Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36739
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:55

Helemaal geen mest om overlast van de omwonende te voorkomen woon midden in de randstad.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 22:22

Mulchen kan trouwens ook met houtsnippers of gras. Ik gebruik mijn gemaaide gras er ook voor. En in onze 'siertuin' liggen houtsnippers

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:50

Marcella schreef:
Helemaal geen mest om overlast van de omwonende te voorkomen woon midden in de randstad.

Wat ironisch.... :')

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:57

Uitgaande van de waarschuwingen op sommige zakjes zaad (wortelen bv) in de andere talen zou de verse mest ook plaaginsecten aantrekken als wortelvlieg, en dat wil je niet hebben als je er zelf van wil eten.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 23:05

Sowieso vind ik verse mest op wortelen en andere dingen die in de aarde groeien ipv erboven niet super fris :+

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:12

Och, zo lang je ze niet schoon likt voor het eten zie ik het probleem niet. Maar ik ben misschien ook een beetje lomp. XD

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 06:56

Dat is ook weer zo. Maar geef dan toch de voorkeur aan compost/half gecomposteerd. Maar ik heb daar ook altijd zat van liggen.

Marcella

Berichten: 36739
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:00

Heb wel op een aantal stukken mest door de grond gespit (zoals bij de aardappelen). Maar ga het voor nu gewoon zo houden als dat ik nu heb kan ik ook overal goed onkruid tussenuit halen. :Y) Behalve bij het bijen en vlinderstukje daar mag onkruid groeien. :D

En voor de rest veel mest of kunstmest of lavameel strooien. :o

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:30

Hebben 4 biggen nu Moonfight! En nog 2 kalkoenen... -O-

Schoffelen doe ik weinig, ik ga meestal op m'n knietjes alles af. Lekker mediterend :+
Maar dat schiet er nu even bij in. Mulch klinkt wel als een goed plan! Inderdaad ook voor de doorwatering, merk dat de grond nu weer vrij droog is.

Verse paardenmest is wel ondergefreesd, maar niet heel diep. Goeie les voor volgend jaar. Heb laatst wel 4 courgettes uitgeplant op de mesthoop die er al ongeveer 6 maanden ligt nu. Hoop dat 't werkt :)
Dat die op de mest liggen is niet zo heel erg, ze zijn allemaal voor de varkens. De rest van de groentes is gewoon wassen en goed verhitten.

@Tamary: bonen schijnen inderdaad ook slecht tegen mest te kunnen. Vorig jaar stonden ze op een stuk onbemeste grond en had ik een mooie oogst. Nu staan ze op een stuk bemeste grond i.v.m. rotatie. Ben benieuwd wat voor resultaten dat geeft. Zag wel dat ik alweer luizen had... van 't weekend de Afrikaantjes buiten zetten, die schijnen er tegen te helpen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:50

Wat maken jullie je hier vreemd veel zorgen over de hygiëne van wat mest....

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 10:00

Ach wat zonde van de kalkoenen Lieke! Echt een miskoop geweest dus? Hier zijn de kalkoenen inmiddels gepromoveerd tot de wei :)

Ik vind het niet onhygiënisch Kugger, ik vind het alleen voor mijn idee wat minder fris. Ik gebruik op knolgewassen gewoon liever oude mest. Betekend niet dat ik het laat staan als er wel verse mest word gebruik. :+ Eigenlijk gebruik ik alleen oude mest aangezien verse mest meestal toch wat te heftig is voor plantjes.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 10:02

Oh en over de boontjes, hier vorig jaar op bemeste grond ook een super opbrengst gehad! We eten nu nog steeds boontjes van vorig jaar. Maar ik had ook ergens gehoord of gelezen dat als je boontjes met kippenmest bemest dat je dan problemen krijgt met inwecken. Maar geen idee of dat echt zo is :')

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:15

Moonfight schreef:
Oh en over de boontjes, hier vorig jaar op bemeste grond ook een super opbrengst gehad! We eten nu nog steeds boontjes van vorig jaar. Maar ik had ook ergens gehoord of gelezen dat als je boontjes met kippenmest bemest dat je dan problemen krijgt met inwecken. Maar geen idee of dat echt zo is :')


