Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 22:04

Foto's graag, of het zou werken is altijd uitproberen, maar ik kende deze hele methode niet. Er zijn vage plannen om misschien te verhuizen (ook ivm ontwikkelingen qua economie, etc.) en daar zou het wel eens kunnen werken.

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 23:31

Super leuk dit topic, wij verhuizen over twee weken naar een vrijstaand huisje met net geen hectare, kan niet wachten tot ik m'n moestuintje kan gaan aanleggen, huis heeft al zonnepanelen, houtkachel, en 2000 liter ruimte voor regenwater..
Ben benieuwd hoe zelfvoorzienend we kunnen worden, ik heb er in elk geval veel zin in.. Lees graag mee voor tips

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 06:54


kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 07:36

het idee is mooi, maar bij een gezin met jonge kinderen werkt het niet.dus doe ik wat wel gaat en daar blijft het bij. :o

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 07:40

8nnemiek schreef:
Wat betreft het drogen van hooi: hier staat een uitleg: http://www.hei-heg-hoogeind.dse.nl/hist ... uiters.htm
Hier noemen ze het hooiruiters, mijn opa had er een ander woord voor maar deed het vroeger op dezelfde manier en dat ging schijnbaar prima hier in nederland.


moet er een beetje om lachen waar om zou dat in ned niet gaan? Wij oogsten en drogen zo jaarlijks enkele gewassen. dat het met de jaren vergeten is door het grote volk , de mensen vroeger waren niet dom en hadden vaak hele praktische dingen. Die nu weer retro terug komen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 07:52

crystal schreef:
Je houdt inderdaad weinig tijd over. De dagen zijn druk gevuld toch hebben we contacten genoeg, we dansen volksdans 1 x in de week in de winter, en maken regelmatig muziek met andere muzikanten. Maar thuis zijn is helemaal mijn ding. Dit leven is wat ik altijd heb gewild en geniet hier elke dag en de hele dag van.
Alles zien groeien, oogsten en inmaken, met de beestjes bezig zijn, mijn handwerk, kleren maken, breien, tekenen, schrijven, je verveeld je hier nooit!



mag ik beleefd vragen of je altijd antieke patronen maakt, vind het leuk maar zie mezelf er niet in lopen.
persoonlijk heb ik liever dan meer kleding van nu aan, ook al maak ik het zelf en ben ik thuis.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 10:18

kwita schreef:
het idee is mooi, maar bij een gezin met jonge kinderen werkt het niet.dus doe ik wat wel gaat en daar blijft het bij. :o

Er zijn genoeg gezinnen met jonge kinderen die er ook mee bezig zijn. En alle kleine beetjes helpen. Al ben je maar zelfvoorzienend met je courgettes. Elke stap is er eentje. :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 10:20

Wij halen nu gigantische oogsten van onze (niet eens zo grootte) moestuin af. Onze vriezerruimte raakt snel vol en volgende week gaat er ook weer een varken naar de slacht. Was me dus aan het inlezen in wecken. En dan dus niet inmaken in zuur. Maar toen las ik opeens op internet dat groente wecken word afgeraden wegens de kans op botulisme. Annemiek, weet jij daar meer van?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:55

Moonfight schreef:
kwita schreef:
het idee is mooi, maar bij een gezin met jonge kinderen werkt het niet.dus doe ik wat wel gaat en daar blijft het bij. :o

Er zijn genoeg gezinnen met jonge kinderen die er ook mee bezig zijn. En alle kleine beetjes helpen. Al ben je maar zelfvoorzienend met je courgettes. Elke stap is er eentje. :)


nou een gijt maakt wel beter verdraag bare eiwitten, maar geen glutenvrij graan bv

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 11:56

Kwita, excuses maar ik begrijp helemaal niks van je post

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 12:21

Botulisme is inderdaad gevaarlijk, maar komt eigenlijk nauwelijks voor in Nederland. Ik meen eens te hebben gelezen dat er de laatste 40(?) jaar geen doden meer door zijn gevallen.
Je moet wel zorgen dat potjes echt goed steriel zijn, en de groentes volgens recept lang genoeg koken. Gebruik ook de glazen potten met losse deksels die meteen los laten als het vaccuum weg is, want dan weet je dat er bacteriegroei is en moet je alles weggooien. Ik doe zelf altijd zoutwater gebruiken om groente te wecken, dat werkt ook goed tegen bacteriegroei. In het weck-boek staat hoeveel zout erbij moet.
En als je de groente uit het potje haalt, zorg dan dat je ze nog even goed laat doorkoken, dat doodt eventuele bacteriën.
En ik zou de groente niet aan kinderen onder de 1 jaar geven, want die zijn gevoeliger voor de bacterie, daarom mogen ze ook geen honing.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 12:27

Thanks voor de info! Als je het weckboek zegt bedoel je dan een bepaald boek?
Ik wil bijvoorbeeld graag sperziebonen wecken (Gister 3.5 kilo geoogst en dat was nog maar het topje van de ijsberg haha). Maar las inderdaad dat je ze dan weer 15 minuten moet koken als ze uit het potje komen. Dan heb je toch meer snot dan boontjes over? Vooral als ze daarvoor ookal gekookt en geweckt zijn. Of valt dat allemaal wel mee? Kan je een fototje laten zien welke potjes je bedoeld?

