Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:12

Dankje!! Leuk om te horen. Ik ben wel echt heel inconsequent met uploaden. :Y)
Ik vind 't ook altijd erg leuk om te kijken hoe andere dingen doen en waarom ze het zo doen. Heb 't afgelopen jaar al zoveel geleerd.

Qua beer zoeken we bij voorkeur een pietrain, duroc of husumer. Hebben nu geprobeerd met enkele bij ons in de buurt contact te leggen, nog niet met veel succes. Op marktplaats zitten er vooral veel in de achterhoek. Als 't allemaal niet lukt hebben we nog wel een bevriende 'boer' met een bonte bentheimer.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:06

Moonfight schreef:
Als melkveehouder zijn varkens inderdaad een no brainer! Zijn biggen daar zo duur ja? Er zijn (in amerika) ook varkensrassen die gefokt zijn om te overleven op weidegang. Maar volgens mij zijn die niet in andere landen te krijgen.

Ik heb het eens nagevraagd, een big kost ongeveer 160 euro. Ik vind dat nogal veel, hoe ligt de prijs in Nederland?
Het gaat dan om een gewone big uit commerciële fok, geen speciaal ras of zo.

Mizora

Berichten: 18115
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:32

Kuggur schreef:
Moonfight schreef:
Als melkveehouder zijn varkens inderdaad een no brainer! Zijn biggen daar zo duur ja? Er zijn (in amerika) ook varkensrassen die gefokt zijn om te overleven op weidegang. Maar volgens mij zijn die niet in andere landen te krijgen.

Ik heb het eens nagevraagd, een big kost ongeveer 160 euro. Ik vind dat nogal veel, hoe ligt de prijs in Nederland?
Het gaat dan om een gewone big uit commerciële fok, geen speciaal ras of zo.


Hoeveel weken is de big dan en hoeveel kg? Gewoon 3-4 weken en 7.5kg of 9-10 weken en 25kg? Of nog iets anders?

Wat ik op boerderij.nl terugvind is dat een big van 25kg zo'n 40 tot 60€ moet kosten: http://www.boerderij.nl/Varkenshouderij ... l-130702E/

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 13:59

Hm, weet dat niet zeker, , het zijn nog vrij kleine dieren die ze hier kopen om zelf te mesten, zéker niet meer dan je tweede optie. Maar het zou ook best die kleinere mogelijkheid kunnen zijn.
Ik vermoed dat de prijs hier kunstmatig zo hoog wordt gehouden; geen concurrentie, en de verkopers van zulk grut zijn zelf mestbedrijven, die er juist geen belang bij hebben dat boeren en particulieren kleinschalig varkens mesten.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:36

xXLiekeXx schreef:
Dankje!! Leuk om te horen. Ik ben wel echt heel inconsequent met uploaden. :Y)
Ik vind 't ook altijd erg leuk om te kijken hoe andere dingen doen en waarom ze het zo doen. Heb 't afgelopen jaar al zoveel geleerd.

Qua beer zoeken we bij voorkeur een pietrain, duroc of husumer. Hebben nu geprobeerd met enkele bij ons in de buurt contact te leggen, nog niet met veel succes. Op marktplaats zitten er vooral veel in de achterhoek. Als 't allemaal niet lukt hebben we nog wel een bevriende 'boer' met een bonte bentheimer.


Waar woon je?
Onze Husumer beer zou binnenkort best op vakantie mogen als hij groot genoeg is om te dekken.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:39

Mizora schreef:
Hoeveel weken is de big dan en hoeveel kg? Gewoon 3-4 weken en 7.5kg of 9-10 weken en 25kg? Of nog iets anders?

Wat ik op boerderij.nl terugvind is dat een big van 25kg zo'n 40 tot 60€ moet kosten: http://www.boerderij.nl/Varkenshouderij ... l-130702E/


Een prijs tussen de 50 en 75 euro is denk ik een betere schatting.
Wil je een bijzonder ras met stamboom dan mag je 150 euro rekenen voor een big.

Edit: Het stuk gaat over biggen in de bioindustrie en niet over hobbyhouders die hun biggen te koop aanbieden.

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:37

Kuggur schreef:
Hm, weet dat niet zeker, , het zijn nog vrij kleine dieren die ze hier kopen om zelf te mesten, zéker niet meer dan je tweede optie. Maar het zou ook best die kleinere mogelijkheid kunnen zijn.
Ik vermoed dat de prijs hier kunstmatig zo hoog wordt gehouden; geen concurrentie, en de verkopers van zulk grut zijn zelf mestbedrijven, die er juist geen belang bij hebben dat boeren en particulieren kleinschalig varkens mesten.

