Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:27

@NenaC gewoon hier in Nederland :)

Onze zonneboiler is trouwens sinds vrijdag geïnstalleerd. Ik hang steeds maar bij het schermpje te kijken hoeveel kWh we opwekken _O- Gisteren meer als 30 kWh Geen idee eigenlijk of dat veel is? Er zijn 2 zonnepanelen aan gekoppeld. Temperatuur in de panelen liep trouwens op tot 98 graden. Ongelooflijk wat je uit een beetje zon kunt halen.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:22

Ohhh ik lees mee! Wij denken sterk aan emigreren naar het buitenland, met name Zweden en daar zo zelfvoorzienend mogelijk te gaan leven! Wie weet doe ik meer tips op!

Oehlala
Berichten: 4312
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:43

Ja precies dat dacht ik al. Wij wonen niet in NL. Nederland volgt min of meer de EU regels, en heeft nationaal niet veel strengere eisen. Bij ons zijn de nationale regels nog veel strenger dan de europese, zodoende gaat dat hier niet ;) helaas pindakaas.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:08

Ik vind dat nog best veel 30kWh op 1 dag met een zonneboiler en 2 paneeltjes? Rondje wasautomaat was hier geloof ik ongeveer 1 kWh, droger 2, en oude koelkast + vriezer een hele dag aan ook 1 kWh.

En dan zijn dat al droger en wasautomaat van 10 jaar oud en die koel-vriescombi nog wat jaartjes erbij dus ik neem aan dat het tegenwoordig nog wel wat zuiniger is :)

Al met al krijg je 30 kWh zomaar nog niet op in 1 dag :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:18

Ze zeggen hier ook al dat je beter zonnepanelen kunt gebruiken om in je eigen energiebehoeftes te kunnen voldoen dan dat je het verkoopt aan een energiemaatschappij. De tijd dat je veel meer kreeg dan dat je betaalde is wel een beetje voorbij.
Nog mooier is natuurlijk dat je dat wat na gebruik over is dan alsnog kunt verkopen, maar dat schijnt wat meer techniek te vragen en is dus weer wat duurder.
Ook is het dan weer de vraag of je eerst je eigen accu's moet opladen voor savonds bijvoorbeeld.

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:46

estja schreef:
@NenaC gewoon hier in Nederland :)

Onze zonneboiler is trouwens sinds vrijdag geïnstalleerd. Ik hang steeds maar bij het schermpje te kijken hoeveel kWh we opwekken _O- Gisteren meer als 30 kWh Geen idee eigenlijk of dat veel is? Er zijn 2 zonnepanelen aan gekoppeld. Temperatuur in de panelen liep trouwens op tot 98 graden. Ongelooflijk wat je uit een beetje zon kunt halen.


Hier met 6 panelen, die zichzelf iedere 10 min. op de zonstand plaatsen, 220 kw per dag. Dat zijn wel topdagen, dan heeft ie zowat optimaal geladen.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:45

Wij hebben 12 panelen en kunnen daarmee iets van gemiddeld 10 kWh per dag binnen hengelen gemiddeld. In de winter natuurlijk veel minder maar in de zomer zal het op ene goede dag iets van max. 15 zijn ofzo :P

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 19:49

Om even terug te komen op de 'discussie' van de vorige pagina. Zelfvoorzienendheid kan gemotiveerd worden door verschillende dingen. Sommige mensen willen graag 'off the grid' zodat ze niet afhankelijk zijn van grote bedrijven of overheden. Andere vinden het belangrijk om te weten wat ze eten. Sommige willen graag dichter bij de natuur staan. Of mensen denken dat de wereld op een dag vergaat en dan willen ze daarna de skills hebben om te overleven. Door die verschillende motivaties heeft iedereen ook andere doelen.

Zo vinden wij het belangrijk om te weten wat we eten. En daarnaast proberen we ook het milieu minder te belasten dan de 'gemiddelde Nederlander'.

