Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:16

Ik heb vandaag mijn tweede aardbeien bak uitgeruimd, ramvol met stekjes. Een deel ga ik zelf gebruiken maar zit er ook aan te denken om een paar zakjes met kale wortel stekken aan de weg te zetten.

Zat te denken aan 20 stuks per zakje, wat denken jullie? En qua prijs?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:33

Hello allemaal, ik kan een partijtje weckpotten kopen voor een leuke prijs.
Kan iemand mij vertellen hoeveel gram van een soort groente, bijvoorbeeld sperziebonen, in een pot van 1 liter past?
Ik heb nog nooit geweckt dus het is voor mij een beetje lastig in te schatten welke potten qua inhoud handig zijn.

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:16

Check even de site van de AH en zoek op Hak. Dan krijg je alle potten te zien met de inhoud ervan. Zo te zien varieert het gewicht iets per pot qua wat er in zit.

Voor mijn man een 1p potje soep houd ik de middelste maat aan. Dat is ongeveer 1 volle kom.

De potjes met Mexicaanse bonen gebruik ik ook de middelste maat van voor 2 personen (grote eters). Ik vind 1 liter te veel, leuk voor grote batches tomatensaus oid maar denk erg groot voor groente voor 2p.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:00

Wat is de middelste maat qua inhoud?

Goede tip van de AH, ik zal even kijken.

Heeft iemand hier ook ervaring met het bewaren van eieren voor de winter? Water glazing of zijn ze ook in te vriezen?

Edit:
1 liter is voor 2 personen vrij fors inderdaad. Maar, ik kan natuurlijk wel ervoor zorgen dat ik diezelfde pot binnen 3 dagen leeg maak. Ik denk dat ik ze gewoon maar ga halen, dan heb ik volgend jaar ook meer ruimte in de vriezer voor mealprepping en brood vooruit bakken.

Edit 2:
Eieren blijken alleen geklutst invriesbaar. Ik zal de methode met water glazing wel gaan proberen.

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:59

450ml geloof ik

Ik ga dit jaar ook aan de slag met water glazing.

Vorig jaar heb ik veel quiche gemaakt en ingevroren, dat werkt ook top.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 00:22

Bedoelen jullie gebluste kalk / calciumhydroxide met water glazing?
Zo ja, dat heb ik gedaan. En ja, het werkt. Ik eet nu eieren op van anderhalf jaar oud :)
Dooier gaat er wel van stuk en niet alle eieren halen het, maar ze zijn zeker eetbaar. Ik gebruik ze nu op in de pannenkoeken.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:47

Dat bedoelen we inderdaad!
Hoeveel doe jij in wat voor potten?
Hoe weet je dat een ei het niet gehaald heeft? Stinkt het of gaat hij kapot?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:02

Over eieren gesproken, hier mijn nieuwste aanwinsten!
Afbeelding
7 hennen (5 wit en 2 grijs (zilverpel)) en een zilverpel haan.
Allen volbloed Poule de Bresse.

En na het uitladen lagen er nog cadeautjes in de doos van de witte hennen:
Afbeelding
:D

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:03

Nice! Heb je toch het ras dat je graag wilde :)

En alvast eitjes, dat is leuk!

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:07

Nice! Veel plezier met ze!

Er waren wat eieren gesneuveld, dus het stonk wel enigszins toen de bak openging. En soms zat er een ei in dat ik toch net niet fris vond ruiken bij het openen van een ei. Maar de meeste eieren waren geurloos.
De dooier blijft dus niet echt intact, en ik gebruik ze niet gekookt of bijv. in een carbonara, dan heb ik liever verse. Maar in de pannenkoeken gaat heel goed :j
Ik heb voedselveilige plastic emmers gehaald. Eerste experiment zaten er een stuk of 16 in, tweede emmer had er 25. Verhouding water/kalk weet ik niet meer, dat heb ik van internet gehaald.
Wel voorzichtig met het pure spul zijn, en goed je eieren afspoelen voor gebruik nadat ze uit de emmer komen.

Ik was eerst wat sceptisch over eieren zolang bewaren, maar blijkbaar kan het echt :j Ze zijn van herfst 2022 (vorig jaar niets gedaan).

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:11

JudithO schreef:
Over eieren gesproken, hier mijn nieuwste aanwinsten!
[ [url=m/YNg15x.jpg]Afbeelding[/url] ]
7 hennen (5 wit en 2 grijs (zilverpel)) en een zilverpel haan.
Allen volbloed Poule de Bresse.

En na het uitladen lagen er nog cadeautjes in de doos van de witte hennen:
[ [url=m/Eew5yB.jpg]Afbeelding[/url] ]
:D

Gefeliciteerd.
Aan de leg hennen zullen voorraadje wel leggen en dan korter of langer even stoppen tot ze gewend zijn. Kan zijn dus dat je na paar dagen eitjes toch even geduld moet hebben.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:13

Zeker! Eindelijk mijn bresses weer terug. Ik heb er ook echt belachelijk ver voor gereden haha, 3 uur voor de witte hennen en 2 uur voor het trio. Wel te combineren gelukkig in 1 rit ;)

Century, ik lees veel over candling van de eieren om te checken op scheurtjes voor je ze in de pot stopt. Had jij dat ook gedaan?
Super tof dat jij het al geprobeert hebt en met succes! Hier ga ik met 7 hennen sowieso te veel hebben dus ik zal er binnenkort ook aan beginnen.

Maaaaaar eerst ga ik zondag 2 silkie hennetjes ophalen, dat worden mijn nieuwe broedmachines! Dat ze maar veel kuikens mogen uitbroeden :D
Bresses zijn hier vreselijk zeldzaam maar wel gewild, dus ik hoop dat ik zo de kosten van de kippen een beetje kan drukken.

Tamary, klopt dat zal zeker gebeuren. Geen probleem, ik ben nog niet gewend aan dagelijkse kost van eieren.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:30

Oh nee, ik heb geen candling gedaan. Ik heb gewoon nette, schone eieren gepakt, maar daar zaten dus wel een paar met scheurtjes blijkbaar bij.
Gelukkig was de rest nog steeds eetbaar :)

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:32

Dat is het belangrijkste :D

Mooi om te horen dat het zo goed werkt!