Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:33

Schapen en varkens mag je zelf slachten als je hier een vergunning voor hebt.
Maar ik denk dat het vrij moeilijk zal zijn om zonder ervaring/diploma's aan zo'n vergunning te komen.

Wij hebben ook legkip kruising hanen rondlopen die we laten slachten. Wel uit de broedmachine.
De kipfilets zijn een heel stuk kleiner dan bij vleeskippen, maar de smaak is gewoon goed.

Mijn tip voor eestheer; gewoon gaan beginnen. Je kunt nog zoveel lezen over een onderwerp, maar zodra je ermee bezig bent kom je altijd dingen tegen die anders zijn of die je niet in boeken kunt vinden.
Al doende leert men!

palousa_boy

Berichten: 10423
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:36

Vooral die laatste zin idd.
In een boek of op Internet kan het nog zo mooi beschreven staan maar mijn ervaring is dat het eigenlijk nooit precies gaat zoals het geschreven is :+

Dat geldt eigenlijk voor alles, voor dieren, voor groenten, huizen etc etc

julius_juut

Berichten: 3106
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:18

Slachten mag in Nederland met vrijwel alle dieren zelf, mits ze op humane wijze verdoofd worden. Wil je onverdoofd, dan zal je naar een slachthuis moeten.

Schietmaskers kan je gewoon kopen, maar moet je toestemming voor hebben wat je bij de politie aan kan vragen. Daar moet je uit kunnen leggen waarvoor je dat schietmasker hebben wil, en kunnen laten zien dat je het veilig in een correcte kast bewaard. Als je geen strafblad o.i.d. hebt zou dat niet moeilijk moeten zijn.

Century

Berichten: 5999
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:17

Is hier ook iemand al met bijen in de weer? We hebben het er een tijd geleden eens over gehad in dit topic. Ik denk eraan om een bijenkast te huren (zelf (deel) van de honing krijgen + bestuiving, maar imker zorgt voor volk).
En heeft iemand wel eens een bodemonderzoek gedaan of laten doen?

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:32

Wij laten elk jaar onze grond gratis testen bij de Welkoop, of bedoel je iets anders?

Prairy
Berichten: 9136
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:39

Wat voor bodemonderzoek bedoel je inderdaad? :)
Bijen heb ik hier niet, heb de plaatselijke imkervereniging wel eens gebeld maar waar de beste man over de mail best vriendelijk klonk, was het in het telefoongesprek nogal kortaf, er staan genoeg kasten rondom je perceel en ik heb geen imker die interesse heeft.

Ok... -O-

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:41

Elise_0o schreef:
Iemand ervaring met het schoon houden van een inloopstal voor koeien?
Zit er echt over na te denken om 2 bedden voor de dames aan het schaffen, want het zijn zulke viezerikken!
De planning was om alleen de drollen en natte plekken stro weg te halen, maar ik kan nu 1 a 2 keer per dag heel de stal leeg trekken en er een nieuwe baal stro in gooien.
Ze poepen en plassen overal en zelfs terwijl ze staan te eten -O-



je kunt een koeienstal niet zo doen zoals een paardenstal. het beste is om de stal op te potten en dan van het voorjaar uit te mesten. dan houdt je ze droog en schoon. ik weet niet wat voor soort stal je nu voor ze hebt?

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:42

wij doen bodemonderzoeken bij eurofins. kun je zelf bepalen wat je wilt laten onderzoeken en zij komen het monster steken. kost ongeveer rond de 100€.

grootvee mag niet zelf thuis geslacht worden maar enkel op een slachtolaats. Dit ook ivm het bedwelmen, waarvan de wetgever vindt dat dit bij grote dieren niet kan zonder daarvoor bestemde inrichting.

slachten is ook een kwestie van doen en niet teveel bij nadenken. was de 1e keren ook wel even doorbijten.

julius_juut

Berichten: 3106
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:48

Nee hoor, grootvee mag ook, mits je voldoet aan de regels. Dacht ik ook altijd, maar is blijkbaar toch niet waar. Grootvee schietmaskers kan je ook gewoon kopen. :) Ga de wetten en eisen maar eens doorlezen.

