Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 14:06

8nnemiek; bedankt voor de tip. Die kreeg ik ook al van iemand anders, dus vanochtend de potten toch maar even in een soeppan met kokend water gehad. Nu zou het goed moeten zijn...

Verder vanochtend 6 potten bramenjam gemaakt. Lekker!

Wij verkopen niets. We wonen achteraan een doodlopende weg, dus ik denk dat het nogal kansloos gaat worden om hier iets aan de weg te zetten om te verkopen.

Wij hebben de zonnepanelen ook op de schuur van het bedrijf.

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 14:07

Mijn vader is jarenlang imker geweest en zou graag weer beginnen, maar de vareoamijt houdt hem tegen. Misschien hadden je bijen daar ook last van, palousaboy? Komt vrij veel voor.
Als het echt door de onkruidbestrijding komt dan is het wel een idee om bijvoorbeeld een gewas met goede bloei op je grond te verbouwen, wat bv ook al groenbemesting werkt zodat de bijen niet verderop op zoek hoeven naar nectar, of juist de kassen verplaatsen naar andere bloeiende boomgaarden of koolzaadvelden in de buurt.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 14:43

Varroamijt is o.a. lang een heel groot probleem geweest omdat de imkers niet selecteerden op resistente volken (zoals dat vorig jaar bij mij op de imkercursus ter sprake kwam). Komt bij dat het slepen met volken en met dezelfde handschoenen en gereedschap in verschillende kasten zitten (mag niet tijdens de cursus) vaak gebeurt. Problemen met gif alleen hoeft het niet te zijn, maar het stapelen van verschillende dingen kan je inderdaad om zo op het oog onverklaarbare reden een dood volk opleveren.
Imkers (leraren) op cursus maaktenzich meer zorgen om kastkever trouwens.

Er zijn ook imkers die sterk terug komen van het bijvoeren van suiker als vervanger van de honing, die nemen bv de wintervoorraad pas in het voorjaar af als de nieuwe honing genoeg binnen komt. Zij winteren dus consequent in op eigen honing en vullen enkel aan met suiker(water) als de bijen voedsel tekort komen. In diezelfde groep zitten er ook die stellen dat bijen zelf vanuit 0 raten laten bouwen ook werkt tegen varroa (ideale maat hangt nl af van gebruik) en dat darren belangrijk zijn in de zomer om broednest op temperatuur te houden, die temperatuur is ong. 36 graden en boven de 34 graden wordt varroa steriel.

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:18

Dat is allemaal erg interessant tamary!
Eigenlijk ergens wel heel logisch dat het beter is om een volk op eigen honing te laten overwinteren, ik kan me goed voorstellen dat mijten daar minder goed tegen kunnen ook.

palousa_boy

Berichten: 10422
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:05

pmarena schreef:
Was dat je wilde zwerm, hebben die alweer het loodje gelegd...? Dat is wel balen dat je daar dan weer voor niks mee aan het slepen bent geweest -O-

Hè hebben jullie toch een warmtepomp die de grond in gaat, ik dacht dat dat nog iets heel prijzigs was waar je nog over na moest denken?

Of is het er niet zo 1 die een heel eind de grond in gaat maar zo'n "light" versie? Daar zijn wij ook naar aan het kijken, zit nu subsidie op :)


Haha nee de wilde zwerm doet het heel goed gelukkig, die zijn erg actief. Het hornaar nest is de dag voor het plaatsen opgeruimd dus de bijen hebben daar gelukkig geen last van gehad.
Net na de winter was er zelf een volkje in de kast gaan zitten en die zijn opgegeten.
Het volk van vorig jaar lag gewoon dood onderin de kast vandaar dat ik denk dat er gif in de honing heeft gezeten.
Er is hier best veel landbouw waar gif bij gebruikt word (graan en mais) dus het is niet ondenkbaar.
Mijt heb ik eigenlijk niet gezien op de dode bijen.
Vorig jaar heb ik een wild volk uit een dak gehaald bij vrienden en dit jaar hadden ze er een in een boom hangen, ongeveer 2 meter boven de grond dus dat was een stuk makkelijker.

