Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7058
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:35

Wij hebben ze ook samen met eenden. Geen enkel probleem.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:22

Minimum wat aangegeven wordt is ook wel 1kg/m2 Voor een kriel zit je dan op 1 kip per m2, bij een beetje grote maat op 2-3m2 per kip. Als daar kunnen ze vast in opgesloten tegen vos/rat/marter/roofvogel ren heb je die maat wel nodig, groter is fijner, maar dat echt roofdier veilig maken en overdekken in geval van vogelgriep en ophok plicht ronduit lastig. Je kan er wel meerdere deurtjes op laten uitkomen als je verschillende uitlopen kan aanbieden en er ook wat eetbaars laten groeien.
Andere optie is om ze in een verplaatsbare ren te doen, maar zet daar dan wel stroom op (laag-midden-hoog ivm slopen en graven door roofdieren 's nachts). en verplaats hem altijd elke dag. In de winter echter is dat niet zo interessant, omdat er dan veel minder voedsel van komt. Let wel dat je liefst slechts 1x/per jaar zo'n ren op een stukje hebt staan ivm teveel mest. En in de winter in een grote, vaste ren. Beide verblijven kunnen dan goed schoon gemaakt worden en beestjes krijgen minder kans door de 5-7 maanden geen kippen er in.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:26

Ik heb zelf alleen maar traag groeiende rassen dus over snellere kan ik niet zo veel zeggen. :P

Ik heb de kippen hier samen met geiten en kalkoenen lopen. Ze delen een grote loopstal als binnenruimte, de vogels hebben een grote ren waar de geiten niet kunnen komen. Gaat heel mooi vredig samen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 20:42

Wij hebben orpingtons voor eieren en vlees. Ik vind het perfecte dubbeldoel kippen. Wij slachten hanen met 6 maanden, dan hebben ze een fijn formaat en worden ze ook een beetje vervelend. Ik vind orpingtons zo ideaal en zie mezelf nooit meer wat anders hebben. Ze goeien inderdaad wat traag maar het vlees is zo lekker :D

Dat kippen altijd gras kapot maken ben ik het niet helemaal mee eens. Wij hebben hier onze kippen in een boomgaard van 500 vierkante meter en dat gras is het beste gras wat we hebben. Wij hebben minimaal 15 kippen in de winter en max 50 in de zomer. Maar hoe kleiner je ze houdt hoe meer kans je hebt dat ze het slopen inderdaad. Misschien is een verplaatsbaar hok en pluimveenet iets? Ik het de kalkoen in die setup en verplaats ze eens elke 3 a 4 weken. Het nachthok verplaats ik 2x per week. Onze orpingtons en kalkoenen eten erg veel gras. Ik kan ze makkelijk 20% minder voeren als ze onbeperkt gras (en insecten) kunnen eten.

Ben benieuwd naar de vissen Kuggur!

Century

Berichten: 5971
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:49

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik neem het mee! Ben heel benieuwd met wat voor huis/perceel/tuin we uiteindelijk eindigen en ik hoop mijn kippendroom waar te kunnen maken.

Slachten jullie ook wel eens hennen? Stel dat je veel hennen krijgt als kuiken en toch maar een handjevol wil houden?

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:03

Ja jaarlijks gaan er ook een aantal hennen uit. In principe worden kippen hier nooit ouder dan 2 jaar.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:25

Ik ook hoor.
Ik heb nu al twee of drie jaar geen kuikens gehad maar ik haalde de bitches van de hennen er wel uit. In de meeste nestjes zitten wel een of twee truttebellen met een slecht karakter, die gaan hier in de pan.
Ik heb nu kakoenkuikens, degenen daarvan die gezond groot worden gaan de minst vriendelijke (en de ei-etende) kalkoendames vervangen. De haan moet er ook uit, maar ik hoop dat ik die met een andere liefhebber kan ruilen. Prachtig, vriendelijk en enorm groot beest, maar zijn dochters zijn volwassen...

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:39

Ik ga hier volgen! Eerst beginnen met het topic maar eens door te lezen :D Zijn er alvast mensen die konijnen houden voor de slacht en mij even willen laten zien hoe die zitten?

Ook mensen die mij moed kunnen inspreken om ze zelf te slachten? Nu laat ik het mijn vriend nog altijd doen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 16:18

Wat slachten jullie nu Demolenhoek? Heb je echt over het daadwerkelijk doodmaken of ook het schoonmaken wat je niet durft? Kijk je wel mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:22

Konijn en kip. Ik kijk mee en hou ze vast. Eenmaal dood heb ik er geen probleem mee om ze te kuisen etc. Dat vind ik zelfs altijd reuze interessant en kan er echt in opgaan om de orgaantjes te verdelen tussen vriend en hond. Altijd een gevecht wie de lever krijgt :P Maar effectief het doden lukt mij helemaal niet. Op termijn willen wij ook schaap houden om te slachten :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 16:38

Ben je bang dat het niet in 1x lukt?

