Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:03

Siamsmeesje schreef:
@Nikass, ik ben totaal niet bezig met die voetafdruk.
Maar ik erger me gewoon steeds meer kapot aan alle voedselschandalen, voedingsmiddelenproducenten die allerlei chemische rommel in onze mik proberen te douwen en de farmaceutische industrie. Kortom aan iedereen die roept dat ze 'het beter doen dan de natuur' :roll: en denken dat de consumenten het toch allemaal wel zullen slikken (letterlijk :7)

Dan ben ik maar wat meer tijd kwijt, en geen kant-en-klaar, maar ik eet een stuk lekkerder sinds ik alles zelf maak. En ik weet precies hoe ik het in de grond stop en hoe ik het eraf haal. En wat ik zelf niet genoeg kan telen, wordt zoveel mogelijk lokaal bij plaatselijke telers gehaald waarvan we weten hoe ze werken.

Leven wordt steeds duurder, maar wat we kunnen kopen is bepaald niet smakelijker geworden.
In mijn optiek is gezond voedsel ook smakelijk voedsel. En dat betekent als ik boerenomelet maak, dat ik verse groenten pak en een paar eieren. Op een doosje boerenomelet las ik ooit eens 12 ingrediënten, en de gedroogde groenten waren krap 10% van de totale inhoud.... Dat was voor mij het moment om te stoppen met die rommel en zelf zoveel mogelijk vers te gaan maken :D

@Carola, ik ben jaloers..... :+


Aha! dank je wel voor je antwoord. Verkeerde veronderstelling dus van mij. Ik ben het met je eens, ik vind de supermarkt groenten vaak totaal geen smaak hebben. En in pakjes en zakjes zitten altijd ingrediënten waar ik op zijn zachtst gezegd geen behoefte aan heb -O-

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:42

Hilary schreef:
KPet, geiten zijn kuddedieren, dus minstens twee nemen. Leukste is een ras waar je mee kan wat je wil, dus wil je melk drinken: witte of bonte melkgeit, wil je kaasmaken: (kruising) Toggenburger. Laatste hebben een hoger vet/eiwitpercentage, eersten geven meer melk. Ik weet evt wel een leuk adres (Achterhoek) waar je leuke geiten kan kopen / 'bestellen'.


Dat weet ik uiteraard en zou ook altijd twee geiten bij elkaar zetten, maar ik bedoelde dat ik er maar eentje wil melken. Vandaar 1 melkgeit.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:50

Ahhh, dat heb ik niks gezegd :)

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:53

Zonnepanelen hebben wij trouwens ook! In principe genoeg om al ons stroomgebruik te dekken. Verder hebben wij ook 100m2 tuin achter het huis, maar max 9 daarvan word echt groentetuin. Daarentegen huur ik een weiland bij de paarden van bijna 1 hectare en daar wil ik ook wat meer groenten gaan verbouwen zoals pompoen etc.

Wecken vind ik wel interessant, het lijkt me alleen zoveel werk O:) Of valt het wel mee als je eenmaal bezig bent?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:55

Wat een leuk topic! Ik zou het wel willen, maar op 150m2 waar ook nog mijn huis op staat en de hond wil spelen, midden in een woonwijk, is het lastig. Wel heb ik een stuk van 1,5 x 5 zoiets waar kruiden staan en wat fruitstruiken en diverse groentes (nu nog knolselderij, bieten, andijvie - al geoogst: broccoli en flink wat sla). Kruiden doen het wonderwel goed in deze tuin, dus de basilicum staat al op een halve meter hoog en de dille, peterselie en koriander ook, heerlijk! Ik had twee kippen - maar toen een van de twee een haan bleek en dat in de woonwijk niet mag, zijn ze beiden verhuisd naar stal. Ik wil wel nieuwe, maar wil wel de garantie dat ik echt kippen heb dan ;)

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:56

Diane_ schreef:
Wat een leuk topic! Zelfvoorzienend leven spreekt me heel erg aan, maar ik kom zelf op dit moment nog niet verder dan een paar kroppen sla in de achtertuin en een courgette plant op de paardenwei. :) Wel vind ik het echt inspirerend om mee te lezen! Ik ben vooral geïnteresseerd in permacultuur, dus veel vaste planten etc.
Zelf eet ik weinig vlees en ik denk dat ik het vlees van bekende dieren echt niet zou kunnen eten. Mocht ik zelfvoorzienender gaan leven, dan ga ik ook meer de vegetarische kant op. In ieder geval wil ik graag meer groentes gaan verbouwen, maar ja, druk druk druk. Goede stimulans dit topic :)


