Verhuisdagenverlof

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bridleless

Verhuisdagenverlof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 20:39

Hallo! :)

Ik zit een beetje met een klein dillema.. ik heb dus net een telefoontje gehad van mijn werkgever met de mededeling dat ik voor 15 augustus en 16 augustus waarschijnlijk niet vrij kan krijgen. Ik heb die dagen speciaal en netjes ruim 4 weken van tevoren vrij aangevraagd, omdat ik dan over ga verhuizen naar mijn studentenwoning. Ik moet op de 15e mijn sleutel ophalen en de dag daarna worden het bed en de kast geleverd, dus ik moet gewoon aanwezig zijn. Hier had mijn baas 'zogenaamd' begrip voor een paar weken geleden, maar is vandaag dus als het blad van een boom omgeslagen daarin...

Nu lees ik dus op internet dat je speciaal verlof voor een verhuizing kan aanvragen. Maar als ik in mijn CAO (volgens mij Levensmiddelen VGL, ik werk bij de Albert Heijn als part-timer) kijk, kan ik dat nergens vinden. Nu is het wel een document van 56 pagina's dus ik kan er ook overheen gelezen hebben :')
Mijn vraag is nu of iemand hier verstand van heeft en mij dus kan vertellen of dat ook voor de AH geldt. Want een 'gesprek' met mijn baas zal waarschijnlijk niet heel positief voor mij uitpakken...

Groetjes!

Memories

Re: Verhuisdagenverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:02

Hij zegt 'waarschijnlijk', heeft ie ook een reden gegeven waarom en wanneer kun je daar duidelijkheid over krijgen? Want jij hebt natuurlijk een termijn om vrij te vragen maar jou baas heeft ook een termijn om daar op te antwoorden en anders mag je er van uitgaan dat je gewoon vrij bent, weet niet wat daarover staat in jouw specifieke CAO.
Verhuisverlof is helaas niet in elk CAO opgenomen (was bij mij toen ook niet zo) :\

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:11

T is natuurlijk niet omdat je izts vraagt, dat je het ook krijgt. Je werkt ook part time, dus t is nu niet dat je nooit geen vrije sagen hebt.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:29

dromertje2 schreef:
T is natuurlijk niet omdat je izts vraagt, dat je het ook krijgt. Je werkt ook part time, dus t is nu niet dat je nooit geen vrije sagen hebt.

Wat een onzinantwoord. Een vrije dag dient altijd te worden gehonoreerd tenzij de baas kan aantonen dat het bedrijf in zeer grote problemen komt door jouw vrije dag. Je baas zal dus met een goede reden moeten komen...

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:37

Dit is wat de CAO over de vraag om verlof zegt. Zie het onderstreepte deel

Vakantie
ARTIKEL 14
1. De werknemer heeft bij een normale arbeidsduur recht op 24 werkdagen
of 192 uur vakantie met behoud van loon per vakantiejaar.
Voor de werknemer, die minder dan de normale arbeidsduur of slechts een
deel van een vakantiejaar in dienst van de werkgever is, gelden deze
rechten naar evenredigheid.
2. a. De werkgever is verplicht om de werknemer ieder jaar in de
gelegenheid te stellen om vakantie op te nemen waarop de
werknemer op grond van lid 1 van dit artikel recht heeft.
b. De werkgever stelt de tijdstippen van aanvang en einde van de
vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer, tenzij
gewichtige redenen zich daartegen verzetten.
c. Indien de werkgever niet binnen 2 weken nadat de werknemer
zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan
de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de
vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de
werknemer.

d. Voor de werkgever is het echter ongeacht het bovenstaande
toegestaan nadere regelen te stellen voor het opnemen van de
vakantie; met name kunnen hierbij regelen worden gesteld ter
voorkoming van het bijeentellen van vakantiedagen, verkregen in
opeenvolgende vakantiejaren, alsmede ten aanzien van het
doen samenvallen van de aaneengesloten vakantie met eventueel
verplichte sluitingsperioden.
3. De aaneengesloten vakantie zal zoveel mogelijk in de maanden mei tot en
met september worden genoten. De werknemer heeft hierbij in een
vakantiejaar recht op een aaneengesloten vakantie van tenminste drie
weken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:38

