Losse koelkast en vriezer naast elkaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Art_ofLiving

Losse koelkast en vriezer naast elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 22:00

Hi bokkers, wellicht hebben jullie wat tips voor me!

Ik wil een losse vriezer en losse koelkast kopen ongeveer ter hoogte van het aanrecht. Daar kan ik dan een soort aanrechtblad op maken en dit tegen de een wand van de keuken plaatsen, zodat ik een stukje geïmproviseerde werkruimte krijg. :)

Dit leek me leuk, echter zie ik ook wat nadelen:
- Het is lastig een koelkast en vriezer te vinden die precies even hoog zijn
- Ik twijfel of het wel mooi wordt met een geïmproviseerd aanrechtblad in een andere kleur dan het huidige blad
- Je moet steeds erg bukken om iets uit de koelkast of vriezer te pakken
- Ik twijfel of je later een losse koelkast wel op een vriezer kan stapelen, als het in een ander huis teveel ruimte inneemt :Y) Zou dat mogelijk zijn?

Het voordeel is wel dat de keuken wat ruimer lijkt en ik meer aanrechtblad zou hebben. Tips?
Laatst bijgewerkt door Art_ofLiving op 24-07-17 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Re: Losse koelkast en vriezer naast elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:04

Je kan toch ook gewoon een plank tegen de muur maken?
En dan een hoge koelkast met vrieslades kopen?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:10

Ik heb al 3,5 jaar in mijn huurhuis een extra stuk werkblad dankzij mijn vriezer/koelkast. In principe zijn die dingen allemaal even hoog, of anders zitten er stelpootjes onder. Bij mijn vriezer heb ik de beschermende bovenste laag kunststof eraf gehaald en nu past het precies. Bij de IKEA een bijpassend rest-blad gehaald en op maat laten zagen. Gaat top! Bukken voor de koelkast wen je wel aan, heb ik nooit als een probleem ervaren. Voor de vriezer zou je eigenlijk altijd moeten bukken, ook de meeste koel-vriescombi's hebben immers de vriezer beneden ;).
Koelkast + vriezer op elkaar stapelen heb ik geen ervaring mee, maar na 5 jaar is het vast wel mogelijk om een goede tweedehandse combi te kopen :).

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:12

Ik heb zelf een losse vriezer en losse koelkast en die zijn eigenlijk wel even hoog, ik heb het idee dat er wel een soort standaardmaat is voor die dingen. Volgens mij zitten er pootjes onder om ze recht te zetten, daarmee zou je ze evt nog ietsje hoger of lager kunnen stellen.
Het bukken om iets uit de koelkast of vriezer te pakken vind ik zelf niet zo'n probleem. Ik denk dat je ze later wel op elkaar kunt stapelen, ik heb ook wel eens gezien dat mensen wasmachine+wasdroger bovenop elkaar hadden gezet.
Of het mooi wordt, dat weet ik niet :P Ik heb ze zelf los onder mijn vaste doorlopende aanrechtblad staan omdat daar precies de ruimte voor was. Wil je het geimproviseerde aanrechtblad er los op leggen of er aan vast maken? Dat lijkt me nog wel lastig...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:18

Ik heb het in mijn bijkeuken en dan op de wasmachine en droger. Werkt ideaal! Losse keukenbladen koop je voor een prikkie bij de gamma of praxis en heb je in verschillende kleuren

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 22:25

Klinkt als positieve ervaringen! Wasmachine en droger op elkaar heb ik wel eens gehoord ja.

Kimbers schreef:
Je kan toch ook gewoon een plank tegen de muur maken?
En dan een hoge koelkast met vrieslades kopen?

Dit zou ook nog een optie zijn inderdaad. :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:33

Ik heb ze naast elkaar en erboven een houten blad die aan de muur vast geschroefd zit. Handige plek voor magnetron bijvoorbeeld.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:34

Had en heb het eigenlijk nog steeds altijd zo. Vroeger in mijn huurhuis had ik de wasmachine en koelkast naast elkaar staan met een blad er boven. Raad je wel aan een klein beetje ruimte tussen het blad en de koelkast te laten met oog op lucht aantrekken van de koelkast om te koelen.
Nu heb ik in de bijkeuken een grote diepvrieskist met ernaast in rij de droger, wasmachine, nog een wasmachine (voor de paardespullen :D ) en een koelkast. Is echt ideaal kwa ruimte erboven en wat erop te kunnen zetten. In de keuken zelf heb ik nog een kleine diepvriezer staan, die het meeste gebruikt wordt, met ernaast het gasfornuis. Ik gebruik de bovenkant van de vriezer om allerlei kruidenpotjes op te zetten en deksels. Soort van extra werkruimte dus.
Merk ook niet echt een probleem met bukken omdat de vriezer op de grond staat. Went vanzelf :D

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:38

Afbeelding

Ik heb het zo TO.Ik vind het erg handig, het stukje extra 'aanrechtblad'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:53

Heb op zolder mijn wasmachine en droger staan.
Als werkblad heb ik de zijkant van een oude kast gebruikt. 5 balken eronder en klaar.
Koelkast en vriezer kan je stapelen, stop er wel een plank tussen ivm drukverdeling, maar wordt wel een hoog geval.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 22:35

Bedankt voor alle reacties! Zo'n plank is inderdaad een handige oplossing!

@Sunrise_ leuk gedaan, handig zo'n foto ter inspiratie :) Thanks!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 00:36

Bij kennissen van mij hebben ze er een soort bar/eettafel van gemaakt :)
Kan dus prima.
Afbeelding

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 00:54

Waar je wel goed op moet letten, is dat er wel voldoende ventilatie rondom en achter de koelkast en vriezer is.
Die apparaten kunnen alleen koelen als ze de warmte ook kwijt kunnen.
(Koelen = warmte avoeren)
Dus vooral niet strak inbouwen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 00:58

Wij hebben hier een koelkast en vriezer op elkaar staan, dus dat zou later ook kunnen :)