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:09

Ik heb niet alles gelezen, maar hoe zit het bij jullie met stroom of iets dergelijks, zonnepanelen, warmtebronnen, windmolen. hoe zijn jullie daar zelf voorzienend in ? ben eigenlijk daar veel meer nieuwsgierig naar.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 13:19

Wij hebben zonnepanelen die in principe genoeg zijn voor onze behoefte. :) Verder zitten we nog wel aan gas aangesloten voor warm water en verwarming

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:29

Dit is het boek van Weck:
Afbeelding
En daar zie je ook de weckpotten van hetzelfde bedrijf.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 13:30

Dat zijn die potten ook die jij bedoeld?

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:45

Dit is ook mijn droom. Afgezien van het vermoorden van onschuldige dieren dan. TS mag ik vragen waarom je wel jarenlang vegetarisch kunt eten om vervolgens gewoon weer vlees te gaan eten alleen omdat het dan je eigen dieren zijn?

Zelfvoorzienend leven staat voor mij in het teken van klimaat neutraal leven voor zover dat kan. Een eigen moestuin, no waste levensstijl en een plantaardig leven.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:49

Lillith24 schreef:
Dit is ook mijn droom. Afgezien van het vermoorden van onschuldige dieren dan. TS mag ik vragen waarom je wel jarenlang vegetarisch kunt eten om vervolgens gewoon weer vlees te gaan eten alleen omdat het dan je eigen dieren zijn?

Zelfvoorzienend leven staat voor mij in het teken van klimaat neutraal leven voor zover dat kan. Een eigen moestuin, no waste levensstijl en een plantaardig leven.

Weet je, hier zijn fijne vega(n) topics voor. Ik neem aanstoot aan je foutieve gebruik van de term "vermoorden".
Deze discussie is hier niet op zijn plaats en zou een interessant topic bederven.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:49

Maar is het niet zo dat botulisme nu minder voorkomt omdat men het potje van hak koopt ipv het zelf in te wecken?

Wij hebben plek genoeg voor groente en vlees zelf te verbouwen en houden.
Maar het vele werk is wat me nu nog tegen houd.
We hebben ook een kelder, maar niet zo diep als vroeger in het huis van Oma. Wel koel, maar niet zo koel.

Zonnepanelen vind ik vooral jammer dat je die stroom niet op kunt slaan en zelf kunt gebruiken.

Ik heb er wel eens vaker over nagedacht, maar nu nog even niet. Al lees ik hier wel graag mee.

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:56

Kuggur schreef:
Lillith24 schreef:
Dit is ook mijn droom. Afgezien van het vermoorden van onschuldige dieren dan. TS mag ik vragen waarom je wel jarenlang vegetarisch kunt eten om vervolgens gewoon weer vlees te gaan eten alleen omdat het dan je eigen dieren zijn?

Zelfvoorzienend leven staat voor mij in het teken van klimaat neutraal leven voor zover dat kan. Een eigen moestuin, no waste levensstijl en een plantaardig leven.

Weet je, hier zijn fijne vega(n) topics voor. Ik neem aanstoot aan je foutieve gebruik van de term "vermoorden".
Deze discussie is hier niet op zijn plaats en zou een interessant topic bederven.



Oké sorry, ik bedoelde het niet zo hard. Ik heb nu veel meer gelezen uit het topic en ik snap enigszins meer wat er bedoeld wordt. Mijn opvatting van zelfvoorzienend leven is heel anders vandaar, dan nog rest mij de vraag: is dit een liefde voor historisch/amish leven? Of is het echt de bedoeling om je voetafdruk zo klein mogelijk te maken?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 13:59

Lillith24 schreef:
Dit is ook mijn droom. Afgezien van het vermoorden van onschuldige dieren dan. TS mag ik vragen waarom je wel jarenlang vegetarisch kunt eten om vervolgens gewoon weer vlees te gaan eten alleen omdat het dan je eigen dieren zijn?

Zelfvoorzienend leven staat voor mij in het teken van klimaat neutraal leven voor zover dat kan. Een eigen moestuin, no waste levensstijl en een plantaardig leven.