Over de warmtepomp, daar hebben we idd even over getwijfeld omdat het vrij prijzig is. De installatie zelf is even uit m'n hoofd, ongeveer €5000. Voor het hele aanleggen kwam daar nog eens zo'n bedrag bovenop.
Maar uiteindelijk toch besloten om het te doen.
Ze zijn hier een week bezig geweest in de tuin om 2 gaten van 100 meter diep te boren (per dag 1 gat), een greppeltje te maken om de leidingen in te leggen (ook een dag), de boel aan te sluiten en op te ruimen.
Dat zag er ongeveer zo uit

Afbeelding

En zo toen ze weer klaar waren :+
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48211
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:16

O echt, ik dacht dat dat een grapje van een halve ton was ofzo, als je echt grondwarmte wilde gebruiken :D

Wij zitten te denken over een warmtepomp die op buitenlucht werkt, maar of dat echt zo efficiënt is als ze zeggen... :? Moeten ons er nog wat meer in verdiepen :j

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:21

tamary schreef:
Varroamijt is o.a. lang een heel groot probleem geweest omdat de imkers niet selecteerden op resistente volken (zoals dat vorig jaar bij mij op de imkercursus ter sprake kwam). Komt bij dat het slepen met volken en met dezelfde handschoenen en gereedschap in verschillende kasten zitten (mag niet tijdens de cursus) vaak gebeurt. Problemen met gif alleen hoeft het niet te zijn, maar het stapelen van verschillende dingen kan je inderdaad om zo op het oog onverklaarbare reden een dood volk opleveren.
Imkers (leraren) op cursus maaktenzich meer zorgen om kastkever trouwens.

Er zijn ook imkers die sterk terug komen van het bijvoeren van suiker als vervanger van de honing, die nemen bv de wintervoorraad pas in het voorjaar af als de nieuwe honing genoeg binnen komt. Zij winteren dus consequent in op eigen honing en vullen enkel aan met suiker(water) als de bijen voedsel tekort komen. In diezelfde groep zitten er ook die stellen dat bijen zelf vanuit 0 raten laten bouwen ook werkt tegen varroa (ideale maat hangt nl af van gebruik) en dat darren belangrijk zijn in de zomer om broednest op temperatuur te houden, die temperatuur is ong. 36 graden en boven de 34 graden wordt varroa steriel.

Heel interessant om te weten, aangezien ik ooit nog eens een volk achter in mijn tuin wil verstoppen :D
Ja, verstoppen inderdaad.... Ik heb een buurman die panisch wordt bij het idee dat één van de buren een bijenvolk wil houden (ik ben nl niet de enige met zo'n plan hier }:))

Is het ook mogelijk om een niet te groot volk te hebben, wat je volledig op eigen honing laat bestaan? Ik ben diabeet en mag het niet, en de rest van de familie gebruikt minder dan een potje per jaar :=
Maar ik vind het hebben van bijen gewoon een must voor de tuin. Er is een imker aan het begin van de straat, pakweg een 700 m verderop, maar ik heb geen idee of die bijen zover komen als mijn tuin.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:27

@Siamsmeesje Bijen vliegen rustig tot 3km van de kast, en 5 wil ook nog wel. Die komen dus wel in jouw tuin. Vraag de imker om welke bloemen/struiken er geschikt zijn.

@palousa_boy mais is funest voor bijen, de pollen ervan zijn waardeloos als bijenvoedsel en ze gaan inderdaad dan dood aan ondervoeding ookal eten ze genoeg. Gif spuiten is dan het laatste zetje, maar niet eens de hoofdoorzaak.

palousa_boy

Berichten: 10422
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:40

Heb er nu maar suiker bij staan om te kijken of ze het dan wel blijven doen :+
Ook hebben we een val neergezet voor Hornaars en die werkt erg goed moet ik zeggen, denk dat er 15 per week in zitten. Dat zijn er dus weer 15 per week die geen bijen meer kunnen eten *\o/*

Er zit hier veel vee dus kunnen niet zo makkelijk om de mais heen. Onze groentetuin kan helaas niet genoeg opbrengen voor de bijen.
In de wei staat gelukkig ook best veel klaver en andere kruiden in dus daar is ook genoeg te halen.
We zullen het wel weer zien aan het einde van de zomer hoe ze het hebben gedaan.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 10:08

Och wat een drama met de bijen allemaal zeg. Komt toch weer meer bij kijken dan ik zou denken.

Hier veel jam en siroop gemaakt dit weekend om de vriezer leeg te maken. Zaterdag gaat een van onze zeugen naar de slager. Is zeker niet het eerste varken wat we wegbrengen maar tot nu toe wel de moeilijkste. Ze heeft een naam, is super tam, een beetje een vreemde vogel ook. Maar wilde haar als fokzeug maar daar is ze helaas niet geschikt voor. Vanavond het slachtmerk inschieten alvast, dan kan ik voor mijn gevoel niet meer terug :')

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:13

@Moonfight, slachtmerk inschieten? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Lijkt me overigens moeilijk... zo'n varken wat je zo goed kent.

Hier in Portugal koop ik honing rechtstreeks van de imkers, voor zo'n 5 euro de kilo.

