Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 01:32

Kuggur schreef:
Maar konijneneieren zijn niet lekker....

Beter wachten totdat konijn er baby's van gemaakt heeft. Voordeel dus van kwartels, die betalen sneller hun "huur".

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 01:45

Ik ga meelezen, vind dit heel interessant! !
Als het goed is binnen niet al te lang verhuizen daar komt dan weer een grote moestuin en kruidentuin.
Heb veel dieren maar kan er niet aan denken om die te slachten. Wel wil ik als we zijn verhuist meer "vers" vlees in slaan bij om liggende boerderijen zoals halve varkens ect.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 02:11

Ik heb inderdaad al veel geyoutubet. :) Een draadvloer was ik niet van plan. Mijn kwarteltjes worden wel productiedieren, maar het hoeven geen batterijkwartels te worden. Ik ben van plan om zand als bodembedekking te gebruiken. Daar kun je elke dag makkelijk de poep en veertjes uit scheppen met een zeef. Waarschijnlijk gaan ze in mijn oude indoor-caviakooi.

Bij die Amerikanen hoor je niks over maagkiezel. In Nederland vindt men dat noodzakelijk. Ik vraag me af hoe noodzakelijk het nou echt is en of daar ook niet een mooi natuurlijk/gratis alternatief voor is.

In eerste instantie ga ik voor eierproductie en niet voor vlees. Dat van die kerstverlichting is een goede tip! Kost ook niet veel stroom. Met 5 kwarteltjes heb je toch mooi een opbrengst van ongeveer een kippenei per dag, het hele jaar door. Als de kwarteltjes 'op' zijn worden ze waarschijnlijk wel geslacht.

Ik twijfel nog of ik een paar hennetjes en een haantje zal nemen, of alleen maar hennetjes. Dat haantje legt natuurlijk geen eieren, maar zorgt er wel voor dat ik zelf voor opvolging kan zorgen en dus niet over 2 jaar weer een nieuwe investering moet doen in nieuwe kwartels. Alleen... Japanse kwartels schijnen erg slecht te broeden, dus dat moet kunstmatig. Dat kost ook weer het nodige aan materiaal. Ik moet maar eens rondkijken of ik dat tzt ergens kan lenen/huren. Of gewoon helemaal geen haantje nemen.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 02:47

Over het wel/niet broeden hoor je verschillende verhalen, en een batterijkooi nodigt ook absoluut niet uit tot broeden (geen veilig/beschut plekje voor). Maar als jouw prio eitjes is, dan is een broedmachine handiger dan een legstop door broeden (met de gok die dat is, dat moet je dan incalculeren). En als je toch ze voor het vlees hebt, dan is uitbroeden, aanbieden op mp en wat niet op tijd verkocht wordt opeten ook te overwegen.
Maagkiezel is net als bij kippen belangrijk, zeker als ze zaden/graan krijgen wat nog stuk moet, voer je enkel een korrel/meel, dan is alles al stuk genoeg om makkelijk opneembaar te zijn, of het gezond is, is een ander verhaal, maar het grootste deel van die dieren wordt niet oud genoeg om echt volwassen voer nodig te hebben. Komt bij dat een aantal soorten compleet voer ook kiezel er in hebben zitten. Zandbad hebben ze ook niet allemaal, en dat er niks over gezegd is kan ook betekenen dat het zo vanzelfsprekend geacht wordt dat er niks over gezegd wordt, want iedereen weet dat.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:10

Als je eitjes uitgebroed wil hebben kan je ook naar een broedservice zoeken. Die zijn er ook wel voor particulieren. Je betaalt een klein bedrag per ei (vaak iets van 10 cent per ei dat niet uitkomt, en tussen de 50 cent en een euro voor een ei dat uitkomt) en haalt je kuikens op wanneer ze droog zijn. Ik heb hier mijn broedmachine weer verkocht omdat het toch tegenviel qua uitkomst, ik ga gewoon voor zo'n broedservice (of de levende broedservice genaamd kalkoenhen) wanneer ik nieuwe aanwas wil en de kippen broeden niet.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:19

Ik ben van plan 2-3 zijdehoenders aan te houden als levende broedmachines, waarschijnlijk zijdehoen kriel vanwege de kwarteleieren (onder de cochin kriel was geen geslaagd plan, de eieren hebben het niet overleefd terwijl het een ervaren en zorgzame moeder was).

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:53

Ik kom me hier ook weer even melden.

Vorige week te horen gekregen dat ons huis definitief doorgaat dus kan ik het eindelijk vertellen aan iedereen. We hebben een duurzaam huis gekocht met 3800m2 grond. Een deel weiland en een hele grote moestuin. Op de schuur zitten 21 zonnepanelen en in het huis zit een open haard en zullen we de verwarming niet tot nauwelijks gebruiken.

