Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:15

Malenka schreef:
Gaaf! Ons project is niet zo groot. We hebben voor twee huishoudens 4000m2 in de planning. En daar moet alles op. Ook de woningen.

Dat gaat erg krap worden, ik heb nu zo'n oppervlak (4000-4500m2) incl. schuurtje, schuilstal, kippenhok en pipowagen. Stukje is moestuin (en dat levert nu te weinig op voor mij alleen op voor jaarrond groente, laat staan genoeg fruit), rest is grasland voor pony's en schapen. Hooi moet er altijd bij en ik kom eigenlijk al ruimte tekort. Huis + schuur + flinke moestuin op 2000m2 zal wel lukken, en wat kipjes & konijnen ook, maar het is veel werk en echt ruimte voor boomgaard en dingen als grote oppervlaktes van 1 gewas is eigenlijk dan geen ruimte voor. Je zal ook je voeding voor je tuin waarschijnlijk van buitenaf moeten halen, want ook al zou je de mensenmest composteren en gebruiken, dan is dat niet geschikt om op de moestuin te doen, die gebruik je op je (hooi)weides en de mest van de dieren gaat op je groentes. Richting permacultuur/voedselbos kan je een stuk komen, maar dat opbouwen kost 3-5 jaar (en aantal bomen 10-20 jaar) en je zal mogelijk een stuk anders moeten gaan eten zeker als je er flink wat voedsel vanaf wil halen. Je kan voor massaproductie beter kijken naar wat er al groeit in die omgeving. Beukennootjes geven bv ook eetbare olie, je moet er alleen veel van verzamelen om er ook genoeg olie uit te halen om het gevoel te hebben dat het het werk waard is.
Oude Bijbelse ideaal : "land van melk en honing" is niet voor niets zo. Melk komt van grazend vee (schaap, geit, koe in volgorde van domesticatie en verteerbaarheid melk) en met goed weidebeheer heb je er weinig werk aan, werk wat qua verweiden ook door een kind gedaan kan worden. Honing komt van bloesem en dat is in dit geval grotendeels fruit en noten, ook weer relatief weinig werk. Groentes en graan zijn 1 jarigen die veel en zware grondbewerking verlangen (of veel zeulen met zware kruiwagens) en dus flinke inspanning/arbeidstijd kosten. Kijk dus heel kritisch naar wat je wil verbouwen/houden, hoeveel tijd je hebt en hoeveel inkomen van buitenaf we nodig is om alles te bekostigen, want zeker in NL woon je niet gratis. Belastingen en verplichte verzekeringen lusten een aardige hap hier.

Malenka

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:28

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Voor ons is het vrij simpel. Meer grond kunnen we niet betalen. Er komt wel een kas van 30m2 per woning en we eten bijna volledig veganistisch. Dieren houden voor consumptie is er dus niet bij. En het is inderdaad het idee om grotendeels met permacultuurprincipes te werken. Ik weet dat we niet 100% zelfvoorzienend zullen worden. We kopen nou eenmaal allerlei producten die we niet zelf kunnen maken of die qua tijd te kostbaar zouden worden. Maar op voedselvlak rond de 70% uitkomen lijkt mij een mooi streven.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 19:47

Let er op dat als je veganistisch wil leven je absoluut extra voeding voor je grond nodig zal hebben, groentes lusten veel voeding om goed te produceren. Kijk of je een paardenhouder in de buurt van zijn mest af kan helpen, je zal het nodig hebben.

