Niet mijn favoriete onderwerp, maar moet mij er toch even in verdiepen.. welke soorten belasting moet je betalen als je een eigen bedrijf start? Hoe kan ik dat het beste verwerken in mijn bedrijfsplan?
moonsparkle
Geplaatst: 18-07-17 13:15
Een beetje onduidelijk vraag maar je doet je omzetbelasting meestal per kwartaal een je inkomstenbelasting gewoon eens per jaar. Bij de KvK worden soms gratis of betaalbare seminars gegeven over de belasting.
Ligt ook aan de bedrijfsvorm die je wilt aannemen.. eenmanszaak of BV?
Bij een eenmanszaak zonder personeel heb je als 'extra' belasting te maken met omzetbelasting. Bij een eenmanszaak met personeel heb je te maken met omzetbelasting en loonheffing en eventueel pensioen (is geen belasting, maar wordt wel vaak vergeten). Bij een BV waarbij alleen jij in loondienst zit, heb je te maken met omzetbelasting, loonheffing, vennootschapsbelasting. Ook dit is weer uit te breiden met meer personeel en blabla..
Het is dus zaak dat jij goed weet wat voor bedrijf je wilt starten en in welke bedrijfsvorm.
Uiteraard heb je nog de inkomstenbelasting en zorgverzekeringswet.
De website van de belastingdienst kan je goed helpen en anders kun je altijd nog contact opnemen met een administratie/accountantskantoor om om hulp te vragen daarbij.