We willen graag australorps voor de eieren. Ik weet alleen niet of we een haan willen of niet. Mijn vriend wil het niet maar ik wel. We wonen vrij in open veld en dan vind ik het toch veiliger met oog op vossen en marters etc. Zo heb ik van horen zeggen tenminste, jullie kunnen wel zeggen of dit echt zo is hoop ik. En wat beter is een haan of geen haan?

Ook willen we een aantal schapen (3 ongeveer) de wol willen we dan misschien gaan gebruiken en laten spinnen zodat ik er weer leuke dingen van kan maken. Vind haken erg leuk om te doen. De schapen willen we zodat we een groot deel van de weide niet hoeven te maaien.

Dit is wat we nu ongeveer hebben. Tips zijn welkom van hoe of wat beter of anders kan.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:32

Anders: de open haard onmiddellijk vervangen door een hoog rendement houtkachel. Met een open haard stook je vooral voor de vogeltjes, het rendement is echt enorm laag...

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:40

Als beveiliging tegen vossen absoluut een haan. In Nederland ben ik een aantal hennen verloren aan een roofdier en dit waren altijd degenen die eigenwijs in een ander hok dan de haan sliepen. Alles wat bij de haan in de buurt was was veilig.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:29

Gefeliciteerd! Een haan zou ik zeker doen, maar vooral voor het groepsproces en gewoon omdat het prachtige beesten zijn. Als je kuikens wilt is het ook wel praktisch. :+ Of het veiliger is in verband met roofdieren waag ik te betwijfelen, bij ons werden de hanen (ook Australorps en van een indrukwekkend formaat) net zo goed gegrepen. :(

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:04

Ik laar 2x per dag 1 hond bij de kippen. Omdat hij daar zijn geur versprijd komen de vossen de tuin niet meer in :) en er zitte hier veel vossen, woon midden in het bos.
Je hond moet de kipjes dan natuurlijk wel met rust laten

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:55

Hond maakte hier ook geen verschil. Nou moet ik zeggen dat die op dat moment al 18 was, dus behalve dat die braaf de kippen met rust liet ving hij ook al een tijdje geen spreekwoordelijke konijnen meer. Stinken deed hij echter genoeg, dus of een jonger exemplaar de kippen beter beschermd had weet ik niet. :+

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 17:25

Wij hebben Japanse kwartels voor eieren en vlees. We hebben nu 6 hennen en een haan. Sindskort hebben wij ze mooi buiten zitten op gras in plaats van gaas. Dit hok kunnen we verschuiven. De kwartels kunnen lekker gras en insecten eten en wij hoeven nooit het hok schoon te maken. Ideaal :) Plus dat ik het houden in draadkooien wel erg sneu vind. Merk echt dat ze zich heel erg vermaken nu. Ik koop gewoon kwartelvoer in de winkel. Voerde eerst meelwormen bij maar nu niet meer omdat ze zelf insecten kunnen vangen.


Afbeelding


Afbeelding


Als je een haan kan nemen (ivm buren) dan zou ik het zeker aanraden! Vaak geeft het ook wat meer rust in een groep hennen als er een haan bij is. Een goede haan zorgt goed voor zijn hennen. :)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 17:35

Leuk, jouw kwartels!

Maakt een haan dan toch nog zo veel herrie?

En mag ik vragen waarom je naast kippen ook nog kwartels hebt?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 23:00

Jahoor, ik ben altijd blij dat onze haan (zeker in de zomer) s'nachts in het nachthok zit opgesloten. In de zomer staat hij al om 5 uur te kraaien. Als hij op dat tijdstip al buitenstond dan zouden we er elke keer wakker van worden.

Diversiteit :) Ze smaken anders zowel vlees en eitjes. En vind het gewoon leuke beestjes. Zo komen er dit voorjaar ook wat eenden bij :).

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:30

Oh, dat moet ik echt niet hebben in mijn appartementje. :D

Ik denk dat ik het dan maar bij hennetjes hou. Als ik dan als vervanging wat broedeitjes koop in plaats van volwassen kwartels ben ik nog heel goedkoop uit. De haantjes kunnen dan geslacht worden. Daar moet ik nog wel een adresje voor vinden.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:41

LindyH schreef:
Oh, dat moet ik echt niet hebben in mijn appartementje. :D

Ik denk dat ik het dan maar bij hennetjes hou. Als ik dan als vervanging wat broedeitjes koop in plaats van volwassen kwartels ben ik nog heel goedkoop uit. De haantjes kunnen dan geslacht worden. Daar moet ik nog wel een adresje voor vinden.

Zulk klein grut kan je beter zelf slachten, de kosten wegen anders niet op tegen de opbrengst. En ja dat is iets waar ik ook tegen aan hik als het om eigen vleesvee gaat.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 09:01

En kwartels zijn echt heel erg makkelijk om zelf te doen door het kleine formaat. Meer dan een goede keukenschaar heb je niet nodig. Ik heb ze vaak in een kwartiertje van hok naar de koelkast. Maar blijft wel een naar klusje natuurlijk.