Heb zelf momenteel geen grond, zelfs geen tuin, maar ben ook erg benieuwd of hier bokkers zijn die principes van permacultuur gebruiken om zelf voedsel te produceren. :j

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 10:08

Wij eten trouwens maar 2 of 3 keer in de week vlees. Meer heb je niet nodig en het is te waardevol voor ons om het allemaal naar binnen te stouwen. Met BBQen ook, 1 misschien 2 stukjes vlees en verder lekker groenten grillen, aardappels poffen en salade eten :). Ik ben niet perce druk met 'de voetafdruk'. Maar ik denk dat het wel veel verschilt als je met zelfvoorzienendheid bezig bent. Ze legt je voedsel al geen grote afstanden meer af.

Hier ook een permacultuur fan. Geen doorgewinterde maar gebruik wel veel principes :)

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:19

Diane_ schreef:
Zonnepanelen hebben wij trouwens ook! In principe genoeg om al ons stroomgebruik te dekken. Verder hebben wij ook 100m2 tuin achter het huis, maar max 9 daarvan word echt groentetuin. Daarentegen huur ik een weiland bij de paarden van bijna 1 hectare en daar wil ik ook wat meer groenten gaan verbouwen zoals pompoen etc.

Wecken vind ik wel interessant, het lijkt me alleen zoveel werk O:) Of valt het wel mee als je eenmaal bezig bent?

Mijn moeder en ik hebben dit weekend voor het eerst groentjes geweckt en werk viel echt goed mee! :)

Annienke

Berichten: 587
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:32

Leuk topic :)

Hier kippen voor de eieren (en de gezelligheid), eigen vlees gaat hem ws niet worden, ik kan mijn eigen dieren gewoon niet slachten :n

Zonnepanelen hebben we ook maar die dekken maar ongeveer een derde van ons gebruik, hebben geen gas dus verbruiken vrij veel stroom.

Moestuin is een nogal gemengd succes. Nog niet zo ervaren dus houd het bij simpele dingen als sla, komkommer en courgette en ieder jaar probeer ik iets nieuws. Zo groeien er dit jaar voor het eerst meloenen en had ik vorig jaar eindelijk succes met tomaten.
Dit jaar is verder waardeloos, courgettes en worteltjes willen voor geen meter -O- . Ook witlof en bloemkool wil maar niet lukken

Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met het kweken van champignons? Kan her en der wel wat setjes vinden maar vind ze vrij prijzig. Vooral omdat ook niet echt duidelijk wordt hoe lang je er nou mee doet.

edit: Hebben ook nog heel wat fruitbomen en -struiken. Daar heb ik meer succes mee. Zelfs de kiwi wordt hier rijp

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:37

Helaas niet de ruimte om "zelfvoorzienend" bezig te zijn.
Maar best wel bezig met waar mijn eten vandaan komt.

Het meeste van mijn groente en vlees komt bij een boer vandaag. Deze heeft zelf varkens, koeien en lammeren.
Soms haal ik melk direct bij een melkboer. Vind dat heerlijke melk voor bij mijn havermout.

Vind het wel heel interessant om erover mee te lezen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:55

Voor de mensen die wecken, gebruiken jullie bewezen recepten om de goede zuurtegraad tegen botulisme te krijgen of wecken jullie ook gewoon puur de groentes in zout water?

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:00

Moonfight schreef:
Siamsmeesje, deze schietmaskers werken niet met patronen maar met een veer en een pin. Daarvoor heb je geen vergunning nodig.

