Baan in het westen, woonachtig in het noorden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Baan in het westen, woonachtig in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:27

Ik woon dus in het Noorden en heb een leuke baan op het oog in het Westen, 180 km enkele reis..

De baan lijkt me leuk omdat het bij een grote multinational is en het bedrijf werkt ook internationaal, dus veel reizen tussen diverse projecten :j Ik ken het bedrijf via een kennis en hij is altijd vol lof en tipte me ook over deze functie in mijn vakgebied. Voordelen zijn voor mij ook dat de salarissen een stuk hoger liggen en dit bedrijf biedt veel qua begeleiding en scholing.

Verder heb ik nog geen idee wat de mogelijkheden zijn voor thuiswerken en hoe het reiskosten technisch zou gaan, maar heb zelf het idee om het deels met overnachtingen in de buurt en deels met thuiswerken op te lossen. 5 dagen op en neer is toch geen optie.

So far moet ik dus nog solliciteren, maar wel handig om eerst na te denken of het wel echt gaat werken..

Wat is jullie ervaring met een stap als deze?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:29

Ik heb 2 jaar lang 160km naar mijn werk gereden en ook weer terug. Ik huurde een studiootje op plaats van bestemming en ging daar maandags heen, vrijdags ging ik terug naar huis. Het brak mij ontzettend op en mijn sociale leven heeft er behoorlijk onder geleden.

Als het echt de droombaan is moet je het doen. Maar als die baan ook dichter bij huis kan zijn... Dan is de keuze erg gemakkelijk.

180 km... Denk ook aan de files. Je rijdt niet in 1x door alles heen en bent zo 2, misschien 2,5 uur onderweg. Enkele reis.

Achterom

Re: Baan in het westen, woonachtig in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:36

Heel eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken... leuk dat extra salaris, maar dat geld ben je ook alweer kwijt aan andere zaken zoals reizen en verblijf.
De ervaring van mensen uit mijn omgeving die iets dergelijks gedaan hebben voor meerdere dagen per week, is dat het te doen is in het kader van een tijdelijke situatie. Maar op een gegeven moment gaat o.a. je sociale leven er echt onder lijden. En dan moet je kiezen: verhuizen of niet?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:39

Verhuizen is geen optie?

Ik woon en werk in het westen en doe over 44 km met relatief veel snelweg bij een normale spits al ruim 3 kwartier tot een uur bij slecht weer en ongelukken veel langer..
Vind het altijd erg zonde van mijn tijd,die kun je veel nuttiger besteden.

Waar in het westen moet zou je moeten zijn?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:40

Ik doe elke dag 70 km enkele reis, maar met élke dag file en de enige reden dat dat me niet opbreekt is dat ik de baan van mijn leven heb. Maar dat is nog "maar" 70 km...

Wat zou je traject worden? Welke snelwegen? En wat zijn de filekansen daar?

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:43

Mijn vriend moet een uur naar zijn werk rijden, waar hij ook nog eens aardig vroeg door op moet staan omdat hij anders vast staat in de file.
Hij doet dit nu ongeveer twee jaar en het breekt hem toch op.
Ondanks dat hij vroeg weggaat komt hij alsnog regelmatig in de file terecht (vaak 's middags) en het kost hem toch elke dag 2 uur.

180 km is echt ver.. Ik denk dat je daar echt wel spijt van gaat krijgen, ook als je het deels op gaat lossen met in de buurt overnachten enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:52

Ik zou wr niet eens over hoeven na te denken... uren rijden, file, enorme brandstof kosten en afschrijving van de auto.
Als je dagelijks wilt rijden niet te doen imo.
Ik heb een tijdje op 85 km enkele reis gewerkt, wisselende diensten ( hulpverlening ) dus meestal net buiten de spits.
En dat vond ik al een eind..

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:19

Is verhuizen geen optie? Dat lijken mij de enige twee houdbare opties: verhuizen of iets anders zoeken dat dichterbij is. 180 km enkele reis elke dag is echt, écht niet vol te houden. Hoe leuk het werk ook is :n

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:29

Ik reis dagelijks 2 uur enkele reis (4 uur totaal) naar mijn werk. Nou ja, dagelijks: in de praktijk doe ik dit 3-4 dagen per week. Want ik trek dit ritme alleen maar omdat ik 1 of 2 dagen thuis mag werken. Als dat niet kon, hield ik dit niet vol. Dat merk ik nu wel in de weken die zo druk zijn dat ik wel echt iedere dag naar kantoor ga.

Niet te vergelijken met jouw situatie, maar ik zou er echt nog eens goed over nadenken als ik jou was.