Malenka

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:29

Daar houd ik rekening mee. Dank je.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:56

Lees al een poosje mee, nu toch een vraag voor de meer ervaren "homesteaders". Ik wil vleeskonijnen gaan houden in een grote, gezamenlijke uitloop waar ook (schuil)hokken in geplaatst zullen worden. Ik dacht eerst aan een grote, voliere achtige constructie, maar het lijkt me toch mooier en ook toegankelijker om een wat meer open ruimte te creeren, dus een stevig hekwerk van ca een meter hoog met fijn gaas. Bovenop dan nog een schrikdraad. Zou dit afdoende zijn om evt roofdieren af te weren? Uiteraard zal ik het gaas dan ook wat in moeten graven tbv gravers (in dan wel uitbrekers), hoe diep ongeveer? En is het dan ook nog nodig om de grond met gaas te bekleden? Voor roofvogels hoef ik denk ik weinig angst te hebben, het is een beschutte hoek van mijn terrein en de dieren zullen overal schuilplekken hebben. Maar eerder marters of een zeldzame keer vos.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:39

Vlak de onderlinge hierarchie niet uit qua verlies jongen (ruzie over wie waar mag nestelen) en toch stress en dus jongen opeten als er roofdieren langs komen. Daarnaast lastig zien wie van wie afstamt en dus kans op inteelt (geeft verminderde vruchtbaarheid), geen zicht op hoeveel jongen per nest (en dus wat een goed fokkonijn is) en het constante jongen krijgen put je voedsters zeer rap uit (als in na 1e jaar waarschijnlijk onvruchtbaar door uitputting).
Komt nog eens bij dat groepen met meerdere vrouwtjes lang niet altijd zo vriendelijk en gemoedelijk gaan ook als ze al vanaf geboorte bij elkaar zitten en dus moeder-dochter-kleindochter zijn. Meerdere rammen in zo'n groep is al net zo goed recept voor ellende.
Er zitten hier ook vleeskonijnen in de planning (kleinrex, ivm maat en vacht), maar die zullen dus apart komen op jongen van 8+ weken van hetzelfde geslacht na ivm niet elke keer kunnen koppelen en scheiden ivm bevallen, etc. Vrijwel alle konijnenfokkers hebben hun dieren ook apart zitten om die redenen.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:43

Een meter houd een vos ook zeker niet buiten, tenzij je het verblijf ook van boven helemaal afsluit.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:53

En uilen trouwens ook niet, die landen en lopen ook bv nachthok in om bij voedsel te komen. Al is dat problematischer met kippen omdat die 's nachts comateus zijn.
Nogmaals, ik zou niet voor deze huisvestingsvorm kiezen gezien je (fok)doelen. Met een goed samengestelde groep gecastreerde dieren misschien wel, maar dan nog is het qua roofdierveiligheid ontoereikend. En zeker met wat je wil heb je er net zoveel of toch meer werk aan door o.a. geen overzicht over wat er gebeurt, observatie kost net zo goed tijd en bij zo'n groepshuisvesting kan je dan niet tegelijkertijd bv hokken verschonen en voeren.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:03

Dank voor de snelle reacties al! Ik was ook niet direct van plan om alles samen te gooien. Wil eerst beginnen met twee vrouwtjes die om en om een nest krijgen. Mannetje sowieso apart. Ik overweeg ze samen te gaan houden met een koppeltje loopeenden. Maar een meer open omheining van minstens een meter hoog plus schrikdraad is niet afdoende tegen rovers dus? Evt zou ik ze ook snachts allemaal kunnen opsluiten.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:14

De mensen die kleinvee als kippen, etc. los hadden lopen en dat doen ook als ze overdag (even) weg zijn, zijn allemaal een keer te laat, dus tegen/na zonsondergang thuis gekomen om een slachtpartij aan te treffen. Als je kleinvee los wil laten lopen, moet je er bij blijven of er fort knox van maken (dus alle 6 kanten dicht). Gegarandeerd dat er roofdieren in jouw buurt zijn of gaan komen en die weten precies waar mogelijke maaltijden zijn en dat het loont om consequent elke dag even te kijken of er wat te vangen valt.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:23

Voor een vos zeggen ze al om 2 meter aan te houden, anders geraken ze er nog over. Hier is alles ook hermetisch afgesloten :)

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:31

Oef ok... Kippen heb ik trouwens al wel jaren, gewoon los op het erf. Daarbij nog nooit een slachtoffer gevallen gelukkig. Maar dan wordt het toch waarsch een kooi constructie voor de nijnen ben ik bang

palousa_boy

Berichten: 10422
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:44

Wij hebben er idd ook aan gedacht om ze los te laten lopen maar uiteindelijk nog niet iets gevonden dat zowel voor ons als voor de konijnen handig en snel veilig is.

