Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:11

HopeMyDay schreef:
Ook nog een vraagje vanuit mij, zijn er hier mensen die zelf thee zetten van gedroogde kruiden o.i.d.? Ik zou heel graag zelf naast sparrenthee ook nog wat andere smaken in huis willen hebben..


Ik heb bij de moestuin een flinke strook met dit borderpakket.
Altijd wat voor in de thee te vinden, en het ruikt ook nog eens erg lekker

https://www.haagplanten.net/thee-borderpakket.html

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:38

Matheno schreef:
Wij hadden ze eerder ook los over het erf lopen, maar helaas kwamen de vossen en roofvogels daar ook achter. :-(


Die laten ze gelukkig met rust gedurende de dag. Nachten zijn uiteraard een ander verhaal. Hier vliegen overigens heel veel roofvogels maar schijnbaar zijn onze kippen niet interessant genoeg voor ze.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:43

lizy29 schreef:
Matheno schreef:
Wij hadden ze eerder ook los over het erf lopen, maar helaas kwamen de vossen en roofvogels daar ook achter. :-(


Die laten ze gelukkig met rust gedurende de dag. Nachten zijn uiteraard een ander verhaal. Hier vliegen overigens heel veel roofvogels maar schijnbaar zijn onze kippen niet interessant genoeg voor ze.


Hier ging het ook heel lang goed. De buizerds en sperwers wagen zich sowieso niet zo snel aan de grote legkippen, maar welke roofvogel onze kip heeft gepakt overdag is nog een groot vraagteken. Was op klaarlichte dag en was in mum van tijd gebeurd. Vermoedelijk dan een havik oid.
Betreft hier grote marans kippen.

De vossen sloegen s'nachts toe en groeven zich een weg naar het kippenhok. We hebben nu geheel ingegraven gaas onder de hele kippenren.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:55

Hier werd er ook niets gepakt. Helaas kwamen er klachten van buren omdat ze te dicht tegen de sloot kwamen volgens hun en de kinderen schrik hadden dat de kippen gingen aanvallen. Spijtig…

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:08

Ze hebben hier ook wel genoeg schuil mogelijkheden, zo zitten ze vrij veel in de stallen of in een van de schuren waar ze genieten van de droge grond om in te badderen.

Het hok is momenteel in een schuur, knappe vos die daar in komt (en de honden slapen er naast). Een aantal kippen slaapt in de stal die savonds dicht gaat als er lammeren lopen dus die zitten ook aardig veilig.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:43

Stuk waar ze op het moment lopen is wel dicht en kunnen ze niet uitvliegen. Zonder toezicht zijn ze avontuurlijk. Ze zijn nu ook flink uitgezwaard. Maar kippen kunnen verrassen. Ze gaan liever mopperen dan gooi ik vaak wel wat bij.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:29

amber15 schreef:
Spannend Moestuin!

Ik heb twee Orpington buff kippen en een Orpington buff haan. Op internet las 65 gram voer per kip per dag en dat is wat ik tot nu toe heb gegeven. Iets meer nu het winter is. Maar nu las ik 115-120 gram voor een Orpington. Aangezien ze makkelijk dik schijnen te worden en ik ze ook niet te weinig wil geven, hoeveel geven jullie? Ze scharrelen vrij rond in de tuin.


Ik geef ze twee keer per dag eten; ze mogen van mij onbeperkt maar dat kan niet omdat de mussen dan alles leegeten. Ik heb het idee dat ze het hier heel goed op doen. Mijn Marans was misschien net iets te dik volgens de dierenarts.
De laatste tijd is er eten over 's middags, dus ze krijgen genoeg en stoppen ook wel als ze vol zitten.
Ze scharrelen hier verder over 900m2 van alles bij elkaar.
Ik heb geen Orpington meer :\ en ze was ziek, dus ik weet niet goed of ze genoeg kreeg of niet. Heb wel het idee dat ze een grote eter was omdat ik het idee heb dat er nu meer eten overblijft. Ze was ook nog niet helemaal volwassen, dat zal ook meespelen.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:42

Hm, dan hou ik het voor nu wel op 65 gram per kip. Ze zijn jong, de kippen leggen nog niet. Ik heb gelezen op internet dat je aan het borstbeen kunt voelen of kippen te dik of te dun zijn. Dat voel ik elke week wel even en het lijkt goed.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:51

Dat kan je inderdaad daaraan voelen, doet de dierenarts ook :j
Ik weet niet hoeveel ze hier precies eten, ben ik ook wel nieuwsgierig naar... zal het eens gaan wegen wat ze op een dag krijgen.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:19

Dat van dat borstbeen klopt. Als het borstbeen tussen 'de filets' ligt is je kip te dik. Teveel er bovenop dan is je kip te dun. Bij een slank kippetje kan hij er wel bovenop liggen, maar als je hem vastpakt moet je wel iets van vlees voelen ipv een plat bot tussen je vingers.