Als er bv te veel mensen in verlif zijn is dat al een reden. Op mijn werk konden ze moeilijk iemand op verlof laten gaan als er al 3 kinderverzorgsters op verlof waren want ge kunt moeilijk zeggen tegen de baby s dat ze hun plan maar moeten trekken.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:40

Dan hadden ze 2 weken geleden aan moeten geven dat het verlof niet door kon gaan. Niet na 4 weken er op terug komen. Nu is het verlof volgens de CAO goedgekeurd

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:43

Dan moet ts haar been stijf houden en die dagen niet komen werken.
Weet niet of ze een vast contract heeft maar als dit niet het geval is, kan het natuurlijk zijn dat een verlenging er ook niet in zit.
Dus zou vooral een dialoog aangaan en een compromis zoeken in plaats van gewoon niet te komen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:44

[url][/url]
Dieselpaard schreef:
dromertje2 schreef:

Wat een onzinantwoord. Een vrije dag dient altijd te worden gehonoreerd tenzij de baas kan aantonen dat het bedrijf in zeer grote problemen komt door jouw vrije dag. Je baas zal dus met een goede reden moeten komen...

Ook niet helemaal waar, een werkgever mag een vrije dag of vakantie ten alle tijden weigeren. Als daar een reden voor is. Er hoeven dus niet per 'Grote problemen' te zijn.

Vaak doe ik mijn uiterste best om alle vrij aanvragen te honoreren, maar het is niet altijd mogelijk en dan moet je mensen teleurstellen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:49

TS duidelijk aangeven dat je netjes en volgens de regels wel hebt gehandeld. Als ze er op staan dat je komt omdat het echt echt echt niet gaat lukken zonder jou, gelijk opslag vragen. Je wordt dan als onmisbare part timer onder betaald. Laat je niet gek maken. Het is niet bepaald netjes wat hier gebeurd.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:53

Marsu schreef:
Dan hadden ze 2 weken geleden aan moeten geven dat het verlof niet door kon gaan. Niet na 4 weken er op terug komen. Nu is het verlof volgens de CAO goedgekeurd

Uit de openingspost maak ik niet op dat TS haar verlof vier weken geleden heeft aangevraagd, er staat dat ze haar verlof netjes vier weken van te voren heeft aangevraagd. Dat betekent dus dat haar werkgever netjes binnen de termijn van twee weken heeft gereageerd op haar verlofaanvraag.

Je verlofaanvraag valt natuurlijk wel in de vakantieperiode waardoor ik me goed voor kan stellen dat je werkgever er niet heel blij mee is als hij ook jou nog moet missen. Er zullen ongetwijfeld meerdere mensen vrij zijn in die periode. Je kunt er daarnaast ook niet van uitgaan dat je verlofaanvraag altijd goedgekeurd wordt, soms is dat gewoon niet mogelijk. Als ik jou was zou ik gewoon even in gesprek gaan met je werkgever, de situatie nog eens voorleggen en kijken of jullie samen tot een passende oplossing kunnen komen. Hij zal dit absoluut niet doen om je dwars te zitten.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:53

Marsu schreef:
Dit is wat de CAO over de vraag om verlof zegt. Zie het onderstreepte deel

Vakantie
ARTIKEL 14
1. De werknemer heeft bij een normale arbeidsduur recht op 24 werkdagen
of 192 uur vakantie met behoud van loon per vakantiejaar.
Voor de werknemer, die minder dan de normale arbeidsduur of slechts een
deel van een vakantiejaar in dienst van de werkgever is, gelden deze
rechten naar evenredigheid.
2. a. De werkgever is verplicht om de werknemer ieder jaar in de
gelegenheid te stellen om vakantie op te nemen waarop de
werknemer op grond van lid 1 van dit artikel recht heeft.
b. De werkgever stelt de tijdstippen van aanvang en einde van de
vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer, tenzij
gewichtige redenen zich daartegen verzetten.
c. Indien de werkgever niet binnen 2 weken nadat de werknemer
zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan
de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de
vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de
werknemer.