Precies zoals ik al dacht dus :j

Nikass schreef:
Aha! dank je wel voor je antwoord. Verkeerde veronderstelling dus van mij. Ik ben het met je eens, ik vind de supermarkt groenten vaak totaal geen smaak hebben. En in pakjes en zakjes zitten altijd ingrediënten waar ik op zijn zachtst gezegd geen behoefte aan heb -O-

Dat ik er niet mee bezig ben heeft ook te maken met het feit dat ik vind dat die hele voetstap overbodig zou zijn als iedereen weer zou gaan eten zoals onze grootouders. Dus gewoon weer de seizoensgroenten, alles lokaal geteeld/geproduceerd. En niet midden in de winter met alle geweld aardbeien willen eten, of soyaproducten/fruit/enz uit Zuid-Amerika willen hebben.
En de producten die dan nog overblijven om te importeren, zoals bijv. koffie, thee en cacao, zijn dan die dingen die niet of zeer moeilijk in Europa te telen zijn.

En als mensen dan eens wat minder zouden weggooien helpt dat ook. Een appel met een rimpeltje is geschild nog prima hoor (als je het rimpeltje niet zou willen eten), en sommige dingen kunnen opgewarmd/opgebakken wel eens lekkerder zijn dan het originele gerecht.

Dat bij elkaar zou al een heleboel schelen, en we helpen er ook nog eens onze eigen boeren mee. Voor hun wordt het dan weer zinnig om meer verscheidenheid in de teelt aan te brengen en een eigen winkeltje te hebben ;)
Wat dat betreft ben ik een groot voorstander van consuminderen en lokaal :D

En smaak van supermarktgroenten..... Vroeger heb ik eens bij een veredelaar gewerkt, en de selectie was toen echt niet op smaak, maar vooral op er lang mooi genoeg uit blijven zien, in de door de klant gewenste vorm -O-
Nu met de moestuin interesseert de vorm me geen biet (pun intended :D), zolang de smaak maar goed is :j

En een kleine tip voor wie geen grond tot zijn beschikking heeft, ik had vroeger een buurvrouw die mee eens aansprak op alle 'onkruid' die er in mijn balkonbakken groeide ;)
Ze had duidelijk de sla, andijvie, tomaatjes en kruiden niet herkend die ik tussen de Spaanse margrieten en andere zomerbloeiers had staan _O-

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:04

Fantastisch!

Hier ook geen grond, maar wel bewust met eten bezig. Zo heb ik groente uit de moestuin (mijn vader heeft een volkstuin in het dorp via de volkstuinvereniging, aanrader voor mensen met een kleine tuin!) en mijn vlees haal ik tegenwoordig bij Weiderund.nl, een boerderij met vleeskoeien en samenwerking met andere boerderijen waardoor ze ook zuivel, kip en varken hebben. Ik moet af en toe wat andere groente halen, maar dan kies ik wel bewust voor biologische producten.
Aleen vis vind ik wel erg lastig om de juiste vis te vinden. Zelfde geldt voor fruit. Pa wil geen appels in de moestuin :\
Aardbeien en meloenen hebben we wel, ook tomaten en komkommer. Kersen haal ik bij een boer hier in de buurt. Frambozen ook. Maar appels is lastig. Ik ben ook nog eens een zeikerd met appels qua smaak :o

Naast dat het beter is, is het ook zoveel lekkerder!

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:03

Hej! Wat leuk een topic over homesteading op bokt.
Ik zal me even voorstellen. Ik heet Thea en ik ben fulltime homesteader . 5 Jaar geleden ben ik samen met mijn man naar Zweden verhuisd en sindsdien maken we steeds weer een stapje dichterbij het zelfvoorzienend leven. We hebben hier een klein huisje, 45m2, en 2,5ha eigen grond en ongeveer 5 ha van de buren. Hier verbouwen wij onze groente en houden onze dieren. Wij gebruiken hierbij geen machines en doen dus alles met de hand of met het paard.
Het is nu hooiseizoen, dus al het hooi voor onze 4 paarden en 2 geiten maaien wij met de zeis en rijden we daarna naar binnen met het paard.
Onze filosofie is geld besparen en alles zelf doen. Zo maak ik al onze kleding zelf, we hebben geen waterleiding, dus geen kosten, en gebruiken bijna geen stroom (alleen voor de computer een beetje).
Als historiefanaat leef me dus helemaal uit in ons 19de eeuwse leven.
Foto’s kun je vinden op mijn blog, weet niet hoe ik foto’s op bokt kan uploaden ;)
sixoakshomestead.blogspot.se