Bij ons kregen ze overigens maar wat, haha. Altijd aangevuld met groente en fruit-afval, maar ook gemaaid gras etc.

Kuikens tot 2 maanden hadden overigens wel altijd onbeperkt voer.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:26

Ik heb voor mijn kippen een trapbak. Alleen de kuikens nog niet, al zijn ze nu allemaal op zich zwaar genoeg. Bij 1 hok kunnen daardoor de mussen meesnacken.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:30

De kuikens tot 2 maanden zaten bij ons altijd volledig afgescheiden ivm buizerd, havik en marter.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:08

JudithO schreef:
Dat van dat borstbeen klopt. Als het borstbeen tussen 'de filets' ligt is je kip te dik. Teveel er bovenop dan is je kip te dun. Bij een slank kippetje kan hij er wel bovenop liggen, maar als je hem vastpakt moet je wel iets van vlees voelen ipv een plat bot tussen je vingers.

Bij ons kregen ze overigens maar wat, haha. Altijd aangevuld met groente en fruit-afval, maar ook gemaaid gras etc.

Kuikens tot 2 maanden hadden overigens wel altijd onbeperkt voer.


Ik kan het borstbeen voelen, maar er zitten wel kipfiletjes op, laat maar zeggen. Naast hun voer krijgen ze groente- en fruitafval en ze hebben zo'n 1500m2 om vrij te scharrelen.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 08:49

Ik zet even een stipje bij dit topic voor ik weer mag gaan zoeken want ik geef nu al toe dat ik een slechte ben om actief in topics aanwezig te zijn. :')

Eind deze maand verhuizen wij naar Frankrijk en kan ik eindelijk doen wat ik al zo lang wil, zoveel mogelijk zelf kweken/groeien.. zelfvoorzienend zijn.

Maar we moeten van 0 beginnen. Ik moet eerst nog beslissen welk stukje van onze 18 hectare ik ga gebruiken en deze daarna eerst vruchtbaar maken. En niet te vergeten de boel goed omheinen tegen de everzwijnen en herten die bijna tot aan de achterdeur komen.

Ik wil naast groenten ook fruitstruiken en fruitbomen. Ik hou er ook van om exotisch fruit proberen te laten uitkomen/groeien. Zo heb ik momenteel 2 avocado boompjes en zijn mijn drakenfruit zaadjes aan het uitkomen. De zoveelste mango ligt nog op mij te wachten.

Ik wil leren om alles 'in te blikken' of canning zoals ze zeggen. Want met 2 krijgen we nooit alles op en het is fijn wat voor de winter te hebben en niet alles te moeten invriezen.

Ik wil ook heel graag een stukje eigen vlees voorzien. Om te beginnen met vleeskippen, ik vroeg mij af, zijn hier mensen die ze zelf slachten?

Frankrijk staat ook gekend om zijn niet zo lekker gehakt, dus zal ik binnenkort ook een zoektocht maken naar een goede vleesmolen en 'recept' voor goed gemengd gehakt zoals wij kennen.

Ik hoop hier veel mee te kunnen lezen en info op te doen want ik heb nog veel te leren. :j

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 09:20

Gewoon rundergehakt is prima te doen hoor Skyla. Al moet ik bekennen dat ik vaak gewoon hamburgers gebruik als ik gehakt wil hebben.

Kippen slachten doen wij ook zelf (als ik de tijd en plek in mijn vriezer ervoor vind :=).

Oh en mocht je nog wat artisjokkenplanten willen moet je even een gil geven. Die hebben we nogal veel en ze delen makkelijk.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 09:22

Welkom Skyla! Wat tof dat je in Frankrijk aan de gang gaat met zelfvoorzienend leven. Er zitten in dit topic ook een aantal mensen die in Frankrijk wonen.

Voor het inmaken/wecken zou ik je aan willen raden om een goed boek te kopen. Zeker in het begin is het heel fijn om daar handige recepten voor te hebben. Ik heb mijn boek over inmaken echt heel veel gebruikt en nog kijk ik er wel eens in als ik iets nieuws wil proberen.