d. Voor de werkgever is het echter ongeacht het bovenstaande
toegestaan nadere regelen te stellen voor het opnemen van de
vakantie; met name kunnen hierbij regelen worden gesteld ter
voorkoming van het bijeentellen van vakantiedagen, verkregen in
opeenvolgende vakantiejaren, alsmede ten aanzien van het
doen samenvallen van de aaneengesloten vakantie met eventueel
verplichte sluitingsperioden.
3. De aaneengesloten vakantie zal zoveel mogelijk in de maanden mei tot en
met september worden genoten. De werknemer heeft hierbij in een
vakantiejaar recht op een aaneengesloten vakantie van tenminste drie
weken.

Ik heb de cao niet bij de hand, maar jij zo te zien wel. Is er ook bijzonder verlof opgenomen in de cao? In mijn geval stond daar de bepaling dat ik zelfs 1 dag doorbetaald kreeg bij verhuizen (ik werk fulltime, weet niet hoe dat zit als je parttime werkt)

Ts: geef nogmaals aan waarom het zo belangrijk is voor jou om thuis te kunnen zijn. Als je baas niet akkoord gaat, overleg dan of je alleen een ochtend- of een avonddienst kunt doen. Bij een avonddienst kun je bijvoorbeeld wel thuis zijn als de spullen worden bezorgd. Of is je kamer aan de andere kant van het land?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:57

KimD schreef:
Ook niet helemaal waar, een werkgever mag een vrije dag of vakantie ten alle tijden weigeren. Als daar een reden voor is. Er hoeven dus niet per 'Grote problemen' te zijn.

Vaak doe ik mijn uiterste best om alle vrij aanvragen te honoreren, maar het is niet altijd mogelijk en dan moet je mensen teleurstellen.

Als jij teveel mensen vrij geeft, komt jouw bedrijf in grote problemen. Daarom geef je de een wel vrij en de ander niet. Je kunt niet simpel zeggen: ik heb je nodig die dag. Je zult uitleg moeten geven over waarom.
Daarbij komt idd dat een werkgever 2 welen de tijd heeft om te reageren en anders heeft de werkgever pech. Werknemers moeten zich aan regels houden, werkgevers ook, anders komt t niet goed binnen een bedrijf.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:02

Dieselpaard schreef:
KimD schreef:

Als jij teveel mensen vrij geeft, komt jouw bedrijf in grote problemen. Daarom geef je de een wel vrij en de ander niet. Je kunt niet simpel zeggen: ik heb je nodig die dag. Je zult uitleg moeten geven over waarom.
Daarbij komt idd dat een werkgever 2 welen de tijd heeft om te reageren en anders heeft de werkgever pech. Werknemers moeten zich aan regels houden, werkgevers ook, anders komt t niet goed binnen een bedrijf.

De werkgever reageert nu toch ook binnen de termijn van twee weken? En de reden kan heel eenvoudig zijn: er zijn in deze periode al teveel (vakantie)aanvragen waardoor er minimaal personeel beschikbaar is. Dát is ook een reden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:05

Kan je geen compromis sluiten: de 15de werken, en de 16de 's morgens sleutel ophalen, en dan gelijk wachten op de meubelen?

En eens navragen bij een collega die dan verlof ingepland heeft, of die niet voor jou kan invallen? Als je zelf oplossingen aandraagt, kan het ook helpen.

Anderzijds zijn er toch voldoende studenten aan het werk in de vakantie? Dan moet je toch misbaar zijn?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:12

Heb je je verlofaanvraag schriftelijk ingediend en heeft je baas er meer dan twee weken over gedaan om hierop te reageren? Dan heb je alsnog verlof. Zoniet, dan vragen naar de zwaarwegende reden dat jij aanwezig moet zijn.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:23

Eunomia schreef:
De werkgever reageert nu toch ook binnen de termijn van twee weken? En de reden kan heel eenvoudig zijn: er zijn in deze periode al teveel (vakantie)aanvragen waardoor er minimaal personeel beschikbaar is. Dát is ook een reden.

