Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:16

Ik denk niet dat deze geschikt is voor grote kippen/kalkoenen. Ik twijfelde eigenlijk al of het wel voldoende werkte bij barneveldertje (kriel-maat dus!). Normaal doe ik kippen altijd de kop eraf, maar het lange mes is pleitte en verder hadden we geen scherp genoege messen. Kip was beroerd en moest dus dood, naderhand bleek ze flink vocht in de buikholte te hebben, ik denk wel een half tot heel kopje. Maar ik kan het bij bewustzijn spartelen en het dood spartelen bij een kip niet goed uit elkaar houden, als de kop eraf is weet je het tenminste zeker.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 19:17

Karuna, ik heb je even een pb gestuurd. Supergoed dat je bezig bent met waar je eten vandaan komt!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:27

Had ik al gelezen en terug geantwoord. :) het is dat ik fysiek helaas niet meer de mogelijkheid heb zelf veel te doen. Dan maar anderen betalen die het voor me doen. Ben ook fan van survival en wildpluk en zo. Mijn stookhout dat ik moet kopen is van lokale bomen, gezaagd gekloofd en verpakt door verstandelijk gehandicapten in de buurt. Hout is eerst natuurgedroogd. Of het is appel en perenhout van fruitboomgaarden die vernieuwd moeten worden. Ook weer bij voorkeur dicht uit de buurt,

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:36

Lees ik vandaag in de krant dat je een fikse bon kan krijgen als je bramen plukt! Hooguit een champignonbakje voor eigen gebruik zou door de vingers worden gezien....

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:38

O dan ben ik illegaal bezig geweest vandaag }> heb aardig wat bramen weggeknaagd al. Er waren al mooi glimmend rijp. Ik pluk ook geen kilos voor de verkoop. Iemand komt bijvoorbeeld speciaal vanuit utrecht hierheen rijden om de hele regio leeg te plukken aan bramen. Man komt met grote emmers aan om daar jam van te maken voor de verkoop. Trapt ook alles plat. Dat dat niet mag snap ik heel erg goed.maar om wat jam van te maken waarom niet. Bramen zijn niet te koop hier in de buurt helaas,

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:41

Bramen hebben we hier nauwelijks groeien, maar ik ga wel elk jaar flink wat vlierbessen plukken om jam of wijn van te maken :9 Vooral de jam is echt héérlijk!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:42

Vlier is hier van de week gesneuveld. Twee struiken zijn om nu. Ik kan er geen fatsoenlijke lekkere producten van maken en ze stonden gruwelijk in de weg. Nog twee staan er wel maar ook niet lang meer. -O- tuin moet onderhoudsarmer en ze staan precies daar waar graafmachientje tuin inmoet voor vlallen en afvoer

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:49

Die uit Utrecht komt om bramen te plukken, mag wel even bij ons langskomen. Krijgt ie gelijk de snoeischaar mee :P

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:50

Ik volg maar ga eerst even alles doornemen. Ik zou zelf graag mijn levenswijze aanpassen zodat ik ook zelf onderhoudend kan leven, maar verder dan de eerste tomatenplanten ga ik dit jaar nog niet raken!

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:56

Ik wil me ook graag melden! Wij wonen sinds een paar weken op 1,5h in Twente en hebben een flinke hoeveelheid schuren. We willen dat de komende jaren ontwikkelen tot een zelfvoorzienend (niet-agrarisch) bedrijf. We hebben de paarden meegenomen natuurlijk, maar willen ook voor onszelf veel zelf gaan verbouwen/produceren. We hebben al flink wat hoogstamfruit, komende tijd komen er kippen varkens voor de slacht en minstens 1 melkgeit. Verder heb ik een prachtige kelder, dus hoop die paar dingen die je uit de supermarkt moet halen een paar x per jaar in bulk te kopen.