Echt -O- Ik gooi kippenmest altijd zo op de groententuin. Ik dacht dat alleen bloeiende planten niet van kippenmest hielden. Nou ja, we zien het wel, vooralsnog komen de boontjes netjes omhoog.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 10:25

qoute:
'Verder nog een goeie tip. Als je je eigen dopertjes, boontjes of andere peulvruchten kweekt dit niet op grond te doen welke je bemest hebt met kippenstront. Het beste is om dit te kweken op grond waar het voorgaande jaren een plant gezeten heeft die de grond redelijk heeft uitgeput, bijvoorbeeld aardappelen. Kweek je wel je peulvruchten op met kippenstront bemeste grond zullen de peulvruchten er net zo eruit zien als normaal en net zo smaken maar je kunt ze niet wecken. Door stoffen in de kippenmest zullen ze namelijk doorgaan met gisten in de pot waarbij gassen vrijkomen en het vacuum verdwijnt. De peulvruchten zullen vervolgens gaan stinken en niet meer lekker smaken. De weckpot deksels zullen dan losgaan zitten en de deksel van de hakpotten zullen bol gaan staan en die kun je dan dus indrukken.'

Is dus alleen van belang als je ze wilt wecken

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:16

Invriezen dan maar dus.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:53

Moonfight schreef:
Ach wat zonde van de kalkoenen Lieke! Echt een miskoop geweest dus? Hier zijn de kalkoenen inmiddels gepromoveerd tot de wei :)

Ik vind het niet onhygiënisch Kugger, ik vind het alleen voor mijn idee wat minder fris. Ik gebruik op knolgewassen gewoon liever oude mest. Betekend niet dat ik het laat staan als er wel verse mest word gebruik. :+ Eigenlijk gebruik ik alleen oude mest aangezien verse mest meestal toch wat te heftig is voor plantjes.


Hier lopen de 2 die-hards ook op de wei! In een netje met een hutje, jullie waren onze inspiratie :Y)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 15:24

Ah wat leuk Lieke! Ik voel me vereert :D. Die andere 2 zijn wel fit?

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:58

Ja, die lopen goed rond! Zijn zo groot als de kippen ongeveer.
Als ik naar ze toe loop komen ze half rennend/fladderend naar 't hek toe. Vind kalkoenen nog steeds hele leuke dieren <3

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:11

Hier wel kwarteltjes in de huiskamer staan (nu 2.5 weken oud), afhankelijk van wat hen en wat haan is gaan alle of min 1 hanen de vriezer in, 4-5 hennen mogen blijven voor eitjes. Waren van 2 legsels en zo te zien durf ik wel te gokken wie waar van was.
Groter pluimvee dan mijn kipjes wil ik niet, zowel geen ruimte qua ren als te groot voor mij qua eten en eieren heb ik nu zeker meer dan zat.
Wat voeren jullie dieren als kalkoen, etc. trouwens qua opfok voer? Kwartels hebben 25-30% eiwit nodig en dat is lastig vinden zo zonder naam en merk. Welkoop is 20%, dat vul ik nu dus aan met meelwormen en hennepzaad, maar er moet toch wel beter compleetvoer te krijgen zijn van 25% of meer?

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:44

Mijn kalkoenen krijgen gallus voer. :) Gallus 1 voor heel klein grut, 2 voor als ze wat ouder zijn.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 22:21

Wij hebben eigenlijk alles op kippenlegkorrel en iedereen doet het daar prima op. Ze eten natuurlijk ook heel wat insecten buiten. Als ik ze nog binnen heb zitten in de opfokbakken dan voer ik meelwormen bij.

Eindelijk is ons eerste schaap bevallen *\o/*

En de eerste echte oogst van dit jaar uit de tuin!
Afbeelding

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 23:22

Hihi nou wij maken ons al zorgen of we wel op tijd de kuikens geslacht krijgen straks.
Hebben er nu 21 lopen geloof ik en er zitten nog 5 kippen te broeden dus dat wordt een vriezer vol kippen vlees *\o/*

Prairy
Berichten: 9085
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 07:24

Moonfight schreef:
Wij hebben eigenlijk alles op kippenlegkorrel en iedereen doet het daar prima op. Ze eten natuurlijk ook heel wat insecten buiten. Als ik ze nog binnen heb zitten in de opfokbakken dan voer ik meelwormen bij.

Eindelijk is ons eerste schaap bevallen *\o/*

En de eerste echte oogst van dit jaar uit de tuin!
[ [url=m/yVGM4U.jpg]Afbeelding[/url] ]


Net wakker, en ik zie 'schaap bevallen' en een groen mandje. Huh, dat is een raar lam... :Z 8)7

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 14:47

Haha altijd fijn zo'n luxe probleem Palousaboy!

Whahaa ja wij hebben hele bijzondere schapen :+

Afbeelding

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:55

Duo-penotti lammetjes! :D