Verhuizen is geen optie?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:29

Foaly schreef:
Is verhuizen geen optie? Dat lijken mij de enige twee houdbare opties: verhuizen of iets anders zoeken dat dichterbij is. 180 km enkele reis elke dag is echt, écht niet vol te houden. Hoe leuk het werk ook is :n

:j

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:41

Ik vraag mij ook meteen af of verhuizen niet een optie is? Dat hoef je natuurlijk niet meteen te doen, tijdelijk veel reizen of een studio/kamer/hotelovernachting hebben is best te doen. Het lijkt mij alleen heel optimistisch om te denken dat je dat voor langere tijd vol houdt.

Misschien wel hoor :) Maar ik zou toch wel rekenen op 2.5uur enkele reis, 5 uur per dag, dan ben je alleen al minimaal 13h per dag voor je werk weg. Persoonlijk zou ik dat niet lang leuk vinden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:42

Ik heb twee jaar Groningen-Amsterdam gereisd en vond het wel te doen, zelfs naast +60-urige werkweken. Scheelde wel dat de werktijden zo waren dat ik 's ochtends voor de file uit reed en 's middags achter de files aan :+ Met nachtdiensten bleef ik daar meestal slapen overdag. Heb een periode een kamer daar gehad zodat ik ter plekke kon blijven slapen, maar dat beviel me niet zo. Dan zat ik liever in de auto :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:27

Er staat toch duidelijk dat ik niet dagelijks op en neer zou gaan? :+ dus max 1 retour per week, want dat het ver is weet ik ;) verhuizen zou op termijn een optie zijn, maar dat ga je natuurlijk niet al na een paar weken doen.

Mijn ouders hebben een b&b en bij hun overnacht al jaren een man voor 3 tot 4 nachten per week, vandaar dat dat mijn idee ook was.

Qua sociaal leven, ik doe nu doordeweeks ook niet zoveel, meer in de weekenden, dus dat zal dan niet veel veranderen

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:40

Waar in het westen is het? en zou je via afsluitdijk of via polder rijden?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:54

Dus je wil huur/hypotheek gaan betalen voor het huis waarje nu woont én doordeweeks een kamer huren?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:17

En weet je zeker dat je ook regelmatig thuis kan werken?

Ik zou het er echt niet voor overhebben, die vette vis is vaak een mager pangafileetje zeg maar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:22

Winged schreef:
Ik zou het er echt niet voor overhebben, die vette vis is vaak een mager pangafileetje zeg maar.

:')

Ik zou het er ook niet voor over hebben. Ik zou er niet eens over twijfelen.
Dat geld dat je extra zou verdienen ben je weer kwijt aan het huren van een kamer. Waarom zou je op 2 plekken willen gaan wonen?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:24

Winged schreef:
En weet je zeker dat je ook regelmatig thuis kan werken?

:D :D :D

Geen haar op mijn hoofd... Zou dit echt nooit doen, maar ik bewonder
je wilskracht wel, zou er alleen nog een keer extra over nadenken :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:30

Dat lijkt mij wel een vrij pittige reistijd. Vooral omdat je ongetwijfeld flink in de file komt. Tussen Zwolle en Amersfoort is het vaak al feest en daarna wordt het er niet bepaald beter op.

Wel een mooie kans natuurlijk voor een nieuwe baan, maar het zou mij persoonlijk te ver weg zijn. Aan de andere kant, als het je droombaan is en je bent doordeweeks flexibel, tja wellicht is het dan zo gek nog niet. Mijn vader heeft jarenlang in Amsterdam gewerkt. Hij ging altijd met de trein. Dinsdag heen, woensdag terug en dan donderdag heen, vrijdag terug. Op maandag werkte hij thuis. Het was (denk ik) best pittig, maar hij heeft wel een fantastische tijd gehad daar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 00:53

Het ligt ook echt aan je prive leven en de baan etc.

Ik werkte met mn moeder in Amsterdam en dat was maar 30km, maar we stonden elke dag in de file en dat nam natuurlijk veel tijd in beslag. Je moet ( eigen zaak ) en je raakt eraan gewend, maar leuk is anders.

Mijn man werkte altijd dichtbij huis, maar heeft totaal geen moeite met autorijden. Nu in de huidige situatie reist hij 30km en probeert 's ochtends voor de file te rijden en 's middags staat hij er weleens in.
Allemaal geen grote afstanden. Maar wat belangrijk is, is dat wij de paarden samen hebben bijvoorbeeld en de zorg zelf doen. Je wil eten, nog een moment rust en toch ook een redelijke tijd naar bed. Althans, hij wel, want zijn wekker gaat om 6uur.
Hij is nu 45 en maakt erg veel uren. Ik begin het aan alles te merken. Hij was geen file gewend en ergert zich eraan. Hij is moe en wil ook graag naar huis, of de dingen doen, die we nog moeten doen.

