Draaitabel excel, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Draaitabel excel, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 09:22

Ik heb van iemand een gigantische database met informatie gekregen. Daar had een draaitabel bij horen zitten, maar of ik doe iets fout, of hij functioneert gewoon niet goed. In elk geval, op dit moment zou ik handmatig duizenden gegevens door moeten zeven en overnemen.... dat is nou niet echt de bedoeling.

Ik heb de help erbij gehad, maar ik kom er niet uit. Is hier iemand die veel ervaring met draaitabellen heeft en bereid is mij te helpen?

Rena100

Re: Draaitabel excel, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:24

wat gaat er fout dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:24

ik heb er wel vaker mee gewerkt, ben geen expert maar wil iig wel kijken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 09:45

Fijn!
Ik heb een giga tabel, met daarin waardes gevonden op verschillende locaties van verschillende stoffen. Zeg koper, zink en lood in een woonwijk, bedrijventerrein, langs een weg. Die zou ik dus graag uitgesorteerd zien, dus alleen de koper voor de woonwijk. Zodat ik van die waarden een totaalwaarde en gemiddelde kan berekenen. Tabel ziet er (zeer vereenvoudigt) ongeveer zo uit:

Koper Zink Lood
Arnhem weg
Arnhem bedrijventerrein
Arnhem woonwijk
Drachten woonwijk
Deventer bedrijventerrein
deventer weg

Volgens de uitleg bij de database zou dat met een draaitabel moeten kunnen, maar hoe???

Hmm, ships, bokt negeer gewoon mijn spaties... geen idee hoe ik dat visueel correct krijg. In elk geval, bovenaan horizontaal koper, zink, lood, aan de zijkant verticaal 2 kolommen, 1 met plaatsnaam en 1 met soort gebied (zijn twee aparte kolommen).

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:55

Kan het zijn dat de draaitabel er simpelweg niet bij zit? Ik heb dit probleem ook gehad; telkens als ik een (draai)tabel invoegde in een Excel bestand, het bestand afsloot en op een later moment weer opende, was de (draai)tabel functie verdwenen uit de gegevens.

Helaas ben ik bepaald geen expert met Excel. Eventueel kun je YouTube en/of de website van Excel raadplegen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:59

kun je een screenshot plaatsen, evt zonder data? Zo te lezen is het idd een kwestie van de draaitabel (pivot table) in een nieuwe tab zetten, en dan met de velden spelen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 24-07-17 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:00

je mag mij het bestand wel sturen als je wil? dan kan ik er denk ik wel een draaitabel van maken
anders even googlen op hoe je een draaitabel kan toevoegen in excel

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:03

Heb je de draaitabel al gereed staan in een nieuw tabblad op moet je hem nog helemaal maken?

Anders even alle gegevens selecteren en via de taakbalk naar -> Invoegen -> Draaitabel-> Nieuw werkblad -> OK

Afbeelding

Je krijgt dan een nieuw tabblad met de opstart van een draaitabel.
Aan de rechterkant krijg je de lijst met draaitabelvelden te zien. Deze kun je verslepen naar de juiste plekken.

Afbeelding

De waarde die je wil zien sleep je naar het veld waardes (rechtonderin)
De postcode/plaats en het materiaaltype zou ik onder rijlabels slepen als ik je zo hoor. Dan ben je denk ik al een heel eind op weg :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:05

en in aanvulling op Anouk, bij waarden kun je ook kiezen voor verschillende soorten berekeningen, en zo te lezen is het ook handig om met filters te werken.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:09

En dat doe je weer door te klikken op een waarde veld in je draaitabel -> Waardeveldinstellingen , dan krijg je dit schermpje te zien en kun je de berekening kiezen die je nodig hebt :)

Afbeelding
Afbeelding

Teamwork :D

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:11

Ik hoop dat ik het goed snap.

- klik in het datasheet op het driehoekje naast tabel A, hiermee selecteer het hele blad
- klik op Invoegen
- klik op draaitabel + ok
- zet koper, zink en lood bij de rapportfilters (rechts op de pagina)
- zet overige zaken bij waarden.

Dan moet je volgens mij hebben wat je zoekt. In het deelscherm van de draaitabel kan je eventueel spelen met de velden. Dit verandert niets aan het orginele datasheet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 10:17

Hij staat er inderdaad niet meer in. De knop om hem te maken heb gevonden, waar het bij mij fout gaat is het invoeren van het tabel/bereik. Er lijken twee tabellen boven elkaar te staan, als ik in de bovenste sta, wil hij wel een draaitabel maken, maar als ik daar met de velden speel, krijg ik niet wat ik wil. Dat is namelijk de gemiddelde van álle gegevens. Als ik lager ga staan, krijg ik een foutmelding.... iets met twee rijen brongegevens die nodig zijn. Maar als ik de hele tabel selecteer, doet hij het ook niet.

De database bestaat uit openbare gegevens, dus het is geen probleem als ik hem naar wat mensen door stuur. Misschien is dat wel het makkelijkste.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:32

Je mag hem best doorsturen, kijk er wel even naar. Als je eenmaal weet hoe een draaitabel werkt, dan is het niet zo ingewikkeld :P

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:32

Selecteer eerst je gehele tabel (ctrl-*) en druk dan op de knop om de draaitafel te maken.
Dan krijg je als het goed is een nieuw tabblad en daar kan je dan je draaitabel maken.

Is voor mij dagelijkse kost.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:35

Hmm, nou ik je laatste bericht nog eens lees ga ik me afvragen of jij misschien niet de draaitabel voor een gegevens tabel aanziet.

Wat gebeurt er als je dubbelklikt op een van de waarden in je tabel?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 16:12

*\o/* Bokt is en blijft geweldig, want het is helemaal gelukt! Er bleken twee cellen leeg te zijn, waardoor het niet werkte.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:14

:D Whoehoe !