Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:58

Mooie lammeren Moonfight!

Mijn kalkoenen krijgen in 't begin kalkoenen opfokmeel (van Garvo dacht ik), later krijgen ze gewoon legkorrel.
Heb gister 7 eendeneieren in de broedmachine gestopt, ben benieuwd *\o/* De eenden mogen in onze vijver gaan ronddobberen straks. Alleen nog even de hond leren dat ze d'r vanaf moet blijven :+

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:09

Heb jij een broedmachine die een beetje betrouwbaar is Lieke? Ik had een Puisor voor 50 kippeneieren, maar dat ding was niet in te stellen qua temperatuur, en moest je de hele dag mee rondrennen door het huis om een plek te vinden waar hij een beetje de juiste temp. had. XD


Hier hebben een paar kalkoenen toch maar een nestje uitgebroed. Eerste vier zijn uitgekomen en zitten met een van de drie moeders in een apart (rattendicht) hokje, de rest komt hopelijk nog. :D

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:12

Haha, nee zo erg is mijn broedmachine gelukkig niet. Maar echt betrouwbaar zou ik 'm ook niet noemen.

Wat gaaf dat je kalkoenkuikens hebt!

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:11

Hoi ik lees steeds stil mee want ik woon helaas nog in een appartementje dus zelfvoorzienend zijn zit er nog niet in maar ik vroeg mij iets af: Welke verpakking gebruiken jullie voor het vlees invriezen?

Ik ben zelf nu heel erg bezig met proberen duurzame verpakkingen te gebruiken en groot in te kopen zoals bij rijst zodat ik maar 1 keer een grote plastic zak heb ipv 10 kleine in kartonnen doosjes. Maar als ik hier dan bijvoorbeeld lees dat je een die naar de slacht doet hoe verpak je dat dan? In vacuüm zakjes, gewone diepvrieszakjes of van die diepvries bakjes die je kunt hergebruiken. Of blijft het daar niet vers in?
En hoe doen jullie dan met groenten invriezen? vacuüm, diepvrieszakjes of herbruikbare diepvriesbakjes?

Want deels waarom ik zelf mijn eigen dieren voor vlees wil is omdat je altijd zoveel plastic afval krijgt, ook bij een stukje biologisch vlees. En dat hoop ik dan grotendeels terug te kunnen dringen door zelf dieren te houden en deze te verwerken en op te slaan in duurzame bewaarboxen en dergelijke.

Of heb ik nou een heel idealistisch idee wat nooit in de werkelijk zal kunnen werken :o

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:36

Let bij eigen dieren voor vlees wel op wat je die kan voeren, want daar zit net zo veel verpakking omheen vaak, Daarnaast is goed voer duur en ben je duurder uit dan bio/slacht lokale boer, etc. opties. Ik zit nu te puzzelen daarmee, want kwartels zijn qua maat en groeisnelheid zeer geschikt voor 1 persoonshuishouden, maar voerkosten uit de winkel zijn veel te hoog. Meelwormen kweken is nu besparing 1 en rest is even langer puzzelen of zelfs volgend jaar omdat het nu redelijk laat is voor veel dingen zaaien. Deel dieet is verder vaste planten en die zijn of nu net eindelijk 3-4 blaadjes groot of geven pas in de herfst oogst. Doorlopend project dus, heb geschikt voer gevonden (garvo alphastart chicks en nog aanbieding ook), maar zeker voor vleesproductie is dat veel te duur opfokken.
Onder andere omstandigheden was ik met dwergkonijnen gestart, dan heb je genoeg aan baal hooi, baal pluimveelucerne en mini beetje haver (gaf boekje als alternatief konijnenbrok). Kies ipv van haver voor gerst, want dat kiemt makkelijker en je hebt mooi rijk groenvoer als krachtvoer.

Let op met grote hoeveelheden in een keer kopen dat je het 1 inderdaad lust en 2 op kan eten voordat de houdbaarheidsdatum verstreken is. Soms zijn 2 kleine (en duurdere verpakkingen) geschikter voor jouw situatie dan 1 grote.

Ik vries eigenlijk steeds minder in, levend houd het zichzelf wel goed, verder ligt focus meer op gedroogd + vaste planten + jaarrond vers oogsten + wat enkel koele plek nodig heeft om maanden goed te blijven. Extra handelingen om oogst goed te houden tot gebruik kost fors tijd en geld, terwijl juist met het seizoen mee-eten alles zoveel makkelijker maakt. Ik lust bv geen jam, dus zacht fruit geniet ik van vers van de struik tot die op is en dan je weer verheugen op volgend jaar. Zit nu dus vol ongeduld te wachten op de eerste frambozen uit mijn privesnoepwinkel :9 .