Ik wil hier vooral graag meelezen, ik vind het erg leuk om te zien hoe anderen dingen aanpakken. Zijn er ook mensen hier die eigen stroom produceren?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:14

KPet, geiten zijn kuddedieren, dus minstens twee nemen. Leukste is een ras waar je mee kan wat je wil, dus wil je melk drinken: witte of bonte melkgeit, wil je kaasmaken: (kruising) Toggenburger. Laatste hebben een hoger vet/eiwitpercentage, eersten geven meer melk. Ik weet evt wel een leuk adres (Achterhoek) waar je leuke geiten kan kopen / 'bestellen'.

noordje

Berichten: 2209
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:35

Mag ik ook meekletsen?
Ik heb ook een moestuin , helaas pas laat ingezaaid (wegens omstandigheden) dus ik hoop dat er tijd genoeg is dat alles kan groeien. Wel de mazzel dat de dagen hier nog lekker lang zijn.
Verder hebben we aardig wat fruitstruiken in de tuin met o.a zwarte bessen, aalbessen, frambozen en appelboom.
Verder staan het bos achter het huis vol met blauwe bessen en veenbessen.
Ook een apart soort bes nl multer op z'n Noors, in Engels cloudberries? Die zijn (nog net geen) goud waard.
Hier maken ze een soort jam van en dat wordt dan met kerst veel gegeten.
Frambozen groeien hier ook veel in het wild.
Voor vlees zijn we nog afhankelijk van anderen. Vis gaan we dit jaar zelf proberen te vangen en dan de vriezer in.
Interessant te lezen hoe anderen zelfvoorzienend zijn. Dat van die cavia's is ook wel apart, waar smaakt dat vlees naar?
Een vriend van ons had een schuur vol konijnen. Daar at hij dan het vlees van.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:03

Zijn er ook mensen die zelfvoorzienend en vegetarisch of veganistisch zijn?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:27

Nikass schreef:
Zijn er ook mensen die zelfvoorzienend en vegetarisch of veganistisch zijn?

Ja wij :j
We hebben zelf kippen waar we af en toe een ei van eten (de kippen hebben we vooral voor de leuk en zijn ook wel handig voor de mest en als afvalverwerkers), maar verder eten we bijna helemaal plantaardig.
Ik heb bv een heerlijk recept voor vegan cheddar-kaas voor tosti's en pizza, daar heb ik geen melk voor nodig :9
En ik plant genoeg peulvruchten, we willen een paar notenbomen planten, en ik heb wat stronken liggen voor oesterzwammen, waarvan we vleesvervangers kunnen maken.
Scheelt ook nog heel veel ruimte, voer en water in vergelijking met vleesvee en melkkoeien.

_Mara_

Berichten: 2138
Geregistreerd: 08-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:41

Zelfvoorzienend leven is een droom van mij maar nog niet realiteit. O:) Al heb ik dit jaar wel een stapje in de richting gedaan door het aannemen van een moestuin bij een lokale moestuinvereniging.

Mijn tuin is ruim 360m2 en daar kan ik heel wat vanaf halen! Het is mijn allereerste moestuin zelf en ik ben nog een hoop aan het leren. In theorie zou ik er jaarrond van moeten kunnen eten samen met mijn vriendin, maar dat is nog niet het geval. Begonnen met wat bedden van 1.5x3 meter en daar haal ik al wat leuke hoeveelheden vanaf. Vooral de blauwe bessen struiken van de vorige bewoners geven kilo's bessen! En als ik ze dan verwerk en ook wat weggeef aan familie en vriendin dan voel ik mij gewoon zo blij. *\%/*

Ben nu al bezig in mij hoofd om te bedenken hoe ik het volgend jaar ga aanpakken om nog meer zelfvoorzienend op voedselgebied te worden. Helaas zijn dieren niet toegestaan anders had ik graag wat kipjes gehad voor de eieren. Maar wie weet, ooit, een klein boerderijtje. Tot die tijd doe ik graag inspiratie op en blijf ik ook zeker meelezen!