Kim zegt dat een werkgever ten alle tijden een vrije dag mag weigeren. Dat is dus niet, want er zit een termijn van 2 weken aan.
Daarbij geef ik aan dat de werkgever zal moeten verklaren waarom je geen vrij kunt krijgen. Ik zei niet dat het geen reden is dat er minimaal personeel beschikbaar moet zijn.
We zitten op 1 lijn hoor ;)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:24

Dan heb ik je reactie verkeerd begrepen, sorry. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:25

Dieselpaard schreef:
Eunomia schreef:

Kim zegt dat een werkgever ten alle tijden een vrije dag mag weigeren. Dat is dus niet, want er zit een termijn van 2 weken aan.
Daarbij geef ik aan dat de werkgever zal moeten verklaren waarom je geen vrij kunt krijgen. Ik zei niet dat het geen reden is dat er minimaal personeel beschikbaar moet zijn.
We zitten op 1 lijn hoor ;)

Ik heb het nergens gehad over het termijn van twee weken. ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:28

Jennyj01 schreef:
TS duidelijk aangeven dat je netjes en volgens de regels wel hebt gehandeld. Als ze er op staan dat je komt omdat het echt echt echt niet gaat lukken zonder jou, gelijk opslag vragen. Je wordt dan als onmisbare part timer onder betaald. Laat je niet gek maken. Het is niet bepaald netjes wat hier gebeurd.

Dus als een werkgever niet al zijn personeel tegelijkertijd vrij kan geven zijn zij die overblijven direct onmisbaar? :')

Voor hetzelfde geld hebben andere collega's van de TS b.v al twee maanden tevoren vrij/vakantie gevraagd, is TS tóch het laatste met haar aanvraag en kan de werkgever gewoon niet anders. Nee, dat maakt TS niet onmisbaar, het betekend gewoon dat het bedrijf wél door moet gaan in de vakantieperiode. :)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:30

mirriezz schreef:
Ik heb de cao niet bij de hand, maar jij zo te zien wel. Is er ook bijzonder verlof opgenomen in de cao? In mijn geval stond daar de bepaling dat ik zelfs 1 dag doorbetaald kreeg bij verhuizen (ik werk fulltime, weet niet hoe dat zit als je parttime werkt)

Ts: geef nogmaals aan waarom het zo belangrijk is voor jou om thuis te kunnen zijn. Als je baas niet akkoord gaat, overleg dan of je alleen een ochtend- of een avonddienst kunt doen. Bij een avonddienst kun je bijvoorbeeld wel thuis zijn als de spullen worden bezorgd. Of is je kamer aan de andere kant van het land?

Nee niets over verhuizing.

Link naar de cao http://www.supermarkt.nl/fileadmin/user ... E_v7_1.pdf

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:08

Halverwege augustus is natuurlijk wel vakantietijd. Zijn niet veel collega's dan weg?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:12

Er even van uit gaande dat je niet bij een franchise werkt: Heb je het via SAM/GO! aangevraagd? Is het daarin gelijk goed gekeurd? Ik zou het bij je manager/TL neer leggen en misschien kunnen ze nog wat voor je doen. Weet niet in hoeverre jij hier al hebt overlegd, maar ik kan me voorstellen dat ze niet blij zijn als jij gelijk met een CAO oid aan komt zetten om je vrije dagen te eisen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 00:21

KimD schreef:
[url][/url]
Dieselpaard schreef:

Het moet wel degelijk een gewichtige reden zijn, echter valt 'twee collega's hebben al vrij, dus ik kan je dan écht niet missen' daar gewoon onder. Zeker in het hoogseizoen is dat geen onrealistische situatie. :)

Wij maken om die reden aan het begin van het jaar al een planning voor de zomer, en vlak na de zomervakantie voor december/januari. Dit jaar is de zomerplanning in januari aangekaart en in februari definitief gemaakt. Mensen die op dat moment nog geen aanvraag ingediend hadden, hebben met hun latere aanvraag rekening te houden met de al vastgelegde vakanties.