Century

Berichten: 5999
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:22

Ik bedoelde een onderzoek zodat je weet wat voor soort grond je hebt. Minimaal de ph maar mogelijk dat er nog meer factoren meespelen. Zodat je weet wat je kunt verbouwen of wat je moet doen om de grond te verbeteren. :)

palousa_boy

Berichten: 10423
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:28

Gewoon een pH strip in de grond en afwachten ;)

Wij hebben af en toe bijen maar tot nu toe is het niet echt een succes omdat ik er eigenlijk te weinig tijd in steek en de bijen dus verder trekken of opgegeten worden door hoornaars (zijn een echte plaag hier bij de bijen).

Kwa slachten van vee staat me ook iets bij over uitsluitend eigen consumptie maar weet niet meer of dat nog is en of dat dan in Nederland was of Frankrijk :+

julius_juut

Berichten: 3106
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:31

Je mag het inderdaad niet verkopen/weggeven. Zal met de hygiëne te maken hebben.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:53

NenaC schreef:
Elise_0o schreef:
je kunt een koeienstal niet zo doen zoals een paardenstal. het beste is om de stal op te potten en dan van het voorjaar uit te mesten. dan houdt je ze droog en schoon. ik weet niet wat voor soort stal je nu voor ze hebt?



Afbeelding

Afbeelding

Dit is onze overdekte uitloop en stal van 6x4 meter.
Het gras is inmiddels een stuk modderiger geworden. Volgend jaar word het stukje wei uitgegraven en maken we er een paddock van zodat ze meer ruimte hebben in de winter.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:58

grootvee mag je thuis niet slachten, als jij dat in de wet gelezen hebt, zou ik graag het artikel willen zien. want voor zover ik weet bestaat dat niet en ik werk iedere dag met die wetten.

ai Elise dat is niet echt een handige stal of kun je daar wel in met een tractor? koeien mesten idd gewoon overal en omdat het nattere flatsen zijn blijft dat niet droog.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:01

Nee daar kan geen tractor in.
Het was eigenlijk ook niet de bedoeling dat deze dames in deze stal kwamen te staan.
Hij is gebouwd voor de kleine kalfjes die we krijgen. Die staan er dan van de leeftijd van 2 weken tot 3 maanden oud in en daarna gaan ze de wei op.
Het eerste kalf (11 mnd oud) gaat morgen richting slacht en de andere een maand later.
Morgen krijgen we dus een kalfje van 3 weken oud, die zal hopelijk een stuk minder bende maken :')

Qua natte flatsen valt het heel erg mee, de dames hebben gewoon nette stevige mest.

Edit:

Dit is wat ik even snel vond over thuis slachten:

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/schapen-en-geiten/regels-zelf-doden-van-schapen-en-geiten-buiten-slachthuis

http://wetten.overheid.nl/BWBR0035217

België

https://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen/landbouw/slachten-en-doden-van-dieren-een-slachthuis-en-buiten-een-slachthuis

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:34

JudithO schreef:
Wij hebben ook zo'n kegel voor de kippen. Ik wil echt niet meer zonder, het is echt ideaal. Wij geven ze ook gewoon een klap achterop de kop waarna de keel doorgesneden wordt. Werkt super.
Dat plukken willen wij ook nog een machine voor hebben, wat een hekel heb ik daaraan! Zelfs als het onderdompelen perfect ging ben je eindeloos bezig met plukken.


Hmm ik koop wel een hele bio-kip uit de koeling van de LIDL :')

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:09

Misschien dat we dan langs mekaar heen praten, voor mij is grootvee: paarden, koeien, struisvogels, herten.
Kleinvee: schaap/geit, konijn, kip, varken, reeen.

tamary

Berichten: 29208
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:21

NenaC schreef:
Misschien dat we dan langs mekaar heen praten, voor mij is grootvee: paarden, koeien, struisvogels, herten.
Kleinvee: schaap/geit, konijn, kip, varken, reeen.