Wij gaan zo proberen 3 biggen te laden en dan richting de slager. Kijk er altijd weer tegenop.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:33

Ik kom me hier ook maar eens melden. Mijn man en ik zijn heel serieus bezig met plannen om een aardschip te bouwen. Die zou op zo'n 2000m2 grond komen. Stukken meer dan onze huidige postzegeltuin waar we nu toch ook al 4 krielhennen, het een en ander aan kruiden en fruit hebben. De bedoeling is om zelf in water, warmte en elektriciteit te gaan voorzien en geen rioolaansluiting te hebben. Daarnaast willen we zo goed mogelijk voorzien in onze voedselbehoefte. 100% zelfvoorzienend zal niet lukken. Maar we hopen dichtbij te komen. Aangezien we vegetarisch eten en weinig zuivel gebruiken moeten we ver kunnen komen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 00:49

Hi Malenka! :wave:

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 02:33

Iedereen bedankt voor de tips! Dan toch maar een haan nemen inderdaad ook zeker rust voor de hennetjes. Zodra we er wonen ga ik veel foto’s nemen zodat ik de progressie kan zien. Misschien dat ik er hier af en toe eens wat kan gaan plaatsen.

Hi Malenka! Wij hebben in ons nieuwe huis ook geen rioolaansluiting. Wij hebben de zogenoemde IBA tank. Best een heel interessant systeem. Nog wel steeds afhankelijk van de gemeente die het water uit de 3e tank komt halen 1 keer in het half jaar maar niet op het riool aangesloten in ieder geval :-)

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:29

Wij zitten aangesloten op een helofytenfilter met het afvalwater. Sommige dingen mogen daar niet in zoals chloor. Nu gebruikte ik dat toch al nooit, vieze zooi.

Ik schakel steeds meer over naar ecologische en / of natuurlijke producten.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:08

Wij hebben een septic tank die we zelf legen met de gierwagen :+ (en rijden het uit over een stukje wei). IBA hadden ze op stal ook maar die was niet gemaakt op 550 mensen per week :+ dus die was regelmatig verstopt maar opzich hetzelfde idee als de septic tanks.

In theorie zouden we elke week een zakje bacteriën moeten toevoegen om de boel aan de gang te houden maar dat doen we nouwelijks. We legen hem ongeveer elke 3 jaar.

Regenwater zou ik eigenlijk ook wel op willen vangen maar omdat we hier op graniet grond zitten maakt dat graven een beetje lastig. Wil dan eigenlijk een grote tank in de grond hebben :+
Wat we voor water wel hebben eventueel is een put die redelijk actief is. Ik kan ongeveer 1000 liter per dag oppompen. Dat zou meer kunnen worden als ik de put dieper zou maken, hij is nu maar 3 meter ofzo.
Vorige week heb ik nog een put gevonden maar daarvan weet ik dus nog niet hoe actief die is. Ook is die vroeger gebruikt voor afvalwater en weet eigenlijk niet of het toilet er ook op aangesloten was.
Maar mocht die weer leeg zijn etc dan kunnen we die ook gebruiken voor de groentetuin en de beesten in de zomer.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:19

Is het aanleggen van een septic tank nog toegestaan in Nederland? Ik meen ergens te hadden gehoord dat deze in ieder geval niet meer nieuw aangelegd mogen worden. Weet niet of dit ook geld voor IBA.
Wel interessant om mij eens in te verdiepen.

Moonfight: Hoe zwaar is jouw 'tractor' voor de kwartels ongeveer? Ik heb mijn opfok kuikens ook in een tractor zitten, maar die is echt te zwaar. Ik wil voor aankomend seizoen een nieuwe maken met voornamelijk pvc.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:34

xXLiekeXx schreef:
Is het aanleggen van een septic tank nog toegestaan in Nederland? Ik meen ergens te hadden gehoord dat deze in ieder geval niet meer nieuw aangelegd mogen worden. Weet niet of dit ook geld voor IBA.
Wel interessant om mij eens in te verdiepen.

Moonfight: Hoe zwaar is jouw 'tractor' voor de kwartels ongeveer? Ik heb mijn opfok kuikens ook in een tractor zitten, maar die is echt te zwaar. Ik wil voor aankomend seizoen een nieuwe maken met voornamelijk pvc.


Een septic tank is niet verboden nog maar er mogen geen nieuwe aangelegd worden en binnen een x aantal jaar moeten ze allemaal vervangen zijn door een IBA tank. Weet niet precies hoeveel jaar. Dit is in ieder geval wat de makelaar ons vertelde. Weet niet of het echt precies zo zit