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:45

Ik meld me ook even. Ruim 10 jaar geleden een begin gemaakt met een moestuin, later de moestuin verplaatst en een kas erbij gezet. Inmiddels een grotere kas <<). Kippen is nog een grote wens, en dan waarschijnlijk Bielefelders of Rhode Island Reds.
Maar de laatste jaren is het een beetje in het slop geraakt. Eerst door mijn moeders gezondheid die achteruit ging, en dit jaar doordat ik zelf weer ben gaan studeren en ongelukkig van een paard gevallen ben :o
Volgend jaar weer een kans :D

Ondanks alles nog steeds gefascineerd door homesteading, en zou graag verhuizen naar een plek waar het gewoon allemaal wat makkelijker gaat en de ruimte niet zo idioot duur is.

Mizora, heb je voor dat schietmasker voor die cavia's geen vergunning nodig? Wij hadden daar hier een leuke discussie over, omdat de huisgenoot overtuigd is dat je daar een kogel voor nodig hebt.
Ik heb iemand gekend die ook af en toe cavia at, maar die maakte ze klaar zoals in Zuid-Amerika. In het vel dus, wat er daarna afgehaald werd.

Konijnen zou nog een optie kunnen zijn, maar denk dat ik dan liever wat extra kuikens van de kippen groot laat worden. Die kunnen in de winter wat makkelijker het onkruid uit de moestuin weg eten, terwijl ze keurig de boel bemesten :j

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:46

Ah leuk Annemiek, ik dacht me al te herinneren dat jij vegetariër bent.
Misschien klopt het niet wat ik zeg, maar ik verwacht bij mensen die zelfvoorzienend willen zijn - en in mijn ogen dus bewust in het leven staan - dat ze ook meer bezig zouden zijn met de voetafdruk die ze achter laten?

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:20

Wat een leuk topic!

Wij zijn niet helemaal zelfvoorzienend, maar wel een heel eind.

We hebben zonnepanelen op het dak, dus zijn sowieso al energie-neutraal. Ook hebben we een waterpomp voor het water voor alle dieren / tuin / enz. Voor onszelf hebben we wel leidingwater.

Samen met man + kind wonen wij op een boerderij met 30 hectare land (vleesstieren en paardenopfok) en onze overburen hebben biologische kippetjes. Dus vlees + eieren is makkelijk. Melkproducten kopen we wel. Ik zou ooit wel een dubbeldoel-koetje willen, maar dat ziet mijn man niet zo zitten (die snap namelijk al wie hem kan verzorgen :+ :o )
We verbouwen een groot deel van het veevoer / hooi zelf.

Verder hebben we 20 fruitbomen, gigantisch veel druiven / bramen / rode bessen / frambozen en een groentetuin.
Vooral de bramen gaan gigantisch hard, ik heb deze week al bijna 4 kg bramen geplukt en dit is nog maar het begin. Een deel is al op (heerlijk door de yoghurt) en de rest is ingevroren. Dit weekend wil ik jam maken.

Ik denk dat ik gemiddeld nog zo'n 30 euro per week besteed in de supermarkt (bijv. suiker, koffie, schoonmaakmiddelen, frisdrank, enz).

En meteen even een vraag: weet iemand hoe je boontjes / rode bieten / snijbiet / courgette kan inwecken? Is dat uberhaupt mogelijk? Mijn ruimte in de vriezer is namelijk nogal beperkt dus daarom wil ik het liever gaan wecken.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:29

@Nikass, ik ben totaal niet bezig met die voetafdruk.
Maar ik erger me gewoon steeds meer kapot aan alle voedselschandalen, voedingsmiddelenproducenten die allerlei chemische rommel in onze mik proberen te douwen en de farmaceutische industrie. Kortom aan iedereen die roept dat ze 'het beter doen dan de natuur' :roll: en denken dat de consumenten het toch allemaal wel zullen slikken (letterlijk :7)

Dan ben ik maar wat meer tijd kwijt, en geen kant-en-klaar, maar ik eet een stuk lekkerder sinds ik alles zelf maak. En ik weet precies hoe ik het in de grond stop en hoe ik het eraf haal. En wat ik zelf niet genoeg kan telen, wordt zoveel mogelijk lokaal bij plaatselijke telers gehaald waarvan we weten hoe ze werken.