Wij hadden ze dus idd gewoon nog apart in hokken.
Dekken was uiteraard simpel, ram bij het vrouwtje en die kon er vrij snel weer uit :+
De jongen bleven bij de moeder tot ze groot genoeg waren en de rammen vruchtbaar begonnen te worden. Alles ging dan uit elkaar en dan afhankelijk van hoeveel jongen er waren zaten er soms wat vrouwtjes bij elkaar omdat we niet zo veel hokken hadden.

Als ze groot genoeg waren slachtte ik de jongen, meestal 2 of 3 per keer/dag

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:32

Wij hebben vorige week ook onze eerste ervaring met een vos gehad.

Als eerste was mijn eendje plots weg, zag een gat gegraven onder 't hek door. Paar dagen later werd ik 's nachts wakker van tumult. Ben gelijk naar buiten gerend, maar was te laat. Weer een kip weg. Precies dezelfde methode, gat gegraven onder 't hek door. -O-
Het hele hok is overspannen met netten, maar onderlangs moest ik nog steeds gaas ingraven... Nu sluiten we alles 's nachts maar op in 't nachthok met een stoeptegel ervoor.

Voorheen hadden we een kooiconstructie en geen problemen. T ziet er meestal niet al te charmant uit, maar werkt wel 't beste.

(Overigens, eendje en kippen ging erg goed samen hier! Heb d'r ook nog een kalkoen bij. Eend en kalkoen waren dikke maatjes. Had altijd een schelpenbadje staan voor 't eendje. Makkelijk om te kiepen en schoon te maken).

palousa_boy

Berichten: 10422
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:26

Wij hebben om de kippenren wel schrikdraad tegen vossen, zowel bovenlangs als bijna op de grond, ook geplaatst na een bezoekje van een vos die een gat gegraven had.

Moet er wel bij zeggen dat er al een jaar geen stroom meer op staat dus het is aardig overgroeid met gras en bramenstruiken.

Amber_anne

Berichten: 6932
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:32

Als je konijnen op een diervriendelijke manier wilt houden voor de slacht dan gaat dat moeilijk worden. Het beste koppel bij een konijn is gecastreerde ram met een voedster. Ik weet niet of dat mogelijk zou zijn.
Of dat het welzijn van de konijnen überhaupt een issue is
Misschien dat hier iets tussen staat, is een soort gelijk idee https://www.bunnybunch.nl/forums/topic/ ... jk-fokken/

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:34

Amber_anne schreef:
Als je konijnen op een diervriendelijke manier wilt houden voor de slacht dan gaat dat moeilijk worden. Het beste koppel bij een konijn is gecastreerde ram met een voedster. Ik weet niet of dat mogelijk zou zijn.
Of dat het welzijn van de konijnen überhaupt een issue is
Misschien dat hier iets tussen staat, is een soort gelijk idee https://www.bunnybunch.nl/forums/topic/ ... jk-fokken/

Welzijn hangt samen met gezondheid en ook hanteerbaarheid, beide hebben een positieve invloed op de kosten (zowel DA als voer) en de vruchtbaarheid. Nu is er deels te selecteren op dieren die goed bij de omstandigheden passen, maar ook daar zit een maximum aan. Dieren die fijn in de omgang zijn, maken verzorging makkelijker (dieren die bijten wil je bv niet) en bij overschot kan je dan kijken of er via verkoop als huisdier/fokdier mogelijkheden zijn.

Qua fokken met konijnen, zie ik altijd het advies om voedster naar ram te brengen en na 15-60min. weer in eigen hok, eventueel 2e keer dekken zo'n 10 uur later. Voedsters zijn nogal eens erg territoriaal en dat kan je je ram kosten (castratie door voedster). Het bij elkaar plaatsen liefst dus onder supervisie, ook om te weten of er gedekt is of niet.