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:18

crystal schreef:
Hej! Wat leuk een topic over homesteading op bokt.
Ik zal me even voorstellen. Ik heet Thea en ik ben fulltime homesteader . 5 Jaar geleden ben ik samen met mijn man naar Zweden verhuisd en sindsdien maken we steeds weer een stapje dichterbij het zelfvoorzienend leven. We hebben hier een klein huisje, 45m2, en 2,5ha eigen grond en ongeveer 5 ha van de buren. Hier verbouwen wij onze groente en houden onze dieren. Wij gebruiken hierbij geen machines en doen dus alles met de hand of met het paard.
Het is nu hooiseizoen, dus al het hooi voor onze 4 paarden en 2 geiten maaien wij met de zeis en rijden we daarna naar binnen met het paard.
Onze filosofie is geld besparen en alles zelf doen. Zo maak ik al onze kleding zelf, we hebben geen waterleiding, dus geen kosten, en gebruiken bijna geen stroom (alleen voor de computer een beetje).
Als historiefanaat leef me dus helemaal uit in ons 19de eeuwse leven.
Foto’s kun je vinden op mijn blog, weet niet hoe ik foto’s op bokt kan uploaden ;)
sixoakshomestead.blogspot.se

Cool. Ik bekijk je blog meteen even.
Ik heb hier ook wel eens over gefantaseerd, maar hooien voor honderd schapen en zeven paarden zonder machines is niet te doen voor ons.
Wij hooien 12 ha, 1 snee. We delen machines met de buren, zonder samenwerking kom je niet ver.
Omheind hebben we rond de boerderij zo'n 50 ha. Niet omheind land is nog een 2600 ha waar ook een meertje is waar we soms netten in leggen, om forel te vangen (mmm).
We hebben water uit eigen bron, maar electriciteit zouden we niet kunnen missen; gezien het feit dat die energie hier behoorlijk schoon is dit uit milieu oogpunt ook de beste optie. Het zou ook mooier zijn trekkers etc met electromotoren te hebben, maar dat is voorlopig toekomstmuziek.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 12:32

Wauw stoer dat jullie alles met de hand doen cystal! Wij hebben laatst geprobeerd te zeisen maar jeetje zeg. Dat is nog niet makkelijk. (Zeker niet als je vriend gewoon elke keer staat te hakken en dan de zeis kapot maakt :+ )

Amanda, goed bezig zeg! Het is moeilijk om alles zelf te verbouwen, ookal heb je er wel ruimte voor. Direct kopen bij de boer is dan de beste optie :D

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:41

ja maaien met de zeis moet je leren, maar als je goed gereedschap koopt kom je een heel end. Wij maaien ongeveer 4 a 5 ha per jaar, 1snee.

dat begrijp ik Kuggur dat je zoveel niet meer met de hand kunt doen. Daarvoor hebben wij ook niet zoveel beesten. Zo is het goed te doen. Zonder elektriciteit is even wennen. Zeker als het in de winter om 3uur al donker wordt. Dus dan doe je eerst alles wat met licht moet gebeuren, zoals de beesten uitmesten, hooi klaarmaken, en dan als het donker is, kun je binnen wat doen.

Leuk om te lezen dat zoveel mensen hiermee bezig zijn!

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:52

Wat gaaf crystal! Erg inspirerend. Zijn niet veel mensen die het je na zouden doen denk ik.
Kom je nog wel buiten de deur, ik kan me voorstellen dat je daar weinig tijd voor over houd en er is ook geen echte reden voor? Ik kan me voorstellen dat het wellicht sneller tot isolatie kan leiden. Of valt dat mee?

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:02

Je houdt inderdaad weinig tijd over. De dagen zijn druk gevuld toch hebben we contacten genoeg, we dansen volksdans 1 x in de week in de winter, en maken regelmatig muziek met andere muzikanten. Maar thuis zijn is helemaal mijn ding. Dit leven is wat ik altijd heb gewild en geniet hier elke dag en de hele dag van.
Alles zien groeien, oogsten en inmaken, met de beestjes bezig zijn, mijn handwerk, kleren maken, breien, tekenen, schrijven, je verveeld je hier nooit!