Leuk! Korte termijn? of lange termijn?

Lieke, wat doe jij eigenlijk met jullie rammetjes? Brengen jullie ook wat weg naar de slager?

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:47

Hoe slachten jullie nu? Je kan als particulier ook gewoon schietmaskers kopen namelijk mocht het snijden/slaan het probleem zijn.

Voor klein grut als konijnen en kippen is dat helemaal vrij (werkt met een zware veer i.p.v. kruit), voor schietmaskers voor groter vee heb je wel toestemming nodig maar krijg je in principe gewoon als je een goede reden hebt om zo'n ding te willen (het hebben van slachtvee dus) en je geen strafblad hebt. :) Zo lang je het masker en de ladingen apart van elkaar opslaat mag je dat gewoon in huis hebben.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 16:54

Ik heb zo'n schietmasker die ik gebruik voor de kippen en kalkoenen. Werkte helemaal top. Maar de laatste keer niet en ik weet niet zo goed waarom. Het enige wat we konden bedenken was dat dit aardig oude hanen waren met al flinke kammen. Waardoor je hem moeilijker goed kon plaatsen. Na 2x gedoe zijn we die dag maar verder gegaan met de bezemsteelmethode. En nu durf ik dat ding niet zo goed meer te pakken... Werk jij daar ook mee julius_juut?

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:06

Nee, ik zet de vogel tussen mijn knieën, scherpe bijl op de nek, en dan een flinke klap met een hamer op de bijl. In één keer onthoofd en geen risico op fout mikken/kop net wegtrekken. :)

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:26

Ik slacht nooit zelf, kan dan gewoon niet genoeg kracht zetten. Mijn vriend geeft de klap (met een schop of een bijl) en ik doe de rest. Dat vind mijn vriend dan weer erg onprettig terwijl ik 't ook reuze interessant vind! Zo'n pin lijkt mij inderdaad erg fijn, heb d'r al eens naar zitten kijken.

Wij hebben geen konijnen voor de slacht, ik wil er (nog) niet aan beginnen. In mijn vorige huis heb ik erg veel gedoe gehad met zieke konijnen, dat heeft een nare nasmaak achter gelaten.

@Moonfight: heel toevallig stond onze buurman (van 10 huizen verderop :Y) ) afgelopen zondag aan de poort. Of hij niet onze ramlammeren op kon kopen *\o/* We hebben 4 rammen en 4 ooien die weg gaan, wilde er eigenlijk gewoon een paar op MP zetten en de rest slachten (50/50 of net hoe 't uit zou komen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:42

Moonfight schreef:
Ben je bang dat het niet in 1x lukt?

Leuk! Korte termijn? of lange termijn?

Lieke, wat doe jij eigenlijk met jullie rammetjes? Brengen jullie ook wat weg naar de slager?


Ja. Ik ben bang dat ik last minute aarzel en daardoor niet genoeg kracht heb om in 1 keer de kop af te kappen :)

Wij hopen in september in onze boederij te zitten en dan zal er langzaam achter een schaap of 2 gezocht worden :) Enkel nog een slager vinden die ook wil slachten. Alhoewel vriend al bezig is dat ook zelf te doen.

Zo een schietmasker ziet er wel interessant uit :j

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:33

Voor eigen gebruik mag het gewoon thuis, mits je het verdoofd doet. :)

En als je bang bent idd op het laatste moment niet door te zetten zou ik gewoon op zoek gaan naar een pen, dan is het gebeurd op het moment dat je de knop in drukt en zit je niet met een gewonde kip die ligt te lijden.


Weet je al wat voor schapen je wil nemen?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:41

Ardense voskop lijkt ons wel iets :j
Ik zou ook graag weer kippen hebben om te slachten, maar ons experiment vorig jaar is niet super gelukt. Vlees was heel erg taai en ze ontpluimen was een hel.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:37

Hier krijgen de konijnen voor de grote klap nog even een aaitje (al is het maar voor mezelf ;) ) dan volgt de klap en daarna breek ik de nek nog een keer voor de zekerheid. stuiptrekken krijg je vaak toch wel, heb zelfs weleens gehad dat de rugspieren nog bewogen terwijl alles er al vanaf was (kop, poten, ingewanden).

Ingewanden gaan hier gewoon in 1 grote bak naar de kippen of in de compostbak.

Maar op het moment hebben we geen konijnen omdat toch wel wat tijd kost. Nu gebruiken we de hokken ook voor broedende kippen als de legnesten vol zijn ;)

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:41

Zo hadden wij vorig jaar een kip die zo hard en lang na trok dat die nog een stuk van haar eigen vleugel heeft geklopt. Als mijn vriend leest dat de ingewanden naar de kippen gaan, nou, die doet jou wat. Die zou een moord doen voor konijnenlever. Hoe groot houden jullie jullie konijnen dan? En gingen jullie voor 1 of 2 nestjes per jaar per voedster? En hoe lang hielden jullie de ram en voedster?