Amber_anne

Berichten: 6932
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:32

Maar we weten allemaal anno 2018 dat een konijn solitair houden niet diervriendelijk is en niet goed zal zijn voor het welzijn van het dier.
Hoe voldoe je aan de natuurlijke behoeftes van het konijn met betrekking tot soortgenoten in een fok omgeving. Ik ben erg benieuwd naar hoe dat wordt vorm gegeven

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:09

Juiste dieren bij elkaar zetten is nogal eens lastig gebleken ook al zou een maatje volgens ons altijd noodzakelijk zijn. Het bij elkaar zetten van onverwante dieren zoals mensen dat veel doen geeft wel eens problemen. In de natuur zijn zulke groepen eigenlijk altijd matriachaten en dus in vrouwlijke lijn familie. Samen met een stuk meer ruimte buiten het veilige hol, waarin wij niet echt goed kunnen vaststellen hoe het daar gaat qua wie bij wie slaapt, en dan nog is het familie wat bij elkaar woont. Zo 1 op 1 zeggen dat omdat wilde konijnen in een groep leven onze tamme dat ook moeten is beetje kort door de bocht. Niet elk konijn/kat/paard/mens kan samen leven met om het even elk ander konijn/kat/paard/mens, terwijl wij er van uit gaan dat al deze soorten in groepen horen te leven.

Gecastreerd mannetje met harem kan goed gaan, maar is dat ook zo als vrouwtje terug komt ruikend naar andere ram? En blijft de verstandhouding tussen de voedsters onderling goed? Jongen hebben veranderd de status nog wel eens in de hierarchie, of een lager in rang staand vrouwtje mag geen jongen hebben van een ander vrouwtje (ik vermoed ook iets met een anti-overbevolkingsmechanisme ivm beschikbaar voedsel in de omgeving). M.a.w. niet zo verstandig qua wat je zou willen en een permanent hoger stress niveau wat ook niet bepaald welzijnsbevorderend werkt. Het is dus allemaal niet zo simpel om te beweren dat samen houden de enige goede optie is qua welzijn, zelfs ongeacht of je er mee fokt of niet.

Amber_anne

Berichten: 6932
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:47

Dat bepaalde konijnen niet samen kunnen leven is zeker niet uitgesloten maar is meer de uitzondering dan de regel na vele voorbeelden hiervan.
De situatie in het wild is haast niet na te bootsen door ons in gevangenschap en moeten wij maar zo goed mogelijk onze best doen om de konijnen een zo diervriendelijk leven te bieden. Dit bestaat uit verschillende welzijns aspecten zoals voeding, gezondheid en sociale contacten. De voeding en gezondheid kunnen wij goed monitoren maar de sociale contacten is iets waarmee je moet spelen maar wat zeker niet moet worden vergeten en moet worden afgeschreven omdat het anders is dan in de natuur.


Ik hoop echt dat je een mogelijkheid vindt om konijnen te fokken op een zo konijn vriendelijke manier en ben heel erg benieuwd hoe je dit zou vorm geven.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:01

tamary schreef:
Juiste dieren bij elkaar zetten is nogal eens lastig gebleken ook al zou een maatje volgens ons altijd noodzakelijk zijn. Het bij elkaar zetten van onverwante dieren zoals mensen dat veel doen geeft wel eens problemen. In de natuur zijn zulke groepen eigenlijk altijd matriachaten en dus in vrouwlijke lijn familie. Samen met een stuk meer ruimte buiten het veilige hol, waarin wij niet echt goed kunnen vaststellen hoe het daar gaat qua wie bij wie slaapt, en dan nog is het familie wat bij elkaar woont. Zo 1 op 1 zeggen dat omdat wilde konijnen in een groep leven onze tamme dat ook moeten is beetje kort door de bocht. Niet elk konijn/kat/paard/mens kan samen leven met om het even elk ander konijn/kat/paard/mens, terwijl wij er van uit gaan dat al deze soorten in groepen horen te leven.