Leven wordt steeds duurder, maar wat we kunnen kopen is bepaald niet smakelijker geworden.
In mijn optiek is gezond voedsel ook smakelijk voedsel. En dat betekent als ik boerenomelet maak, dat ik verse groenten pak en een paar eieren. Op een doosje boerenomelet las ik ooit eens 12 ingrediënten, en de gedroogde groenten waren krap 10% van de totale inhoud.... Dat was voor mij het moment om te stoppen met die rommel en zelf zoveel mogelijk vers te gaan maken :D

@Carola, ik ben jaloers..... :+

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 22:35

Wat leuk al die nieuwe aanmeldingen!

Carola, Die kan je zeker wecken maar ik ga zelf binnenkort dat ook voor het eerst doen. Dus nog geen tips van mij helaas.

Siamsmeesje, deze schietmaskers werken niet met patronen maar met een veer en een pin. Daarvoor heb je geen vergunning nodig.

Ik heb even een paar foto's gemaakt van ons stekkie (de hoogtepunten :+ ), dit is onze boomgaard waar ook onze vaste toom kippen loopt. Wat kale plekken nu door de engerlingen maar de kippen hebben die allemaal opgepeuzeld dus binnenkort even inzaaien
Afbeelding

Ons kalkoenenhok. We werken graag met schapen en pluimvee netten omdat je makkelijk je dieren kan blijven verplaatsten. De A-frame is het nachthok (beter bekend als de TurkeyTent). Ook weer veel overlast van de engerlingen, is drama dit jaar.

Afbeelding

Onze varkens, lekkere blubber door de gigantische hoeveelheid regen van begin deze week. Maar de varkens vinden het heerlijk. Ze hebben ook nog een betegeld stuk dus ze kunnen altijd droog staan.

Afbeelding

Onze moestuin, veel leeg omdat de aardappels er net uit zijn. De ene kant is alweer ingezaaid en op de andere kant komen weer kolen.

Afbeelding

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 00:44

Wat een leuk topic! Zelfvoorzienend leven spreekt me heel erg aan, maar ik kom zelf op dit moment nog niet verder dan een paar kroppen sla in de achtertuin en een courgette plant op de paardenwei. :) Wel vind ik het echt inspirerend om mee te lezen! Ik ben vooral geïnteresseerd in permacultuur, dus veel vaste planten etc.
Zelf eet ik weinig vlees en ik denk dat ik het vlees van bekende dieren echt niet zou kunnen eten. Mocht ik zelfvoorzienender gaan leven, dan ga ik ook meer de vegetarische kant op. In ieder geval wil ik graag meer groentes gaan verbouwen, maar ja, druk druk druk. Goede stimulans dit topic :)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 06:01

Carola, boontjes heb ik regelmatig geweckt, en dat gaat echt prima. Wel is het belangrijk dat de potten echt goed gesteriliseerd zijn, dus niet alleen even afgewassen maar liefst echt met soda uitgekookt, en de boontjes moeten vrij lang wecken in zoutwater. Maar dan zijn ze ook echt lang houdbaar.
Ik heb zelf een echte weck-ketel, maar gebruik meestal een hoge soeppan omdat ik vaak met kleinere hoeveelheden werk. De weck-stortglazen met glazen deksel zijn erg fijn vind ik, en vooral ook veiliger dan potten met draaideksels omdat een glazen deksel gewoon los laat als de inhoud slecht is geworden. Dan weet je dat het de prullebak in kan.

Leuk dat er meer mensen voorbij komen die helemaal vegetarisch zelfvoorzienend zouden willen leven!