Ik heb ook een spinnewiel staan (moet nog wat opgeknapt worden) en ook veel wol liggen van onze eigen schapen. Maar dat wol spinnen is nog best een kunstje zeg! Ik ga (zodra de moestuin wat meer stil komt te liggen) er weer eens mee oefenen.

Bedankt voor alle info over groente wecken Annemiek! De eerste potjes staan in de kelder ondertussen! De afgelopen 2 weken meer dan 10 kilo speriebonen geoogst. En aangezien we komende week vlees op kunnen halen bij de slager kunnen we niet alles meer in de vriezer kiepen.

Afbeelding


Ook hebben wij zaterdag een van onze zeugen weggebracht naar de slager. Was er moeilijk voor mij. Ze was mega braaf met op en af laden. Ze is vanmorgen geslacht en nu vind ik het niet zo erg meer. Maar het weekend was wel vervelend. Wetende dat ze daar zat tot maandagochtend en wat er dan ging gebeuren. Maar het moest echt en ben nu ook wel weer erg opgelucht. Vrijdagavond hebben we haar nog even lekker verwend met een hele berg gras :D

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:54

En de opvolging staat al weer klaar, dat is mooi! Zo hadden wij op de boerderij altijd 4 varkentjes; van biggetje af op laten groeien en dan naar de slacht (wel vier tegelijk). En dan weer opnieuw. Maar je weet wel waar je vlees vandaan komt en wat je gevoerd hebt.

TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:17

Wij wonen in een rijtjeshuis met een postzegel tuintje. Maar hierin hebben we wel een klein moestuin gedeelte. En ik heb kruiden, tomaatjes en komkommer in bakken staan. En we hebben 2 blauwe bessen struiken, waar we dit jaar voor het eerst van kunnen plukken (vorig jaar neergezet). Ik vind het ook leuk om in de tuin bezig te zijn. En ik vind het belangrijk dat de kinderen ook leren dat alles niet vanzelf gaat.

Ik zou wel graag een paar kippen willen, maar daar vind ik onze tuin echt te klein voor.
Ik wil binnenkort gaan kijken voor een regenton, want nu sproei ik de tuin nog met kraanwater en dat is hartstikke zonde natuurlijk.
Verder hebben we sinds anderhalve maand 10 zonnepanelen op het dak.
En we eten niet dagelijks vlees. Echt zelfvoorzienend kunnen we niet zijn hier, maar alle beetjes helpen.
En de tomaatjes en komkommers uit eigen tuin zijn net snoepjes, zo lekker. (De andere dingen ook, maar tomaten en komkommer halen de keuken alleen om ze af te wassen. En daarna worden ze gelijk opgegeten, hahaha).

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:37

Ik ga kijken naar de panelen van de zonneboiler. Voor mij is het nieuw. Vraag me nu af of ik de juiste eenheid gebruikt heb.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 07:48

Het lijkt me echt heel sterk dat het zoveel opwekt, ik denk eerder 3 kWh ipv 30? :) Maar ik heb eigenlijk geen idee wat een zonneboiler opwekt :)

Ah wat een mooi varken...ik zou het echt niet kunnen volgens mij. Zou me veels te schuldig voelen dat IK dan degene ben die direct verantwoordelijk is voor de dood van dat dier dat op mij vertrouwde voor goede zorg. Verstandelijk snap ik helemaal dat het veel beter is dan een anoniem stukje vlees maar echt ik zou spontaan geen trek meer hebben als mijn eigen beest er voor dood moest... nu draait m'n maag zich al om joh als ik die foto zie en me voorstel dat je zo'n dier dagelijks een aaitje geeft :P

Het lijkt wel of die groentes droog in de weckpot liggen....? Kan dat überhaupt? :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 09:32

Er zit gewoon vocht in de weckpotten ;) Lijkt me niet dat dat droog kan?