Gecastreerd mannetje met harem kan goed gaan, maar is dat ook zo als vrouwtje terug komt ruikend naar andere ram? En blijft de verstandhouding tussen de voedsters onderling goed? Jongen hebben veranderd de status nog wel eens in de hierarchie, of een lager in rang staand vrouwtje mag geen jongen hebben van een ander vrouwtje (ik vermoed ook iets met een anti-overbevolkingsmechanisme ivm beschikbaar voedsel in de omgeving). M.a.w. niet zo verstandig qua wat je zou willen en een permanent hoger stress niveau wat ook niet bepaald welzijnsbevorderend werkt. Het is dus allemaal niet zo simpel om te beweren dat samen houden de enige goede optie is qua welzijn, zelfs ongeacht of je er mee fokt of niet.


Ik voel me toch wel even geroepen om te vermelden dat dit zeer weinig voorkomt hoor bij konijnen want ik vind dit een vrij gevaarlijke post. Als je goed koppelt geeft het zelden problemen, en het is dus wel zo simpel om te zeggen dat samen houden de enige goede optie is qua welzijn..

Lastig met fokken! Op zich zou je het mannetje samen kunnen houden en steeds wegpakken om te laten dekken. Dat zal geen problemen geven want ze zullen elkaar herkennen na zulke korte tijden. Maar het samen houden zal moeilijk gaan. Een voedster zal steeds zwanger worden. Zou je een gecastreerde voedster kunnen nemen maar het mannetje blijft door zijn hormonen irritant tegen haar.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 16:16

Ten eerst, geen persoonlijke ervaringen met konijnen houden voor vlees, enkel als huisdier.

Maar ik was een poosje terug dit filmpje tegen, misschien interessant:
https://www.youtube.com/watch?v=ls93og2CpQU

Bij ons loopt al het kleinvee overdag los buiten, niet overdekt of in rennen. Snachts sluiten we alles op in nachthokken. Nog nooit iets gepakt bij ons.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 20:32

Geryon schreef:
Ik voel me toch wel even geroepen om te vermelden dat dit zeer weinig voorkomt hoor bij konijnen want ik vind dit een vrij gevaarlijke post. Als je goed koppelt geeft het zelden problemen, en het is dus wel zo simpel om te zeggen dat samen houden de enige goede optie is qua welzijn..

Lastig met fokken! Op zich zou je het mannetje samen kunnen houden en steeds wegpakken om te laten dekken. Dat zal geen problemen geven want ze zullen elkaar herkennen na zulke korte tijden. Maar het samen houden zal moeilijk gaan. Een voedster zal steeds zwanger worden. Zou je een gecastreerde voedster kunnen nemen maar het mannetje blijft door zijn hormonen irritant tegen haar.

Probleem is hier dat je constante veranderingen in de groep hebt en niet zoals bij huisdier konijnen een stabiele groep die jaren lang hetzelfde blijft. En als je verder wil fokken mogelijk meerdere groepen moet gaan houden ook.

Vraag is of je intacte mannetjes samen kan houden als er vrouwtjes in hoor/zicht/reuk afstand zijn.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 08:38

Ik denk dat jullie niet moeten vergeten dat de meeste hier geen professionale bedrijven zijn qua fokken, maar hobbyhouder, als je ziet wat voor advies er word gegeven.

Als je hobbymatig een stel konijnen voor het vlees wil houden kan dat heel goed in een groep. Wij hebben hier ook bijna geen last van roofdieren bij de hokken. Als er eens een kip word gepakt dan is dat meestal in de schemering een stukje van ons huis af.

Het enige waar wij tegenaan liepen met de konijnen (en de reden waarom we er geen meer hebben), is de ziektes die wilde konijnen overbrengen.
Ondanks entingen waren binnen 4 dagen alle konijnen dood.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 12:49

Intacte mannen samen houden bij konijnen is sowieso zelden een succes, zelfs niet in optimale omstandigheden.. er zijn wel successen met 15m2 en 2 gecastreerde vrouwtjes en 1 per mannetje per hok. Dan waren er geen problemen met dat de vrouwelijke konijnen permanent belaagd worden.