Jennyj01 schreef:

Dit is een onzinargument. Dat je als parttimer op een bepaalde dag niet gemist kan worden (midden in het hoogseizoen nota bene) wil niet zeggen dat je onderbetaald en ondergewaardeerd wordt. Een parttimer werkt alleen minder, maar kan véél meer verantwoording dragen dan een fulltimer.

Bij ons speelt dit toevallig dit jaar ook en heeft de werkgever wel pech. Vakanties zijn in februari vastgelegd waarbij ik en een parttime collega twee weken overlap hadden. In april zijn we echter allebei op een andere afdeling gaan werken, zij volledig (32 uur) en ik deels naast m'n andere werkzaamheden. Met die uren vervangen we één fulltimer die dat werk voorheen deed (en waar ik deels backup van was).

Plots kwam die overlap dus héél slecht uit omdat we dan allebei weg zijn, maar het verlof was al maanden akkoord en we kunnen één week ook allebei niet schuiven, zij is dan op vakantie en ik doe die week vrijwilligerswerk. Die twee weken neemt een collega van een andere afdeling ons waar en we hebben allebei aangegeven dat we de tweede week indien nodig vanuit huis wel wat kunnen bijspringen. Manager heeft al aangegeven dat in principe niet te willen, dus dat zal enkel gebeuren als er écht hele erge nood is.

Als werkgever in dit geval binnen twee weken na de aanvraag gereageerd heeft, hebben zowel werknemer als werkgever naar de regels gehandeld, maar kan het prima zijn dat TS dit keer pech heeft.

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 02:57

Wow haha, zoveel reacties had ik niet verwacht! :')
Ik kan niet op iedereen reageren, maar gezien er veelal dezelfde vragen langskomen, beantwoord ik ze hieronder.
Het is inderdaad op een onhandige dag in de vakantieperiode, maar mijn baas wist dit als sinds begin mei, ga destijds aan dat het geen probleem was. Heb hem hierna nog meerdere keren over gesproken zodat hij het niet zou vergeten. Dus met de smoes komen dat ze niet uitkomen met het rooster, vind ik slap. Gisteren heeft een andere part-timer namelijk ook zomaar onverwachts vakantie gekregen voor volgende week terwijl hij al stond ingepland. Natuurlijk weet ik hier de achterliggende reden niet van, maar toch..
Helaas is mijn kamer 200 km verderop en met het OV een lange reis van 3,5 uur een enkeltje, dus even op en neer reizen gaat niet. Ook heb ik de hulp van mijn ouders nodig met het verhuizen van alle spullen. En mijn moeder heeft al met veel moeite vrij kunnen krijgen voor die twee dagen, dus op een latere dag verhuizen kan niet. De sleutel moet ook echt 15 augustus opgehaald worden, en de levering van het bed en de kast staan al zo goed als vast voor de 16e, kon helaas niet een dag eerder. Dus eigenlijk heb ik het liefst ook nog die 17e erbij, maar dat gaat het 'm dus helemaal niet worden.

Ik heb inderdaad vier weken van tevoren aangevraagd en mijn baas heeft daarop ook binnen de termijn erop gereageerd.
Ik snap best dat hij qua mensen krap aan kas zit die week, maar hij moet ook begrijpen dat deze verhuizing onvermijdelijk is. Ik kan geen halve dienst werken die dagen, want ik moet om half 9 's ochtends al de sleutel ophalen, dus om 6 uur van huis weg, en s' middags naar de Gamma voor mijn tafel, en de dag daarna natuurlijk de levering van mijn spullen. En die dag rijd ik ook al op en neer waarschijnlijk of het wordt ergens overnachten.
Als het echt niet anders kan zal ik me toch ziek moeten melden voor die dagen, ook al vind ik dat geen nette manier..