Dit varken moest ook echt gewoon weg. Ze komt heel slecht de winter door en daarom willen we haar ook niet gebruiken voor de fok. Maarja wat zijn dan je opties met zo'n varken. Dus dit is de beste zorg die we kunnen geven voor dit beestje. Tuurlijk is dit stukje naar, maar als het dier eenmaal dood is en het vlees in de vriezer ligt is het gevoel van 'dat was Jip en die ligt nu in stukjes in de vriezer' bij ons weg. En alles 100x beter dan het anonieme vlees uit de supermarkt. Mijn maag draait juist om als ik denk aan die stalbrand van laatst. Foto's van een ingestorte stal met allemaal varkenslijven ertussen. Arme dieren hebben zo'n rot leven en dan komen ze ook nog eens zo aan hun eind. Ik zou niet lekker kunnen slapen als ik zou weten dat ik daaraan bijdraag en het in stand houdt.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 09:33

TinkerTreas schreef:
Wij wonen in een rijtjeshuis met een postzegel tuintje. Maar hierin hebben we wel een klein moestuin gedeelte. En ik heb kruiden, tomaatjes en komkommer in bakken staan. En we hebben 2 blauwe bessen struiken, waar we dit jaar voor het eerst van kunnen plukken (vorig jaar neergezet). Ik vind het ook leuk om in de tuin bezig te zijn. En ik vind het belangrijk dat de kinderen ook leren dat alles niet vanzelf gaat.

Ik zou wel graag een paar kippen willen, maar daar vind ik onze tuin echt te klein voor.
Ik wil binnenkort gaan kijken voor een regenton, want nu sproei ik de tuin nog met kraanwater en dat is hartstikke zonde natuurlijk.
Verder hebben we sinds anderhalve maand 10 zonnepanelen op het dak.
En we eten niet dagelijks vlees. Echt zelfvoorzienend kunnen we niet zijn hier, maar alle beetjes helpen.
En de tomaatjes en komkommers uit eigen tuin zijn net snoepjes, zo lekker. (De andere dingen ook, maar tomaten en komkommer halen de keuken alleen om ze af te wassen. En daarna worden ze gelijk opgegeten, hahaha).

Alle kleine beetjes helpen :D

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:46

Ik denk ook dat het goed zou zijn als er alleen nog vlees verkocht zou worden van dieren die mensen zelf aan moeten wijzen / moeten verzorgen...volgens mij zou er dan echt veel minder vlees gegeten worden :o

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 14:29

Dat denk ik ook pmarena

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:35

Moonfight schreef:
En alles 100x beter dan het anonieme vlees uit de supermarkt. Mijn maag draait juist om als ik denk aan die stalbrand van laatst. Foto's van een ingestorte stal met allemaal varkenslijven ertussen. Arme dieren hebben zo'n rot leven en dan komen ze ook nog eens zo aan hun eind. Ik zou niet lekker kunnen slapen als ik zou weten dat ik daaraan bijdraag en het in stand houdt.

Eens... blijkbaar is dat gisterenavond ook bij hart van Nederland voorbij gekomen? Vanmorgen wel op Radio 1. Heel eerlijk gezegd vind ik die petitie wel hypocriet. Immers, ook zonder die brand hadden de varkens zo geleefd en waren ze ook niet oud geworden.
Neemt niet weg dat het echt een nachtmerrie is wat daar gebeurd is, trouwens.

Ik vind het persoonlijk juist heel prettig om te weten dat 'mijn' stukje vlees een goed leven heeft gehad. Als ik vlees ga halen, dan ga ik daar bij de boerderij ook altijd even bij de andere biggen en varkens kijken, ze zijn zo leuk :j En ze hebben een fijn leventje :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:38

Ik zou heel graag mee willen lezen en kletsen (voor zover dat laatste kan, haha).

