die na corona eens ga volgen. Vind wel fijn om niet maar wat aan te stuntelen met slachten..

Cavia schijnt niet heel bijzonder te smaken. M'n ouders hebben het op vakantie toen wel geprobeerd. Pa vond het maar onhandig soort kip met teveel botjes erin _O-


Welke cursus? Mag ook per pb

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:15

Bij Zuuver in Buurse, tweedaagse curus incl overnachting. De eerste dag theorie (ook wet en regelgeving) en de tweede dag praktijk.

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:54

Omgh de gebakken aardappelen waren heerlijk. Maar de kleine 1/4 potten zijn al goed voor 2 porties. Dus die liter potten had ik nooit op tijd op gekregen. :')

moonsparkle
Berichten: 21748
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:25

idinn schreef:
Bij Zuuver in Buurse, tweedaagse curus incl overnachting. De eerste dag theorie (ook wet en regelgeving) en de tweede dag praktijk.


Bedankt voor de tip, goed dat er een overnachting bij zit, want het is niet om de hoek.