Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:16

Wat leuk zeg dat er hier ook mensen mee bezig zijn!
Wij zijn er nog niet mee bezig, maar willen het wel heel graag en houden daar dus ook rekening mee in de zoektocht naar een nieuw huis.
We hebben net ons appartement verkocht en wonen nu anti-kraak op een boerderijtje. We mogen er helaas geen dieren houden, omdat we erg snel weg moeten kunnen.
We zijn vorige maand verhuisd, dus misschien wat laat voor groentes.
Of zijn er nog dingen die we nu nog kunnen zaaien?
Het blijft wel een risico natuurlijk, omdat we van de ene op de andere dag moeten kunnen vertrekken. Dus al te grote investeringen willen we nu niet doen, maar alle beetjes helpen toch?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:24

Radijsjes :D

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 14:30

Annemiek, hier zijn alle stekjes aangeslagen dus al mijn vrienden en familie krijgen een druivenplant mee haha! Brood bakken zou ik me nog wel eens in willen verdiepen. Maar dan meer 'lekkere' broodjes voor bij de soep oid. Niet perse ons dagelijke sneetje brood.

Mizora: Spannend zeg allemaal! Klinkt erg goed!

Sannanasje: Ik heb laatste nog wortel, pastinaak, bietjes, snijbiet, pluksla, sperzieboontjes en spinazie gezaaid :)

Ik had trouwens niet gedacht dat er zoveel mensen mee bezig/geïnteresseerd zouden zijn :+

josien_m_
Berichten: 2410
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:34

Elise_0o schreef:
Zijn nu bezig met 2 Dexter/Dahomey vaars kalfjes te zoeken, maar man man wat vragen ze daar idioot veel geld voor!


Die dwergrassen runderen zijn inderdaad erg duur. Ik heb een tijd minizeboes gehad, die zijn momenteel een stuk goedkoper. Maar Jersey's zijn aan te raden, het is een koeienras wat erg goedkoop is in aanschaf doordat er minder vlees op zit, al zijn er niet zo veel in Nderland maar je kunt er wel aankomen. Ook zijn die vrij tam en op mensen gericht als je er aandacht aan besteedt.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:35

Er kan van alles gezaaid worden nu.

https://zaaikalender.com/augustus/

Zeker als je de langdurigere planten in potten houdt (bij voorkeur met makkelijke-moestuin-mix, het maakt echt uit is mijn ervaring), kan je echt heel veel nog/nu. Radijzen toevallig net niet deze maand, hoewel je het altijd kunt proberen schieten ze in augustus vaak snel door.

Ik heb gisteren spinazie, meerdere soorten sla, bieten, stengelui, knolselderij, worteltjes, tuinkers, pak choy, venkel en sugarsnaps gezaaid. Daarnaast heb ik de afgelopen weken ook rucola, snijbiet en palmkool gezaaid (en nog meer sla, bieten, worteltjes en tuinkers. Wist je dat tuinkers tot een halve meter hoog kan worden?).

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:42

Dat is dus één van de weinige dingen die ik mis uit Nederland; het gunstiger klimaat voor tuinieren.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 14:43

Och dat geloof ik Kugger!

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 15:53

josien_m_ schreef:
Elise_0o schreef:
Zijn nu bezig met 2 Dexter/Dahomey vaars kalfjes te zoeken, maar man man wat vragen ze daar idioot veel geld voor!


Die dwergrassen runderen zijn inderdaad erg duur. Ik heb een tijd minizeboes gehad, die zijn momenteel een stuk goedkoper. Maar Jersey's zijn aan te raden, het is een koeienras wat erg goedkoop is in aanschaf doordat er minder vlees op zit, al zijn er niet zo veel in Nderland maar je kunt er wel aankomen. Ook zijn die vrij tam en op mensen gericht als je er aandacht aan besteedt.


Jerseys zijn helaas te groot, zijn wel hele mooie koeien.
Wat is de prijs voor een zeboe op het moment dan?

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:05

Ik wil graag een moestuin aanleggen dus lees ook mee. Wat ik me hierbij wel altijd afvraag is hoe jullie het financieel voor elkaar krijgen om vrijwel volledig zelfvoorzienend te zijn. Het lijkt me namelijk compleet fantastisch maar een huis met voldoende grond voor dieren en planten kost hier toch al snel minstens een miljoen. Dus hoe doe je dat in hemelsnaam?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 16:06

Verhuizen naar een gat :+

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:07

Hahaha! Dat antwoord vreesde ik al!

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:15

Ik lees ook graag mee! Dit jaar ook lekker een moestuin gemaakt en heb de smaak helemaal te pakken :D Helemaal zelfvoorzienend zie ik mezelf denk ik niet worden, maar ik vind het wel een heel interessant gegeven en wil me er wel eens in verdiepen om te kijken wat mogelijk is als ik later mijn eigen stekje heb! :)

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:22

Ik wil graag meelezen om weg te dromen bij jullie posts

We hebben wel bijna 1,5 ha land met daarop een paddock paradise voor de paarden en 2 schuren, maar vooral geen tijd om een moestuin aan te leggen.