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:15

Ik meld mij hier ook even :)
Wij zijn vorige week van een tussenwoning naar een hoekwoning verhuisd.
Grote droom is een boerderij met grond voor moestuin en dieren, om zo zelfstandig mogelijk te leven.

Maar ik denk dat ik mij een beetje verkijk op het werk dat erbij komt te kijken. Dus misschien moet ik ooit langs een boerderijtje gaan om te kijken :)
Maar vind het idee heel gaaf om zoveel mogelijk te kweken en zien groeien en dat dan op je boord te krijgen.

palousa_boy

Berichten: 10422
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:17

Blader eens door ons topic heen :+
Dan kun je iig zien dat een oude boerderij opknappen veel werk is, zeker als je daarnaast ook de buitenboel bij wilt houden

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 11:37

countrygirl, in nederland hebben varkens al een oormerk die gebruikt word voor de registratie en indentificatie. Maar als een varken naar de slager gaat moet deze een metalen oormerk in. Daar staan je ubn nummer op en een volgnummer. Het is bij schapen, geiten en koeien allemaal veel beter geregeld. Maar de overheid heeft varkens uitbesteedt aan 2 verschillende partijen en dat loopt allemaal heel raar (naar mijn mening)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 11:38

Veriye schreef:
Ik meld mij hier ook even :)
Wij zijn vorige week van een tussenwoning naar een hoekwoning verhuisd.
Grote droom is een boerderij met grond voor moestuin en dieren, om zo zelfstandig mogelijk te leven.

Maar ik denk dat ik mij een beetje verkijk op het werk dat erbij komt te kijken. Dus misschien moet ik ooit langs een boerderijtje gaan om te kijken :)
Maar vind het idee heel gaaf om zoveel mogelijk te kweken en zien groeien en dat dan op je boord te krijgen.

Je mag altijd komen kijken bij mij, is niet om de hoek voor jou geloof ik :+

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:44

Veriye schreef:
Ik meld mij hier ook even :)
Wij zijn vorige week van een tussenwoning naar een hoekwoning verhuisd.
Grote droom is een boerderij met grond voor moestuin en dieren, om zo zelfstandig mogelijk te leven.

Maar ik denk dat ik mij een beetje verkijk op het werk dat erbij komt te kijken. Dus misschien moet ik ooit langs een boerderijtje gaan om te kijken :)
Maar vind het idee heel gaaf om zoveel mogelijk te kweken en zien groeien en dat dan op je boord te krijgen.

Met vaste planten is een hoop mogelijk(zit ook veel zacht fruit bij wat duur is in de winkel), je moestuinbedden afdekken in de winter helpt ook een stuk wieden het volgende voorjaar. Kip en konijn mag je zelf slachten, konijn geeft ook meteen bruikbare mest voor je groentes (zonder eerst te hoeven composteren). Je hoekhuis (mits tuin) geeft je zeker al een stukje mogelijkheden, en omdat het leertraject doorlopend is, is kleiner beginnen wel zo fijn. Het hoeft nu nog niet alles te leveren, alle beetjes helpen en de kleine succesjes werken ook zeker heel motiverend.

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:59

Oohh ik wist niet, dat konijnenmest voor de moestuin gebruikt kan worden.
Wij moeten de tuin inderdaad even opknappen, maar ik wil er wel weer een moestuintje in hebben, kruiden komen verticaal aan de schutting, dat spaart een beetje ruimte. Zo willen wij i.p.v een schutting naar de carport trellies plaatsen met een deurtje tussen en struiken op laten groeien. In de zomer kan niemand inkijken en groeit lekker fruit in de winter zit je toch niet buiten.
Weet niet, of ik een konijn zou kunnen slachten :P Had ze vroeger als huisdieren, maar wij leven bijna vegetarisch en het beetje vlees dat wij eten haal ik op dit moment van een boerderij vlak bij.

Bedankt Moonfight. is wel bijna een uurtje rijden zie ik, maar misschien toch een keertje in de vakantie doen :)

Voor nu ga ik ook even kijken of er plek in de volkstuinvereniging is, die is hier om de hoek en zou nog even ruimte op leveren om groente en fruit te verbouwen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 12:22

Volgens mij is konijnenmest inderdaad de enige mest die je direct kan gebruiken zonder dat het eerst een poos moet liggen, wat tamary al zegt!

Wie hier houdt konijnen voor het vlees? Ben erg benieuwd naar jullie opstellingen, verblijven ect :)

Century

Berichten: 5993
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:28

En caviamest?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 12:31

Zou denken dat dat vergelijkbaar zou zijn met konijnen. Maar moet zeggen dat ik er nog nooit iets over gehoord heb :+

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:46

IK ben een stille meelezer maar meldt mij nu toch.

