HELP windows 10 maximaliseert mijn schermpjes bij verslepen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

HELP windows 10 maximaliseert mijn schermpjes bij verslepen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 09:17

Ik heb nu ernstig de neiging om mijn pc te schoppen...

Ben braaf aan het werk en wil 4 programma schermpjes naast elkaar open hebben (niet zo raar denk ik) maar oh wee als ik er 1 keurig aan de bovenrand wil zetten dan wordt hij acuut beeldvullend en kan ik de anderen niet meer zien ^)

Vroegah in windows 7 was er een knopje om dat uit te zetten maar hoe ik ook google ik kan het voor windows 10 niet vinden.

Ik hoop heel hard dat er hier een slimmerd is die me kan helpen voor ik mijn pc het raam uit smijt }:)

Dorus

Re: HELP windows 10 maximaliseert mijn schermpjes bij verslepen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:33

Ik lees even mee, want Windows 10 is ook niet mijn vriend op dat gebied. Gisteren wilde ik 2 schermen naast elkaar zetten. Op het werk doe ik dat in Windows 7 in 2 seconden met de Windows en pijltjes toetsen, maar thuis met Windows 10 ben ik zeker 5 minuten aan het kloten geweest.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 09:42

Ik heb het gevonden!

Bij configuratiescherm kan je de muisinstellingen aanpassen en daar zit een knopje verstopt dat je moet uitvinken. Maar verdorie nu wil ik het terug zoeken om wat printscreens voor je te maken en nu kan ik dat vakje dus nergens meer vinden.. Hoezo onoverzichtelijk ontworpen allemaal!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:57

Start > Settings/instellingen (dus niet configuratiescherm, maar het tandwieltje zeg maar) > Systeem > Multitasking

Daar de bovenste optie uitzetten.

Dorus schreef:
Ik lees even mee, want Windows 10 is ook niet mijn vriend op dat gebied. Gisteren wilde ik 2 schermen naast elkaar zetten. Op het werk doe ik dat in Windows 7 in 2 seconden met de Windows en pijltjes toetsen, maar thuis met Windows 10 ben ik zeker 5 minuten aan het kloten geweest.

Windowstoets + pijltjes werkt voor twee vensters nog steeds perfect in Windows 10 hoor. En anders het venster helemaal tegen de rechter- of linkerkant slepen, dan krijgt 'ie standaard de helft van het scherm. Als je andere verhoudingen wil, eerst één venstertegen de zijkant slepen zodat 'ie de helft in beslag neemt, dan die breder of smaller maken en dan het andere venster tegen de andere rand slepen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:44

Exitium schreef:
Windowstoets + pijltjes werkt voor twee vensters nog steeds perfect in Windows 10 hoor. En anders het venster helemaal tegen de rechter- of linkerkant slepen, dan krijgt 'ie standaard de helft van het scherm. Als je andere verhoudingen wil, eerst één venstertegen de zijkant slepen zodat 'ie de helft in beslag neemt, dan die breder of smaller maken en dan het andere venster tegen de andere rand slepen.

Nou, bij mij niet. Het actieve scherm gaat netjes rechts (of links) staan, maar de andere schermen gaan dan in de andere helft een eigen leven leiden. Alt-tab is ook een drama in Windows 10.
Slepen geeft minder frustraties, maar aangezien ik de meeste dingen met het toetsenbord doe is mijn frustratie level al bereikt voordat ik naar mijn muis reik.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:24

Geen idee wat je precies doet dan. Heb even een filmpje gemaakt.

- Slepen tegen linker- of rechterkant zet venster op 50% schermvullend
- Je krijgt na slepen de keus om een ander scherm op de andere helft te zetten (simpelweg op klikken). Wil je dat niet, dan klik je op het scherm wat je net tegen een rand gesleept hebt. Dit zit niet in de video
- Slepen naar één van de hoeken zet venster op 25% schermvullend, zo kun je vier vensters tegelijk zien of op de ene helft twee vensters onder elkaar (2x 25%) en op de andere één scherm à 50%
- Alt tab doet niets vreemds vergeleken met Windows 7

Wat WIN+arrows betreft, deze werkt iets anders als je een venster al tegen een rand vastgezet hebt. Stel dat je een venster al tegen de rechterkant gezet hebt, dan maakt WIN+links deze los. Nog een keer WIN+links zet het venster dan vast tegen de linkerkant.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:08

Jij sleept met de muis, ik druk een paar toetsen in op het toetsenbord.
Ik weet hoe het moet werken, maar zo werkt het bij mij dus niet op mijn win10 laptop.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 17:19

Dorus schreef:
Jij sleept met de muis, ik druk een paar toetsen in op het toetsenbord.
Ik weet hoe het moet werken, maar zo werkt het bij mij dus niet op mijn win10 laptop.

Dat zeg ik:
Exitium schreef:
Wat WIN+arrows betreft, deze werkt iets anders als je een venster al tegen een rand vastgezet hebt. Stel dat je een venster al tegen de rechterkant gezet hebt, dan maakt WIN+links deze los. Nog een keer WIN+links zet het venster dan vast tegen de linkerkant.

Daarmee heb ik dus ook getest. Met de muis werkt het bij TS niet goed. Bij jou wel?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:27

En ik zeg dus al eerder dat het bij mij niet werkt in Windows 10 met de windows knop en de pijltjes. Dat verandert niet ineens omdat het bij jou wel werkt.

Dorus schreef:
Slepen geeft minder frustraties, maar aangezien ik de meeste dingen met het toetsenbord doe is mijn frustratie level al bereikt voordat ik naar mijn muis reik.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 19:24

Vandaar ook de vraag die ik je stelde en waar je niet op gereageerd hebt, om te kijken of en hoe je probleem verschilt van TS, en waar het in zou kunnen zitten. Maar als je liever mensen die proberen te helpen aanvalt en afkat, vind ik het ook helemaal goed en wens ik je veel succes met het zoeken naar een oplossing.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:56

Hier de meest logische oplossing voor je probleem:

Afbeelding
Ga naar menu Start, en klik op de knop "Instellingen".
Afbeelding
Ga vervolgens naar "Systeem".
Afbeelding
Klik op de knop "Multitasking".
Afbeelding
Hier kun je "Vensters automatisch schikken door ze naar hoeken of randen van het scherm te slepen" uitschakelen.
Afbeelding
Nu kun je dus zelf alles naar wens aanpassen.

Mocht dit niet het gewenste effect geven, dan kun je het altijd natuurlijk zeggen.

Groetjes.