We hebben wel al genoten van de rode besjes afgelopen weken, de bramen worden nu geplukt en de appel- en perenbomen hangen vol.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:43

Ik lees ook graag mee.
Op dit moment nog lang niet zelfvoorzienend, maar dat wordt steeds een stukje beter hoop ik. We zijn ons stekje dan ook nog flink aan het aanpassen naar onze wensen :)
Het meeste land is hier voor de paarden (ongeveer een hectare) en ik heb een paar moestuinbakken.
En een appelboom achterin de wei en een mega walnotenboom naast het huis. In het najaar gaan we nog meer hoogstamfruitbomen planten op het gazon en een paar bessenstruiken (om de een of andere reden ben ik gek op aalbessen :+).
Vlees komt vooral van verantwoorde adressen op dit moment, zoals bijvoorbeeld van veldvarkens in Zelhem.
We hopen in de toekomst zelf een paar varkentjes te houden voor de slacht.

Mijn man stelde laatst nog een gewetensvraag... mijn ene paard is oud en wordt behoorlijk slecht. Ik overweeg om haar naar de slager te doen. Manlief: wil je het vlees dan ook in diepvries hebben? Nou...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:37

Moonfight schreef:
Verhuizen naar een gat :+

Inderdaad, vooral een gat aan het eind van de wereld :D

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:16

Ik lees mee! Zelfvoorzienend leven is ook mijn droom. Maar voor nu woon ik nog thuis. Hoe doen jullie dat met werken? Is er 1 van de 2 kostwinnaar? Aangezien het moestuinieren etc. zoveel tijd kost.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:25

Mizora schreef:
Cavia's zijn inderdaad erg smakeljk, als je ze tenminste niet zoals ik de eerste twee keer verkloot. Maar dan is het alsnog gewoon prima vlees.


Heb je hier foto's van?
Ben toch wel erg benieuwd hoe cavia vlees er uit ziet.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:33

Geryon schreef:
Hoe doen jullie dat met werken? Is er 1 van de 2 kostwinnaar? Aangezien het moestuinieren etc. zoveel tijd kost.

Ik heb altijd part-time gewerkt en ook een tijdje thuis gezeten.. mijn vriend was toen idd de kostwinnaar, maar dit jaar heb ik een half jaar fulltime gewerkt, en dat was echt niet te doen helaas :n

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 18:40

Ik werk parttime en mijn vriend fulltime :)

Niet heel fancy maar wel allemaal zelf gekweekt :)
Afbeelding

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:51


Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:54

Het is dus eigenlijk meer kluiven dus dan echt een stukje vlees, net als bij kleine kippetjes.
Wel heel interessant om te zien!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:59

Moonfight. Gekke vraag maar verkopen jullie ook kalkoen aan derden? Ben er verzot op maar kan geen adres vonden waar ze fatsoenlijk gehouden worden.

Helaas niet meer de mogelijkheid er zelf aan te beginnen. Plannen waren voor frankrijk en zoveel mogelijk zelf gaan produceren maar dat is fysiek onmogelijk. Dan maar zo veel mogelijk kopen van anderen die het voor mij doen lokaal appel peer amandel en nectarines kom ik zelfkwekend aardig mee. Eitjes had ik zelf ook mayonaise maar helaas allergisch geworden voor kipjes. Ben nu een klein jaar kiploos daardoor helaas

Cavia tsja waarom niet. Is in andere landen delicatesse. Klinkt interessant om eens te proeven

O ja zonnepanelen die meer opleveren dan ik gebruik en al mijn snoeihout in de tuin gaat de houtkachel in. :j moestuin altijd gehad dit jaar niks geworden. Tuin gaat overhoop en ik hoop daarna weer een fatsoenlijk stukje te hebben ervoor. Wel ook een klein muurkasje aanwezig,

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:09

Ja, een cavia is maar een klein stukje vlees. Als de cavia levend 800g weegt (ergens rond de 4-6 maanden) dan krijg je er zo'n 400g vlees (incl. bot) na slachten van. Als je hem volwassen laat worden tot 1300g (ergens rond de 1.5 jaar), dan komt er 500g vlees incl. bot vanaf. Niet de moeite waard dus. Ze vervetten en krijgen een hele dikke huid. Met de huid kan ik zelf nog niks, maar mogelijk voor de echte kunstenaars wel cool.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:12

Klaar te maken als kwartel?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 19:13

Mizora schreef:
Natuurlijk kan ik caviavlees laten zien, ik denk niet dat ik hoef uit te leggen welke mijn creatie is en welke die van mijn broertje (kok in opleiding).

http://boktimg.nl/img/m/X3cwvp.jpg
http://boktimg.nl/img/m/MBj0TM.jpg
http://boktimg.nl/img/m/oG0S7m.jpg

Ik heb uiteraard wel geschikt slachtmateriaal gekocht. Ik gebruik deze pin: http://www.natuurlijkerleven.eu/schietmasker-kleinvee

En dit mes:
http://www.natuurlijkerleven.eu/Steekmes-lemmet-14-cm-(Victorinox-5.5603.14)


Ik zit ook te kijken naar dat schietmasker. Maar is deze variant ook goed voor grote kippen en kalkoenen? Die van een slag groter is gelijk 2 keer zo duur!