Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:45

Ik zou in ieder geval wel een cursus willen hoe een hele kip (of eend) te snijden als die gebakken is. Dat vond ik toch niet zo heel simpel de laatste keer. Maar dat is meer een kookcursus :P
Mijn zaadjes zijn binnen *\o/* Paprika, peper en aubergine. In maart wil ik meer bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 08:45

Ze hebben wel de cursus kip versnijden voor het bakken, maar geen kookcursus zoals dat :D

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 09:37

Als je ze kan snijden als ze rauw zijn dan kan je het ook als je ze klaar gemaakt hebt :D

Ik heb een youtubefilmpje gekeken en daarna gewoon heel veel geoefend

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:08

Helaas geen angora konijntjes voor mij. Maar heb hiervoor nog een vijgenboom en wat rabarber besteld :+
Mijn collectie groeit haha

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:33

Straks is oeps tuin te klein. _O-

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:39

De tayberry gaat op de vrije plek in de volkstuin. De rabarber en de vijg blijven aan huis :)

Heb daar ook nog 144m2 meters siertuin die omgetoverd zouden kunnen worden, maaar mijn man zou daar niet zo blij mee zijn hahaha

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:44

Je hebt omtoveren en aanpassen ;) hier en daar wat eetbaars ertussen, sommige planten zijn ook gewoon mooi om te zien natuurlijk.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:00

Prairy schreef:
Je hebt omtoveren en aanpassen ;) hier en daar wat eetbaars ertussen, sommige planten zijn ook gewoon mooi om te zien natuurlijk.


Ja klopt, dat heb ik ook al :+
Heb tussen de sierplanten, frambozen en aardbeien staan en dan komt nog een rabarber bij :o

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:15

Je bent goed bezig hoor Veriye!

Woensdag komt de dierenarts hier even scannen. 2 aangekochte ooien zouden binnen korte tijd moeten lammeren maar geen uier. Dus wil even een dubbele check. Ook voor Lucy de geit met haar verdwenen uier. En wij zijn vandaag een aangekochte jaarling ooi gaan halen en kregen opeens te horen dat de ram wel eens is ontsnapt en ze nu toch wat uier begint te krijgen :') Ok dan :+ Helaas zou dat betekenen dat een stamboek suffolk ooi zou gedekt zijn door een bleu de maine ram.

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:53

Moonfight schreef:
Als je ze kan snijden als ze rauw zijn dan kan je het ook als je ze klaar gemaakt hebt :D

Ik heb een youtubefilmpje gekeken en daarna gewoon heel veel geoefend


Dat is waar! Wie weet doe ik nog wel eens een cursus.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:56

Slacht hier iedereen met konijnen zelf of brengt iemand de konijnen ook weg?

Ik zou het zelf niet kunnen, dus dacht: misschien is er ergens een slager in de buurt die het voor mij kan doen. Ik zou het zelf niet kunnen denk ik en als je twijfeld dan betekend dat zoals ik nu vaker heb gelezen veel lijden voor het diertje en dat zou ik niet willen.
Dus ben even de mogelijkheden aan het naspelen wat wij hier hebben voor meer homesteading zonder boerderij.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:01

Als je zou twijfelen zou ik gaan voor een schietmasker. Als je twijfelt dan heb je niet voor dat je bv niet hard genoeg slaat/trekt afhankelijk van welke methode je anders zou gebruiken. Het probleem bij dergelijke kleine dieren is vaak dat het vrij veel geld kost tegenover de effectieve opbrengst. Moest je dichter gewoond hebben wouden wij het wel doen voor jou :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:27

Doe het idd zelf maar leuk werk is het nooit. Zelfde voor schapen die dood beter af zijn dan levend. Hier hebben we wel een "schietmasker" voor omdat een schaap een klap geven toch wat ver gaat :+

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:32

Hahaha, wij hebben dat ook ja. Met 2 verschillende zwaartes qua patroon. 1 is voor de lammeren en de anderen voor de ooien en varkens. Maar dat is wat overkill voor een konijn. Hier krijgen ze gewoon een klap.