Ik weet niet wat voor varkens dat zijn, maar kunnen die buiten of hebben die absoluut jaar rond een (verwarmde) stal nodig? Want welke faciliteiten je moet bouwen en onderhouden scheelt nog al wat qua kosten, komt natuurlijk voer bij (varken is omnivoor en zal zeker voor de commercie niet af te mesten zijn op gras). Dat is dus een stukje duurder dan een schaap die grotendeels zichzelf voert en verder genoeg heeft aan hooi en 2x/dag water ijsvrij maken.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 08:40

Elise_0o schreef:
xXLiekeXx schreef:
Dankje!! Leuk om te horen. Ik ben wel echt heel inconsequent met uploaden. :Y)
Ik vind 't ook altijd erg leuk om te kijken hoe andere dingen doen en waarom ze het zo doen. Heb 't afgelopen jaar al zoveel geleerd.

Qua beer zoeken we bij voorkeur een pietrain, duroc of husumer. Hebben nu geprobeerd met enkele bij ons in de buurt contact te leggen, nog niet met veel succes. Op marktplaats zitten er vooral veel in de achterhoek. Als 't allemaal niet lukt hebben we nog wel een bevriende 'boer' met een bonte bentheimer.


Waar woon je?
Onze Husumer beer zou binnenkort best op vakantie mogen als hij groot genoeg is om te dekken.


Dat zou leuk zijn! Heb je een PB gestuurd.

Wij hebben gister onze 2 kalkoenen geslacht, wat ondanks alle horrorverhalen verbazingwekkend soepel ging. Eentje is 2,6 kg, de ander over de 5kg. Nu nog even een recept bedenken.

Mizora

Berichten: 18115
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 08:50

Elise_0o schreef:
Mizora schreef:
Hoeveel weken is de big dan en hoeveel kg? Gewoon 3-4 weken en 7.5kg of 9-10 weken en 25kg? Of nog iets anders?

Wat ik op boerderij.nl terugvind is dat een big van 25kg zo'n 40 tot 60€ moet kosten: http://www.boerderij.nl/Varkenshouderij ... l-130702E/


Een prijs tussen de 50 en 75 euro is denk ik een betere schatting.
Wil je een bijzonder ras met stamboom dan mag je 150 euro rekenen voor een big.

Edit: Het stuk gaat over biggen in de bioindustrie en niet over hobbyhouders die hun biggen te koop aanbieden.


Hij geeft ook aan dat het gaat om een big uit de commerciële fok, dat klinkt voor mij als bioindustrie/gangbare varkenshoyderij en niet als hobbyhouders die hun biggen aanbieden. Er wordt nadrukkelijk aangegeven dat het niet om een speciaal ras gaat.

Hobbyvarkens zijn inderdaad (soms) een ander verhaal.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:25

Ja daarom dacht ik, ik zet het er even bij, omdat de meeste hier, daar hun biggen vandaan zullen halen en niet uit de bioindustrie.

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:27

Hier afgelopen weekend voor het eerst kaas gemaakt, lekkerrrrrr! Voor de eerste keer tevreden, maar toch wat puntjes voor de volgende keer. ;) Knoflookkaas is het geworden!

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:39

_PassoaJus schreef:
Hier afgelopen weekend voor het eerst kaas gemaakt, lekkerrrrrr! Voor de eerste keer tevreden, maar toch wat puntjes voor de volgende keer. ;) Knoflookkaas is het geworden!

Gaaf! Zal wel een flink proces zijn. Hoe lang ben je ermee bezig?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:41

Zijn hier mensen die nog iets doen aan waterbesparing? Bijvoorbeeld regenwater opvangen en zuiveren?
Ik vind het altijd zo zonde om bijvoorbeeld de tuin te sproeien of de wc door te spoelen met drinkwater.

Achterom
Berichten: 23053
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:45

De tuin besproeien doen we op dit moment helaas nog met drinkwater, ik moet nog op zoek naar een goede beregeningspomp, want dan kan ik gaan sproeien met grondwater. Dat doe ik op de wei overigens al wel, maar die pomp is zwaar en niet makkelijk te verplaatsen. Dus ik moet er eigenlijk een bij hebben.
Voor het doorspoelen van het toilet is dat helaas geen optie vanwege de roest in het water. Daarvoor zoek ik ook nog goede ideeën :j

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 10:50

Wij hebben 2 IBC tanks die ons regenwater opvangen. Deze gebruiken wij zoveel mogelijk. Over het algemeen hoeven we alleen tijdens hoogzomer gebruik te maken van drinkwater voor onze dieren en planten :)

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:03

Wij hebben een waterput waar we de tuin en weide mee sproeien en het drinkwater van de paarden mee vullen enzo. Ik ben ook wel benieuwd of er mensen zijn die grondwater gebruiken voor de wc en om te douchen enzo. Het is voor ons helaas nog te duur om zo'n systeem aan te sluiten, vooral ook omdat we gehuurd zitten.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:04

Wij hebben 1 regenton van 100 liter en 1 IBC vat. We hebben nog 2 regenpijpen vrij, waarschijnlijk komt er aan 1 ook nog ooit een IBC vat. Dit wordt gebruikt voor de beesten en de moestuin.