En voor bewaarpotten/bakken gebruik ik liefst glas, klemdeksels bv, maar dan wel iets als fido, want veel cheapo action achtig spul is te dun metaal om betrouwbaar te blijven. Standaard maten maakt vinden nieuwe rubber ringen ook veel makkelijker. Mocht het ooit stuk gaan, kan ik het desnoods klein slaan en begraven, want glas is inert en vervuild niks. Plastic breekt zeer moeilijk af (en of die microplastics afgebroken worden?) en is hierdoor voor mij geen optie. Spul heeft zijn goede kanten, maar waar mogelijk kies ik voor iets anders.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:04

Je kunt het voer natuurlijk ook bij een lokale boer halen ;)
Hier haal ik ook graan voor de kippen bij een kleine boer, die heeft een beetje grond en verbouwd daar wat graan op voor de verkoop. Koop het in grote papieren zakken van 50 kilo.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:11

Dieren zoals kwartels zijn ook heel goed op gewoner voer te voeren in plaats van op zeer hoog eiwit. Ze groeien dan wel iets minder hard, maar het scheelt per kg zo veel dat het vaak toch uit kan, zeker als je daarnaast zelfgekweekte meelwormen geeft. Een eiwitgehalte van ±20% is zat (en dus minder in het voer als je meelwormen geeft).

Bijvoorbeeld Van Gorp kuikenopfokkruimel 1. Het kost €11.08 voor 20kg en met 20% eiwit hebben kwartels ongeveer een voederconversie van 4, dus van 1kg voer krijg je 250g kwartel.

https://www.josmartens.nl/opfokkruimel-1-20-kg.html
http://www.scielo.br/scielo.php?script= ... 3000200010

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:01

Klopt, er valt een stuk te compenseren en die kant zal ik zeker op korte termijn ook wel opgaan, meelwormen kweek opstarten is namelijk ook geduld kwestie. Langzamer groeien kost wel meer bodembedekking, tijd van mij, die kerels beginnen vervelend te worden en staan (nog) in de huiskamer. Verder even je linkjes bestuderen.

Voer zelf mengen zit ik ook mee te puzzelen, kan wel dingen krijgen, maar net te ver weg voor mijn autotje, even kijken of er iets te regelen valt over paar weken. Lange termijn is voeren uit eigen tuin eigenlijk de bedoeling, want qua zelfvoorzienendheid klopt het voor mij nog steeds niet als je ipv je geld naar de supermarkt het naar de fouragehandel brengt.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:39

@DemDeempel:
Vlees vriezen wij in d.m.v. plastic (diepvries)zakjes. Niet ideaal en ik zou het graag anders doen in de toekomst, alleen met plastic bakjes vries je ook veel lucht in. En we hebben alle ruimte in de diepvries hard nodig. Soepen, sauzen, etc. worden wel allemaal in bakjes ingevroren.
Jam staat in bewaarde glazen potten in de kelder.

De gehele voerdiscussie voor de dieren is ook erg interessant! Ik heb meerdere gewassen specifiek voor de varkens gezaaid. Maar we voeren de varkens, kalkoenen en kippen ook allemaal gekochte brok. Varkens en kalkoenen lopen op het gras, maar je merkt dat beide daar niet genoeg aan hebben.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:53

Ik heb de kippen ivm niet aan huis en geen ratten/muizen er naast willen fokken in een solide vaste ren zitten. Kippentractor zit nog ergens tusssen droom en probeerstadium nu. Aantallen dieren en geschikte rassen kan een stuk doen, maar die gewenste rassen zijn nog wel eens lastig te krijgen of duur en balans tussen wat jij nodig hebt, en wat je grond aankan loopt nog wel eens scheef. Moderne oplossingen werken met moderne rassen en middelen, wat voor kleinschalig vaak ongeschikt is (te groot en te kwetsbaar), groot deel veevoer voor mij is eerder iets als velderwten/bonen dan graan. Kennis van nu als saus over hoe ging het toen is uitdagende puzzel, maar handig als het eenmaal past.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:57

@xXLiekeXx Bakjes zijn inderdaad niet echt ruimtebesparend, dat is wel een groot nadeel ja. Zorgt het invriezen van lucht ook voor een slechtere kwaliteit vlees?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 16:07

Ons vlees word verpakt in vacuumzakken door de slager. Speklappen en karbonades worden bevroren gezaagd en zitten in 1 grote zak. Groeten, sausjes en soep weck ik zodat ik genoeg vriezerruimte heb voor vlees.

Hier krijgen de kwartels gewoon kippenlegkorrel, en ze lopen buiten op gras dus eten ook groenvoer en insecten.