Veriye: 1 voor konijnen ligt rond de €60 ongeveer.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 11:33

Voor kleinvee is het eigenlijk niet te doen om iemand te vinden die dat netjes doet voor een goede prijs. Als je via via een jager kan vinden die er handig mee is dan is dat misschien nog een optie? Anders zou ik eens kijken of je iemand kan vinden waar je bij kan meekijken. Dan zijn het ook niet jou konijnen en kan je het eerst afkijken/oefenen.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:34

Heel lief moestuin, maar is inderdaad wat ver :+

En leuk werk is het. Inderdaad niet palousa_boy, maar ik zou dan heel graag het hele dier willen gebruiken. Vlees om te eten, vacht voor het leerbewerken (moet ik alleen nog leren hoe ik die zou moeten looien), en voor de rest vindt zich zeker ook nog wat om ermee te doen (botten bouillon trekken ofzo)
Maar ik ken mezelf. Ik vind ze super schattig, had als kind ook konijnen, dus flappie zelf de das omdoen, denk ik gewoon niet dat ik het kan.
Maar ik zou eens naar dat schietmasker kijken.

Moonfight: ik ken wel een jager, hebben we ook eerder damhert van gekregen, dat was echt het lekkerste wild dat ik heb gegeten tot zover. :P kan ik inderdaad eens vragen. Maar zover ik weet schiet hij de hazen. Maar vragen kost niks.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:40

Je bedoeld boullion van konijnenbotten? Deze worden maar zelden uitgebeend. Je maakt ze vaak in zijn geheel klaar. Alhoewel ik onlangs konijnenrug op tv zag. Dat waren de 2 filets, dan heb je inderdaad nog jou kale rug. Maar vaak wordt het er dan toch rechtstreeks bij gegooid bij het stoven.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 11:42

Maar gok dat een jager wel de kunde heeft om een konijn goed en efficiënt de das om te doen :)

Moestuin, je kan dan nog wel boullion trekken met de botten die je overhoudt na het eten/stoven?

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:50

Moonfight schreef:
Maar gok dat een jager wel de kunde heeft om een konijn goed en efficiënt de das om te doen :)

Moestuin, je kan dan nog wel boullion trekken met de botten die je overhoudt na het eten/stoven?


Alles kan maar erg veel smaak zal er dan niet meer aanzitten. Je zou bijvoorbeeld wel de kop kunnen gebruiken als je die niet eet. Of als je een te oud konijn hebt die verwerken tot soep.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 11:53

Trekken hier ook regelmatig bouillon van al bereide kip (zowel uit oven als slowcooker) en dat gaat prima. Zou dat heel anders zijn bij konijn? Ik vind zelf vaak de bouillon van al bereide kip nog lekkerder omdat de kruiden die al gebruikt zijn ook in de restjes vlees en botten zijn getrokken.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:54

Mijn buren zijn ook jagers en die hebben al aangeboden om voor mij eventueel kippen te slachten, zou het zeker even vragen of ze je willen helpen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:55

Moonfight schreef:
Trekken hier ook regelmatig bouillon van al bereide kip (zowel uit oven als slowcooker) en dat gaat prima. Zou dat heel anders zijn bij konijn? Ik vind zelf vaak de bouillon van al bereide kip nog lekkerder omdat de kruiden die al gebruikt zijn ook in de restjes vlees en botten zijn getrokken.

Oh echt? Zou dat nooit bedacht hebben eigenlijk. Misschien dan ook eens proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:56

Moonfight schreef:
Maar gok dat een jager wel de kunde heeft om een konijn goed en efficiënt de das om te doen :)

Moestuin, je kan dan nog wel boullion trekken met de botten die je overhoudt na het eten/stoven?


Dat is toch smaakloos? Nu ja, ik hou niemand tegen om het te proberen maar heb het eerlijk gezegd nog nooit gehoord :D Zoals Lizy zegt kun je inderdaad de kop nog gebruiken, maar die gooien wij er al bij omdat het dan zoveel lekkerder wordt.

Zie nu jou nieuwe post: Dan gaan wij dat ook eens proberen!

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:04

Haha zoals jullie merken: heb niet veel verstand van konijn bereiden. Tot nu toe alleen gekocht konijn verwerkt.
:+
Denk dat ik bij kippen minder moeite zou hebben, maar dat is hier niet mogelijk om kippen te houden :(

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 12:09

Misschien is het bij konijn heel anders dan bij kip hoor. Maar hier moeten alle botten altijd weer ingeleverd worden na het afkluiven om nog bouillon van te trekken :D

Veriye, ik wil in de toekomst ook graag nog wel konijnen fokken. Ook wel voor de verkoop als huisdier maar wat er overblijft zou dan ook geslacht moeten worden. Denk dat ik daar ook meer moeite mee ga krijgen dan met pluimvee omdat ik altijd konijnen als huisdieren gehad heb.