Allereerst vind ik het fantastisch hoe iedereen hier zo bewust is van alles wat je zelf kan doen en daar zo goed mogelijk mee om te gaan.

Ik woon bij mijn ouders en tot voorkort deden wij ook veel zelf. We aten groente en aardappelen uit onze eigen tuin. We hadden heel veel kool, sla, sperziebonen en aardappelen. We hebben ook een enorme appelboom waar we veel appelmoes van maken en vaak dingen als appelflappen en dergelijke maken. We hadden altijd een grote rode bessenstruik maar die trok zoveel muggen aan dat het geen doen meer was om ze te plukken dus is de struik weggegaan. Omdat mijn vader nu ouder wordt heeft hij een deel van de tuin weggedaan. Het lukte hem niet meer alles bij te houden (we hebben een enorme tuin) en nu hebben we nog 2 grote rabarberplanten en een stuk of 40 aardbeienplanten. Laatst heeft hij ook mijn wortels en cherrytomaten erbij gezet. De aardbeien blancheren we zodat we deze later nog door de yoghurt kunnen doen bijvoorbeeld. Of lekker over ijs.
Daarnaast hebben we 2 grote regentonnen die het regenwater opvangen waar we alle planten weer water van geven. Ook hebben we een grote pelletkachel die erg zuinig is. Hierdoor hebben we de verwarmingen weg kunnen laten wat weer scheelt in gaskosten. Wat we verder missen aan eten halen we bij plaatselijke boeren die winkels aan huis hebben. Vaak veel beter dan de supermarkt en je krijgt er meer voor. Zo halen we voor 1 euro een rode kool die groter is dan een voetbal.

Mijn buurman fokt zelf konijnen, gewoon voor de hobby. De baby konijnen geeft hij weg aan mensen in de buurt. Als hij ze niet kwijtraakt laat hij ze groot worden en slacht hij ze voor in hun vriezer.

Ik vind het erg leuk dit topic mee te lezen, ik leer er elke dag weer van!

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:25

Moonfight schreef:
countrygirl, in nederland hebben varkens al een oormerk die gebruikt word voor de registratie en indentificatie. Maar als een varken naar de slager gaat moet deze een metalen oormerk in. Daar staan je ubn nummer op en een volgnummer. Het is bij schapen, geiten en koeien allemaal veel beter geregeld. Maar de overheid heeft varkens uitbesteedt aan 2 verschillende partijen en dat loopt allemaal heel raar (naar mijn mening)


Aha.. er komt dus een oormerk bij! Ik weet het niet zeker maar volgens mij lopen er hier heel veel zonder oormerken. Geen idee of het hier verplicht is, de loslopende zwarte varkens volgens mij niet.
Bedankt voor je antwoord!

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:02

Wij proberen ook redelijk veel uit de tuin te halen, we hebben een kersenboom waarvan we dit jaar superveel kersen hadden. Heel veel frambozenstruiken, waarvan we er heel veel opeten maar ook invriezen. Een paar bramenstruiken. Een paar appelbomen waarvan we dit jaar maar 1 appel hebben :(
Een hazelnotenboom, 2 walnotenbomen <3 En we hebben dan nog tomaten, sla, vijgen, courgettes, pompoenen en knoflook. En vlees eet ik niet (vegetarisch) maar mijn ouders halen dit bij iemand waarvan de koeien op een heel groot natuurgebied mogen lopen. We hebben wel 8 kippen voor de eieren :)

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:33

Ik wil ook helemaal zelfvoorzienend worden. Wij zijn nu aan het rommelen met een moestuin. Vooralsnog gaat nu de meeste moeite zitten in het jezelf loskoppelen van de nutsvoorzieningen. We wonen in een buitengebied en willen stroom op gaan slaan zodat de meter eraf kan, is nog niet zo simpel. Water en warmte willen we ook zoveel mogelijk hergebruiken. We hebben nog wel een weg te gaan, maar de moestuin staat en als we straks (zo goed als) afgesneden zijn dan gaan we eens kijken of er nog dieren bij komen ook.

palousa_boy

Berichten: 10422
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:52

Voor water kun je natuurlijk eventueel een put laten slaan (of zelf boren) en als je van het gasnet af wilt kun je bijvoorbeeld voor de winter een fornuis op hout kunnen overwegen (die verwarmt ook meteen een deel van je huis) en dan voor de zomer koken op flessengas.
Verwarming kun je dan voor hout (stukken of pellets) kiezen of zoals wij een warmtepomp.