Prairy
Berichten: 9084
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:11

xXLiekeXx schreef:
@DemDeempel:
Vlees vriezen wij in d.m.v. plastic (diepvries)zakjes. Niet ideaal en ik zou het graag anders doen in de toekomst, alleen met plastic bakjes vries je ook veel lucht in. En we hebben alle ruimte in de diepvries hard nodig. Soepen, sauzen, etc. worden wel allemaal in bakjes ingevroren.
Jam staat in bewaarde glazen potten in de kelder.

De gehele voerdiscussie voor de dieren is ook erg interessant! Ik heb meerdere gewassen specifiek voor de varkens gezaaid. Maar we voeren de varkens, kalkoenen en kippen ook allemaal gekochte brok. Varkens en kalkoenen lopen op het gras, maar je merkt dat beide daar niet genoeg aan hebben.


Waarom doe je de soepen en sauzen niet ook in (jam)potjes? Dan kun je het volgens mij veel beter/langer bewaren en krijg je ook geen freezeburn. En meer plek in de vriezer (er even vanuitgaande dat je ergens anders in huis wel plek hebt om de potjes op te slaan)


Ik heb bij de lidl zo'n vacuumzuigding gekocht en dat werkt voor mij uitstekend met groente. Je kunt dan stevige groente goed vacuum zuigen (of zoals ik doe, alvast een soort wokpakket maken), en groente/fuit die (zeer) vochtig of zacht is, niet vacuum zuigen maar gewoon sealen. Ik ben er erg blij mee. Ik heb daarvoor plastic op rol gekocht. Ben er nog niet uit of ik dat de fijnste oplossing vind.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:22

Gisteren een net gelegd in ons meertje, vanavond gaan we kijken of we wat gevangen hebben.
De vissen heten "bleikja" in het ijslands, een arctische forelsoort, Salvelinus alpinus voor de biologisch geïnteresseerden.
En voor de culinaire fans, een erg smakelijke vis.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:05

Prairy schreef:
xXLiekeXx schreef:
@DemDeempel:
Vlees vriezen wij in d.m.v. plastic (diepvries)zakjes. Niet ideaal en ik zou het graag anders doen in de toekomst, alleen met plastic bakjes vries je ook veel lucht in. En we hebben alle ruimte in de diepvries hard nodig. Soepen, sauzen, etc. worden wel allemaal in bakjes ingevroren.
Jam staat in bewaarde glazen potten in de kelder.

De gehele voerdiscussie voor de dieren is ook erg interessant! Ik heb meerdere gewassen specifiek voor de varkens gezaaid. Maar we voeren de varkens, kalkoenen en kippen ook allemaal gekochte brok. Varkens en kalkoenen lopen op het gras, maar je merkt dat beide daar niet genoeg aan hebben.


Waarom doe je de soepen en sauzen niet ook in (jam)potjes? Dan kun je het volgens mij veel beter/langer bewaren en krijg je ook geen freezeburn. En meer plek in de vriezer (er even vanuitgaande dat je ergens anders in huis wel plek hebt om de potjes op te slaan)


Ik heb bij de lidl zo'n vacuumzuigding gekocht en dat werkt voor mij uitstekend met groente. Je kunt dan stevige groente goed vacuum zuigen (of zoals ik doe, alvast een soort wokpakket maken), en groente/fuit die (zeer) vochtig of zacht is, niet vacuum zuigen maar gewoon sealen. Ik ben er erg blij mee. Ik heb daarvoor plastic op rol gekocht. Ben er nog niet uit of ik dat de fijnste oplossing vind.

Ik ben nogal een leek als het op wecken aan komt. Paar keer niet zo goed gegaan en daardoor een beetje 'schrik' gekregen. Zou het zonde vinden als mijn sauzen en soepen verprutst worden. Overigens heb ik wel genoeg kelderruimte ervoor! Na jullie verhalen van laatst ben ik er al wel weer serieuzer over na gaan denken.

Zo'n vacumeerapparaat hadden wij via via gekregen, maar die bleek niet meer echt te werken :Y) Is een mooie manier om ruimte besparend in te vriezen, alleen zit je dan nog wel steeds met het plastic. Toch maar alles pekelen dan? :+

@DemDeempel: ik heb nog nooit vlees in bakjes ingevroren, dus zou het eerlijk gezegd niet weten.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:43


Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 00:30

Kuggur schreef:
Gisteren een net gelegd in ons meertje, vanavond gaan we kijken of we wat gevangen hebben.
De vissen heten "bleikja" in het ijslands, een arctische forelsoort, Salvelinus alpinus voor de biologisch geïnteresseerden.
En voor de culinaire fans, een erg smakelijke vis.


