Oud computer spel (cd-rom) op macbook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Oud computer spel (cd-rom) op macbook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 21:02

Hey :D

Vraagje voor de computer experts onder ons.

Ik heb vanmiddag een aantal oude computer spelletjes van vroeger terug gevonden, nu leek me het leuk om die weer eens te spelen :P Het zijn CD-ROMs uit de tijd 2003, 2004 etc..

Ik heb ze in mijn macbook pro gestopt en hij leest de cd-rom wel, maar als ik hem open komt er alleen een venster tevoorschijn met mapjes (de structuur van waaruit het spel is opgebouwd). Ik ben er nog niet achter hoe ik het spel zelf kan openen..

Weet iemand of dit nog kan of is het onmogelijk om deze spelletjes nog af te spelen? Of ligt het er puur aan dat ik geen windows heb?

Alvast bedankt :D

een voorbeeld van de mappen die ik zie:
Afbeelding

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:09

Ik heb ook nog zo'n verzameling liggen en wel eens gecheckt of het kan. Te leuk, dat jeugdsentiment :D
Echter zijn die spellen zo oud en niet voor apple computers gemaakt, dus werken ze helaas niet meer zomaar zonder meer op je mac.
Je kan wel proberen windows te draaien op je mac, als het een versie is die oud genoeg is om die CD's nog te ondersteunen dan lukt het misschien wel.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 21:13

Memories schreef:
Ik heb ook nog zo'n verzameling liggen en wel eens gecheckt of het kan. Te leuk, dat jeugdsentiment :D
Echter zijn die spellen zo oud en niet voor apple computers gemaakt, dus werken ze helaas niet meer zomaar zonder meer op je mac.
Je kan wel proberen windows te draaien op je mac, als het een versie is die oud genoeg is om die CD's nog te ondersteunen dan lukt het misschien wel.

Ik heb net even alle spelletjes gecheckt, inderdaad allemaal windows op eentje na |(

Hmm ik heb nog nooit een ander gebruikerssysteem geinstalleerd op mijn mac maar dat schijnt idd wel te kunnen, ik zal dat eens proberen :P Is wel de moeite waard, als ze het dan doen! Inderdaad, jeugdsentiment.. rollercoaster tycoon, zoo tycoon, spirit, mijn renstal, GTA, allemaal van dat soort spul :)

8nnemiek

Re: Oud computer spel (cd-rom) op macbook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:17

Ja dat kan idd, maar dan moet je bv via bootcamp windows naast osx op je mac zetten. Ik heb er zelf windows xp op staan, ook vanwege de oude windows spellen en dat werkt perfect.
Maar rollercoaster tycoon bestaat ook gewoon voor de mac.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 21:19

Neemt het ook veel ruimte in op je mac als je windows erbij installeert? Ik heb gewoon 4GB geheugen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:23

Inderdaad even via boot camp kijken, dat is de vanuit apple zelf ondersteunde manier :j ik heb er zelf uiteindelijk verder niet naar gekeken omdat het aardig wat schijfruimte in beslag neemt dacht ik.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:28

IsaCalixa schreef:
Neemt het ook veel ruimte in op je mac als je windows erbij installeert? Ik heb gewoon 4GB geheugen.

Dat is (waarschijnlijk) je RAM-geheugen, niet je harde-schijf-ruimte :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:32

Windows komt dan op een aparte partitie te staan en je kan zelf kiezen hoeveel harde schijf je daar aan wil toekennen. Ligt ook aan je windows versie, en hoe veel je kan missen.
Voor het geheugen maakt het geen verschil omdat je óf het ene OS draait, óf het andere, niet tegelijk, dus je hebt dan altijd die 4GB geheugen.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:34

Het hoeft niet perse via windows, ik had ooit een programma (wineskin winery geloof ik dat het heten) waarmee je windows software gewoon in osx kon installeren, google er anders even naar.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 21:36

ik heb nog ongeveer 175 gb beschikbaar :P

zo lang mijn laptop maar niet super traag ervan wordt :D