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:13

Er bestaan vingerbalkjes die achter een pony kunnen om te maaien, maar ze zijn lastig te vinden tegenwoordig en nieuw erg duur. Ik heb niet genoeg land nu om te kunnen hooien en voor meerdere pony's, etc. moeten zeisen in je eentje is niet grappig.
@crystal : Blog vluchtig doorgelezen en kan je duidelijke foto/beschrijving geven van jullie hooidroog manier van meteen ophangen, dus zonder hoeven schudden? Zijn die dingen tijdelijk of staan ze er altijd en laten jullie je dieren wel eens grazen op je hooiland?

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:04

Ik raak spontaan jaloers van al jullie verhalen.. Het lijkt me zo tof om helemaal zelfvoorzienend te kunnen leven. Wij wonen momenteel in een maisonnette met een balkon van 2x4. Daar kun je natuurlijk helemaal niets mee. We proberen wel zo min mogelijk "vers voedsel" uit de supermarkt te halen.
Een collega van mijn vriend heeft onlangs zijn koe laten slachten, daar ligt nu een groot deel van in onze vriezer en ook groentes krijgen en kopen we van mensen die dit zelf verbouwen.

De meest realisitische 'droom' voor nu is om wat gezellige kruiden en kleine groentes te verbouwen op het balkon, maar ik heb dé manier nog niet gevonden..

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:32

Anne: Voor een makkelijk en efficiënt moestuintje: www.makkelijkemoestuin.nl , werkt als een tierelier +:)+

Het zelfvoorzienend leven trekt mij ook heel erg, het is altijd fijn om precies te weten wat je eet, en zo min mogelijk afhankelijk te zijn van anderen :j

Ik kom er helaas alleen niet goed aan toe om het van de grond te krijgen :P

We hebben redelijk wat ruimte. Hebben zonnepanelen, maarja daar heb je ook niks aan als de stroom uitvalt want helaas kan je je apparaten niet direct vanaf de zonnepanelen laten draaien en je eigen opgewekte stroom opslaan (en dan wèl direct kunnen gebruiken) is volgens mij ook nog best een duur grapje... hopelijk wordt dat ergens in de komende jaren wat betaalbaarder :)

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:44

Wij wonen sinds 1,5 jaar op een stuk grond van bijna 12.000 M2. Groot deel is voor de paarden. Maar dit jaar al een beetje geëxperimenteerd met eigen groente en fruit.
Al 3 appel en 1 peren bomen (hoogstam) geplant en op een klein stukje wat kruiden en groente geplant. Maar volgende voorjaar is de echte moestuin klaar en dan hopelijk heel veel groente en fruit uit eigen tuin. We zijn vegetariërs dus vlees dieren komen er niet. Maar misschien wel kipjes voor eieren. Helaas een buizerd nest om de hoek dus los laten lopen kan niet op ons toch wel open terrein. En in een hok is een dingetje. Daar moet ik eerst nog een over nadenken.

Super leuk om te lezen hoeveel mensen groente en vlees van eigen kweek eten.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:57

Geryon schreef:
Voor de mensen die wecken, gebruiken jullie bewezen recepten om de goede zuurtegraad tegen botulisme te krijgen of wecken jullie ook gewoon puur de groentes in zout water?

Ik heb twee weckboekjes en gebruik vooral die recepten inderdaad, al wil ik bv bij augurk nog wel eens wat andere kruiden erbij gooien als dille, mosterdzaad, peperkorrels en een laurierblad :9
Ik heb het officiele Weck boek, en een boek 'uw tuinoogst bewaren en inmaken' van Piers Warren, ook erg leuk..
Verder Verrot Lekker van Christian Weij, is een leuk boek om doorheen te bladeren maar de recepten kloppen niet allemaal.. en ik heb een paar wijnmaakboeken, een kruidenboek 'de groene apotheek' en veel te veel moestuinboeken :+
Maar de weck boeken worden toch het meest gebruikt hier. Die recepten zijn online wat lastiger te vinden.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:54

@Tamary. Ik kan van de week wel wat foto's maken als je wil, hoe we ze bouwen. De hooirekken blijven niet op het land staan en onze beesten grazen niet op de maai weides. Nu weet ik niet zeker of deze techniek zou werken in NL. een vriend van ons uit Zwitserland die nu al jaren in NL woont heeft het ook geprobeerd maar daar rotte het gras gewoon weg. Het zou kunnen dat het te vochtig is in NL.