Over het slachten, ik slacht mijn kippen zelf. Ik heb een selectie van dubbeldoelrassen die ik met elkaar kruis om tot hele fijne leggers/vleeskippen te komen. Ieder voorjaar zet ik de broedmachine aan, de hennen hou ik zelf en de hanen slacht ik als ze een redelijk formaat hebben. In het verleden heb ik ook Duitse Pekingeenden geslacht, dat toom heb ik helaas weg moeten doen om ruimtegebrek maar zodra de omstandigheden het weer toelaten wil ik ze weer heel graag zelf kweken.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 09:50

Ik zou ook wel kijken of er bijvoorbeeld water in de buurt is (dat scheelt weer slepen) en of er genoeg zon staat. Je kunt nu in de winter goed zien wat erg natte plekken zijn, daar zou ik ook een beetje omheen werken.
Verder is ruilen op het platteland vrij normaal, met de buren bijvoorbeeld als die ook een groentetuin hebben. Zo hebben we met de buren hier van de zomer een haan geruild voor nieuw bloed en ruilde ik bij ons oude huis nog weleens eieren voor wat groenten. Maar dat hangt natuurlijk ook wel van je buren af.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:07

Voor pressure caning is Amerikaans. Beste ook geloof ik de pan ervoor in Amerika kopen. Wecken zijn een hoop boeken in het Nederlands. Je hoeft niet perse een weckpan te hebben, maar wel handig bij grote hoeveelheden. Je kan ook gewoon met een grote pan op het fornuis doen. Ben je alleen thermometer nodig.

Wecken of pressure caning zijn 2 verschillende dingen. Ene is met water aan de kook brengen voor het vacuüm krijgen. De andere is onder druk vacuüm krijgen.

Zo even snel uit mijn hoofd.

Facebook groep Wecken is Hip heeft veel informatie.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:42

Geen lekker gehakt in Frankrijk? Valt mij alles mee. Maar dat kan eraan liggen dat ik eerst een jaar Canada heb overleefd, daar is het echt net plastic.

Zelf kippen slachten doen wij hier ook. Af en toe een ronde 'plofkippen', maar meestal gewoon oude rassen waarvan de niet-verkochte exemplaren richting vriezer gaan op een half jaar leeftijd.

Wat betreft inmaken, daar wil ik ook graag nog meer van leren, daarin ben ik nog beginnend.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:00

Dat blijft hier ook onze droom, emigreren <3 Stoer dat jullie dat allemaal durven!

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:09

Heb wel een keer gedacht aan beginnen groep wecken op bokt, maar uiteindelijk weinig zin in gehad. :=

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:00

Dank je allemaal!

Lizy ooh dankje, zeker! Zal ik onthouden voor als de moestuin klaar is.

Ik wil heel graag eigen kippen kweken maar heb geen idee hoe ik ze best zelf slacht zodat het toch goed in 1x gedaan is. Het kuisen enzo ken ik van als kind bij mijn grootouders, dat zal wel lukken.

Water ja dat is ook wat, water genoeg maar niet vlak bij huis. En wil het toch nog wat dichtbij voor het gemak. := Heb een plaats op het oog bij water maar vlak is het helaas niet zo.

Dat wreken heb ik eigenlijk op tiktok leren kennen (ooit tiktok genomen om een meisje te volgen die een veulen van mij gekocht had, maar och wat passeren daar soms interessante dingen op :+ ) leer daar soms wel nog wat interessante dingen bij over moestuinieren. En zo ook het wrecken. Ik had vorig jaar een klein moestuintje en de diepvries puilde nu al uit. :=

Marcella ik wil me wel opgeven voor het groepje maar vrees dat ik niet zo super actief zal zijn. :')

Moestuin, wel ik had er in het begin ook wat over zitten twijfelen maar er is mij de laatste twee jaar (helemaal los van corona) heel wat gebeurt waardoor ik toen zei 'f*ck it, je leeft maar een keer, we doen het gewoon.' :j

Ohja dat gehakt haha. Het is zo grof :') en we zijn de mengeling zo gewoon. Maar vooral mag het toch iets fijner voor ons. Ofwel moeten we er gewoon nog goed aan wennen. _O-

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:01

Daarom niet mee begonnen. Ben ook niet altijd actief.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:21

Hihi ik vind het rundergehakt hier in Frankrijk ook wel gewoon goed moet ik zeggen O:) Uit de vriezer dan weer echt helemaal niet en de hamburgers als gehakt maken vind ik soms ook wat tegen vallen, maar wat nodig is, is nodig hihi.

Ohh ik wil zoooo graag canning gaan doen <3 maar ook het drogen van dingen enzo. Ik wil zo onwijs veel en er komt maar bar weinig van O:)

Volgende week ga ik wel een moestuin plan maken van maand tot maand zeg maar. Hoop dat ik dan een beter overzicht krijg van alles. En ook dit voorjaar eventjes kijken wat ik met de lavender plant ga doen. Hij is ondertussen bijna een vierkante meter groot, dus eigenlijk wat te groot om in de moestuin zelf te staan. Misschien verplaatsen naar net ernaast of meer naar het midden ofzo, of hebben jullie nog andere ideeen? Ook de munt gaat de moestuin uit dit jaar. Hij was zo groot maar deed het erg slecht afgelopen jaar. We gaan hem nu in een flinke bak zetten zodat hij niet zo kan uit waaien :D

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:23

Ik heb het jaarplan voor de moestuin zo goed als klaar gelukkig :-D