Als je jong bent en je wil dit ervaren, zou ik het misschien wel doen. Zeker als er weinig banen in jouw sector zijn, kom je toch die wereld binnen en bouw je werkervaring op. reizen zou ik misschien met de trein doen en dan mn rust pakken in de trein met een boek, of wat werken.
Als je bijv zegt, ik doe dit 3 jaar weet je dat het ''maar'' 3 jaar is.

Zodra je een gezin hebt, of als je dieren hebt, andere verantwoordelijkheden etc etc, ga je het niet snel meer doen en kom je straks in een andere sector terecht.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 01:14

Mijn vader heeft, toen ik zo rond de 15 jaar was, gedurende 3 jaar het traject 't Gooi - Friesland dagelijks afgelegd. Dat was een periode met behoorlijk veel stress. Zowel voor hem als voor de rest van het gezin.
In die tijd zagen we hem nauwelijks. Toch heeft hij zich met die stap op weten te werken in dat bedrijf, er zat een waanzinnig salaris aan vast, en daar plukt hij nu als gepensioneerd man in frankrijk de vruchten van.

Soms moet je gewoon een paar jaar bikkelen maar krijg je er die ultieme droom voor terug. Het leven van mijn ouders in frankrijk was nooit mogelijk geweest zonder deze stap van mijn vader.

TS: denk vooruit. Wat brengt het je en hoe zie jij je toekomst, ook op de lange termijn. En wat gaat jouw eventuele stap daarin bijdragen?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:50

Ja pittig.

Ik woon in Ermelo en werk in Den Haag. 1.45 uur enkele reis.
Een gemiddelde dag is 6.30 de trein in en 18.00 de trein weer uit. En mijn paard staat op een stal waar ik alles zelf doe (muv buitenzetten in de ochtend).
Dus als ik thuis kom is het op zijn vroegst 20.30 en dan nog eten, douchen, even bijkomen. Op tijd naar bed lukt eigenlijk nooit.
Ik reis maximaal 3 keer per week die kant op. Ik werk 1 dag thuis, 1 dag vrij en we hebben ook regelmatig overleg in Amersfoort; heerlijk is dat altijd :-)
Dit is tijdelijk werk dus dan zing je het wel uit. Maar eigenlijk is het niet te doen.

Palmera. Dat is wel een mooi gevolg van het harde werken.
Helaas is het voor mij ook nog eens zo dat ik uitzendkracht ben en 0 toekomst heb binnen mijn functie. Dat maakt het natuurlijk ook zwaarder om je motivatie af en toe bij elkaar te rapen. Maar ik heb straks wel weer mooi wat werkervaring; dat is altijd van waarde. Dus ga stug door. :')

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:54

Voor 1 of 2 dagen per week is het prima te doen; het ligt er wel heel erg aan waar je ''in het westen'' moet zijn. Daarnaast; de mentaliteit is er ook anders. Veel Noordelingen die ik ken (in het bedrijfsleven) hebben moeite zich daaraan aan te passen. Ik heb natuurlijk geen idee om wat voor baan het gaat en hoe jij in elkaar zit maar dat lijkt me goed om je te realiseren.
Ik woon zelf in de kop van Drenthe en rij voor mijn werk wekelijks wel richting randstad; heb ik meerdere afspraken dan combineer ik ze en neem ik een hotelletje.
Voor mij maakt het mijn baan extra leuk; al ben ik altijd ook weer blij als ik ''het rustige Noorden'' binnen rij ;-)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:00

Ik zou eerst gewoon solliciteren. Zij zien ook staan dat je zo ver weg woont en zullen daar vragen over stellen. Dan merk je snel genoeg of zij open staan voor flexibiliteit (tijd- en plaatsonafhankelijk werken bijvoorbeeld), of niet. Als het jou echt wat lijkt, gewoon proberen. Nee zeggen kan altijd nog.

Mbt reizen: ik heb zelf opdrachtgevers gehad door het hele land en heb daardoor heel wat gereisd. Vaak is het wel te doen als je je er maar op instelt.

Ben benieuwd wat je gaat doen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:01

Palmera schreef:
TS: denk vooruit. Wat brengt het je en hoe zie jij je toekomst, ook op de lange termijn. En wat gaat jouw eventuele stap daarin bijdragen?

Dit ook. Wil je je leven opbouwen in het westen of wil je in het noorden blijven? Vroeg of laat ga je die keuze maken.