Daarnaast hebben wij een grondwaterpomp met verdeeld over het land 3 pulsen. Helaas doet de pomp het nog steeds niet goed -O- Als deze het goed doet wordt deze gebruikt voor de moestuin, alle bomen die aangeplant zijn en om de vijver op peil te zetten en te houden.

Voor ons eigen water gebruiken we leidingwater. Mijn ouders hebben een tijdje op regenwater gedraaid voor de wc en het wasmachine, echter moesten ze toen heel vaak het filter vervangen. (ik was nog te jong om echt mee te krijgen wat er defect was en waarom).

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:27

Wij zijn omringd door sloten. Mijn idee was om de weide te besproeien met slootwater. Natuurlijk komt er wel een goede filter tussen. Heeft iemand hier ervaring mee? Vraag mij af of ik dan meer kans heb op leverbot?

Een grondwaterpomp voor de (moes)tuin is ook nog een idee. Het gaat om een behoorlijk oppervlak en drinkwater vind ik enorm zonde.

Interessant Lieke. Jammer dat je niet precies weet welke techniek dit was. Jij zuivert het water niet voordat je de moestuin besproeid?

https://www.hydrotense.eu/epages/491664 ... .HM-NAF002
Ik vraag mij af of dit voldoende zuivert om groenten te kunnen wassen voor het bereiden van het eten.

Malenka

Berichten: 7597
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:33

Voor ons te bouwen huis zijn we van plan om geen aansluiting op water aan te laten leggen. We willen alles doen met regenwater van ons eigen dak wat we zelf in het huis filteren tot gebruiks en drinkwater. Het water dat we vervolgens door de gootsteen of doucheput laten lopen, zal worden gefiltert door de planten in de kas en vervolgens voor de wc gebruikt worden. Dat zijn de plannen. Hopelijk worden ze ook werkelijkheid.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:48

Heel interessant Malenka!! Ben benieuwd hoe dat uiteindelijk gaat werken. Dat is wel het voordeel van een nieuw huis bouwen, je kunt alles gelijk goed doen.


Mijn ouders thuis sproeien al jaren de (moes)tuin met slootwater. Het ruikt wel, maar nog nooit problemen van ondervonden. Echter hebben hun nooit dieren gehad, dus geen idee hoe het met leverbot zou zitten.

Ik zuiver inderdaad geen water voordat ik de moestuin besproei, nooit over nagedacht :')
Die pomp durf ik ook niet te zeggen of dat iets is. Zou altijd mijn pa eens kunnen vragen.

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:55

Als je je weiland niet drassig maakt (wat me sowieso niet handig lijkt met paarden :P ) zal het met leverbot wel meevallen. Als het weer dermate droog is dat je de weide moet sproeien zullen de slakken die het overbrengen zelf al wel verstopplekjes hebben gevonden, en na het sproeien is de toplaag snel genoeg weer te droog voor slakken.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:23

Kun je daar iets meer over vertellen Malenka? Of heb je een linkje? Klinkt interessant.
Al houden wij de wateraansluiting wel. Stomme ding moet verplaatst worden en dat is een duur grapje. We zullen hem mooi gebruiken ook ;)

julius_juut, daar heb je gelijk in. Daar stond ik nog niet zo bij stil :P

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:41

Wij hebben een hele oude waterput die we gebruiken voor de moestuin en de tuin eventueel. Daarnaast heeft de kas een stel dakgoten waar kleine regenpijpjes aanzitten zodat ik op die manier het water voor de kas verzamel.
Bovendien staan er her en der snel voor het grijpen nog wat tubs, maar als die bij een bui water opvangen wordt dat ook weer terug op de tuin gebruikt.

In huis zouden we best dingen op regenwater willen laten gaan (de wc's), maar dat zou zo'n ingrijpende verbouwing zijn voor dit kleine huisje dat we dat niet doen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:47

Selka schreef:
Zijn hier mensen die nog iets doen aan waterbesparing? Bijvoorbeeld regenwater opvangen en zuiveren?
Ik vind het altijd zo zonde om bijvoorbeeld de tuin te sproeien of de wc door te spoelen met drinkwater.

Hoeft niet bij ons. Wij krijgen ons water uit één van de vele bronnen in de helling boven onze boerderij. Al dat water stroomt sowieso de zee in, dus het maakt niets uit hoeveel we er van gebruiken ( zolang we niet meer uit de verzameltank proberen te tappen dan erin stroomt ;) ).

Malenka

Berichten: 7597
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:57

Ik heb een video opgezocht over het waterfiltersysteem. Nu nog een over de planten. Maar dat komt later. Als je zoekt naar earthships kom je het ook wel tegen.

https://youtu.be/YpKayMx-edQ