En?
Foto's zijn welkom :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 02:42

We zijn net terug.
Twee , vrij grote vissen in het net, beide over 45cm.
Ik haal de ingewanden er ter plekke uit, en vervolgens thuis gewogen, de ene was anderhalf, de andere één kilo.
Zo groot hebben we ze daar niet eerder gevangen.
We hebben foto's gemaakt, eens zien of ik ze binnenkort oplaad.

Century

Berichten: 5971
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:33

Die ziet er best interessant uit op Google. Flinke vissen dus ook!

Ik heb een vraagje voor de mensen die kippen hebben. Nu we echt huizen aan het bezichtigen zijn om te gaan kopen ben ik aan het kijken hoeveel ruimte ik kippen zou kunnen/moeten geven. Ik dacht zelf aan een handjevol (drie stuks?) Orpingtons. Bedoeling is in ieder geval de eieren te eten en mogelijk er af en toe een haan bij te zetten en de kuikens op te laten groeien tot slachtformaat en die te slachten. Maar dat laatste is nog niet zeker.

Ik zat zelf te denken aan twee stukken grond, zodat het ene kan herstellen als ze op het andere lopen (soort strookbegrazing). Maar dan moet je natuurlijk wel flink wat tuin hebben. Of ik geef ze beide stukken in één keer, maar dan moeten ze daar wel genoeg aan hebben.

Wat is voldoende ruimte voor drie van zulke grote kippen, en eventueel met kuikens?
Vanzelfsprekend ga ik ook zoeken op Google naar meningen, maar hoor het graag ook van jullie :)

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:13

Als vleeskip zijn orpingtons niet ideaal. Ze groeien erg langzaam. Wel lekker!

Het zijn wel hele leuke kippen. Vriendelijk, rustig, makkelijk tam te krijgen, en leggen goed. Strookbegrazing bij kippen is niet echt nodig, dood maken ze het toch wel. XD Vierkante meters vind ik moeilijk. Ze lopen graag de hele dag te krabben/pikken/scharrelen/zonnen, maar hoe veel meter...
Zou eens beginnen met een stuk van 20m2, en zien wat ze doen. Het is niet zo zeer een X aantal meters per kip, maar meer een kwestie van 'Bij hoeveel meters kunnen ze lekker scharrelen/zonnebaden enz. Ik heb zelf liever veel kippen op een groot stuk, dan weinig kippen op een klein stuk, al zouden ze hetzelfde aantal meters per kip hebben.

Zorg bij voorkeur ook voor wat struiken/bomen in de ren, dan voelen ze zich veel veiliger dan onder open lucht. :)

Century

Berichten: 5971
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:33

Dank je voor je reactie!
Welk ander kippenras zou je aanraden? Op zich vind ik het niet erg als ze wat langzaam groeien, maar ik heb nog niet echt besef van wat snel is en wat langzaam is. Ik lees mbt slachtleeftijd dingen als 12-16 weken, maar ook 20-26 weken. Zou de Orpington dan in de laatste categorie vallen?
Ben me al druk aan het inlezen :)

Inrichting moet ik nog over nadenken, maar er komen zeker struiken/bomen in :)
Overigens ben ik altijd van 'hoe meer ruimte hoe beter', maar dan heb ik in ieder geval een richtlijn.

Is het slim om ze een nachthok te geven met een vaste (dichte) ren, en daarnaast een omheinde kippenwei waar ze altijd in kunnen?

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:41

Ik kom even binnenvallen op het kippenverhaal. Wat betreft slachtleeftijd zul je eerder richting 20-26 weken moeten denken. Hier in het voorjaar hanen geslacht in 2 batches, de eerste groep was 18 weken, de tweede groep was 20 weken. Bij 20 weken zat er echt wel veel meer en smakelijker vlees aan. 12 weken is wel heel erg optimistisch. Ik had bresse kippen, die staan bekend om hun vroeg rijp zijn.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:49

Wij slachten in principe pas vanaf een maand of 6. Heb dit jaar wel een aantal hanen eerder geslacht maar idd een stuk minder vlees.

Australorps zijn trouwens ook goede leggers en hebben lekker vlees.

Century

Berichten: 5971
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:21

Die vind ik wel net iets minder mooi, Australorps :) 26 weken (half jaar) lijkt me ook prima hoor. Slachten is ook meer een extra denk ik, ik wil met name graag kippen om de kippen. Maar het lijkt me ook erg mooi om precies te weten waar je vlees vandaan komt en dat je weet dat er goed voor gezorgd is!

Houden jullie de kippen ook samen met andere dieren? (ganzen, eenden, geiten..?)

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:32

Wij hebben onze kippen niet voor de looks dus hier loopt echt een allegaartje aan kruisingen.

Mijn ouders hebben ze samen lopen met eenden en dat gaat prima eigenlijk.