Zeg maar dat naast paarden (die semi-huisdier zijn qua wet gezien uitzonderingen grootvee) alles waar je een UBN nummer voor moet hebben grootvee is en de rest kleinvee, dan zit je redelijk correct qua wat de wetgeving als definitie hanteerd. Kleinvee als konijn, kip/gevogelte mag je inderdaad zelf slachten ook al zijn er vlaamse reuzen die zwaarder zijn dan een ouessantlam. Verschil kijkende naar de nodige kracht slachtpinnen heeft te maken met dikte schedel, konijnen hebben niet zo'n zware schedel nodig, die ruzien niet om vrouwtjes door met de koppen op elkaar in te beuken. Zwaardere schedel en dus beter beschermde hersenen maakt diervriendelijk verdoven lastiger.

julius_juut

Berichten: 3106
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:36

Bij mijn weten mogen runderen, eenhoevigen (paarden en dergelijk) en loopvogels niet thuis. Daaruit leid ik af dat de rest wél mag, ook grootvee. :) Al is grootvee inderdaad een begrip dat voor verschillende interpretatie open is.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:49

julius_juut schreef:
Bij mijn weten mogen runderen, eenhoevigen (paarden en dergelijk) en loopvogels niet thuis. Daaruit leid ik af dat de rest wél mag, ook grootvee. :) Al is grootvee inderdaad een begrip dat voor verschillende interpretatie open is.



Dit inderdaad, wat ik ook schreef.
er blijft alleen niet veel over wat dan nog grootvee is en als productiedier gehouden mag worden (en daarmee dus geslacht mag worden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:55

Graag zou ik wat feedback krijgen over de opstelling van ons konijnenhok. Even wat uitleg: Wij gaan 2 moeren en een ram houden. Als er geen jongen zijn gaan de tussenschotten eruit en worden 2 hokken 1. De grootste hokken gaan voor de moeren zijn als ze jongen hebben. Het middenplein is een overdekte uitloop waar ze elk om beurten kunnen rondlopen. Bij goed weer hebben wij het grasstuk vooraan. Alles is in centimeters. Nu mijn vraag: Is dit groot genoeg?


Afbeelding

Afbeelding

Mizora

Berichten: 18120
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:45

Hoeveel tijd wil je er dagelijks in steken? Ik zou zelf het middenstuk op een smal gangpad na gewoon aan de hokken koppelen. Hoeveel tijd wil je tussen de nesten hebben en hoe lang wil je de nesten aanhouden?

Welk ras wil je gebruiken?

Al je nesten van 7 jongen verwacht, hebben deze in ieder van de kleine hokken 1800cm2. Dat is echt heel klein, zelfs al is het beter dan wat ze in de konijnenhouderij krijgen.

Als je een bekend ras neemt, zou ik er over nadenken om een ram te kopen, 8 weken bij beide voedsters te laten zitten (dus 1 rug-aan-rug dekking) en daarna verkopen of slachten. Op die manier hoef je maar 2 hokken: 1 voor de oudere mannelijke nakomelingen en 1 voor alle andere konijnen. In dat hok van de oudere mannelijke nakomelingen kan je ook de ram zetten totdat hij weg is. Ik zou na het tweede nest namelijk wel minimaal 3 maanden rust geven aan de voedsters. Je kan ook de jonge mannen bij de oude ram zetten, maar dan loop je het risico op vechten tegen slachtleeftijd aan. En dat geval zou ik het linksonder als gangpad gebruiken, alle ruimte daarboven als groot hok en het hok rechts 240x125 maken.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:48

Het zijn 'rasloze' vleeskonijnen. Grootmoeder fokt er al jarenlang mee en het zijn meerdere rassen door elkaar. We zouden voor 2 nesten per moer per jaar gaan. Dan moet ik nog eens met mijn vriend praten want die verklaard mij nu al gek dat die hokken zo groot zijn. Zo krijg ik ze volgens hem nooit vet en wordt het vlees taai...

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:18

Zeg maar tegen hem dat taai vlees te maken heeft met de leeftijd en de hoeveelheid stress die het dier had met het slachten.
Niet door teveel beweging :))

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:03

Iemand hier die ervaring heeft met of info heeft over het opfokken van kalveren met oog op het welzijn van de dieren ipv het zo snel mogelijk zo groot mogelijk laten worden?

Als ik online zoek, of met veehouders praat dan zie ik alleen maar tips over hoe een dier zo snel en goed mogelijk van de melk af te krijgen/zuigbehoefte te onderdrukken en het voer zo goed mogelijk op te nemen.

Ik ben opzoek naar een manier om het zo fijn mogelijk op te laten groeien ipv zo snel/goedkoop mogelijk.
Helaas niet in het bezit van een volwassen koe waar ik het kalf bij kan laten drinken, dus ze zal het met een speenemmer moeten doen.