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:45

Oh die voskoppen zijn mooi!

Konijnen voor het vlees zou ik ook wel willen, maar mag niet hier thuis. XD Moeders vind die te knuffelig en heeft nog trauma's van de adelijke haas die ze ooit eens gekregen had van een kennis. :x :r

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:55

DeMolenhoek schreef:
Zo hadden wij vorig jaar een kip die zo hard en lang na trok dat die nog een stuk van haar eigen vleugel heeft geklopt. Als mijn vriend leest dat de ingewanden naar de kippen gaan, nou, die doet jou wat. Die zou een moord doen voor konijnenlever. Hoe groot houden jullie jullie konijnen dan? En gingen jullie voor 1 of 2 nestjes per jaar per voedster? En hoe lang hielden jullie de ram en voedster?


Wij hadden maar 1 ouder koppel, die zijn 3 jaar geworden denk ik, toen begon mijn opleiding dus heb ik ze geslacht ;)
We hadden 2 nestjes per jaar maar 1keer hebben ze wat te lang bij elkaar gezeten en was de eerste alweer gedekt dus dat was een bonus nest.
Voor ons was het genoeg, misschien dat we als we weer met konijnen beginnen, dat we dan 2 voedsters nemen bij 1 Ram.

Maar de vraag is of ik er straks weer tijd voor heb als we een schuur vol schapen hebben ;)

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:00

Ik zit nu tegen de kwartels aan te hikken die eind van de maand op de lijst staan. Is voor mij ook 1e keer, maar aan de andere kant, ze staan (nog) in de huiskamer, als de nieuwe broedeieren goed gaan heb ik hok nodig zo meteen (broedse kip in staking = gelukkig broedmachine als backup), dus er moet wat zo meteen. Nu ze zijn bij tijden irritant genoeg om er nu al de schaar in te willen zetten, dus die barriere wordt al stukje lager (soms), ze vreten mij te veel (en zijn viespeuken), dus als huisdier is het haantjes overschot niet geschikt. De hennen blijven, plus mogelijk 1 haantje, voor (vruchtbare) eitjes. Als de hanen eenmaal in de vriezer liggen (en eerste lading opgegeten) kan ik verder kijken hoe en wat qua slachtvee en wat ik zelf kan/wil/mag (wet) blijven doen op dit vlak. Zoveel mogelijk zelf moeten kunnen ivm zieke dieren, vindt ik noodzakelijk, maar de rest moet de praktijk nog uitwijzen. Maakt fokken van klein spul wel lastiger, want van overtollige hanen kom je niet zo makkelijk af, tenzij slacht en dan kan je ze beter zelf opeten als je al die tijd, etc. er al in gestoken hebt.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:17

Ik ben van plan mijn kwartels naar de andere kant te helpen met behulp van heliumgas. Dat schijnt de meest vriendelijke manier te zijn en dan is het voor mezelf ook makkelijker. Het gastankje heb ik al. Of het me daarna lukt om ze te laten verbloeden en plukken weet ik niet, maar dat is niet het belangrijkst voor mij. Ze moeten gewoon plaats maken voor een jongere generatie die wel legt.

Tamary hoe heb jij je kwartels in de woonkamer gehuisvest? Ik heb ze ook in de woonkamer in een gewone doorsnee konijnenkooi. Ik vind het wel gezellig alleen maken ze zo ontzettend veel stof. Dat komt misschien doordat ze op zand zitten en ook nog een badje met extra fijn zand hebben. Dat badje wil ik overdekt gaan maken zodat dat niet zo veel stof geeft. Heb jij ook een stofprobleem? (Ik ben echt niet snel ergens vies van maar dit is gewoon te erg.)

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:31

Veren, stof en vlas, zand zit al in een konijnenhuisje (20x40 ongeveer), zeker bij de idioterie stuiters 's morgens als ik het gordijn open doe. Ze zitten hier ook in zo'n gewoon plastik bak + tralies er boven konijnenkooi 2 boven elkaar in soort stelling, is noodoplossing, zit te kijken naar iets waar ik beter toegang heb, want onderste bak moet ik nu er elke keer uit trekken om er iets in te kunnen. Vermoedelijk wordt dat zo'n 2 verdiepingen buitenhok, alleen onderste hok moet soort bak krijgen om boel schoon te houden en dat is iets lastiger, mogelijk stuk zeil, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Trap is leuk voor kippen en konijnen, maar kwartels vinden dat vaak te moeilijk + ik wil ze juist in 2 groepen hebben zitten, want anders wordt het ruzie over de dames en de (hopelijk uitkomende) kippenkuikens kunnen niet met de kwartels samen.

Veren er af bij slacht gaat simpelste door villen trouwens, plukken begin ik al niet aan.
Heliumgas trouwens ook niet. Wel schaar en gewoon op de rug leggen tot ze rustig zijn (verdoven zichzelf dan, is zo'n soort reflex wat wel meer dieren hebben) voordat kopje er af gaat.