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 07:32

Interessant topic!
Ik had het er gister over met mijn vriend, ik vind het heel erg knap :j

Je hebt veel ruimte nodig om veel verschillende dieren en groenten en dergelijke te kunnen houden/kweken.
Wij wonen in een woonwijk, dus het zou voor ons absoluut niet te doen zijn, maar ik kan mij voorstellen dat als je een mooie stek ergens in een buitengebied hebt, dat dit wel mogelijk is.

Ik blijf even mee lezen :)

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 07:49

Mizora schreef:
Doe het op het moment een beetje. Ik ben bezig een eigen Tiny House te bouwen van 4x6m, heb een tuin van 400m2 en daarop heb ik mijn moestuin. Op het moment kweek ik geen dieren voor de slacht omdat ik met studie, eigen bedrijfje opstarten, honden en ontwikkelen van mijn huisje het nog te druk heb om verder te fokken. Maar ik heb het met de cavia's en kippen wel gedaan. Bij voorkeur verkoop ik ze, maar als ze zo'n 4 maanden zijn en nog niet verkocht, dan eet ik ze op. We hebben nog steeds kippen, maar geen broedse kippen meer. En bij de cavia's heb ik de fokbeer laten castreren. Dus wel eieren maar verder hobby.

Uiteindelijk wil ik konijnen, cavia's, kippen en kwartels gaan houden voor het vlees. Op deze manier ben ik niet afhankelijk van anderen voor het slachten.

Qua konijnenrassen ben ik nog erg aan het twijfelen. Ik wil geen hele grote konijnen, maar of het havanna's, hollanders of non-dwerg kleurdwergen worden ben ik nog niet uit. Het moet in ieder geval ook goed verkoopbaar zijn.

Qua caviarassen is het simpel. Ik fok cavia's zonder onderhoud. Dus er mag geen satijn in zitten, skinnydragers bij voorkeur niet, maar is bij een zeug geen fokuitsluitend iets, dalmatiner wil ik ook niet omdat het homozygoot lethaal is en geen langharen. Ik fok in principe bonte cavia's, dan zijn ze uit elkaar te houden en zo veel mogelijk verschillende kleurtjes. Als het hele nest andere kleuren heeft, dan is het voor maar helemaal top. Op deze manier is het ook een stuk gemakkelijker om hele heterozygote dieren te krijgen, en daardoor ook dieren met relatief grote nesten en meer kans op gezonde dieren.

Qua kippenras ben ik op de Australorp (groot) uitgekomen. Het ras met de meeste eieren en vlees en het is geen zeer trage groeier. Tot nu toe hebben we barneveld kriel en new hampshire kriel (kippen van mijn ouders).

Kwartels moeten japanse kwartels worden, bij voorkeur in geel wildkleur.


Ik heb zelf altijd Weners, Rode Nieuwzeelanders en gele van Bourgondië voor de thuisslacht gehad, niet te groot , goede opbrengst van vlees en groeit redelijk vlot.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:30

Ik zou me ook graag willen aanmelden! Ik kan lang niet zo zelfvoorzienend leven als ik wil, maar stukje bij beetje kom ik er.

We zijn onlangs verhuisd, van een appartement naar een hoekhuis met 100 M2 tuin. De kipjes zijn er, nu nog alleen voor eieren en sier. Mogelijk volgend jaar ook een toompje vleeskippen.

De bedoeling is om langs het huis moestuin grond te maken, nu is het nog wat courgette, wortel, tomaat en komkommer + wat kruiden en slasoorten verspreid in de border.

Wij halen ons vlees van een biologische melkboer, die zijn koeien die te weinig produceren op een natuurgebied zet en enkele keren per jaar slacht.
Zo hebben we toch eerlijk, goed vlees en we weten waar het vandaan komt. Als we het vlees ophalen zien we ook altijd de koetjes staan, en als ik zie hoe ze leven heb ik er geen probleem mee om ze op te eten.

Zonnepanelen zitten er sinds een maand ook op :)