Goede binnenkomer :+ Misschien is dit dan niet helemaal het goede topic voor jou? Hier word dit onderwerp namelijk wel regelmatig in besproken.

Ik zag dat je nu het topic hebt doorgelezen dus dan heb je als het goed is ook gelezen waarom ik het voor mijzelf kan verantwoorden om mijn eigen dieren te eten en niet supermarktvlees ;)

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:02

Ik sluit ook aan. Zonnepanelen, moestuin en kipjes: check. Maar nog zoveel wensen en dromen.

Historie of religie hebben er niets mee te maken, grip hebben op footprint wel.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:08

Dat zijn idd die potten, moonfight :j Ze zijn echt heel fijn.

Accu's voor zonnepanelen zullen vast heel binnenkort op de markt komen, tegen betaalbare prijzen. Tesla is er al langer mee bezig.

Ik denk dat er veel verschillende redenen zijn, lillith.. zo heb je natuurlijk de preppers, die verwachten dat er natuurrampen enzo zullen komen.. maar veel mensen doen het ook voor het geld, of hun gezondheid/weten waar je eten vandaan komt, of inderdaad voor je voetafdruk al denk ik dat die groep vrij klein is, want dan zouden ze idd sowieso al geen dieren houden/vlees eten en dat zie je nauwelijks bij mensen die zelfvoorzienend leven.
Bij mij is het eigenlijk een combinatie, naast dat ik het gewoon heel interessant vind om eigen voedsel te produceren en om uit te vinden hoe men vroeger leefde.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:10

Kan je die rubbers dan ook meerdere keren gebruiken Annemiek?

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:11

bruintje123 schreef:
Maar is het niet zo dat botulisme nu minder voorkomt omdat men het potje van hak koopt ipv het zelf in te wecken?

Wij hebben plek genoeg voor groente en vlees zelf te verbouwen en houden.
Maar het vele werk is wat me nu nog tegen houd.
We hebben ook een kelder, maar niet zo diep als vroeger in het huis van Oma. Wel koel, maar niet zo koel.

Zonnepanelen vind ik vooral jammer dat je die stroom niet op kunt slaan en zelf kunt gebruiken.

Ik heb er wel eens vaker over nagedacht, maar nu nog even niet. Al lees ik hier wel graag mee.


Dat kan wél Bruintje.... Wij hebben een solarinstallatie met 24 grote batterijen, in feite accu's die bedoeld zijn voor de opslag van stroom. Nu wonen wij aan de zuid/westkust van Portugal, en natuurlijk (haha) 300 ZONdagen per jaar. Het gebeurd zelden dat het b.v. drie dagen regent, dus bewolkt is.. en de solarinstallatie niet toereikend is. Ik kan met deze batterijen 3 hele dagen vooruit. Mocht het drie dagen zwaar bewolkt zijn, zodat de solar niet kan laden, hebben we als back-up een 70 Kw dieselgenerator. Die laad de batterijen in een paar uur tijd grotendeels weer op. De diesel draait zelden, en gebruikt ongeeveer 1 liter brandstof in 2 uur tijd.
Je moet je batterijen en je omvormer van je solarinstallatie wel goed opslaan, wij hebben daarvoor speciaal een huisje gebouwd. Verder hebben wij een borehole, dus eigen drinkwater.
We hebben bijna 8 hectare grond, waarop onze 2 paarden lopen. Doen er weinig mee, er staan wat kurkeiken die om de 10 jaar geschild worden voor de kurk, dat levert wat geld op.
Heb wel moestuin gehad, maar aangezien hier nu negen aanloopkatten rondlopen... die dat stukje grond als kattenbak gebruikt hebben, hoef ik niet meer ;-))
Ik doe wel wat sla en tomaatjes kweken, maar dan in bakken op een overdekt terras.
Verder hebben we hier ongeveer een 45 fruitbomen.
Bananen, citrus, druiven, appels, peren, abrikozen, pruimen, noten, nectarines en perzikken, nashi-peer, amoreiras (witte moerbei), Nispero (Mispels) en Roma's (granaatappel), vijgen.... ben vast nog het e.e.a. vergeten...
Zelf vlees verbouwen doen we niet. We hebben kippen, voor de eieren.
Het vlees hier in Portugal is grotendeels afkomstig van koeien die buiten lopen en een mooi leven hebben gehad. Idem dito voor een bepaald varkensoort, de Porco Preto, oftewel het zwarte varken. Die lopen rond in grote eikenplantages en kennen geen stress. Dit soort dieren kun je niet in mega-stallen houden.
Dus als daar vlees van gegeten wordt heb ik daar vrede mee.

Leuk topic dit!!