Mijn vriend en ik wonen in de randstad in een appartement met tuin, maar onze droom is toch wel om naar het platteland te trekken en zo zelfvoorzienend mogelijk te leven. Sinds een paar maanden eten we vrijwel geen vlees meer. Heel af en toe halen we een stukje op de biomarkt, maar eigenlijk eten we 99% vegetarisch. Ook zijn we voorbereidingen aan het treffen om een moestuintje te beginnen in onze eigen tuin.

Wat ons, of mij eigenlijk, vooral tegenhoud om naar het platteland te trekken is werk. Ik werk hier in de stad en zou eigenlijk niet weten wat ik voor werk zou moeten gaan doen aan de andere kant van het land en hoe ik daar een baan ga vinden. Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en werkt voor 90% vanuit huis, dus voor hem is er niet echt een probleem.
Mag ik vragen hoe jullie dat allemaal doen/gedaan hebben? En dan vooral de mensen die emigreren? :)

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:18

Je hebt in omgeving Den Haag toch ook wel wat groene zones? :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:25

Ja klopt, alleen dat is eigenlijk niet echt te betalen als je een "normaal" inkomen hebt :o
Toen wij vorig jaar ons huidige huis kochten, hebben we wel gekeken om en rond Wassenaar, Voorschoten, Voorburg, Leidschendam. Maar waar wij naar op zoek zijn kost hier vanaf €450.000, terwijl je iets soortgelijks aan de andere kant van het land kunt vinden voor €250.000

edit; even aangevuld
Laatst bijgewerkt door Frummels op 09-08-17 11:27, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:26

Ah zo, dus je wilt dan echt naar een "uithoek" zeg maar, dat scheelt aanzienlijk in prijs ja.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:27

Ja klopt! :j Dat is gewoon een stuk betaalbaarder.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:34

Wij zijn gewoon gegaan ;) want in Nederland blijven was voor ons geen optie.

Mijn vrouw had nog een bedrijf in nl dus is wel veel heen en weer gereden. Ik ben hier hoofdzakelijk bezig geweest om ons huis een beetje leefbaar te maken en heb hier en daar nog een beetje gewerkt.
Nu we na 3 jaar het bedrijf in Nederland verkocht hebben zijn we hier begonnen met kijken wat we prcies willen gaan doen. Na wat zoek en denkwerk is dat toch een boerderij geworden.
Inmiddels (weer een half jaar na "het besluit") begint er wat meer schot in de zaak te komen, september begin ik met een opleiding die ongeveer een jaar zal duren en we zijn rustig op zoek naar een andere boerderij die meer ruimte heeft (momenteel zit er 3ha bij het huis en huren we ongeveer 8ha en willen naar ongeveer 70ha) waar we ons plan kwijt kunnen.
We hopen dan ergens 2018 of begin 2019 te kunnen beginnen.

Voor ons was de keuze om te emigreren wel makkelijk maar de volgende stap "wat gaan we daar dan doen" was wat moeilijker. Intussen is er voor ons ook veel veranderd (hebben een dochter van 13 maanden en 2e kind is onderweg, ik heb hier toch een tijd alleen gewoond en nu zitten we weer samen etc) dat af en toe toch wat aanpassing vraagt.

Om dan terug te komen op het topic, uiteraard willen we zo veel mogelijk zelfvoorzienend zijn, zowel voor ons als voor de beesten. Voor ons zelf hebben we dus een groentetuin en wat vlees lopen en voor de beesten is het nu nog niet zo veel buiten het hooi van eigen land om (dat we dan wel weer laten maken).
We zijn ook wat aan het orienteren voor zonnepanelen voor op de stallen straks maar een hoop hangt af van waar we terecht komen (daarom loopt de groentetuin bijvoorbeeld ook nog weleens achter omdat we er niet aan toe komen en niet te veel tijd erin willen steken want wie weet of we hier over een half jaar nog zitten).

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:36

Het is een beetje stil hier. :):)

Heeft iemand nog wat leuks? Wintervoorbereiding?

Hier begint de tuin er al winters uit te zien helaas.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:44

Druk. Halen in deze periode de schapen uit de bergen. Slachttijd.